Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Henko - Elokuu 15, 2018, 22:22:43 ip

Otsikko: California Jackalin perän ja takavanteen keskiön rako
Kirjoitti: Henko - Elokuu 15, 2018, 22:22:43 ip
Varmuuden vuoksi kyselen että voikos tuota takarengasta laittaa esim. väärään asentoon, tai muuten vaan väärin? Irrotin rengasta ja perää sen verran että sain kardaanin ja spooriholkin putsattua, ja rengas takaisin, perä kiinni jne. Ei vain tullut kiinnitettyä huomiota tuohon lautasen vai mikä se nyt on, välystä vanteeseen ennen irrotusta. Selkeä rakohan siinä on, ja vasta kasatessa tuli mieleen että onko tuossa jotain seikkoja mitä ei tullut mieleen. Kun itse en nyt keksi mitä siinä sinänsä olisi muuttujia, koska perästä ei irronnut mitään, kuten ei renkaastakaan. Kaikki toimii kuten ennenkin, ylimääräisiä ääniä ei mielestäni kuulu ja ajettavuudessa ei mitään vikaa. Holkkikaan ei ollut kulunut, puhdistuksen tarpeessa kyllä.
Otsikko: Vs: California Jackalin perän ja takavanteen keskiön rako
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 15, 2018, 22:32:18 ip
Mikäli olet kiristänyt taka-akselin mutterin eikä väliholkkia löydy permannolta niin homma on kunnossa. Onhan siinä pari milliä rakoa takanavan ja perävaihteen ulkolaipan välillä. Muuten ei takapyörä pyörisi. Muistithan kiristää haarukan vasemmassa aisassa olevan taka-akselin lukituspultin vasta sen jälkeen kun akselin mutteri oli kiristetty?
Voitelitko samalla sysäyksenvaimentimen keskiön laakeroinnin?

Ps. Rengas on se kuminen osa jonka sisään vanne asennetaan. Vanteen keskiössä on napa ja niiden välissä on pinnat tai puolat. Noin puhekielessä.
Otsikko: Vs: California Jackalin perän ja takavanteen keskiön rako
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 15, 2018, 23:18:32 ip
Mitään irto-osia ei Jackalissa ole. Kun akselin painaa visusti läpi ja mutterin kevyesti kiristää ennenkuin sen vasemman pinch boltin kiristää, niin romut menee oikein. Välykset on silloin, kun pitää.
Otsikko: Vs: California Jackalin perän ja takavanteen keskiön rako
Kirjoitti: Henko - Elokuu 15, 2018, 23:26:45 ip
Eiköhän nuo sitten oikein mennyt, tuota pinch boltia kiristäessä tosin mietin että onko akseli pohjassa. Parin millin luokkaa tuo rakokin on. Taka-akselin mutterin tuskin siis tarvii erityisen kireällä ollakaan kun lukitusruuvi vasemmalla puolella estää sitä liikkumasta? Jotenkin tuntuu että tässä pyörässä on kyllä useampikin ruuvi ollut suht kireällä. Kierteet on kyllä ehjiä tähän mennessä.
Otsikko: Vs: California Jackalin perän ja takavanteen keskiön rako
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 15, 2018, 23:59:31 ip
Maailmaan on syntynyt enemmän voimanäppejä kuin sopivasti kiristäjiä. Jos on epävarma niin parin erikokoisen momenttiavaimen hankinta tulee halvemmaksi kuin kierteiden korjaus. Eikä niiden avaimien laatu ole niin kovin tärkeää. Usein tärkeämpää on että samanlaiset ruuvit tulevat keskenään samaan kireyteen.

Tästä setistä löytynee ne kaksi tai kolme avainta joita ikinä moottoripyörän kanssa tarvitsee: https://www.ikh.fi/fi/search/momenttiavain
Otsikko: Vs: California Jackalin perän ja takavanteen keskiön rako
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 16, 2018, 00:50:09 ap
Ei tarvi kiristää koville. Kunhan on suht pohjilla ja sitten varmistaa akselin pysyvyyden pinchillä.
Otsikko: Vs: California Jackalin perän ja takavanteen keskiön rako
Kirjoitti: Henko - Elokuu 16, 2018, 06:42:56 ap
Mulla on pari momenttiavaintakin, toinen autokaliiberia, toinen pieni, ku en arvannu näppituntumalla kiristää KTM:n lohkon pultteja. On aika ohkaisesti alumiinia siinä.
Otsikko: Vs: California Jackalin perän ja takavanteen keskiön rako
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 16, 2018, 09:08:57 ap
Katso Guzzitekin manuaalista momentti.
Otsikko: Vs: California Jackalin perän ja takavanteen keskiön rako
Kirjoitti: Henko - Elokuu 16, 2018, 11:27:33 ap
Pitää vähän tsekkailla. Pyörän ohjekirjastahan tuon irrotuksen katsoin, hassua että kasauksesta sanotaan vain että päinvastaisessa järjestyksessä. Kun ottaa huomioon että samassa ohjeessa on kytkentäkaaviota ym.
Otsikko: Vs: California Jackalin perän ja takavanteen keskiön rako
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 16, 2018, 11:46:19 ap
Takapyörän irrotuksen yhteydessä eniten työtä aiheuttaa takajarrusatulan kiinnitys. Sen voi tehdä kahdella tavalla: irrottaa satulan ja jarrukilven yhtenä osana. Asia sisältää ahdasta pujottelua ja on vaarana kolhia maalipuntoja, tms.
Toinen tapa on irrottaa satula kilvestä ja asentaa kootessa kilpi ensin ja satula perästäpäin kun muu kokoonpano on valmis.

Varoitan vielä avaamasta vääriä pultteja. Jarrusatulaa ei pidä halkaista. Vain irrottaa sellaisenaan ja jarruletku saa olla kiinni. Se pitää vain vapauttaa kannakkeestaan toimenpiteiden ajaksi.
Otsikko: Vs: California Jackalin perän ja takavanteen keskiön rako
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 16, 2018, 13:18:15 ip
Satulan irrottamalla pääsee helpommalla. Ei tarvi juurikaan pujotella mitään. Samalla tulee enemmän heitettyä silmäystä jarrun kuntoon.
Otsikko: Vs: California Jackalin perän ja takavanteen keskiön rako
Kirjoitti: Henko - Elokuu 16, 2018, 21:17:55 ip
Juu irrotin satulan jarrukilvestä. Jarrupalat tilaukseen. Takapyörän nostin puominosturilla kuormaliinoilla muutaman sentin ilmaan, liinat runkoputkien ympäri satulan alta. Samalla tapaa nostin joskus Volvon perän ilmaan vetokoukusta. Sai näppärästi muutaman kuormalavan takarenkaiden alle että pääsi operoimaan.