Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Syyskuu 12, 2018, 17:37:27 ip
-
Silmät pyöristyvät päästä kun katsoin California 1400 Touringin teknisiä tietoa B&BW:n sivuilta. Ilmoitettu kulutus yli 8 litraa sadalle!
Minusta tuo on käsittämättömän iso kulutus. Omani kuluttaa pääasiassa 5 - 6 litraa sadalle. Saahan sitä toki menemään mutta ei oikein normaalissa matka-ajossa saa mikään vehje noin paljon kuluttaa. C0-päästökin on isompi kuin talouden liki kymmenen vuotta vanhassa dieselpakussa.
Mitenkä muilla 1400 omistajilla on kulutus ollut normaaliajossa.?Entä Saksan moottoritiellä? Joku lienee käynyt sielläkin.
https://www.bikeworld.fi/moottoripyorat/moto-guzzi/custom/moto-guzzi-california-touring
Itse ihmettelen asiaa blogissani: http://www.motomatti.fi/2018/09/california-1400-touring-polttoaineen.html
-
Ei kai noihin kahdeksan litran lukuihin ole päässyt alkusarjan jälkeen kukaan. Amerikassa moittivat alkuun kovaa kulutusta, mutta takuuaikana tullut päivitys ilmeisesti korjasi tilanteen.
-
Minulla Cali 1400 on vienyt kaiken bensan, minkä tankkiin laittaa. Mutta asiaan. Kulutus on ollut 5,5 litran kieppeillä sen nelisen vuotta, minkä Cali 1400:lla olen ajellut. Nopeusrajoitusten mukaan olen ajanut. 80-alueella vitosella. 100:n alueella voi käyttää kuutosta, mutta sielläkin pitkiä pätkiä vitosella, jos on kaksi päällä. Nopeus gps:n mukaan on ollut 101 - 103 km/h kieppeillä. E95 ja E98 bensojen välillä en ole havainnut eroja kulutuksessa.
-
Pyörä kun on tarkoitettu matkakäyttöön niin monelle voi tulla mieleen valita jokin toinen pyörä pelkän kulutuslukeman perusteella. Vilkaisin muita B&BW:n pyöräesittelyjä niin muilla merkeillä ei ollut mainittu kulutusta. Omituista ja herättää kysymyksiä.
Toki pyörälläni saa kulumaan enemmänkin kuin 8,2 litraa sadalle mutta se edellyttää varsin vauhdikasta ja dynaamista otetta ajamiseen.
Olen ajanut sekä 95:lla sekä 98/Shell99 pääasiassa St1 asemilta ja satunnaisesti Shelliltä. Viime aikoina korkeampioktaanisella koska sillä vain yksinkertaisesti pääsee pidemmälle. Sen verran että 95:n ja 98/99 kulut on kokolailla samat. Annan siis "parempaa" bensaa koneelle koska siitä ei tule kuluja sen enempää kuin halvemmalla bensalla ajamisesta.
Näkemykseni mukaan oman pyöräni lyhyempi takarenkaan kehäpituus on merkittävin polttoainesäästäjä sillä ajotavalla kuin minä ajan. Etelä-Euroopan reissulle saattaisin laittaa vakikokokoisen renkaan. Toisaalta, ei ole sellaisia reissuja tiedossa.
-
Onko ajetut kilometrit ja nopeudet GPS:ltä tarkistettuja vai ovatko nekin pienemmän renkaan jäljiltä?
-
Onko ajetut kilometrit ja nopeudet GPS:ltä tarkistettuja vai ovatko nekin pienemmän renkaan jäljiltä?
Ei ole GPS:sää mutta on Glonas. Tekevät kyllä samaa hommaa.
Juu ei ole pelkoa että pienempi rengaskoko takana muuttaisi matkamittarin lukemaa.
Aihe kyllä vaati pitkään perehtymistä, josta kirjoitin jo kauan sitten, miten renkaanvaihdon jälkeen pyörä adaptoi rengaskoon muutoksen niin että nopeus- ja matkanäyttö pysyy vakiona. Mutta ei saa vaihtaa etu- ja takarengasta yhtä aikaa jos molemmat poikkeavat kehältään alkuperäisestä. Sama järjestelmä kertoo jos rengas tyhjenee.
-
<snip>
Ei ole GPS:sää mutta on Glonas. Tekevät kyllä samaa hommaa.
<snip>
Millä värkillä toimii GLONASS?
Enpä ole ennen kuullut, että sitä kukaan täälläpäin käyttäisi eli olen utelias. GLONASS on noin kaksi kertaa tarkempi kuin GPS.
-
Sama kysymys pyörähti mielessä.
-
Oma 2014 1400 Touring 5,5 - 6,5 l/100 km. Reippaahkossa mutka-ajossa vähiten. Vaikea uskoa mihinkään yli 8l kulutuksiin Suomen olosuhteissa. Viime kesänä Puolan ja Baltian maiden kierroksella tuli ajettua pitkiä pätkiä 2 päällä 140 -150 km/h vauhteja, enkä siltikään pannut merkille mainittavaa kulutuksen nousua.
20 000 huolto tuli tehtyä äsken. Ei mainittavia outouksia, pikkaisen purua vaihteiston ja moottoriöljyn propuissa. Imuvenat vähän tiukalla, pakojen säätöön ei tarvinnut puuttua. Saakos sen jakoavaiamen kuvan muuten popistettua Guzzidiagilla? Johdot hommattu ja ohjelma ladattu koneelle, vaan en ole vielä tohtinut leikkiä sillä.
-
<snip>
Ei ole GPS:sää mutta on Glonas. Tekevät kyllä samaa hommaa.
<snip>
Millä värkillä toimii GLONASS?
Enpä ole ennen kuullut, että sitä kukaan täälläpäin käyttäisi eli olen utelias. GLONASS on noin kaksi kertaa tarkempi kuin GPS.
Toimii varmaankin kaikissa "paremman tason" navigaattoreissa. Muitakin on kuin GPS ja GLONASS.
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/gpsmap64/FI-FI/GUID-E26A8F90-12F5-4E10-84DF-086F9196D96B.html
-
Sen jakoavaimen kuvan saa pois menemällä vasemmalla olevalla valintakykimellä service alueelle, syöttämällä koodin 34534. Näytössä vaihtuu automaattisesti numerot, oikean kohdalla paina valintakytkintä. Sitten valitaan reset coupon ja vahvistetaan yes. Järjestys saattoi olla hieman toinen, mutta noin se kuitenkin onnistui ja jakoavain katosi näytöstä.
Cali 1400 Custom -14 touring varusteilla kuluttaa keskimäärin n. 6,5, mutta moottoritiellä 120 km/ h aikana ylittyy reilusti 7 litraa. En ole mitannut ja tilastoinut kovin tarkkaan, joten tämä on Guzzin näyttämä ja myös oma arvioni. Vois kuluttaa vähemmänkin, mutta on se ihan OK vielä varsinkin kun nykyisin ajelen harvemmin moottoritie ajo. Mutta joskus on kiva tuulettaa päätä ja ottaa hyvät vauhdit rajoitusten puitteissa.
-
EU:lla ja Kiinalla on omat satelliittijärjestelmät. Todennäköisesti taivaalla on muutakin alan kilkettä Venäjän ja USA:n sekä alla mainittujen ohella.
Kiinalla on homman rahoitus kunnossa mutta EU:lla ei niin kovin hyvin. Esimerkiksi Britannian rimpuilu on hidastanut kyseistä avaruusohjelmaa.
Tällä hetkellä venäläisten systeemi on edistynein osittain avoin järjestelmä jota siviilitkin voivat käyttää. Amerikkalaisten kalut alkavat olemaan vanhanaikaisia. Mutta onhan heillä päällikkö jota ei nokitella.
-
Renkaan kehämitta-asiaan liittyen. Renkaan kehämitan voi, menetelmällä jota en ole tarpeen puutteessa tehnyt, syöttää pyörän järjestelmään niin että järjestelmä ei sekoa ja näyttää muunmuassa nopeuden kokolailla oikein.
-
Matti ei kertonut, miten renkaan kehä mitataan, joten kerron tässä:
1. Renkaan kehää ei voi mitata mittanauhalla tai narulla renkaan kehältä, vaikka luulisi.
2. Oikea tapa on teipata tallin lattiaan (tai asfalttiin) paperit suunnilleen kehämitan päähän toisistaan.
-Renkaaseen liimataan esim. maalarinteippiä poikittain ja työnnetään pyörä ensimmäisen paperin päälle
teippi alaspäin.
-Merkitään tussilla aloituskohta sekä paperiin että teippiin.
-Työnnetään pyörää yksi renkaankierros toisen paperin päälle teippi alaspäin.
-Merkitään siihen toiseen paperiin tussilla renkaan teipissä olevan viivan paikka.
-Mitataan papereissa olevien viivojen etäisyys = oikea renkaan kehä.
Menetelmällä 2. päästään parempaan kuin 1% tarkkuuteen kun menetelmän 1. tarkkuus on ehkä luokkaa 3%.
-
Tai sitten mittaa renkaan halkaisijan ja kertoo sen piillä. Keinoja on monia.
-
Toimii luultavasti vielä huonommin kuin Urpon kohta 1. eli on epätarkka.
Urpo ei tiedä, miksi kohta 1. ei toimi.
Liittyy varmaan jotenkin kumin elastisiin ominaisuuksiin.
-
Niin, tarkin olisi varmaan pystyhalkaisija paino päällä ja vapaa halkaisija, niiden keskiarvolla halkaisija.
-
Hommassa on muutujia kuormituksen, renkaan ilmanpaineen, alustan kitkan, ym pikkujuttujen suhteen.
EU:n asetus nopeusmittareiden näyttämästä on sen verran hulppea että hieman vähemmälläkin mittauksella pääsee siihen haarukkaan.
Toinen asia on tarkkaan mittaaminen.
Netissä on lukuisia keskusteluja siitä miksi GPS tai muut satelliittijärjestelmät eivät ole tarkkoja nopeuden mittauksessa.
Mutta silti huomattavasti tarkempia kuin autojen ja mp:n nopeusmittarit. Jossain vaiheessa voikin olla niin että ajoneuvoissa onkin satelliittimitattu nopeusnäyttö pakollinen.
-
Taitaa ne Vboxit käyttää GPS:ää ja glonasia, millä saadaan "virallisia" nopeusmittauksia.