Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: GuzGuz - Elokuu 03, 2018, 14:06:27 ip
		
			
			- 
				Nythän on kelit joihin MG:t on rakennettu.
 Kerrankin käy koneet riittävän lämpiminä.
 Vaikutusta näkyy olevan suoraan myös kulutukseen.
 
 Viime tankkausväli EV:llä oli ripeähköä sekalaista ajoa ja itselleni harvinaisen paljon kaupunkiajoa.
 Siihen nähden oli oikein positiivinen yllätys kulutustukemat, 4,6l/100km.
 
 Mikä suuresti ihmetyttää niin useimpien pyöräilijöiden varustus näillä ilmoilla.
 30C auringonpaisteessa ajetaan mustat nahat päällä ja umpipotta päässä, phuuh.
 Jonkun sortin masokismia, vai koittaakohan ne pudottaa painoa johonkin otteluun?
 Oma valinta on ohuet farkut, lyhythihainen t-paita ja visiiri auki.
- 
				Masokismia tai ei, mutta nahkapukua on mukavampi vaihtaa kuin omaa nahkaa.
			
- 
				Kyllä itsellä ainakin on musta nahkatakki suojilla, selkäsuoja, ajofarkut, ajosaappaat, hanskat ja avokypärä. Hyvä niillä on ajella. Myönnän, että oli hivenen kosteata kun kävin työpäivän päälle kyseisessä asustuksessa Biltemassa. Mukana oli myös salikassi. Meidän Biltemassa ilmastointi ei ole pysynyt kelien perässä, kun ulkolämpötila nousi yli 25:n.
			
- 
				
 On tullut ajeltua, ja ruuhkaan juuttuneenakin, mopomatkoilla muutamat kerrat, lähellä neljänkympin helteitä. Nahkoissa. Ei ole tullut mieleen, että helle muuttaa t-paidat sen turvallisemmaksi, kuin normi Suomen kesässäkään. ;D
 Nahkakamppeita on nykyään erittäin hyvillä tuuletuksilla varustettuna ja niitä saa lisäksi auringon säteilyä heijastavilla käsittelyillä varustettuna. Lisukkeeksi voi tarvittaessa(=ei ehkä tarvii normi Suomessa) hankkia takin alle puettavan jäähdytysliivin, oli sitten päällä gore tai nahka. Oma valinta jokaisella tietysti tässäkin asiassa..
 
 Guzzit helteessä: Muistuu mieleen tapaus Italiassa noin kahdeksan vuotta sitten, kun lähellä Bergamoa ruuhkaan pysähdyttyämme ja siinä jonkin aikaa paikallaan oltuamme, eräs paikalliskerhomme "moottoriguru" sammutti +39 asteen helteessä 50v(!) vanhan Kawansa "varmuuden vuoksi". Me muut kolme, oli siellä neljäntenä yksi enduro bemarikin, annettiin moottorien käydä hyrskyttää, eipä se moottorin kuumotus siitä sammuttamalla parane.. Siinäpä hikoillessa kuulin Californian käynnin läpi huudahduksen jotensakin näin: "Kyllä ne on näköjään osanneet Mandellon tehtaalla suunnitella semmosen moottorin, että ei tämmöiset perkeleen helteetkään häirihe käyntiä olleskaan!"
 
 Jouko
 
- 
				Tuon ikäinen Kawasaki lienee vielä brittiläisen kopio. Alkuperäkansan laitehan saattaa leikata kiinni helteellä, kuten taisi käydä Normandian kahakassa tai päästää voitelunesteensä luontoon.
 Mulla ainakin nuo omat ajokamppeet toimivat hyvin ajaessa. Ei siinä hikisyys lisäänny vielä kolmenkympin keleissä.
- 
				
 Sori unohdus.. 30v se KZ 1300 silloin täytti. Oli retken ihastelluin kohde monessa paikoin Pohjois-Italiassa. Etupäässä huoltoasemilla. Mandellossa ei juuri noteerattu..
 Jouko
- 
				
 Kummasti tykkää kolmenkymmenen asteen lämpötiloista Jackalikin. Kulutus tippuu lähelle viittä ja kulku senkun paranee. T-paitaan ja shortseihin ei minua saa moottoripyörän sarviin vaikka lämpötila olisi 40 astetta.
 
 Mr
 
- 
				Ei Guzzeista mutta kamppeista noin yleisesti. Ajelin toissapäivänä Imatralla. Auton mittari näytti +31,5 C. Ihmiset kulki jalkakäytävällä kesähepenissä pikkulapsia myöten. Ja merin päässä kaupungin, ilmeisesti kesätyöntekijä, nyppi jotain ruusunnuppuja pensaasta. Keltaiset huomioliivit muun vaatetuksen päällä, suojalasit silmillä ja muovikypärä päässä.
 
 En väheksy työturvallisuutta, mutta kannattaisin jonkunlaisen tolkkuviivan määrittelemistä olosuhteitten ja työkohteitten osalta.
- 
				En väheksy työturvallisuutta, mutta kannattaisin jonkunlaisen tolkkuviivan määrittelemistä olosuhteitten ja työkohteitten osalta.
 
 Tuli tämän kesän reissulla ajeltua Albaniassakin, ja siellä päin nähty rakennustyömaiden työturvallisuustilanne ei vakuuttanut..HIRVEÄÄ! Tolkkuviivan suhteen Albania/Eu sanoisin, että noin aluksi vaikka kypäräpakosta kannattaisi lähteä keskustelemaan lisää, jos Eu jäseneksi aikoisivat..
 Jouko
- 
				
 Siis aluksi lähdettäisiin siitä, että moottoripyöräilijöille tulisi pakolliseksi kypärät päähän...
 
 Jouko
- 
				
 Tayskalustus paalla (mustat kyparat, hahahaha...) Death Valleyssa 2018 Kesakuussa, mukana Stornello ja Stelvio.
 118F eli 47C. Ei mitaan asiaa ajaa ilman takkeja tai nahka palaa...
 12 tuntia uunissa ja mukana (per turpa) yksi gallona vetta, plus juomareppu 1,5lt ja teraspullo 1lt
 Kaikki lampo ton jalkeen naurattaa....Tultiin ulos Titus Canyonista ilman vetta. Tajuton lampo.
 
 (https://s8.postimg.cc/pzzty99qd/IMG_8770.jpg) (https://postimg.cc/image/s4k6zcbcx/)
 (https://s8.postimg.cc/7kfd0w5wl/IMG_2544.jpg) (https://postimg.cc/image/g2ot58cf5/)
 (https://s8.postimg.cc/svcx4lqfp/IMG_E8844.jpg) (https://postimg.cc/image/z9207uvbl/)
 
- 
				Minun Guzzini ei tainnut pitää helteestä. Ajoin Ruotsin läpi Malmön sillalle ja sitten Odensen kautta Jyllantiin katsomaan Pohjanmerta. Ilma oli 31-32 ja tie totta kai vielä hirveämpi. Kone kävi kuumana ja kun pysäytin, tavallista notkeampaa moottoriöljyä alkoi tihkua jostain pettäneestä tiivisteestä. Homma alkoi jossain Tanskassa. Olisiko lohkon juuresta? Pitää selvitellä, aika ylhäältä se märkä hissukseen tulee. Pieni parin kilometrin ajo ei vaikuta mitään, mutta kun koneen ajaa lämpimäksi, tippoja alkaa pysäytyksissä näkyä...   >:(
			
- 
				Tarkasta ensin huohotusletkujen kunto. Ne sijaitsevat sylintereiden välissä. Niissä on muutama potentiaalinen vuotokohta, kuten kaikki liitokset ja itse letkut. Sotkee kyllä huolella.
			
- 
				Tarkasta ensin huohotusletkujen kunto. Ne sijaitsevat sylintereiden välissä. Niissä on muutama potentiaalinen vuotokohta, kuten kaikki liitokset ja itse letkut. Sotkee kyllä huolella.
 
 
 Kiitos vinkistä. Voisi olla hyvinkin lähde. Tänään on lepopäivä mutta illalla varmaan jo alan perehtyä.
 
 Muuten helle ei haitannut. Ajotakki oli kyllä poissa päältä paljon ja ajoin lyhyet matkat aika paljon ohuella pitkähihaisella paidalla, etteivät kädet turhaan pala auringossa. Ahdistavan lämmintä oli pysähdyksissä esimerkiksi siltamaksujonossa ja täysissä kamppeissa laivan autokannella ym. Visiiriä pidin ylhäällä mielelläni.
 
 Jyllanti oli tuulinen paikka, joten siellä ilma ainakin liikkui. Tulin takaisin Frederikshavenin kautta Göteborgiin ja siitä Mälarenin sivua. Majapaikat olivat kaikki halpoja, ilmastoimattomia ja tulikuumia.
- 
				Meitä on kai monenlaisia tuota lämpöä kestämään. Minua ei ole koskaan haitannut lämmin, eikä kylmä, jos vaan varustepuoli on riittävä valikoimaltaan. Tänä kesänä ei kuumuus ole haitannut mitenkään. Italiassakin viime kesänä oli kuumempaa ja panssaroidussa mustassa kalvopuvussa ja umpikypärässä ajoin ilman vaikeuksia. Olen huomannut, ja oppinut hallitsemaan, että ihmisen sisäinen lämmöntuotto riippuu ratkaisevasti omasta hermostumisen asteesta. Pahin kokemus, mutta ei kuumin, oli Milanossa keskikaupungin järjettömässä liikenneruuhkassa seistessä käryttävien mopojen välissä. Lämpöä oli 35° ja sisältä tuli ahdistuksen kuumuus. Kun pääsin kunnolla liikkeelle ja hermot suggeroitua flegmaattiseen asentoon niin ei enää ollut mitään vaikeutta. Ja juomatauko puolen tunnin välein. Ja juoman on oltava vettä, ei mitään diureaattia. Ja ruokaan on lisättävä hiukan suolaa.
 
 Kuumin kokemus oli kotimaassa autolla v 2010 kun lämmintä oli auton mittarissa 28° ja ilman imastointilaitetta. Vaimo oli kuolla siihen tuskaisuuteen, mutta minulla ei ollut mitään hätää. Täytyy vain poistaa turha sisäinen lämmöntuotto, juuri se tuskailu, vaatteiden sisältä.
 
 Talkkari juuri ajoi nurmikkoa työnnettävällä painavalla moottorileikkurilla täysissä työkamppeissa ja lämmintä oli 29°. Kuulemma ei ollut tavallista enempää kuuma. Asennekysymys, sanoi hän. Työvarusteet on pakko olla, mutta alusvaatteet pitää olla muuta kuin puuvillaa. Hikeä imevää ja vomakkaasti haihduttavaa ja tyköistuvaa materiaalia pitää olla. Ja vesipullo kolisi vyöllä.
 
 On joku kummallinen väärinkäsitys, että vaatteita pitää vähentää, vaikka naturismiin asti, kun lämpötila nousee. Pitäisi ymmärtää luonnonlait ja eristää iho ympäriltä tulevasta lämmöstä, sekä ilman-, että säteilylämmöstä. Ja kaikkihan tietävät, että lämpö siirtyy lämpimämmästä viileämpään päin, myös lämpöpumpulla.
 
 Enkä mene kaljalle terassille, jossa istuu hikisiä läskejä karvaisia miehiä ilman paitaa huutelemassa humalaisia huomautuksia ohitse käveleville teinitytöille sillä verukkeella, että on lämmintä. Siitä johtuu se, että en mene kaljaterassille.
- 
				Nuorempana edellisessä elämässä olin rakennusmaalari.
 Oltiin erään kerrostalojen pienen sisäpihan ikkunankarmeja duunamassa n. 55v kolleegan kanssa.
 Mie olin siellä seinällä pelkät shortsit jalassa ja veinasin kuolla. Lämpötila +40 ja ei juurikaan tuulenvirettä.
 Kolleega oli vanhan liiton mies. Vaalea pitkähihainen kaulupaita ja aluspaita oli aina maskereiden alla ja kun eka päivän jälkeen lähdettiin kotiin ja kolleega otti maskerit pois, niin siellä alla oli pitkät housut. Mitä lie materiaalia olivat, mutta lämpimiltä ne näytti.
 
 Veinasin kysyä, että eikö tuossa varustuksessa tule kuuma, mutta totesin, että taitaa olla turha kysymys...
- 
				"On joku kummallinen väärinkäsitys että vaatteita pitäisi vähentää kun lämpötila nousee".
 Kummasti tulee kyllä käsitystä vähentää vällyjä jos kuuma tulee, mutta ok, jos jollekin sopii ja toimii vaikka lisätä, niin mikäs siinä.
 Samoissa vermeissä vuodenajoista/ ajoista riippumatta ei kyllä onnistu itseltäni, suht karvattoman apinan parhaita mielestäni kikkoja on muutenkin pukeutua kelin mukaan.
 
 
- 
				Hikoilu on ihon lämmönsäätelyä. Yleensä se on yksilöllistä. Asenteella äärilämpötilat (kuuma ja kylmä) on kuitenkin helpompi kestää. Itsekin olen ollut täysin tyynenä kovalla pakkasella, koska "päätin ettei minun ole kylmä". Kuumaa rakastan vähemmän, mikä saattaa johtua siitä, etten ole enää nuoruuteni ottelupainossa.
 
 Tuohon Hajakentän mietteeseen on ihan tieteellistä pohjaa. Stressitilanteessa parasympaattisen ja sympaattisen hermoston tasapainotila saattaa järkkyä, jolloin voi syntyä toiminnallisia oireita niihin elimiin, joihin autonomisella hermostolla on vaikutusta. Huolestuneisuus ja pelko lisäävät stressiä ja siten taas sympaattisen hermoston vilkastumista.
 
 Jos hiki virtaa Milanon ruuhkassa ja siinä alkaa vielä hermostua ja paiskoa kypärää tiehen, ei päivästä tule viileää. Mutta määräänsä enempä näillä mielen fakiiritempuilla ei voi vaikuttaa fysiologisiin asioihin.
 
 Vaatteilla on merkitystä. Paidaksi voi valita pellavaa, puuvillaa tai vaikka silkkiä ajotakin alle. Minulla on valkoinen pitkähihainen pellavapaita. Älyttömän mukava. Polyesterit ovat paholaisesta.
 
 Vettä pitää naukkailla tauolla pikkuisen, 1-2 desiä kerralla puolen tunnin välein. Jos enemmän haluaa latkia, kannattaa juoda kivennäisvettä, jossa on mineraaleja. Jos pelkkää vettä juo ämpäreittäin janoonsa helteellä, se huuhtoo elimistöstä suoloja.
 
 
 
- 
				
 "Enkä mene kaljalle terassille, jossa istuu hikisiä läskejä karvaisia miehiä ilman paitaa huutelemassa humalaisia huomautuksia ohitse käveleville teinitytöille sillä verukkeella, että on lämmintä."
 
 Meniköhän tuo Hajakentän kommentti pikkuisen stereotypian puolelle?   ::)
 Pitänee lähteä tarkistamaan.
- 
				hölkänny muutaman kymmentä tuhatta kilsaa ja aina naureskelin helteen pitäjille kun reissuhommissa tuli hököteltyä dubait ja japanit ja koreat reilusti +30 lämmössä mutta nyt kun kuuskytä lähenee niin huonolta tuntuu istua auringossa kun hiki virtaa niskassa ja tuntuu tukalalta, onkohan ikä kysymys vai kun ei enään niin pääse hölkälle ja kunto on huonompi ???
			
- 
				Saattaa muuten vaikuttaa ikäkin.
 Ei sitä nuorempana jossain Meksikon viirakossa ollut moksiskaa jostain +40C, mutta nykyisin 30C ei ainakaan auringonsäteissä tule ns töistä yhtään mitään.
 Tienpäällä kyllä ihan fine näissäkin keleissä hymyillen vaikka omaa nahkaansa polttaen kunhan asu on sopivan kevyt.
 Rusketus raidat muistoksi kodonnee tosin talvella jos sellaista tulee voi olla hyviäkin muistoja.
 Mahtavaa jos sisäisesti lämmönsäädöt onnistuu joiltain sopusoivaksi, näin amatöörinä ainakin on pakko vielä pelata hieman vaatetuksen suhteen.
 Eli jatkuu, kuten ennenkin sopivasti.
 
- 
				
 Onhan ne aika nihkeät pitää yllä nuo ajovermeet tällaisilla säillä. Kyllä se kivalta näyttää kun monet viilettää pyörällä hihattomassa paidassa, sortsit ja sandaalit jalassa maanteillä ja kaupungissa. Kun ikää on jo yli kuudenkymmenen, on tuo itsesuojeluvaisto jotenkin päässyt niskan päälle, eikä oikein tohdi tuollaiseen ilotteluun ruveta. Vaikka aurinko asfalttia pehmittääkin niin kovin karheaa se on paljasta ihoa vasten. Noista ajoasusteiden suojaavista ominaisuuksistakin kun suurin ilo on hiljaisissa nopeuksissa tapahtuvissa haavereissa. Liiallinen lämpö on onneksi (?) näillä leveysasteilla ohimenevä ongelma.
- 
				Kuinka paljon MP-kuskit kaatuilee oikeasti?
 Itselläni puupäätä koputellen ei ole kuin kaksi melkein paikaltaan lippaa, tosin vähän, n 100.000 ajaneena.
 Toisessa "kaadossa" ei tullut kuin pyörään naarmuja.
 Toisessa teloin nilkkani ja sitä ei olisi ehkäissyt mitkään ajosaappaistani.
 
- 
				Kuinka moni olisi valmis ottamaan autostaan helteellä korin ja turvavyöt pois?
			
- 
				Kukin taaplaa tyylillään. Se, että on aiemmin selvinnyt vähillä haavereilla, ei varmuudella ennusta tulevaa. Liikenteessä ei kaikki ole omista taidoista riippuvaa. Joka ajokaudella muutamia moottoripyöräilijöitä kuolee, useita vammautuu vakavasti ja pienempiä haavereita sattuu yhdelle ja toiselle. Nämä pienemmät haaverit harvoin ylittävät uutiskynnyksen. Lähes kaikille lienee haaveri ollut ikävä ja odottamaton yllätys.  
			
- 
				Omat mukut ovat olleet, enskajutut pois lukien, muiden aiheuttamia. Useimmat vain keikahduksia. Hirvikolari oli pahin sillä silloin murtui ranne. Tosin ajoin jo parin päivän päästä toisella pyörällä kun piti mennä töihin. Ranteen murtuminen havaittiin vasta viikkojen päästä. Muuten ei naarmuakaan.
 
 Perään on ajettu pari kertaa kun ei ole "nähty" että moottoripyörä menee edessä. Toisella kerralla ei edes pyörä kaatunut. Tuli vain vauhdin lisäys.
 
 Nykyään "pappamopoilen" ja helteellä ajelen vähän jos lainkaan. Muun liikenteen tahtiin niin että otan tilan haltuun eli pidän turvavälin eteen ja taakse riittävän suurena. Varusteet sään mukaan. Näillä helteillä t-paidassa ja shortseissa. Mukava poiketa torikahvilla. Tai sitten ilmastoidulla autolla jos matka on pidempi.
- 
				En väheksy työturvallisuutta, mutta kannattaisin jonkunlaisen tolkkuviivan määrittelemistä olosuhteitten ja työkohteitten osalta.
 
 No, pahimmillaan oli konepajassa yli 30c, mutta ei noissa hommissa voi ottaa haalareita pois. Eikä kuulosuojaimia tai suojalaseja, vaikka nekin hiostaa.
- 
				Oisko ollut 2004 kun kävin rakkaan itänaapurin paikkoja ihailemassa, Siperiassa.
 
 Hitaasti etenevässä liikennetukoksessa huomasin että niinpä vuotaa Jackal öljyä.
 
 Oli sen verran lämmin siperian kesä, että moottoriöljy puski läpi suunnilleen kaikista tiivisteistä.
 
 Kun päästiin ruuhkasta pois, loppui vuodotkin. Öljyn lämpötilalle ei minulla ole mittaria, mutta olisipa ollut hauska tietää.
 
 
- 
				En väheksy työturvallisuutta, mutta kannattaisin jonkunlaisen tolkkuviivan määrittelemistä olosuhteitten ja työkohteitten osalta.
 
 No, pahimmillaan oli konepajassa yli 30c, mutta ei noissa hommissa voi ottaa haalareita pois. Eikä kuulosuojaimia tai suojalaseja, vaikka nekin hiostaa.
 
 No on tullut oltua. Sekä konepajoilla sekä helteisillä asennustyömailla, mutta yhdessäkään tapauksessa siellä ei ole kulkenut porukkaa shortseissa ja sandaaleissa.
 Tätä tarkoitan olosuhteiden ja työkohteiden huomioimisella. Kukkapenkin kitkeminen jalkakäytävän vieressä ei tarvitse kypärää päähän.
- 
				Olen ollut huomaavani että, sellainen työmaakypärä ei ole yhtään hullumpi hellehattu ulkohommissa auringon porottaessa.
 Kukkapenkin hoitajan päässä varmaankin hieman koominen näky
- 
				Niin, siellähän on ilmaväli kuoren ja nupin välissä. 
			
- 
				Jopa tässä alkavat helteet hellittää. 
 
 Aivan kuumimpina päivinä minulla ei ollut ajopukua. Tuntuu helpottavalta laittaa se taas päälle. Vaikka minäkin olen kaatunut viimeksi vuonna 1979, sehän vain kertoo siitä, että tilastollisesti se on lähellä.
 
 Siinä vaatetuksen merkityksessä on sellainen juttu, että jos ei vauhtia nyt muuten ole kuolemaksi asti tai törmää johonkin, ajopukuinen voi hakata pölyt lahkeista, nostaa pyöränsä ja jatkaa matkaa mutta ilman varusteita hän lähtee sairaalaan, koska oma nahka puuttuu sitten siinä kuin kaupankin nahka.
 ¨
 Nahan kuoriutuminen muistuttaa kivuliaita palovammoja ja hoito on ihan sama: vedetöntä ceridal-öljyä ja haavalappuja.
 
- 
				Kesähelteellä kaatuminen sattuu paljon vähemmän kuin viilellä ilmalla. 
 Tähän johtopäätökseen olen tullut katsellessani joidenkin motoristien ajoasuja; Shortsit, t-paita ja lenkkarit.
 Uskoakseni samat hemmot käyttävät kunnon ajoasua viileällä ilmalla.
 
 "Asiallinen ajopuku. Ei ruhjeita tai haavoja." Näin Töölön sairaalan epikriisissä...
 
 Jos kiinnostaa, niin  https://www.youtube.com/watch?v=8IrKUStWl24
 
- 
				Farkuissa tuli ajettua aivan ennätyskilometrit tänä kesänä. Polvihousuja en ole juurikaan käyttänyt sen jälkeen kun pikkupoikana pääsin niistä eroon. Enkä henkseleitä.
 
 Kyllä tuossa kesän aikana tuli jokunen havainto tien päältä t-paidassa ajelleista motoristeista, mutta ei kovin montaa. Suurin osa tuosta syntisen kevyestä pukeutumisesta löytyi taajamista sekä markettien ja torien kupeilta. Siis ihan samoilta huudeilta joissa mopojätkät ja mimmit viuhtoo menemään ilman nahkoja ja coretexejä. Ja ihan samaa vauhtia kuin "motoristi". Ja kaatuvat aivan yhtä korkealta.
 Siinä sitä onkin valistus-sarkaa kerrakseen, kun saa heille crossisaappaat jalkaan ja nahkapuvun päälle. En lähde edes yrittämään, mutta voin lähteä vierestä kuuntelemaan jos joku alkaa apostoliksi.  ;D
- 
				Taitava surffari pärjää keveillä varusteillakin https://youtu.be/V9LM3zjAzVk (https://youtu.be/V9LM3zjAzVk) ;D
 
 T,
 Jukka