Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: elsoder - Syyskuu 17, 2018, 17:04:41 ip

Otsikko: Calin phf 30 kaasarit
Kirjoitti: elsoder - Syyskuu 17, 2018, 17:04:41 ip
Moro
Kaasaria ei saa tyhjäkäynti säätöön; käy rikkaalla koko ajan.Ei reagoi ruuviin.
Mitä tehdä.Sytkä ja venttiilit tarkastettu.Colortune apuna.
Otsikko: Vs: Calin phf 30 kaasarit
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 17, 2018, 17:31:53 ip
Oletan että kaasuttimet on puhdistettu ja osat ehyitä. Jos ei niin puhdistus pitää tehdä. Suuttimia ja neulaputkea myöden.

Toimiko pyörä normaalisti ennen säätötoimia? Ovatko kumikurkut ehyet eli ei ilmavuotoja kaasuttimen ja sylinterikannen välillä?

Mites ryypyn luistit? Onko luistin tiiviste ehyt? Entä liikkuuko ryypyn luisti kunnolla? Jos ne eivät pohjaa jousiensa voimasta niin ryyppy on päällä koko ajan. Myös vikaa voi etsiä ryypyn vaijereista tai käyttövivuista. Ryypyn luistin vivulla tai vaijerilla alapäässä pitää olla selkeä välys silloin kun ryypyn luisti on pohjassa.

Toinen hämmentävä asia voi olla se että kaasuluistin pohjasta läpi tulevan kartiomaisen neulan (molemmissa kaasuttimissa sama rakenne) lukitus on irti, kulunut tai väärin asennettu. Neulat siis näyttävät olevan paikoillaan mutta käydessä eivät niinkään. Tai ovat yksinkertaisesti väärässä korkeudessa tai eri korkeudessa eri kaasuttimissa.

Kohokammion polttoaineen taso? Onko se säätörajoissa? Liian korkea taso aiheuttaa rikkaalla käyntiä vaikka kaasutin ei tulvisikaan.

Kaasuluistia nostava vaijerin kuori ei ole oikeassa säädössä. Luisti "roikkuu" vaijerinsa varassa eikä siksi vastaa säätöihin. Joskus kuori voi olla voi pullahtanut pois holkistaan. Aiheuttaa sen että vaijeri kannattelee luistia liian korkealla.

Kohokammion huohotinkanava ulkoilmaan on tukossa tai osittain. Sen vaikutus on tosin se että bensiiniä ei pääse kohokammioon. Ei todennäköistä tässä tapauksessa.

Huom! Säädöt eivät muutu itsekseen vaan jonkin toimenpiteen seurauksena.
Otsikko: Vs: Calin phf 30 kaasarit
Kirjoitti: elsoder - Syyskuu 18, 2018, 12:39:25 ip
Moi
Se ryyppy temppuili siinä.On tapahtunut aijemminkin mutta kun ei muistanut.Kiitos.
Otsikko: Vs: Calin phf 30 kaasarit
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 18, 2018, 21:56:03 ip
Olkaa hyvä! Ei maksa mitään.
Otsikko: Vs: Calin phf 30 kaasarit
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 18, 2018, 22:45:07 ip
Onko tuossakin sellainen ryyppyluisti kuin PHBH:ssa?
Otsikko: Vs: Calin phf 30 kaasarit
Kirjoitti: elsoder - Syyskuu 19, 2018, 23:52:37 ip
Sivussa on sellainen ; noin 10mm halkaisiainen luisti , jousi painaa sitä alaspäin ja luisin päässä kumi.Ei ollu muuta vikaa kuin tiiviste (o-renngas) puuttui kannesta .latitoin tiivisteliimat kanteen ja synkkaan molemmat puolet. Pikkasen vaijerin välystä.
Otsikko: Vs: Calin phf 30 kaasarit
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 20, 2018, 11:19:54 ap
Luistin sylinterin kannen tiiviste on lähinnä viitteellinen ja estää osaltaan lian ja kosteuden pääsemistä ryyppyluistin sylinteriin. Vaijerin, jos on vaijerikäyttöinen ryyppy, läpivienti on se mitä kautta lika ja kosteus pääsee ryyppyluistin kaveriksi.
Luistit, vipumallisetkin, kannattaa normin huolto- tai säätötyön ohessa ottaa kouraan ja puhdistaa sekä katsoa luistin tiivisteen kunto. Ei saa olla halkeamia kumissa tai syvää kuoppaa. Myös luistin jousen kunto on hyvä tarkastaa sillä ruostunut tai muutoin jousivoimansa menettänyt jousi aiheuttaa helposti käyntihäiriötä ja lisää polttoaineen kulutusta salakavalasti. Luisteja ei pidä voidella. Vaijerin alapäässä pitää olla kumiholkki tiivistämässä.

Muutoinhan kaasutin on hyvin yksinkertainen ja toimintavarma eikä sisällä kalliita osia kuten monet alipainetoimiset kaasuttimet.
Edelleenkin näihin kaasuttimiin saa hyvin korjaus- ja säätöosia.
Jotain täältäkin: https://www.moposport.fi/mp/kaasuttimet/muut-varaosat/dellorto-varaosat

Myös Storm Motorilla on ollut Dellorto-säätöosia vaikka heidän nettisivuillaan ei taideta aiheesta paljoakaan mainita.

Alumiinisen tai muovisen kaasuluistin urassa on myös O-rengas jonka kunto on hyvä vilkaista. Kannen alla on alipaine moottorin käydessä niin huonon tiivisteen ohi pääsee ilmaa ja likaa kaasuttimen sisään. Lika aiheuttaa kulumista. Likaa, vettä ja ilmaa pääsee hieman myös vaiherin säätöholkin kautta. Siksi vaijerien alapäissä pitää olla kumiholkit paikoillaan.
Kaasuluistin kannen tiivisteen vaihto muovikanteen aiheuttaa kaasuttimen uudelleen säätämisen. Mieluiten painemittarien kera.

Ryyppy- ja kaasuvaijerien alapäiden kumiholkit ovat tämän näköisiä mustia holkkeja: https://www.moposport.fi/liitossarja-70-vaijeri-phbg-phbh-sha-dellorto
Ohessa on myös vaijerien kulmaputkia koska monessa mallissa kaasuttimen yläpuolella ei ole tilaa vaijerin lähteä kohtisuoraan.
Otsikko: Vs: Calin phf 30 kaasarit
Kirjoitti: antero mäkelä - Syyskuu 20, 2018, 11:47:00 ap
Moposportin toimitus on nopeaa ja edullista.
Laitoin verkkokauppaan tilauksen Dellorto-osista noin klo 17,30. Paketti oli noudettavissa pakettiautomaatista 24h kuluttua, toimituskulut 2,90€.
Otsikko: Vs: Calin phf 30 kaasarit
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 20, 2018, 12:51:57 ip
Lortot tahtovat vanhemmiten renkata juuri keväällä.
Erityisesti jos säilytyspaikka on lämmin eikä kaasuttimiin lasketa bensiiniä säännöllisesti.
Jo yhden kohokammioon mahtuvan bensamäärän kuivuminen kaasuttimeen aiheuttaa keväällistä ponnistelua.

Kaikista parasta olisi tyhjentää täydellisesti kaasuttimet pitkän säilytyksen edeltä.

Silti kuivahtaneet osat saattavat aiheuttaa keväällä ylivuotoa. Vanhojen kaasuttimien suhteen voi toimia siten että laskee kaasuttimiin bensiiniä jos kaasutin tulvii niin hana kiinni ja antaa tulvia sen mitä tulvii ja odottaa yön yli. Usein käy niin että vanhat liat pehmenevät ja ja kaasuttimet ovat toimintavalmiina.

Usein ensikerralla saattaa tulvimisen lopettaa kopaus ryyvimeisselin muovipäällä kohokammion kylkeen.

On kuitenkin pidettävä mielessä että talviseisonnan jälkeen, vaikka kaasuttimet pitävät bensan sisällään hyvin, niin mitään käyntihäiriöitä ei saa ilmetä. Kaiken pitää toimia normaalisti ja jos ei toimi niin sitten pitää ryhtyä huoltotoimiin. Joskus ei auta kuin kaasuttimien purkaminen ja puhdistus. Esimerkiksi neulaputkessa eli hajottimessa on niin pieniä reikiä että niiden tukkiutuminen itsekseen ei ole harvinaista. Pitää purkaa ja puhdistaa osa käsityönä. Myös neulaventtiili on yksi häiriön aiheuttajista ja joskus ei auta muu kuin osavaihto. Tässä yksi neulaventtiilityyppi: https://www.moposport.fi/neulaventtiili-200-phbh-phbl-dellorto

Juurikin kumikärkiset neulaventtiilit ovat kärjen kuivuttua ja kovetuttua herkkiä vuotamaan. Metallikärkisiin voi olla tarttunut likaa ja se aiheuttaa tulvimisen.
Kumikärkinen joskus elpyy kun saa olla bensiinin kanssa tekemisissä. Kovakärkisiä on ennenaikaan läpätty eli hiottu paikoillaan vastakartioiden keskinäisen tiiveyden saavuttamiseksi.

Ryypyn suutin on alimpana kohokammiossa. Siihen kertyy helpoiten törkyä.

Törky ei ole tullut kaasuttimien sisälle ulkoapäin vaan on bensan kevyempien komponenttien haihduttua bensan sisältämää kuiva-ainetta. Normaalisti se palaa palotilassa mutta pitkässä seisonnassa se jumiutuu kohokammioon.

Digitaalisella moottorinohjauksella varustetuissa pyörissä em ongelmia ei juurikaan ilmene sillä järjestelmä on neste- ja ilmatiivis. Tankista ei pääse mitään pois eli haihtumista ei tapahdu ja järjestelmässä on polttoaineen paine. Sen ylläpidoksi riittää kun kytkee muutaman kerran talvessa virrat päälle niin järjestelmässä bensa kiertää ja jää paine päälle. Vaikka samalla kertaa kun tekee akulle täydennyslatauksen.
Otsikko: Vs: Calin phf 30 kaasarit
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 20, 2018, 13:24:25 ip
Tuo luisti on hyvä voidella jollain talviseisokkia varten. Näin niin kuin ennakoivana huoltona tulevaisuutta varten.
Otsikko: Vs: Calin phf 30 kaasarit
Kirjoitti: GuzGuz - Syyskuu 21, 2018, 20:04:05 ip
Eikös hyvää taukohuoltoa kaasuttimille olisi käyttää konetta pari kertaa talvessa.
Joskus aiemminkin ehdotin, en muista miksei raadille kelvannut..
Kaasutin Nevadani ei aikanaan mitenkään oireillut seisottuaan pari kertaa n. marras- maaliskuun, mutta sehän oli suht vähän ajettu.
Pari viimeistä yhteistä vuotta käynnistelin myös talvisin, kai lähinnä muistuttaakseni molempia että kesäkin vielä tulee.
Samaa jatkanut Calin kanssa, pari kertaa lämpimäksi on myös auttaneet pitämään mielessä mitä huoltoja tms on edessä.
Otsikko: Vs: Calin phf 30 kaasarit
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 21, 2018, 21:22:40 ip
Kyllä sekin käynee, jos käyttää koneen kuumaksi asti ja putsaa tulpat lopuksi kierroksilla, ettei nokeennu.