Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: elsoder - Elokuu 16, 2018, 12:38:41 ip
-
Tervehdys
Minulla on california III (91).saako tähän virranjakajan paikalle (kärjellinen) kärjettömän sytkän.En haluaisi laittaa sitä nokka-akselin päähän.
-
Piranha mm.käy. Samanlaisia löytyy muunkin merkkisenä.
-
Useimmiten optisella lukijalla mahtuu nätisti virranjakajan kannen alle. Itse sytytysyksikkö sopivaan paikkaan kiinni esimerkiksi Velcro-tarralla. Sopivan joustava kiinnitys. Tarkista hankkiessa että käykö alkuperäissytytyspuolien kanssa vai tarvitaanko jotkin muut puolat. Kytkentä on sama kuin virranjakajassa + virta ja maadoitus sytytysyksikölle. Mukana tulee kytkentäkaavio. Huomioi että virta pitää tulla virtalukolta tappokatkaisimen ja sivujalan kytkimen kautta.
-
Dynatekin systeemin laitoin toiseen kulkineeseen (jap 4-cyl) ja siellä se on eleettömästi hommansa hoitanut kohta 15 vuotta ilman ongelmia.
Saa näköjään Guzziinkin, mutta on kalliimpi kuin Newtronic (= Piranha ?).
https://www.stein-dinse.biz/Electr-ignition-Dyna-III-big-models::767.html?language=en
Edit. Guzzissa on edelleen kärjet, kun ne toimivat eivätkä vaadi paljon työtä.
-
Niin minäkin muistelen että Piranhan "uusi" nimi on Newtronic. Mulla oli sellainen 650TT:ssä. Iloisesti kone kirmasi. Paljon iloisemmin kuin vakio 750NTX jossa oli espanjalaisvalmisteinen sytkä.
-
Onkos tuo ihan vaan kiinteillä, esiasetetuilla kartoilla? Eikös tuohon hintaan saa jo säädettävän?
-
Nykyään olen suosinut Ignitechiä. (Itse asiassa vissiin jo 15 vuotta) Sen ohjelmointi tapahtuu tietokoneella vaikka on-line moottorin käydessä. Sama ohjelmapohja kuin MegaSquirtilla. Ei tarvitse opetella uutta. http://www.ignitech.cz/old/english/tcip/tcip.htm
Heillä on myös koko moottorinohjaus nimeltä Ignijet.
-
Piranha toimi aikoinaan Cali II:ssa kymmenkunta vuotta kunnes pimeni. Vaihdoin takaisin kärkiin. Huomattava, että järjettömänkin kanssa on säätötarvetta toisin kuin ilmeisesti kampiakselin päähän asennettavan kanssa. Jakoketju venyy ym.
-
Omissa projektipyörissä ole tulpannut virranjakajan reiän ja laittanut sytytysanturoinnin kampiakselin päähän. Silloin on varmasti tarkka ajoitus.
Mutta ei se virranjakajaankaan sijoitettu anturointi ole mitenkään surkea vaikka välissä onkin jakoketju ja kulmavaihde sekä keskipakosäädin joka joissakin syttyboksimalleissa vaaditaan. Suurin ennakkovirheen aiheuttaja on juurikin kulunut keskipakosäädin. Suosittelen sellaista sytkää jossa on ohjelmoitava ennakko tai alipainesäätöinen ennakko tai kaasuluistin asennontunnistin. Silloin ennakko on kohdallaan myös moottorijarrutuksessa.
Tässä jutussa on kuva myös kampiakselin pään sytytysanturoinnista: http://www.motomatti.fi/2017/01/varamoottori-alkaa-olemaan-valmis.html
Joitakin omia asennuksiani ja kokemuksia sytkäbokseista: http://www.motomatti.fi/2011/12/digitaalisytytyksen-asentaminen.html
(Artikkelit ovat vanhoja ja osa kuvista ja linkeistä eivät toimi enää.)