Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: GuzGuz - Elokuu 23, 2018, 13:48:43 ip

Otsikko: Calin kulutus
Kirjoitti: GuzGuz - Elokuu 23, 2018, 13:48:43 ip
EV:n keskikutus se vaan tuntuu tippuvan kokonaisuutena jatkuvasti.
"Pitäisikö olla huolissaan" kun ei eväät maistu, hah..
Tuo omani ei taatusti ole optimaalisissa säädöissä, mutta viimeinen tankkausväli meni taas reilusti alle 5l, 4,74/100km.
Ennen kun laskin reissuille budjettia arvioiden kulutukseksi 6l/100, niin nykyisin saa kyllä ottaa litran pois.
Otsikko: Vs: Calin kulutus
Kirjoitti: mosa - Elokuu 23, 2018, 14:26:02 ip
Mulla on semmoinen kokemus, että hellekautena, kuten tänä kesänä, Vintagen kulutus pysyy sen kummemmin yrittämäti mukavasti alle 5 litran. Vastaavasti ajokauden alussa ja lopussa, kun tulee ajeltua jopa pienellä pakkasella, niin maitti on helpostikin litran verran suurempi. Mutt on silti kaiken väärtti ;D
Otsikko: Vs: Calin kulutus
Kirjoitti: GuzGuz - Elokuu 23, 2018, 14:40:05 ip
Samaa mieltä, helteet tuntuu sopivan Guzzeille.
Alin kulutusnoteeraus tältä kesältä olikin n.+30c säissä, 4,38l.
Tämä viimeinen väli oli +8- +20 lämmöissä ja aika tuulisessa säässä melkein pelkkää maantieajoa, pääosin mutkaista, vain lyhyt piipahdus kaupungissa.
Otsikko: Vs: Calin kulutus
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 23, 2018, 16:12:16 ip
Guzzin koneet ovat varsin lämpötilasidonnaisia. Kylmällä säällä runsaasti ruokaa eli lämpötilariippuvainen rikastus on päällä.
Muutos lämpötila-anturiin lohkaisee kulutusta pois hieman viileämmälläkin säällä. Kyse ei ole kepulikonstista vaan anturi saa tiedon tosiasiallisesta lämpötilasta nopeammin ja tarkemmin.
http://www.motomatti.fi/2015/09/arkipyoran-kanssa-napertelya.html

California 1400:n tapauksessa joutui tekemään tuon em. muutoksen sekä tilkkimään jäähdyttimen ilmanoton. Nyt käy riittävän lämpöisenä.

Eilen ajelin hieman alle 20 asteen lämpötilassa noin sata kilsaa kaasutinmoottorilla. Siinä on myös öljyn lämpötilamittari. Alle 70 astetta oli koko matkan lämpötila.
Otsikko: Vs: Calin kulutus
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 23, 2018, 16:38:18 ip
Radalla meni tänä kesänä näköjään kymmenkunta litraa sataa kohti, kadulla en seurannut. Kaikki on mennyt, mitä tankannut.
Otsikko: Vs: Calin kulutus
Kirjoitti: Pekka - Elokuu 23, 2018, 19:45:51 ip
Kokeilin joskus miten LeMans kuluttaa polttoainetta. Tulos oli melko tarkkaan 20l/h.
Otsikko: Vs: Calin kulutus
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 23, 2018, 20:44:01 ip
Minulle polttoaineen kulutus on ihan sydämen asia. Nuukuus on perinnöllistä suvussani.
Nyt kun on suht pienitankkinen käyttöpyörä ja ahterini kestää ajaa tankillisen kerralla ilman pysähdyksiä niin arvostaa sitä että matkaa voi ajaa tankillisella yli 350 km ja enemmänkin jos tietää seuraavan tankkipaikan varmaksi. 1100 Brevalla meni vielä pidemmän matkaa mutta Quota tonni oli siinä suhteessa ylivoimainen: iso tankki ja pieni kulutus. Myös 750 NTX:llä taivalsi pitkän siivun tankillisella. Niihin aikoihin tuli ajettua ihan uhallakin pitkiä päivätaipaleita.

Cali 1400 on kaksimielinen: sillä voi ajaa kohtuullista vauhtia (max 110 km/h) pienellä kulutuksella mutta jos haluaa ajaa kovaa, esimerkiksi Saksan baanalla, niin bensiksen kylttejä kannattaa noudattaa. Pyörässä on ilmanvastus ison ja valtavan välimailla.
Ristiriitaista on että vakionopeussäädinkäytössä kuluu bensaa enemmän kun aktiivisesti ajaen. Vakionopeussäädin jarruttaa alamäessä ja kun vastamäki alkaa se runttaa kaasua niin että ylämäki mennään kovempaa kuin edellinen alamäki. Säätöä sille en ole löytänyt.

Tiestä ja liikenteestä riippuen kulutus on viiden ja kuuden litran välillä sadalle. Ennen pikku muutoksia kulutus oli kuuden ja seitsemän litran välillä. Kuorma ei juurikaan vaikuta.
Otsikko: Vs: Calin kulutus
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 23, 2018, 21:08:16 ip
Kokeilin joskus miten LeMans kuluttaa polttoainetta. Tulos oli melko tarkkaan 20l/h.

On muuten jännä miten kulutus nousee jyrkästi, kun on kuormitusta. Pienillä avauksella, millä kadulla pääosin ajetaan, ei voi soppaa paljoa kuluakaan. Kun sitten tötteröä avataan, alkaa sitä menovettä ja ilmaa liikkua moottorin läpi.
Otsikko: Vs: Calin kulutus
Kirjoitti: MarkkuEVP - Syyskuu 03, 2018, 20:50:07 ip

Tarkistin tuon lämpötila-anturin . Löysällä oli kun liitintä irrottaessa lähti pyörimään auki.  Liitimen lukitus oli erilainen. . . . sellainen jota ruuvimensselillä irrottaessa lähtee ping-pong tyyliin.  Tuli sitten kontattua autotallin lattia kestomangeetin kanssa aika perustellisesti  :)  Joka tapauksessa laitoin kuparipastaa ( kun muuta ei ollut ) kohtuullisesti anturinpäähän.  Testilenkkiä 700 km ja kulutus ei ainakaan noussut. Tosin pleksi on suurempi ja en kyllä ajanut kovin säästeliäästi. Jotenkin Jackal tykkää sopasta ja vastaavasti kulkeekin aika reippaanoloisesti.

Mr
Otsikko: Vs: Calin kulutus
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 03, 2018, 21:10:20 ip
Suosin "Jekyl & Hyde"- säätöä. Parille pyörälleni niin tehnyt eli kuljettajan käyttämien säätöparametrien sitominen johonkin haluttuun toimenpiteeseen kytkee joko vähälle kulutukselle tai "hällä väliä - nyt mennään" toiminnolle.

Käytännössä siis niin että normaalissa matka-ajossa mennään tylsästi ja vähällä kulutuksella ja sitten kun tarvitaan potkua niin sitäkin on tarjolla haluttaessa.
Monessa pyörässä on jo tehtaalta lähtien nämä säädöt joita kutsutaan ajomoodeiksi.

Sytytyskartan ja ruiskutuskartan voi säätää siten että kaasukahvan kierron ensimmäinen neljännes tarjoaa tehon vaihtelua vain hieman. Silloin mennään vähällä bensiinillä mutta moottori käy riittävän lämpöisenä mutta samasta kartastosta löytyy kynnys jonka ylittäminen on hyppy suorituskykyisyyteen ja moottorikin käy suhteessa viileämpänä.

Ajomoodit ovat juuri noin: sadeasetus on niin lapanen että menee hermo vaikka pyörä kulkeekin oikein nätisti. Vaan eipä ole kulutuskaan iso. Siitä hyppy rata-asetukseen on niin iso että taloudellisuudella ei juuri ole sen kanssa mitään tekemistä.
Otsikko: Vs: Calin kulutus
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 03, 2018, 22:52:30 ip

Tarkistin tuon lämpötila-anturin . Löysällä oli kun liitintä irrottaessa lähti pyörimään auki.  Liitimen lukitus oli erilainen. . . . sellainen jota ruuvimensselillä irrottaessa lähtee ping-pong tyyliin.  Tuli sitten kontattua autotallin lattia kestomangeetin kanssa aika perustellisesti  :)  Joka tapauksessa laitoin kuparipastaa ( kun muuta ei ollut ) kohtuullisesti anturinpäähän.  Testilenkkiä 700 km ja kulutus ei ainakaan noussut. Tosin pleksi on suurempi ja en kyllä ajanut kovin säästeliäästi. Jotenkin Jackal tykkää sopasta ja vastaavasti kulkeekin aika reippaanoloisesti.

Mr

Jackalissa on pisimmät välitykset, joten se vaatii vähän vääntöä ja reippaampaa ajamista, että kulkee. Ja kulkeehan se.
Otsikko: Vs: Calin kulutus
Kirjoitti: Henko - Syyskuu 04, 2018, 12:01:21 ip
Omassa Jackalissa en oo juuri huomannut eroa kulutuksessa vaikka oisin ajellu vertailun vuoksi pitkiä pätkiä kolmosella nelosen sijaan, ja nelosella vitosen sijaan.
Otsikko: Vs: Calin kulutus
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 04, 2018, 12:38:06 ip
Nelonen siellä aika usein on. Vitoten vasta, kun viisari on pystyssä.
Otsikko: Vs: Calin kulutus
Kirjoitti: GuzGuz - Syyskuu 04, 2018, 14:44:33 ip
Sinänsä tosiaan kulutus on jopa pienempi 4:sella kun 5:sella ainakin yleisissä 80-100 nopeuksissa.
Osoittanee miten isossa roolissa kulutuksellekin on koneen lämpötila ja ruiskunohjaus.
Ilmanvastus tietysti potenssiin kasvaa nopeudesta plussaa varsinkin meidän isopleksisissä.
EV vie jotain 7l sadalla moottoritie ja yli nopeuksissa, ei tankillista kyllä dadaksi ole tullut ajettua.
Omassa on tuo lämpötermostaatti modattu tököttiin tietokonepuolelta johonkin tahnaan ja sillä on kyllä vaikutusta selkeästi vilppoisissa keleissä.
Kuka näitä kulutuksia.. Itse ainakin välillä mielenkiinnosta, se kertoo pyörän vallitsevista perussäädöistä sekin.
Otsikko: Vs: Calin kulutus
Kirjoitti: MarkkuEVP - Syyskuu 04, 2018, 17:55:49 ip

Onko joku muuten laskenut Jackalin teoreettiset nopeudet eri vaihteilla 6400 rpm:n kierroksilla ? . Tunturi TT varmaa tietää ottaako kierroksia enemmän vai astuuko rajoitin peliin.
 Tuntuu vaan että taitaa ottaa huippunopeuden nelosella.

Tietoja: Primary drive 1:1.2353
Gearbox 1   1:2
            2   1: 1.1889
            3   1: 1.0476
            4   1: 0.8696
            5   1:0.7500

Final Drive ( cardan Shaft whith gears )
Engine - Wheel

            1   1:10,1912
            2   1: 7,0772
            3   1: 5,3382
            4   1: 4,4309
            5   1: 3,8217

rengas 140/80 x 17 " =  2059,21 mm

Miltä näyttää ??

Mr

Otsikko: Vs: Calin kulutus
Kirjoitti: TunturiTT - Syyskuu 04, 2018, 22:29:08 ip
En muista mikä on ilmoitettu rajoitin, mutta veikkaan sen olevan n.7000 rpm. Ennen se ottaa halaukseen, kuin venttiilit sekoavat. Voi olla, että ei vitosella enää paljoa kiihdy, vähän todennäköisesti kyllä.
Otsikko: Vs: Calin kulutus
Kirjoitti: MarkkuEVP - Syyskuu 06, 2018, 15:53:27 ip
Yritin laskea teoreettiset lukemat. Tosin kolmeenkymmeneen vuoteen ei ole tarvinnut vaivautua. Saattoi että meni pieleen, mutta tässä noin tulokset

                       6400 rpm            7000 rpm
--------------------------------------------------
 5 v                  206                     226
 4 v                  178                     195
 3 v                  148                     162
 2 v                  111                     122
 1 v                   78                       85

Mr