Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Lokakuu 23, 2018, 17:11:34 ip
		
			
			- 
				Smoto on tehnyt taustatyötä aiheesta: https://www.smoto.fi/?p=6419
 
 Aiheesta liitetiedosto: https://www.smoto.fi/wp-content/uploads/2018/10/SMOTO-MP-autovero-2018-WP.pdf
 
 Vaikka moottoripyöriltä perittävä autovero on edelleen korkea on se ollut paljon korkeampikin.
 Sinä aikana kun itse olin aktiivinen moottoripyöräasioissa veroa laskettiin pariin otteeseen. Toisella kertaa hieman isomminkin.
 Se oli kuitenkin vain helpotusta sen hetkiseen tilanteeseen. Silloin oli liitytty EU:n jäseneksi ja sieltä päin katsoen autovero moottoripyöriltä on hirmuinen ja EU-pykälien vastainen. Siksi se oli myös tehty hätiköiden ja mutkia oikoen.
- 
				juha alentaa moottoripyörilta kerättävää autoveroa ja kompensoi sitä vuotuisella "ajoneuvoverolla"...
			
- 
				Verotusasioita on helpompi ymmärtää kun tuntee niiden määräytymisen rakenteen.
 Ensin katsotaan, kuinka paljon rahaa tarvitaan. Sitten katsotaan, mistä sitä olisi nyhdettävissä.
 Viimeiseksi keksitään mahdollisimman hyväksyttävältä kuulostava syy, miksi verotetaan juuri
 jotain tiettyä kohdetta.
 Jos joku kohde näyttäisi olevan ehtymässä (esimerkiksi kulkuneuvot siirtyvät pikkuhiljaa
 polttonesteistä sähkön käyttäjiksi), täytyy keksiä jotain uutta, kuten ajoneuvojen käyttömaksut.
 
 
 
- 
				Lainsäätäjällä on ollut veron perusteissa, muun muassa, että moottoripyörä on vapaa-ajan harrastusväline.
 Väite on ontuva. Moni ajaa sillä myös työmatkat ja asioi. Autoa ei kai sitten käytetä kuin asiallisiin ajoihin eikä ollenkaan harrastuksiin tai huvituksiin liittyen?
- 
				Tuosta huviajopelistä voi vielä vetää oman taistelunsa eriarvoisuudesta EU:n sisällä; muissa maissa se on varteenotettava ajoneuvo, miksei Suomessakin.
			
- 
				Vaalit tulossa. On mahdollista vaikuttaa.
 https://www.smoto.fi/?p=6446
- 
				Silloin, kun maamme hallitus puuhasteli sitä
 ihme huviveroa moottoripyörille, veneille jne, niin taisi olla netissä se adressi tai jokin, minne sai laittaa nimensä kun vastusti hallituksen aikeita. Eikö tässä olisi vähän saman suuntainen tilanne nousta ns. barrikaadeille nimilistan muodossa? Ja kannattaisi varmaan kysellä kirjeitse kansanedustajiemme mielipiteitä noin niinkun ensi vuoden vaaleja ajatellen..Kyllä jotain luulisi tapahtuvan, kun taas isolla porukalla laitettaisiin hälyä liikenteeseen.
 
 Jouko
- 
				En luota noihin addresseihin. Kokemuksesta. Ne voi ohittaa ihan noin vain. Pitää saada edunvalvojille mahdollisuus ja pidempiaikanen tuki työlleen. Homma on Gruppon puolesta jo osittain tehty sillä Gruppon jäsenet maksavat välillisesti jäsenmaksua myös Smotolle.
 Täällä foorumilla lienee myös lukijoita jotka eivät ole Gruppon jäseniä niin voivat hoitaa edunvalvontansa kustannukset suoraan Smotolle olematta muutoin Gruppon kanssa tekemisissä.
 https://www.flomembers.com/smoto/members/application/createApplication
 
 Jottei tee mitään tietämättä minne varallisuuttaan lykkää niin tässä on säännöt: https://www.smoto.fi/wp-content/uploads/2013/03/SMOTOn-S%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t-11.2014-Alkaen.pdf
 
 Smoton sivut: https://www.smoto.fi/
- 
				Nettiadressit ovat yhtä tyhjän kanssa. Sellaisen nimilistan generoimiseen tyhjästä ei kauaa osaavalta mene. 
 Mieluummin tosiaan masinoi kansalaisen mielipiteen toimittamisen vaikka sitten smoton kautta. Enemmän uskottavuutta, kuin yksittäisillä jäsenillä.
- 
				Njaa..Ei ne nyt kyllä yhtä tyhjän kanssa ole. Kun silloin huviverosuunnittelun aikoihin kymmenet tuhannet, taisi olla muuten lähempänä sataa tuhatta motoristia laittoivat nimensä listaan ja sitä kautta tiedotusvälineet alkoivat kirjoitella asian vastustajien valtaisasta määrästä, niin sillä ei voinut olla muuta kuin positiivista vaikutusta motoristien kannalta. Smotolla oli varmasti suuri vaikutus, kuten tässäkin asiassa on, mutta kyllä kansalaisaloitteilla on asioihin saatu ennenkin vauhtia, eikä ne ole pois muilta järjestöiltä, vaan tukevat niitä vaan erinomaisesti, kuten nytkin voisivat tukea Smotoa.
 Jouko
- 
				Toki adressin voi kerätä. Laitahan hommalle vauhtia. Apua olisi varmaan, esimerkiksi, Moottoripyora.org-palstalla voi olla myös halukkaita. Ehkä myös Suomi 24 mp-keskusteluissa. H-DCF voi myös olla kiinnostunut yhtenä suurista kerhoista.
 
 Kerroin vain että miten tuki jakaantuu asiassa paljon vankemmin ja pidemmälle aikavälille ja muihinkin vastaan tuleviin asioihin.
 
 Smotolla oli varmasti suuri vaikutus, kuten tässäkin asiassa on, mutta kyllä kansalaisaloitteilla on asioihin saatu ennenkin vauhtia, eikä ne ole pois muilta järjestöiltä, vaan tukevat niitä vaan erinomaisesti, kuten nytkin voisivat tukea Smotoa.
 Jouko
 
 Enpä kyllä muista että aiheesta olisi kansalaisaloitetta tehty. Mutta voi olla vain muistini huonoutta.
 Oliko se tämä: https://projectmp.yhdistysavain.fi/allekirjoita-adressi/
 
 Nettiadressi ei ole kansalaisaloite johon hallinnon pitää lain mukaan reagoida. Tiedotusvälineiden kautta asia toki voi tulla esille jos sillä on jonkinlaista sensaatioarvoa.
 
 Onkohan tämä asia kuinka edennyt: https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/4202/Kansalaisaloite-bussikaistojen-k%C3%A4yt%C3%B6n-sallimiseksi-my%C3%B6s-moottoripy%C3%B6rille---miksei-meill%C3%A4kin.htm
 
- 
				Silloin, kun maamme hallitus puuhasteli sitä
 ihme huviveroa moottoripyörille, veneille jne, niin taisi olla netissä se adressi tai jokin, minne sai laittaa nimensä kun vastusti hallituksen aikeita. Eikö tässä olisi vähän saman suuntainen tilanne nousta ns. barrikaadeille nimilistan muodossa? Ja kannattaisi varmaan kysellä kirjeitse kansanedustajiemme mielipiteitä noin niinkun ensi vuoden vaaleja ajatellen..Kyllä jotain luulisi tapahtuvan, kun taas isolla porukalla laitettaisiin hälyä liikenteeseen.
 
 Jouko
 
 
 Silloin kun se "juppikuunarivero" oli tekeytymässä, niin laitoin postia oman äänestysalueen kaikille hallituspuolueiden (kok,kepu, persu) kansanedustajille ja vain yksi (1) edustaja (kepu) vastasi, sekin on minun tuttu, joten ei vissiin kehannut olla vastaamatta... ;D
 
 Joten jäi vähän semmoinen fiilis, että älkää kirjoiteltko meille vaalien välisenä aikana...
- 
				En luota noihin addresseihin. Kokemuksesta. Ne voi ohittaa ihan noin vain. Pitää saada edunvalvojille mahdollisuus ja pidempiaikanen tuki työlleen. Homma on Gruppon puolesta jo osittain tehty sillä Gruppon jäsenet maksavat välillisesti jäsenmaksua myös Smotolle.
 Täällä foorumilla lienee myös lukijoita jotka eivät ole Gruppon jäseniä niin voivat hoitaa edunvalvontansa kustannukset suoraan Smotolle olematta muutoin Gruppon kanssa tekemisissä.
 https://www.flomembers.com/smoto/members/application/createApplication
 
 Jottei tee mitään tietämättä minne varallisuuttaan lykkää niin tässä on säännöt: https://www.smoto.fi/wp-content/uploads/2013/03/SMOTOn-S%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t-11.2014-Alkaen.pdf
 
 Smoton sivut: https://www.smoto.fi/
 
 
 VMPK teki miusta mokan silloin kun erosivat Smotosta.
 Silti maksan VMPK:n jäsenmaksua edullisen säilytyspaikan ja Huimapyörän takia.
 ORGiin en ole liittynyt, koska Gruppo hoitaa minun puolesta Smoto-asian.
 
 Mutta jokaisen motoristin olisi tärkeää kuulua johonkin kerhoon, joka on Smoton kanssa tekemisissä, sillä joukossa on voimaa... ;)
- 
				Muistakaas, että Sirpa Pietikäinen äänesti Brysselissä mp-katsastuksen puolesta!
 Kun tapasin hänet hieman myöhemmin, niin soperteli hädissään sopiumuksesta jonkin tärkemmän asian läpimenosta yms...
 
- 
				Kun MP juppiverosta oli julkinen keskustelu käynnissä, niin lähetin kaikille Oulun läänin kansanedustajille s-postia ja perustelin, miksi ylellisyysvero esitetyssä muodossa olisi kohtuuton. Kahdelta tuli asiallinen, jopa perinpohjainen vastaus. Olivat ainakin olevinaan kanssani samaa mieltä. 
 
 Kansanedustajat istuvat eduskunnassa meitä edustamassa. Se on ihan hyvä osoite palautteelle.
- 
				Veroasiasta valmistui tutkimus: https://www.smoto.fi/?p=6485
 
 Smotolla vaikuttaa nyt olevan draivi päällä.
- 
				Antaa muuten vahvaa tietosuojaharmivaroitusta tuosta Smoton sivusta.
 Ei mene läpi tuollaan, kun verotulot viivan alla pysyvät samana. Jos niihin voi osoittaa kasvua, niin olisi paremmat mahdollisuudet.
- 
				Ei tullut veroalea moottoripyörille.
 https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/7622/Valtiovarainministeri-Petteri-Orpo-torppasi-moottoripy%C3%B6rien-autoveron-alentamisen.htm?ref=newest
- 
				kuten edellä arveltu. Ei tarpeeksi merkitystä talouden kannalta..
			
- 
				Autoa ei kai sitten käytetä kuin asiallisiin ajoihin eikä ollenkaan harrastuksiin tai huvituksiin liittyen?
 
 Nyt kun on lumi välillä ollut maassa taas niin palaan siihen kuinka auto on kyllä ympäri vuoden toisilla huvitarkoituksessa. Sivuluisujälkiä oli toissayön jälkeen kaikki kadut täynnä. Varsin usein on sitten liikennemerkkejäkin poikki. Enkä voi tässä asiassa itsekään liikaa jeesustella, olen nuorena jyrännyt Saab 96:lla yhden merkin nurin. Käsijarru jäi yläasennossa lukkoon kun oli säätövara lopussa. Eikä sitä normaaliajossa yleensä tarvi käyttää.
- 
				Autoa ei kai sitten käytetä kuin asiallisiin ajoihin eikä ollenkaan harrastuksiin tai huvituksiin liittyen?
 
 Nyt kun on lumi välillä ollut maassa taas niin palaan siihen kuinka auto on kyllä ympäri vuoden toisilla huvitarkoituksessa. Sivuluisujälkiä oli toissayön jälkeen kaikki kadut täynnä. Varsin usein on sitten liikennemerkkejäkin poikki. Enkä voi tässä asiassa itsekään liikaa jeesustella, olen nuorena jyrännyt Saab 96:lla yhden merkin nurin. Käsijarru jäi yläasennossa lukkoon kun oli säätövara lopussa. Eikä sitä normaaliajossa yleensä tarvi käyttää.
 
 
 Erittäin hyvin sanottu. Heristäköön sormea ne, jotka ei rällännyt nuorena autolla ;D
- 
				Ei pysty heristämään yhtään millään.
 
 Useammin olen kaatunut autolla kuin moottoripyörällä. Autolla sikälikin että ihan täysin toisinpäin johon en mp:llä ole onnistunut.
- 
				Tänä aamuna oli ihan totiset kelit, kun vei tyttöjä päivähoitoon. Hiekkatietä jonkin verran ja koko tien leveydeltä peilijäällä ja tietenkin vettä sataen. Ihan sai harkiten ajella. Alla on kitkat, mutta veikkaan tämän päivän nastakumin olleen liki samoissa vaikeuksissa.