Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: isobreva - Lokakuu 04, 2018, 17:36:12 ip

Otsikko: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: isobreva - Lokakuu 04, 2018, 17:36:12 ip
Ei ole Brevaa suunniteltu kylmillä keleillä ajettavaksi. Viime yönkin akku latautui pyörässä, mutta aamulla kun piti lähteä liikenteeseen, niin pelkkä "naks" vain starttinappulaa painettaessa. Onneksi tuli kyhättyä "brutal start" satulan alle, niin pääsi sentään duuniin köröttelemään????.
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: Jouko S - Lokakuu 04, 2018, 19:22:49 ip

Oliskohan ensitöiksi syytä tarkastaa tai tarkastuttaa akku? Ei oikein tuota "naks" ääntä ihan voi suunnitteluvirheen piikkiin laittaa. Kyllä Brevan pitää startata siinä kuin muutkin Guzzit pakkasesta, jos akku on kunnossa ja sähköpuoli muutenkin kunnossa.

Jouko
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: isobreva - Lokakuu 04, 2018, 19:43:16 ip
Akku hommattu elokuun -18 alussa. Duunistakin tänään lähtiessä naksautteli vaan.
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 04, 2018, 20:02:29 ip
Akkukaapelit irti ja niistä hapettuman poisto niin että keltainen näkyy ja akunkengille mekaaninen puhdistus myös.
Sitten katsotaan onko muualla vikaa.
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: Breeze - Lokakuu 04, 2018, 21:48:54 ip
Onneksi tuli kyhättyä "brutal start" satulan alle, niin pääsi sentään duuniin köröttelemään????.

Tuon perusteella akku-->starttimoottori yhteys on kunnossa.
Joten ongelma olisi starttireleen ohjauspiirissä.
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 04, 2018, 22:08:12 ip
Tuossa mainitsin että ensin akkunavat kuntoon.
Tarkoittaa että kun siellä on epämääräinen kontakti niin starttinapin kautta käynnistäminen ei onnistu mutta onnistuu kun kytketään käynnistysvirta suoraan akulta startille.
Johtuu siitä että epämääräinen kosketus jommassa kummassa navassa muuttuu hetkeksi johtavaksi ja käynnistyminen tapahtuu. Mutta ei jonkin ajan jälkeen tapahdukaan enää starttinapista.

Myös solenoidin kärjet voivat olla palaneet eikä kontaktia synny vaikka naksuu.
Mutta tuo akkukenkäasia ensin. Sitten muiden liittosten ja solenoidin kimppuun jos ei vieläkään lähde starttinapista

Itselläni oli toistakymmentä vuotta Breva 1100. Kokemusta tuli tästäkin asiasta kun ei ollut pyörälle edes katosta vaan kadun varressa parkissa.
En asentanut "pakkokäynnistintä" vaan ko tilanteissa käytin 13 mm:n kiintoavainta. Karu toimenpide mutta toimi. Myöhemmin opin pitämään kytkennät kunnossa niin ei tullut enää hankaluutta käynnistyksessä.

Myös akku pitää olla kunnossa.
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 07, 2018, 22:35:01 ip
Eikös tässä oireet huuda taas siihen samaan starttaamattomuuteen, mitä ilmenee lämpimillä keleillä. Automatiikka hukkaa virran välille, kun kerran lähtee sillä suorastartilla. Onko tähän löytynyt tarkkaa syytä lämpimillä keleillä?
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: Pekka - Lokakuu 07, 2018, 22:45:59 ip
Ei liene mitään epäselvää.

http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=7163.30
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 07, 2018, 22:47:44 ip
Tätäpä arvelinkin..
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: Henko - Lokakuu 08, 2018, 17:04:55 ip
Mun Californiakin sanoi kerran alkusyksystä naks. Irrotin startin, putsasin johtojen liittimet startin päästä, irrotin akunkengät ja putsasin. Contact cleanerillä puhdistin kun hifistelin ja suoja-aine perään. Sen jälkeen on toiminut.
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 08, 2018, 19:31:19 ip
Se onkin vanhemmassa mallissa ensimmäinen tarkastettava, kun häiriöitä ilmenee. Omassa Jackalissa on tosiaan +7 vuotias patteri, joka on talvehtinut aina kylmässä tallissa pyörään kytkettynä. Liitännät ovat puhtaat ja rasvatut.
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: Henko - Lokakuu 09, 2018, 18:07:00 ip
Täytyis vissiin autostakin joskus jaksaa vähän tarkistella liittimiä tai sulakkeita. Kaks kertaa on tän vuoden aikana käynyt silleen että oon luullu että polttimo on palanut, lyhyt valo, ja turhaan ostanut uuden. Ei syttynyt valo kun vasta johtoja ja sulakkeita vähän liikuttelemalla. Ja tietenkään en muista mihin viimeks laitoin sen vanhan ehjän H4:n. Että jos ei polttimokaan syty jonkun hapettuneen liitännän takia niin tuskin starttikaan pyörähtää.
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: LeCa - Lokakuu 09, 2018, 19:28:45 ip
Mulla jäi viime lokakuussa suoraan ajosta 250 cc nelitahti Husse (ruisku) seisomaan kylmään koppiin. Sellainen puolikkaan kahvipaketin kokoinen akku paikallaan. Otin, siis lainasin sen viime syksynä moposcootterista.

Eilen kokeilin huvikseni avaimesta, että onko virtaa. Oli. Seuraavaksi painoin startista ja niinhän se lähti tulille ettei mitään. Vähän piti kyllä pyörittää startilla ensin perään, että jaksoi jäädä käymään. Mitään ryyppyhommia ei tarvinnut antaa. Akku ei ole ollut minkäänlaisessa latauksessa tässä välissä.

Seuraavaksi voisi tietysti pohtia sitä miten bensa menee paskaksi jo yhdessä talvessa ...
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 09, 2018, 20:24:43 ip
Lainaus
Seuraavaksi voisi tietysti pohtia sitä miten bensa menee paskaksi jo yhdessä talvessa ...

Kaasutinpyöriin (2 kpl) olen jo toiseen laittanut pienmoottoripolttoainetta ettei tarvitse keväällä kaasuttimien kanssa puljata. Lataan ja käynnistän pari kertaa talven aikana. Toinen kaasutinpyöristä on vielä ajossa mutta siihen on pienkonepolttoaine hankittu.
http://www.motomatti.fi/2018/10/amerikanpyora-talvivarastoon.html

Tankki normibensasta mahdollisimman tyhjäksi, moottori käymään ja saa käydä kunnes sammuu puutteeseen. Sitten pienkonepolttoaine tankkiin ja moottori hetkeksi käymään. Sähkökaapelit irti ja akun lataus. Sama prosessi toiseenkin kaasaripyörään eli California Adamantiin. Siinä kun on digitalisointi siirtynyt tulevaisuuteen jo monena vuonna.

Ruiskukoneellisiin en ole tehnyt muuta kuin akun johdot irti ja lataus. Hyvin ovat lähteneet keväällä tulille mikäli akku on ollut voimissaan. Niitä on Cali 1400, Alkoholipyörä ja Centauro. Talven aikana katselen tulpat ja kärjet, vekslailen että renkaat muuttavat asentoaan sekä muuta pikku säätöä.
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 09, 2018, 20:57:15 ip
Mulla jäi viime lokakuussa suoraan ajosta 250 cc nelitahti Husse (ruisku) seisomaan kylmään koppiin. Sellainen puolikkaan kahvipaketin kokoinen akku paikallaan. Otin, siis lainasin sen viime syksynä moposcootterista.

Eilen kokeilin huvikseni avaimesta, että onko virtaa. Oli. Seuraavaksi painoin startista ja niinhän se lähti tulille ettei mitään. Vähän piti kyllä pyörittää startilla ensin perään, että jaksoi jäädä käymään. Mitään ryyppyhommia ei tarvinnut antaa. Akku ei ole ollut minkäänlaisessa latauksessa tässä välissä.

Seuraavaksi voisi tietysti pohtia sitä miten bensa menee paskaksi jo yhdessä talvessa ...

Hyvä ruiskusysteemi, kun ei kuluta parkissa. Aika harvassa nykyään on. Monessa on jokin ajonesto tms joka hissuksiin purkaa pienellä kuormalla akkua. Moottoripyörän patteri kun vielä tunnetusti on aika minimimitoituksella.
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: LeCa - Lokakuu 09, 2018, 22:11:21 ip
Joo, toi on vissiin Hussen eka ruiskumalli. En nyt muista mikä vuosi. Varmaan sen verran brutaali vekotin ettei funzi joutenollessaan yhtään mitään.
Mutta oli silti ylläri tuo eilinen startti. Muutaman laiskan polkaisun tein ensin siitä sivulta, istumatta satulassa. Akku, se pieni, on jotain puolitoista vuotta vanha.
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: isobreva - Lokakuu 25, 2018, 18:03:22 ip
Kyllä se vain on niin, ettei Breva 1100 -06 starttaa jos alle 10 celsiusasteen. Jos pyörän haluaa liikenteeseen kylmällä kelillä, on pakko käyttää mäkistarttia tai omarakennettua "Brutal-startia" satulan alta. Tietokoneen antama lupa käynnistämiseen alhaisen jännitteen mukaan ei ole mahdollista - miksi?
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 25, 2018, 21:59:01 ip
Kyse on turvajärjestelystä. Jännitevaihtelu on liian suurta eikä sitä katsota hyvällä.
Kun akku on hyvin varattu ja virtaa riittää niin startti tapahtuu. Kylmällä säällä vajaa tai huonokuntoinen akku katsotaan tehottomaksi eikä käynnistystä tapahdu. Omaan Brevaani auttoi akun vaihto.

Oletko katsonut millaisia ilmoituksia on vikalogiin tallentunut?
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: isobreva - Toukokuu 03, 2019, 20:06:52 ip
Nonniin!
Käynnistyypä Breva 1100/-06 pakkasellakin ja ilman naksutuksia ja satunnaista SERVICE-varoitusvaloa öljynpaineamturin viasta.
Eipä ole tarvinnut brutal-käynnistystä satulan alta käyttää, kun käynnistää normaalistartista ennenkuin tietokone tekee tsekkauksen
systeemistä. Hyvin on lähtenyt käyntiin joka kerran ;)
-
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 03, 2019, 22:35:10 ip
Jeps. Tyypillinen kylmäkäynnistysongelma on että on kylmä ja akkujännite siksi, moottorinohjauksen mukaan on alhainen. Myös kuuma sää voi tehdä käynnistymiseneston mutta silloin kyse ei ole akusta.

SERVICE-merkki syttyy jos akkujännite on alhainen. Mutta jos syy ilmoitetaan johonkin muuhun järjestelmään kannattaa asia ottaa todesta. Jos käynnistys tapahtuu hyvin kylmässä (Alle 5C) niin öljyn viskositeetti voi laittaa hanttiin ja juuri moottorin käynnistyessä ei oikeasti olekaan öljynpainetta koska öljy on jäykkää eikä pumppu saa saa painetta riittävän korkeaksi ennen ECUn suorittamaa mittausajankohtaa. Vikailmoitusta pukkaa. Öljynpaine anturi on digitaalinen: vain nolla ja ykkönen. Painetta joko ei ole tai sitä on anturin liipaisujännitteen ylityttyä.
Toisaalta, jos pyörä on kylmä ulkona yön yli seisomisen vuoksi, on laakerissa sen verran rasvaa että mitään mekaanista vikaa ei ilmene lämmityskäytössä. Ei ole isompia laakerivaurioita syntynyt vaikka olen kiihdytyksessä keulinut pitkän matkan kylmällä koneella kohta käynnistyksen jälkeen ja huomannut että öljynpainevalo loistaa edelleen. Tosin syy oli silloin toinen: pyörän asento.

Yleensä ottaen, öljyn viskositeetti kylmän ajankohdan käyttöön pitää miettiä. Itse en ole paras esimerkki. Käytän pyörissäni, Cali 1400 lukuun ottamatta, kaikissa samaa 20W50 mineraalia ja hienosti olen pärjäillyt. Se tarvitsee korkean käyntilämpötilan. Myös moderneissa Guzzeissa. Toki pitää olla ajon aikana öljylle sopivat olosuhteet eikä ainakaan liian kylmää. Oikea seossäätö on tärkeää että kone käy sopivassa lämpötilassa. Helteellä Italiassa matkaillessa käytin suoraa viiskymppistä Quarker Statea mutta muutoin mineraalia moniasteöljyä. Öljyhän on edullista eli sitä voi vaihtaa olosuhteiden mukaan. Moottori kun on suunniteltu joskus kuuskytluvulla ja silloinen öljynvaihtoväli oli 3000 km. Seitsemänkymmentäluvun puoliväliin osassa malleja. Lyhyt vaihtoväli taas johtui siitä ettei ollut kuin öljyn keskipakosuodatin, joka, muuten, on jokaisessa isolohkossa edelleen. Myöhemmin, 70-luvulla tuli patruunasuodatin öljypohjaan. Vanhan, paljon ajetun nyky-Guzzinkin keskipakosuodatin on hyvä puhdistaa. Jos vaihtaa erilaisen öljytyypin voi shaisse lähteä liikkeelle keskipakosuodattimesta. Vahinko ettei ole tullut otettua kuvaa yli puolillaan olevasta suodattimesta eli kauhukuvaa jälkipoville.
Otsikko: Vs: Breva 1100 ja pakkaskäynnistykset
Kirjoitti: isobreva - Toukokuu 04, 2019, 21:24:05 ip
Sehän tässä onkin ihmetys ollut, että SERVICE-valo syttyy heti (ei aina), kun virrat laittoi päälle ja tsekkaus oli tehty ja starttia
ei vielä ollut edes painettu ja aivan tuliterällä akulla. Sittenpä alkoi todella tämä naksuttelu parin kuukauden jälkeen
akun ostosta, mutta sen voittamiseksi tarvittiin "suorakäynnistysnappulaa" penkin alta.
Nyt ei siis naksuttelua eikä varoitusvaloa, kun ei odota systeemitsekkausta, vaan painaa heti starttinappulaa kun on vääntänyt virta-avaimesta
virrat päälle - kone hyrähtää käyntiin kuten pitääkin.