Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: eeromaa - Lokakuu 24, 2018, 11:57:25 ap
-
Rupesin valmistelemaan kuuluisaa Nevadan (750/99) ilmansuodattimen vaihtamista, kun huomasin harmikseni, että vasen taaimmainen alempi moottorin kiinnityskorvake oli poikki. Eli juuri toinen niistä, joiden varassa moottoria lasketaan hieman alas. Kysymys: Onko runkomateriaali kotioloissa migillä hitsattavaa laatua, vai onko korvake vietävä jonnekin pajalle erikoishitsattavaksi? Pitäisikö hoksata vielä jotain muuta?
-
Tuleeko hitsaus itse korvakkeeseen vai putkeen? On kyllä hitsattavissa. Maltilla vaan hitsaa, ettei liikaa lämpiä, niin pärjää. Runkomateriaali ei ole mitään eksoottista.
(..pätemis_insinöörivääntö alkaa 3,2,1..)
-
Olen vahvasti sitä mieltä että rungon korvakkeen hitsaus sinällään sujuu perushitsauksena kunhan valmistavat toimenpiteet on tehty hyvin. Menetelmänä Tig- tai Mag-hitsaus.
Kohteeseen pitää päästä molemmin puolin hitsaamaan. Muutoin on vaara että jää heikko kohta.
Lisäksi pitäisi selvittää että mikä aiheutti murtuman. Jos oire vain korjataan niin vikaantumisen vaara uudelleen on suuri ellei aiheuttajaa selvitetä. Esimerkiksi: ovatko muut kiinnityskohdat olleet kiinni kunnolla ja onko jossain väljistyneitä kiinnityskohtia tai vain yksinkertaisesti löysiä ruuveja.
-
Se tietenkin unohtui mainita alkuperäiseen kysymykseen vastatessa, että ei juuri muuta erikoista, mutta avaat halkeamaa riittävästi, että saa tarpeeksi tunkeumaa.
Alla kuvasarja ratapyöräni katkenneesta runkoputkesta (loogisesti oikealta alhaalta alkaen). Avasin repeämät ja tinasin mig/magilla kiinni. En ole ihan varma, kumpi on karkeampaa saumaa, oma vai kolmenkymmenen vuoden takainen italian sauma ;D
-
Montako sekuntia meni?
Kuten mainitsin niin valmistavat toimenpiteet....
-
Moottorin muut kiinnitykset olivat kunnossa. Korvakkeen katkeamisen jälkeen runkoputki oli siirtynyt tuossa kohdassa 2-2,5mm ulospäin korvakkeen ollessa kiinni paikallaan. Olisiko tuollainen momentti ja tärinä vuosien saatossa riittävä syy katkeamiseen? Korvake katkesi n. 5mm pultin reiän alapuolelta vaakasuoraan.
-
Rungossa on aina jännityksiä tehtaalta lähtiessä. Ei kannata huolestua. Pyörällä on kuitenkin jo jonkin verran ikää. Väsyminen on todennäköisesti lähtenyt jostain pienestä virheestä esim saumassa tai korvakkeessa, tärinä sitten hoitanut loppuun.
Jos pyörällä ei ole kovasti kaatuiltu ja paikat muuten ovat suoria, niin hitsauksen jälkeen voinee huoletta posotella auringonlaskuun.
-
Huolestuisin kovasti jos johonkin moottorin kiinnityskorvakkeeseen jäisi 2-2,5mm rako mikä pitäisi vedättää kiinnityspultilla kiinni.
Suosittelen jotain muuta ratkaisua.
Alkuun voi kokeilla löysätä kaikki kiinnikkeet ja kokeilla erilaisia kiristysjärjestyksiä josko tilanne paranisi.
Jos rakoa johonkin kiinnikkeisiin jää, säätölevyjä väliin ennen kiristystä.
Ei siinä välttämättä muusta ole kyse, tehtaalla vain on tullut rungon osia vähän sinnepäin mitoituksella.
Jonkun Kawan moottorin kiinnikkeitä murtui taannoin enemmänkin juuri tästä syystä.
Jos jotain haveria on aiemmin sattunut, se onkin toinen juttu.
-
Eikös tuo haiskahda juuri tehtaalta lähtöisin olevasta mittavirheestä, kun muut korvakkeet ovat ehjiä?
-
Kiitokset hyvistä neuvoista! Seuraavaksi hitsuu ja sitten putsarin vaihto.