Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Elokuu 23, 2018, 10:56:21 ap
		
			
			- 
				Moottoripyöräilyä koskevaa lainsäädäntöä on muutettu. 
 Käyttöön on tullut selviä lakikohtia mutta myös hieman hankalia kuten paikkaluku on lähtökohtaisesti vain yksi. Jos haluaa kyytiläistä kuskata ja paikkaluku on yksi niin pitää omalla kustannuksella käydä muutoskatsastuksessa. Paikkaluku on merkitty rekisteröintitodistukseen.
 
 Renkaan minimi urasyvyys on edelleen 1 mm vaaditun 1,6 mm:n sijasta.
 
 Moottoripyörän jousitettua perävaunua saa jatkossa (alkaen kesäkuu 2020) vetää sadan kilometrin tuntinopeudella.
 Tämä seikka tulee lisäämään mp-perävaunuja liikenteessä kun ei tarvitse olla tukkona liikenteessä ja matka etenee tyydyttävällä nopeudella. Lähinnä aiempi käytäntö on muuttunut laiksi.
 
 Hieman johdantoa: https://www.smoto.fi/?p=6244
- 
				Ja edelleen renkaan urasyvyyden mittaaminen ja siihen puuttuminen tulee olemaan mielivaltaista..
			
- 
				Poliisilla oli vielä yhdeksänkymmentäluvulla ohje että kulutuspinta mitataan keskiurasta. Hyvä ohje.
 Ainoa ongelma tuli että keskiuraa tai edes keskikohdan ylittävää uraa ei löytynyt.
 
 Melkolailla kaikissa renkaissa on merkintä kuinka syvälle kuluminen saa jatkua. Kun tämä merkki tulee näkösälle eli on kulutuspinnan tasalla niin rengas vaihtoon. Jonkinlainen vastuu on rengasvalmistajallakin ja tuskin he huvikseen niitä merkkejä renkaisiin tee.
 
 Ministeri Berner ehdotti tähän lakiin turvallisuuskohtaa mp-renkaiden osalta eli 1,6 mm minimurasyvyyden koska on vesiliirtovaara jos uraa on vähemmän. Melko marginaalista ajattelua.
 
 Helpoin olisi viranomaisenkin tarkastella renkaan kulutusmerkkejä kuin mittailla epämääräisillä mittalaitteilla omituisista kohdista.
- 
				Juuri tuota tarkoitin. Ei ole mitattavuus ihan yksioikoinen juttu. Harvemmin toki siihen puuttuvatkaan tien päällä.
			
- 
				Joo, ei ole puututtu juuri muuhun kuin kuljettajan ajokuntoon. No, toki liikennevirheisiin puututaan mutta ne eivät ole suoraan johdettavissa ajoneuvon lajista, tyypistä ja rakenteista johtuviksi.
 
 Taitaa mennä jonnekin 90-luvulle kun viimeksi omasta pyörästäni renkaita poliisi syynäsi. Silloin oli aika uudet kumit alla.
- 
				70-80 ja vielä -90 luvullakin oli tavanomaista että mittailivat renkaiden uria.
 Nykyisin tosiaan vain kuskin kuntoa.
 Tietokonehan kertoo onko katsastettu ja vakuutuksessa kulkuneuvot.
 On kyllä ollut vissiin omakohtaisissa ratsioissa renkaatkin kunnossa, selkeästi sileisiin ehkä puuttuisivat.
 Mistä seuraa kysymys, eikös katulaillisia sliksejäkin ole tehty?
 Tästä pari motoristia väitteli ja en osannut ottaa kantaa, mutta jostain muistelen lukeneeni että ainakin autopuolella.
 
- 
				Vaikuttaa siltä että poliisi on priorisonut asioita oikeaan suuntaan. Äärimmäisen harvoin on moottoripyörän vika suistanut tieltä vakavin seurauksin mutta kuskin kunto tai taito ovat ne joita pitääkin valvoa. Taidon valvominen on vaikeaa mutta pahiten epäkuntoiset kuljettajat kyllä löytyvät. Jos olisi resursseja.
			
- 
				Ei kai se renkaan kulumisen seuranta kovin järkevää olekaan. Kumeja voi mennä vaikka useampi kaudessa. Tuolloin renkaanvaihto on todennäköisesti jo muutenkin horisontissa, niin turha loppujen lopuksi puuttua.