Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: isobreva - Elokuu 19, 2018, 22:46:38 ip
-
Millainen mahtaa olla oikea proseduuri, kun irroitetaan Breva 1100 bensatankki? Lähinnä on kysymys siitä,
kuinka oikeaoppisesti irroitetaan se liitinosa, kun ei viitsi väkisin alkaa vääntämään tai repimään. Motomatilla
varmaankin kokemusta asiasta? Kuviakin saa laittaa.
-
Tämän liittimen kanssa olen minäkin kertaalleen takunnut. Kun homma ei meinannut mitenkään onnistua palstalla saamistani hyvistä neuvoista huolimatta, kysyin lopuksi Piikkiöstä ammattimieheltä ja sain seuraavanlaisen ohjeen: bensapumpun kaapeli irti ja kone käyntiin kunnes se sammuu - bensaletkun liittimen työntäminen kiinni päin kohti kulmakappaletta - liittimen harmaan renkaan vetäminen poispäin kulmakappaleesta - liittimen vetäminen irti tankin kulmakappaleesta. Minun tapauksessani ratkaiseva vinkki oli se, että ensin liitintä piti työntää kiinni päin kohti kulmaliitintä ja vasta sen jälkeen alkaa irrottaa liitintä. Mikä tarkalleen on tämän liittimen kiinni päin työntämisen vaikutusmekanismi, sitä en tiedä. Näin toimien kuitenkin sain liittimen irti paikkoja rikkomatta.
-
Tuontyyppisissä liittimissä on yleensä lukituskuula / -kuulat, joka pääsee kolostaan ( vapauttaa liittimen ) sisäänpäin työnnettäessä.
Muovinen liitin toki irtoaa muutenkin, mutta ei enää mene kiinni.
-
Luonnollisesti polttoaineen paine pitää ensin poistaa järjestelmästä.
Junkersin ohje on pätevä. Pikaliitin toimii aivan samalla tavalla kuin monet paineilma- tai vesiletkuliittimet. Ensin lukituksen varmistus avataan siirtämällä lukitusosaa kohti vastakappeletta ja kun varmistus on näin löystynyt niin lukitusrengas vedettäessä vapauttaa lukituksen ja toimenpiteen jälkeen aukeaa tiivistysosa. Liitin on auki.
Vaikuttaa monimutkaiselta mutta siinä on logiikkansa. Letkuliitin ei saa aueta pelkästään ulkoista helaa liikuttamalla. Olisi perin ikävää jos liitin aukeaisi itsekseen. Bensaa tulisi suurella paineella suoraan moottorin päälle ja palovaara olisi suuri.
Liitintä saa ostaa varaosana. Ainakin muovisia osia saa mutta joskus oli myynnissä myös vastaavia metallisia liittimiä.
Valitettavasti monet ovat onnistuneet rikkomaan liittimen turhien aukaisuyritysten yhteydessä. Tärkein asia on päästää paine pois letkuista. Silloin riittää henkilövoima puristamaan liittimen auki.
-
Tuossa liittimessä ei taida kuulia olla. Väkivallalla sen saa vaan rikottua.
-
Niin...eipä taida kuulia olla. Mutta jokin muovikynsi tai lisu, joka tekee saman asian.
Täältä saattaa löytyä sopiva / uusi / parempi liitin: http://www.suomenpikaliitin.fi/pages/tuotteet/pikaliittimet/erikoissovellukset.html
-
Ei siinä liittimessä varsinaista vikaa ole. Avaaminen vain pitää osata. Kymmeniä olen aukonut ja kiinnittänyt. Vain eka kerta oli hieman hankala.
California 1400:ssa liittimiä on kaksi. Vain toista tarvitsee aukoa. En ole keksinyt sen toisen liittimen tarkoitusta. Taaempi liitin näkyy heti tankin takaosan alla ja toinen on samassa letkussa syvemmällä tankin alla lähellä läpivientiä.
Taisi olla niin että 850/1100/1200 Brevan tankin sivupaneeleita ei tarvitse irrottaa tankin irrotuksen yhteydessä. Tankkia ei kannata laskea lattialle vaan pehmustetun pukin päälle. Niin kuin tankit yleensäkin.
-
Kuudessa pyörässä on nyt ollut tuollainen liitin ja Pegaso on se josta se lähtee aina muitta mutkitta irti ja 12 Stelviostakin aikas nätisti mutta muissa aina pienen noitumisen kera.
-
Kuudessa pyörässä on nyt ollut tuollainen liitin ja Pegaso on se josta se lähtee aina muitta mutkitta irti ja 12 Stelviostakin aikas nätisti mutta muissa aina pienen noitumisen kera.
Se on vain hyvä että pidetään muinaiset jumalat mielessä ja kutsutaan apuun kun tarvitaan.
-
Auttaa kummasti mutta yhdistettynä ylimitoitettuihin työkaluihin saatta aiheuttaa laajaakin tuhoa...
-
muissa aina pienen noitumisen kera.
Se on vaan sitä guzzismia. ;D Pienessä guzzismissa kun saa rempan kuntoon, niin ai että se on taas mukavaa! :D
Jouko
-
No, olen nyt pari päivää purkanut Valmettia katkaisua varten. Joo, 61 vuotiaassa traktorissa ja Guzzissa on paljon samaa..