Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Tuulenpoika - Elokuu 15, 2018, 12:57:00 ip
-
Cali vm . 2000 käy huonosti.Alkoi pätkiä ja kierroslukumittarin viisari seilasi villisti.
Vaihdoin tulpan hatut ja tulpat.Saksasta tuli uusi kampiakselin asentotunnistin.Sulakkeet ja releet putsasin.Venttiilit säädettin ja luettiin välillä ahkerasti palstaa.
Perjantaina piti lähteä gutsiralliin.Suoritin koeajon,edelleen pätki kun kone lämpisi.Teltta auton perään ja ralliin.No ,oli siellä muitakin autollisia.
Rallin jälkeen pyörän kimppuun.Tutkimaan bensahanaa,ei auennut kun laitoin virran päälle,johto poikki.
Ei ihme että pumppu piti meteliä.Tinasin hanan kuntoon..pumpun ääni hiljeni .Tuli voittajafiilis.taisi ongelma ratketa.
Koeajolle.30 km pyörä pelasi kuin unelma,kiihtyi nätisti sataviisikymppiin.Sitten körötellessäni takaisin mökille kierroslukumittarin viisari nollille ja oikea pytty pätkimään ja välillä pois pelistä.
Voisko olla puolavika ? Mulla ei ole täällä Viitasaaren metsissä läppää eikä johtoja.Nurmelle pyörän veisin jos olisi lähempänä.
Pyörä siis Cali EV vm.2000.Ajettu 160 tuhatta.Tps vaihdettu yhdeksässä kymmenessä tuhannessa.
Onneksi pähkäilyjen välissä pääsee leputtamaan hermoja Tenerellä.
-
Rallin jälkeen pyörän kimppuun.Tutkimaan bensahanaa,ei auennut kun laitoin virran päälle,johto poikki.
Ei ihme että pumppu piti meteliä.Tinasin hanan kuntoon..pumpun ääni hiljeni .Tuli voittajafiilis.taisi ongelma ratketa.
Ei kovin harvinainen vika. Viimeksi kun oli johdoton bensahana niin siitä oli sahattu kara poikki. Hana ei ollut enää hana.
Mites on polttoainesuodattimen kanssa? Viitaten edeltävään niin bensiinihanan sahaus ei ollut auttanut mitään vaan bensiinisuodatin oli tukossa. Sitä oli yritetty korjata laittamalla lisäsuodatin?????
Nyt ei kuitenkaan taida olla kiinni siitä vaan ilmeisestä liitinvaivasta. Voi toki olla että puola on oikosulussa ja siksi ei, silloinkaan, kierroslukumittari toimi oikein kun signaali puuttuu tai on epämääräinen. Puolat voi testata vaihtamalla ne keskenään.
Kyseisen "pätkivän sytytyspuolan" virran saanti pitää tarkistaa ja jos se on kunnossa niin tarkistaa että ECUn kautta tapahtuva maadotus on kunnossa. ECU itse vaikuttaa olevan lyönnissä koska toiselle puolalle tulee sähkö ja ECU sitä maadoittaa. ECU on kiinni kumityynyillä eikä saa runkomaata sitä kautta vaan erillisellä maajohdolla. ECU tärisee kumityynyissään käynnin aikana ja toisinaan maajohto katkeaa liittimensä juuresta. Yleensä ECUn puoleisesta päästä.
Katsopa nuo niin tutkitaan sitten lisää.
-
Kiitos neuvoista.Nyt pois pelipaikalta,tutkinta jatkuu ensi viikolla.
-
Oliko anturi merkkipeli kuitenkin?
-
Anturin vaihdon jälkeen Cali kävi hetken paremmin mutta lämmettyään oireet palasivat.Varsinkin hanan korjaamisen jälkeen olin varma ongelman ratkenneen.Harmi kun ajoilma on mitä mainioin.
-
Mittasit kai pyörintänopeusanturin välyksen? Omastani tarkistin senkin monen muun asian kanssa, ja 0,8mm sain työntömitalla välykseksi triggeripyörälle. Pistin vaan merkille sellaisen hassun seikan että jotain liimaa oli välissä. Ihan siinä lohkon reiässäkin vähän. Niiden shimmilevyjen ja anturin laipan välissäkin oli vähän sellaista kovettunutta liimaa, ei mulla siinä mitään vaikutusta toimintaan ollut eikä magneettista häntää, mutta jos olisi ihan kiikun kaakun niin en ihmettelisi vaikka joku onnistuis liimaakin laittamaan siten että välys kasvaa. Tai jos sinne jäisi vanhaa liimaa huonosti väliin.
-
Uusi anturi oli identtinen vanhan kanssa.Mitään liimaa eikä shimmilevyjä ollut.
No,ei tässä vielä kaikki.Edellinen nopeusmittarin vaijeri katkesi tuhannen km jälkeen.Epäilin vaijerin olleen mutkalla ja uusi tilalle.Vaijeri kiinni mittariin ja onneksi pyörittelin vaijeria alapäästä, yhtäkkiä
jumitti.Mittarilla ajettu 100 tuhatta km.Taitaa mennä mittarikin vaihtoon.
-
Mittarikorjaamo Palanto saattaa auttaa.
https://www.palanto.fi/
-
En kauan viihtynyt kaupungin menossa ,oli pakko lähteä Calin kimppuun.Miten Ecu on maadoitettu? Lähteekö maajohto Ecun kuoresta vai isosta liittimestä ?
-
Seuraa mustaa johtoa, mikä lähtee ecusta ja menee runkoon ihan yksisteen...(Voi se olla tietty vaikka punainen, ja nipussakin, Mandellolaisissa..) ;D
Toisin päin etsittynä: Jos et muuten löydä, niin katsele lähistön runkoputkia, sieltä pitäisi läheltä ecua löytyä liitin runkoon pultattuna ja siitä maajohto ecuun..
Jouko
-
Joskus on käynyt niin että maajohto on kunnossa mutta alunalkaenkaan ei ole maalia raaputettu pois liittimen alta runkokiinnityksestä. Myöhemmin sinne syntyy eristävää hapettumaa joka sekin on poistettava. Kun maadoitus rungon puolella on kunnossa voi sen maalata yli. Ei ihan heti vesi pesi.
Puolalta lähtevä maajohto menee ECUn isoon liittimeen muiden johtimien kanssa. ECUn liitin on ollut sen verran hyvä että varsin harvoin on ollut sanomista. Kannattaa sekin joskus puhdistaa. Siiehen on omat aineensa ja suojavahansa. Oikein likaisen liittimen voi ensin pestä liuottimella muyta sen jälkeen pitää kuivata ja käyttää suojaavaa vahaa.
Kytkentäkaavioita ja korjaamokirjoja löytyy netistä ilmaiseksi ja varsin varmoista lähteistä ettei tule pöpöjä mukaan. Itse suosin tätä ja laitan aika-ajoin pienen lahjoituksen: http://www.guzzitek.org/
Muitakin on kuten Gregory Bender: http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi.html
Täältäkin löytyy: http://www.pdfmotomanual.com/
-
Maadoitus tarkistettu,releet ja sulakkeet vaihtoon,uusi polttoainesuodatin ja uusi letku pumpun ja suodattimen väliin.Jokainen sähköliitin auki ja suihkaus suoja-ainetta.
Sitten koeajolle...ajoin 60 km lenkin .Guzzi pelitti normaalisti,ei nykinyt eikä pätkinyt.Kone kävi kummallakin pytyllä.
Nyt saunaan ja pari olutta.Hieno fiilis kun Guzzi pelaa.Kiitos neuvoista.
-
Voisi olla hyvä huolto itse kullekin silloin tällöin. Todennäköisesti vika on ollut todella pieni jossain liittimessä. Hyvä kun nyt toimii!
-
Ympäri vuoden ajavilla tai kauden aikaiset avaajat ja pitkään syksyyn ajavat kärsivät liitinvaivoista helpoiten. Ei niinkään pelkkä kosteus vaan lika ja sen myötä likaisessa paikassa pesivä kosteus on liittimille ja liitoksille haitallista. Näistä kärsivät myös ohjaustangon kytkimet mutta hankalimmissa paikoissa olevat myös. Tyypillisenä sivuseisontajalan asentokytkin.
Erityisesti kytkentäpaneelit joissa on releitä rivissä voivat pitää sisällään alkavaa syöpymää. Syöpymän aiheuttaa märkä lika ja sähkön synnyttämä potentiaaliero. Se näkyy yleensä valkeana tai vihreänä jauhemöykkyinä liittimien metalliosissa. Kemiallisesti kyseessä lienevät metallien suolot.
Usein näissä ilmenevät viat katoavat hetkeksi ottamalla relejalasta rele irti ja laittamalla takaisin. Se vain ei ole pitkäaikainen korjaus vaan pitää suorittaa perusteellinen puhdistus ja suojaus. Joskus myös relajalan liittimen ja siihin kiinnittyvän johdon puristusliitos voi olla syöpynyt.
Tietenkin kaikki muutkin liitokset on hyvä käydä läpi. Monesti ne pitää ensin löytää.
http://www.motomatti.fi/2013/06/california-kolmosen-sahkohairiot.html
-
Pakko uskoa että Cali pelaa.Ajelin tänään puolisoni kanssa 250 km lenkin hienossa syyssäässä.
Paljon tuli puuhattua pyörän kanssa ja hetkittäin oli jo periksi antamisen olo.Leputin hermoja Tenerellä.
Toisaalta vanhojen pyörien kanssa puuhaaminen on mielenkiintoista ja palkitsevaa.Ei elämä saa olla liian helppoa.
-
Niin juuri. Harrastuhan tämä vaikkakin välillä kun on vaikeaa tulee asia otettua liian vakavasti. Mutta onnistumisen ilo on parhaimmillaan kun on selättänyt hankalan vaivan.
-
Vanhan kanssa on aina harrastamistakin. Uudet on pelkkää ajamista varten.
-
Vanhan kanssa on aina harrastamistakin. Uudet on pelkkää ajamista varten.
Olen tuon asian kumonnut sillä kyllä harrastaa voi uudellakin pyörällä. Eivät ne aina ole olleet halutussa kunnossa ja kuosissa heti uutena.
1100 Breva oli sikäli täydellinen pyörä ettei sitä tarvinnut kauheasti muokata. Pieneiä ja lähes huomaamattomia muutoksia ajomukavuuteen tähdäten.
Cali 1400 sen sijaan oli uutena vain aihio eikä sellaisenaan sovellu käyttöpyöräksi. Paljon piti tehdä muutoksia.
Vanhoilla pyörillä harrastaminen tulee vastaan jossain vaiheessa sillä merkkihuollot eivät kaikkia asioita ylläpidä tai pitää jos tilaa ylimääräisinä töinä. Mutta siinä on se ilo että sellaiset asiat voi toimittaa itse ja samalla tuntee pyöränsä paremmin ja voi suorittaa ennakoivaa huoltoa.
-
Menit ohi ajatuksesta, että hujahti. Tarkoitin, että jos haluaa vain ajaa, niin uudempi on se vaihtoehto. En sitä, ettei uuden kanssa saisi harrastaa.
Minulle ei mikään tehdas ole tehnyt valmista ajopeliä tehtaalla, aina on saanut harrastaa.
-
Menit ohi ajatuksesta, että hujahti. Tarkoitin, että jos haluaa vain ajaa, niin uudempi on se vaihtoehto. En sitä, ettei uuden kanssa saisi harrastaa.
Minulle ei mikään tehdas ole tehnyt valmista ajopeliä tehtaalla, aina on saanut harrastaa.
Ei se nyt niin ohi mennyt: Aika paljon sai tehdä töitä uuden eteen että se toimisi niin kuin pitää. Mikään Guzzeistani ei ole ollut ajettavissa kunnolla ilman muutoksia. Tai kai joku voi pärjätä niinkin mutta silloin täytyy tyytyä aika tavanomaiseen ja tylsään pyörään.
Puolivalmiste tämäkin pyörämerkki on. Mutta se on siinä hienoa että voi tehdä itse paljon.
-
Siinä ei kuitenkaan ollut mitään ajamista estävää alunperinkään. Ei vaan ollu SINUN makuusi.
-
Siinä ei kuitenkaan ollut mitään ajamista estävää alunperinkään. Ei vaan ollu SINUN makuusi.
Ei ole kyse vain makuasiasta vaan siitä että uudet pyörät harvoin toimivat ilman säätämistä kovin hyvin.
Kaupasta saa aihioita jotka voivat kiinnostaa jo sellaisenaan mutta vaativat huomiota käyttömukavuuden ja moottorin (myös joidenkin muiden kohteiden) toiminnan osalta. Useimmissa Guzzimalleissa on kivasti lisäpotentiaalia kunhan vain ryhtyy kaivamaan.
Parhaiten on toiminut uusina ostamistani pyöristä 1100 Breva. Yksi vajaa kesä sisäänajoa ja sitten moottorinohjauksen muokkausta niin sieltä löytyi kivasti ominaisuuksia taloudelliseen ajoon että hieman ripeämpäänkin etenemiseen. Vahinko että myöhemmin merkkihuollossa olivat päivittäneet moottorinohjauksen vakioksi. Mutta eipä se minun pyöräni enää silloin ollut.
Ulkoisesti pyörää ei tarvinnut muokata juurikaan. Vain sen typerän näköisen äänimerkin siirsin tankin sivukatteen alle törröttämästä jakopään sivusta. Sekä ostin toisen mallisen satulan ja tein ohjaustangon korotuksen.
Verrattuna nykyiseen pyörääni Brevan ulkoiset muutokset olivat aivan minimaalisia.
-
Siinä ei kuitenkaan ollut mitään ajamista estävää alunperinkään. Ei vaan ollu SINUN makuusi.
Ei ole kyse vain makuasiasta vaan siitä että uudet pyörät harvoin toimivat ilman säätämistä kovin hyvin.
Kaupasta saa aihioita jotka voivat kiinnostaa jo sellaisenaan mutta vaativat huomiota käyttömukavuuden ja moottorin (myös joidenkin muiden kohteiden) toiminnan osalta. Useimmissa Guzzimalleissa on kivasti lisäpotentiaalia kunhan vain ryhtyy kaivamaan.
Niin, eli jos pääasiallisena ajatuksena olisi ollut ajaa auringonlaskuun, niin sitä ei mikään olisi estänyt. Mutta omat toiveet ja halut parantaa laitetta ajoivat edelle -> menee harrastamisen puolelle. Tämä siis rautalangasta.. Vanhan kanssa saattaa käydä niin, että välillä pitää vähän harrastaa siitäkin paksota, että osia kuluu ja edelliset monttöörit ovat tehneet taikojaan ennen sinua.
-
Vanhan kanssa saattaa käydä niin, että välillä pitää vähän harrastaa siitäkin paksota, että osia kuluu ja edelliset monttöörit ovat tehneet taikojaan ennen sinua.
Aivan niin. Se on ollut pääasiallinen harrastukseni kolmisenkymmentä vuotta. Pääasiassa ollut mielenkiintoista ja joskus kivaa.
Olen jopa tallentanut osan touhuista blogiini. Pysyy pään sisältö kasassa kun ei mieti turhia vaan moottoripyörien ongelmia.
-
Sama täällä. Oma "uusin" harrastekalusto on 55-61vuotiasta. Riittää harrastettavaa..
-
Kyllä minäkin mielelläni vai ajelisin, harrastamisen sijaan, mutta kai se on jonkinlainen kompromissi pyörän hinnan ja sen välillä kuinka paljon joutuu välillä näpräämään. Uuteen pyörään en taivu kun samalla hinnalla saa useammankin käytetyn, mistä kyllä repii iloa. Ja silloin ne pyörätkin voi olla täysin erityyppisiä.
-
Kyllä minäkin mielelläni vai ajelisin, harrastamisen sijaan, mutta kai se on jonkinlainen kompromissi pyörän hinnan ja sen välillä kuinka paljon joutuu välillä näpräämään. Uuteen pyörään en taivu kun samalla hinnalla saa useammankin käytetyn, mistä kyllä repii iloa. Ja silloin ne pyörätkin voi olla täysin erityyppisiä.
Vapaa-ajantoimintaa talviajaksi antaa kun hankkii pari raatoa jotka sitten talven aikana kunnostaa. Aikanaan näpräsin japanilaisia pyöriä taloussyistä mutta kaipasin haastetta joten vaurastuttuani siirryin Ducateja räpläämään ja sitten kuusisylinterisiä Benellejä. Edelleenkin siinä sivussa lukuisia japanilaisia. Niiltä ei voi oikein välttyä. Sittemmin myös H-D:t ovat olleet listalla. Myös saksalaisia pyöriä olen entisöinyt ja tehnyt pari sähköpyörää mekaanisten rakenteiden osalta. Entisöintiä, kunnostusta, rakentelua ja myös ajoa. Kesäajan olen pyhittänyt pääosin ajamiselle mutta joskus on tarvinnut tehdä remonttiakin suvella.
Sekä pyörillä ajamisessa että niiden kunnostamisessa hermo lepää ja saa joutoajan kulumaan jossain määrin hyödyllisesti.
Jos pitäisi valita ajamisen ja räpläämisen välillä niin ratkaisu olisi hankala.
-
Kyllä minäkin mielelläni vai ajelisin, harrastamisen sijaan, mutta kai se on jonkinlainen kompromissi pyörän hinnan ja sen välillä kuinka paljon joutuu välillä näpräämään. Uuteen pyörään en taivu kun samalla hinnalla saa useammankin käytetyn, mistä kyllä repii iloa. Ja silloin ne pyörätkin voi olla täysin erityyppisiä.
Tämä koskee itselläni myös käyttöauton statusta. En tarvitse kovin kummoista autoa omaan käyttööni, halpa pitää, ilmastointi ja tila kahdelle turvaistuimelle pitää olla. Tuollaisia saa hyväkuntoisenakin parilla tonnilla. Vaimon käyttöautossa saa sitten olla enemmän käyttövarmuutta ja jopa ulkonäöllä on merkitystä.
Ajokalusto on oman maun mukaista, mutta budjetin rajoissa.
-
Jos pitäisi valita ajamisen ja räpläämisen välillä niin ratkaisu olisi hankala.
Itsellä rakentaminen ja korjaaminen on niin iso osa, ettei sitä voi pois ottaa. Ratapyörä on talvella työn alla ja kesällä pääosin ajossa. Katupyörää voi rassata vaikka vähän kesälläkin, ajan just silloin kun siltä tuntuu. Ei ole paljoa kuitenkaan suoritteesta ollut pois ollut, enkä usko että on vastaisuudessakaan. Ennakoivaa huoltoa toki teen sille.
-
No, mulla ei oo ollu harrastetiloja niin ei oo tarvinu miettiä talvirakenteluja. Nyt on sellainen tilanne on kellari, mutta ei sinne viitsisi pyöriä laittaa. Ohjaustanko ehkä irrottamalla mahtuisi rappusista alas kaverin jeesaamana. Siellä on siis yksi Yamaha XT odottamassa motivaatiota. Sellaista mikä pöllittiin ja sain sen takaisin kun se talven jälkeen löytyi lumen alta. Mutta se ettei sillekään vielä viime talvena tapahtunut mitään johtuu siitä että on niin paljon muitakin harrastuksia. Valintakysymyksiä osittain.
-
Liittyminen johonkin kerhoon auttaa tilanpuutteeseen.
Yleensä kerhoilla on tarpeelliset työkalut ja tilat niiden käyttöön. Samalla tulee talvisäilytyskin.
Toki se maksaa jonkin verran mutta ei läheskään niin paljon kuin verstas vapailta markkinoilta vuokraten tai ostaen.
Ohessa saa neuvontaa. Joskus pyytämättäkin vaikka ei aina ole niin tarvis ollutkaan.
Jonkin verran sosiaalinen pitää olla.
-
Erityisen sosiaalinen ei tarvitse olla jos puuhailee vanhassa kylmässä navetassa.
-
Mulla kanssa tuo kylmä (iso) talli rajaa satunnaiset kulkijat talvella aika vähiin. Lämmitettynä on vain 9 neliötä.
-
Erityisen sosiaalinen ei tarvitse olla jos puuhailee vanhassa kylmässä navetassa.
Sekin aika on koettu. Tosin ei ollut ihan parasta navettatasoa vaan lautaseinäinen vaja.
Suojasäillä ja ilta-auringossa keväämmällä sai jotain aikaiseksi.
Oletteko koskaan maalanneet moottoripyörää vuokrayksiössä?
-
Olen maalannut moottoripyörän katetta pingispöydän päällä vankimielisairaalassa.Tuli myös pestyä osia yövuorossa suihkussa.Sairaala-apulainen ihmetteli miksi lattialla oli öljyä. En tunnistanut.Nauratti
-
Olen maalannut makuuhuoneen alla, pikkukellarissa. Sellaisessa, mihin on käynti makuuhuoneen lattian luukun kautta.
-
Parasta jälkeä syntyy kilikiklimaalilla kun maalaa talvella ulkona suojasäällä.
Ei ole ötököitä ja pölyä laskeutumassa maalipintaan eikä maali valu helposti,
appelsiinipintaakaan ei tule kun maali ehtii tasoittuaennen kuivumistaan.
Tasainen valaistuskin helpottaa suoritusta.
Kuivattelu sitten jossain plussan puolella olevassa sisätilassa.
-
Pekka on oikeassa.
Askeettisissakin oloissa tulee välillä ihan pro jälkeä.
Veneen kansi 7x lakkaan tuli priima, teoreettisesti ihan väärissä oloissa.
Liian kylmässä alle suositusten n+4-6C lämmössä omassa ulkokatoksessa ja joka kerrokseen laskeutui jotain ötökkää.
Hioen 3vrk välein kerrokset ja viimeinen 7vrk jälkeen buffaten tuli ehkä paras koskaan lakkaamani ja näytti hyvältä vielä 5v jälkeenkin vaikkei kuulemma oltu muuta kuin pidetty suht puhtaana.
-
Ei näköjään voi voittaa huonojen olosuhteiden kisassa tällaisen rosterilusikka suussa syntyneen. Aina löytyy aneemisemmat olosuhteet jostain.
Arvostan huonojen olosuhteiden eduksi ottamisen työn hyvän laadun saavuttamiseksi.
-
Parasta jälkeä syntyy kilikiklimaalilla kun maalaa talvella ulkona suojasäällä.
Ei ole ötököitä ja pölyä laskeutumassa maalipintaan eikä maali valu helposti,
appelsiinipintaakaan ei tule kun maali ehtii tasoittuaennen kuivumistaan.
Tasainen valaistuskin helpottaa suoritusta.
Kuivattelu sitten jossain plussan puolella olevassa sisätilassa.
"Liian" kylmä maalausilma vielä parantaa pintaa, kun antaa myös kuivua kylmässä. Hidas kuivuminen tuottaa hyvän pinnan, jos ei siis saa kosteutta siinä ohessa.