Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Lokakuu 16, 2018, 10:35:14 ap
-
Tämmöinen aine ja menetelmä: https://www.youtube.com/watch?v=VuX_UdOsBtI
Kotiasentaja tekee homman yksinkertaisemmin ja todennäköisesti halvemmalla.
Pitää hankkia tuubillinen korkealuokkaista uretaanimassaa.
Homma alkaa puhdistuksella eli vanteen pinta pitää saada hyvin puhtaaksi erityisesti pinnojen nippojen ympäriltä. Jos on ruostetta (teräsvanne) niin kaikki ruoste pois. Myös hapettumat (alumiinivanne) pitää saada pois.
Pesun jälkeen kuivaus perusteellisesti. Uretaania jokaisen pinnan nipan ympärille ja päälle ohuelti niin ettei metallia näy.
Kun se on kovettunut niin uusi kerros siten että ei tule möykkyjä vaan vanteen pinta on tasaine. Pinnojen välille ei tarvita liimaa.
Asiasta on haittapuolia: pinnauksen myöhempi säätäminen vaikeutuu.
Olen pariin aikaisempaan pyörääni näin menetellyt vaikka vanteen muoto ei ollut sisärenkaattomaan tarkoitettu. Vanteesta puuttuu renkaan jalkaa tukeva pieni "valli" vanteen reunan tietämin joiden väliin renkaan jalka asettuu. Siitä seuraa että vajaapaineinen rengas putoaa vanteen keskiuraan helpommin. Riippuu hieman renkaan rakenteesta. Ristikudosrengas ei niin helposti. Renkaan pitää tietenkin olla sisärenkaatonta tyyppiä.
Etuna on helppo rengastyö ja hieman halvemmallakin.
Uretaani kovettuu kosteassa ja lämpimässä. Paksuja kerroksia pitää välttää.
-
Etuna myös marginaalisesti kevyempi rengaspaketti.
Tuo mahdollisuus renkaan omatoimiseen poistumiseen paikaltaan on se syy, miksi kannattaa kovasti harkita toimenpidettä. Toinen konsti on se diy, että keskiura tiivistetään massalla.
Vähän pallotellut aiheella, jos jomman kumman itselle tekisi. Tai ehkä muutan takasen valuvanteelle.. Ehkä..
-
Keveyden unohdin.
Niissä teräsvanteissa, kuten TTT mainitsi, joissa on kapea ja syvä keskiura voi massatiiviste olla yksimittainen. Parantaa pysymistä. Ainoat kriittiset kohdat ovat renkaan asennuksessa ja poistossa jolloin massakerros voi vahingoittua. Massa tällöin korvaa kokonaan vannenauhan.
Keskiuraa kun hyödynnetään renkaan asennuksessa: mitä syvempi keskiura niin sitä helpompi renkaan asennus ja irrotus.
-
Niinpä. Joskus ihan pahaa tehnyt, kun on sivusta katosnut jonkun renkaan vaihtoa. Ei paineta sitä ei_operoitavaa-puolta keskiuraan ja koitetaan raudoilla vääntää. Rutina kuuluu ja vanteeseen tulee jälkiä.
Mutta sama se on tuon teipinkin kanssa, senkin saa kyllä rikki tai nirhaumille, kun on matala keskiura. Tarkkuutta vaatii poistossa ja asennuksessa.
-
Asianmukaista voidetta on hyvä käyttää. Itse en ole niin tarkka. Vedellä ohennettu halpa astianpesuaine toimii riittävästi eikä jää liukkaaksi kuivuttuaan.
Huomioikaa rengasraudat: ei niitä joissa sivuissa on paksunnokset. Niillä rikkoo varsinkin vanteen. Litteä mutta sopivasti muotoiltu rauta on paras. Lisäksi 2 - 3 mm paksut muovisuikaleet vanteen ja raudan välissä. Ei jää minkäänlaisia jälkiä.
-
Bilteman rengasraudat hiotuilla päillä ja liimakutistesukka päällä. Ei tarvi kikkailla muovilisujen kanssa.