Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Passo Stelvio - Elokuu 03, 2018, 11:58:57 ap
		
			
			- 
				Jos Moto Guzzi olisi auto mikä se olisi ? Tuskin VW Golffi tai Toyota vaan mikä ?
			
- 
				Lancia Kappa/Thesis?
			
- 
				Guzzi taitaa olla kertaluokkaa luotettavampi. Urpon kollega ja
 entinen Lancian omistaja moitti ainakin seuraavia:
 -Jarruremontti piti aina tehdä viimeistään ennen katsastusta.
 -Kojelaudan varoitusvalot paloivat miten sattuu.
 -Masentavinta oli vaihteiston hajoaminen. Tavallisen manuaalivaihteiston
 luulisi kestävän kevyttä perheautokäyttöä.
 
 
- 
				Maserati. Ei liian sporttinen, mutta sinne päin.
			
- 
				Kyllä sen taytyy olla Ferrari: lomailtiin tässä etelä-Ranskassa neljä viikkoa, Guzzeja ja Ferrareita tuli tasan yhtä monta vastaan eli 8kpl. Tarkoittaakohan se samaa statusarvoa molemmilla?  ;D
 (esim. bokseribemareita näki joka päivä useita, peruskamaa siellä).
 Mont Ventouxin huipulla huomasin LM3:sen parkissa. Kohtahan siihen tuli vanhempi mies ja tyylikkäästi lähti Lemppari alamäkistartilla käyntiin :D
- 
				Stelvio on kuitenkin jonkinlainen city maasturi, Land Rover Freelander.
			
- 
				Tarkennetaan, että Thesis 10-venttiilisellä riisselillä,manuaalilaatikolla ja jollakin muulla verhoilulla kuin Poltrona Fraun nahoilla. Ei mene kauas.
			
- 
				Kyllähän sen nyt täytyy olla Alfa. Molemmilla on jo valmiiksi Stelviokin. Kummallakin oli todella pitkään perinteinen perusmoottori ja lisäksi molemmilla aliarvostettu pikkulohko.
			
- 
				Oma ääneni menee myös Alfalle, vaikka Giulia, Giulietta tai RTV.
 On yhtä tyylikkäitä kuin Guzzitkin.
- 
				
 Seat. ;D
 Perusteluna: Kun konserni panostaa, niin kyllä lähtee!
 
 Jouko
- 
				Alfa-Romeo Sprint 1,5
 
 Hyvä perimä ja sukujuuret, mutta silti se jokin puuttuu.
- 
				Alfa Romu ei käy. Ne ovat aina rikki.
			
- 
				Ei piä paikkaansa. Melkein kaikki on täysin kunnossa tehtaalta lähtiessä. Siitä huolimatta näin yhden Alfan omistaneena aina sellaisen nähdessään sydämessä tuntuu hyvältä ja se kai lienee pääasia.
			
- 
				Alfa-Romeo Sprint 1,5
 
 Hyvä perimä ja sukujuuret, mutta silti se jokin puuttuu.
 
 
 Laatu.
 
 Sprintti oli hauska auto, mutta kova ruostumaan. Yksi mäntäkin siitä meni ja kerran kaikki valot...
- 
				Ilmeisesti Guzzit toimivat hyvin helteessä kun ei ole pahemmin valituksia siitä että ei toimi. Vaan onko sitten ajettukaan? Itsellä jää pyörä herkästi talliin kun lämmintä on yli 20 astetta. Ilmastoitu auto on mukavampi kulkine.
 
 Poikkeuksen ja paon mukavuusalueeltani tein ja kävin Ponutaipaleella Karjalan Kievarissa Kesälahdella. Torstaina menin ja sunnuntaina palasin. Melkoista pätkäajoa kun piti tauottaa tämän tästä juoma- ja uimatauoilla. Todennäköisesti kesän paras kokoontumisajo Suomessa.
 Perillä oli mukavaa kun sai oleskella rantabaarissa jonka tarjoilualue oli rajattu muutaman metrin Puruveden puolelle. Hieno ratkaisu: sai istua hiekkapohjalla 27 asteisen veden sisällä ja nauttia tarjoomuksista. Ohessa tuli myös uitua kirkkaassa vedessä useamman kerran vuorokaudessa.
 
 Vain kaksi Guzzia omani lisäksi oli paikalle vaivautunut.
 
 Matkaa tuli yhteensä hieman yli 900 km koska pyrin aina ajamaan eri reittiä mennessä ja tullessa sekä välttämään isompia teitä. Tulevana viikonloppuna on jälleen menopaikka yli 450 km päässä vaikka menisi pääteitäkin. Niitä on kiva ajaa yöllä kun on viileämpää eikä ole muuta liikennettä. Hirviaidat ovat kiva plussa turvallisuuden kannalta.
 
 Tänä kesänä kilometrit saattavat ensi kerran vuosikymmeniin jäädä alle viiden tuhannen. Yleensä tulee noin kymppitonni. Tai siltä väliltä. Sinänsä masentavaa kun oman Kerhon H-D-"tyttäret" ovat ajaneet jo kumpikin yli 15.000 km. Heidän pyörillään näyttää matka taittuvan lämmöstä huolimatta.
 
 Tuohon autovertaukseen ei ole paljon sanottavaa: Fiat (Seat) 850 oli ongelmaton auto. Myös hyvin helppohuoltoinen. 127 vei myös aina perille. Vaihdevivusto piti tehdä siihen uusiksi. Alkuperäinen kun oli hieman hentoinen. Parasta niissä oli hankintahinta. Ei rahamassi ohentunut kovasti. Markka-aikana vain satasia käytetystä. Yksinkertainen tekniikka ei generoi itseensä vikoja. Ruostekaan ei kiusannut vaikka on väitetty että lämmin talli syö pellit.
 Entisestä 127:sta en ole kuullut mutta "Sianpää" on edelleen liikenteessä: 18-kesäisen sukulaismiehen käytössä. Uusi maalipinta ja verhoilujen kunnostus niin näyttää ihan uudelta.
 
 Fiat 850:stä voisi ehkä verrata V50 Guzziin. Ei hurmaa ulkonäöllä eikä teholla mutta kestävää perustekniikkaa ja riittävän mukava että sillä voi ajaa. Käyttöpeleiksi suunniteltuja. Herättävät myös hilpeyttä muissa kulkijoissa. Eikä tarvita turvavöitä eikä muita nykykikastimia.
- 
				..
 
 Tänä kesänä kilometrit saattavat ensi kerran vuosikymmeniin jäädä alle viiden tuhannen. Yleensä tulee noin kymppitonni. Tai siltä väliltä. Sinänsä masentavaa kun oman Kerhon H-D-"tyttäret" ovat ajaneet jo kumpikin yli 15.000 km. Heidän pyörillään näyttää matka taittuvan lämmöstä huolimatta.
 
 
 Suorittamista, suorittamista.. Itse ajan just sen verran kun huvittaa. Ei juuri kiinnosta, kuinka monta kilometriä tulee kesässä.
- 
				<snip>
 Fiat 850:stä voisi ehkä verrata V50 Guzziin. Ei hurmaa ulkonäöllä eikä teholla mutta kestävää perustekniikkaa ja riittävän mukava että sillä voi ajaa. Käyttöpeleiksi suunniteltuja. Herättävät myös hilpeyttä muissa kulkijoissa. Eikä tarvita turvavöitä eikä muita nykykikastimia.
 
 
 Kasipuolikkaasta on mukavat muistot, ehkä siksi kun se oli ensimmäinen autoni.  :)
 
 Hankkijan huollosta muistot eivät ole mairittelevat. Esim. onnistuivat säätämään kaasuttimen niin, että kulutus oli 12 l/100km - kävi se vähän rikkaalla, sanoivat kun kehtasin valittaa. Ohjeen mukaiset rengaspaineet olivat (muistaakseni) edessä 1,2 ja takana 1,8 - laittoivat päinvastoin, ei meinannut pysyä yhdellä kaistalla, onneksi en osunut mihinkään.
 
 Parikin satakolmekolmosta oli myöhemmin kakkosautona.
- 
				Moi.  Motoguzzi ei ole eikä tule olemaan mitään autoa. Se on MOOTTORIPYÖRÄ Italiasta.
 Perjantaina lähdin 1300-kuutiolla mp,llä (ei ital eikä veteraani) Karjalohjalle Veteraanimoottoripyöräralli nr 43 ja aika lämmin oli -30 ast.
 Km kertyi mittariin n 800 ennenkuin olin taas kotona. Matkalla tuli käytyä myös Forssassa Pick Nickillä- siellä koko ravirata oli täynnä: moottoripyöriä, autoja ,ihmisiä, myyjiä
 y m.
 
 Mp Kokoontumispaikka oli todella hyvä, niin kuin järjestelyt ja palvelut : Hyvä telttapaikka, ja myös huoneita isossa rakennuksessa ja pienemmissäkin,
 uimaranta, kylpylä, ravintola+terassi, hyvä ruokaa ja aamiaisetkin ja eril. orkesterimusiikkia, mp reittiajo lauantaina , eri ikäisiä ajoneuvoja- kaikki hintaluokissa ja ikäluokissa
 ja eri merkkisiä. Koko alue yksityistilattu ja ihmismäärä oli n 600. Näyttelytkin oli ja huoltoosasto ja muutamia myyjiäkin.
 Hienoja Motoguzzeja oli paikan päälle esim; Calif., LeMans, V 11 eri malleja ja -Rosso Corse. Hieno LeMans sininen I:nen ( J & J restaur. mpyörä) oli näytteillä- todella helmi!
 
 Voi olla että oli kesän paras mp-kokoontuminen? - tähän asti ;)
 
- 
				Moi.  Motoguzzi ei ole eikä tule olemaan mitään autoa. Se on MOOTTORIPYÖRÄ Italiasta.
 <snip>
 
 
 No joo... mutta perinteinen isolohko-V2 kone suunniteltiin kyllä autoon eli asennettiin ensimmäiseksi Fiat 500 -autoon ja sitä tarjottiin tuotantoon.
 Mm. pääsuunnittelija Dante Giacosa oli jossain määrin innostunut. Ko. auto ei ole säilynyt, mutta olisi se aika kiva...
- 
				Ei juuri kiinnosta, kuinka monta kilometriä tulee kesässä. 
 Olen samaa mieltä. Minulle moottoripyöräilyn tarkoitus on vapaus. Siihen ei sovi mikään tilastointi tai edes reittisuunnittelu. Hiukan häiritsee sellainen velvollisuus kun 7500 km:n välein mittariin tule teksti "nainti" ja sillä sitten tulee huomattua se km määrä. Onneksi se tulee vain kerran kesässä, vanhalle miehelle.
 
 Jaa – mikä auto? Nooh, kun on aina hiukan muita kalliimpi ostaa ja siksikin harvinainen niin kai se on joku harvinaismpi merkki. Sellainen, jota saa aina kuppiloden pihassa selitellä, että mikäs tämä oikein on. Olisikohan se tuo Maserati? En kyllä ole moista elävänä koskaan nähnyt.
- 
				Saab. Avo sellainen. Nyt jo suht harvinainen ja aliarvostettu. Ja minä tykkään saabeista(kin). Vaikka niitäkin parempia on ;D
 
- 
				Saabismi on kyllä eräänlainen sairaus. Itsellä parani yhdellä 900mg:n kuurilla, mutta esim kaverilla se on koko suvussa periytyvänä, vahvasti kroonisena. Hänellä taitaa olla itsellään 3-5 kpl oireiden aiheuttajia koko ajan ja veljellään naapurissa saman verran lisää. Myös avokkaana. Onhan ne hienoja, laadukkaita ja tehokkaitakin pelejä, ei voi kieltää.
			
- 
				Saab on tuttu merkki. Yhdestä petrooliversiosta tein turbomallin. Ainoa autoni josta sain ehkä voittoa myydessä. Nuori mies halusi juuri sen eikä mitään muuta. 
 
 Pitkäaikaisin oli erittäin siisti vanhalla herralla ollut ja häneltä ostamani EMS. Kohtuullisesti tehoa ja varusteltu hyvin. Ruiskutus toimi hyvin heti kun vaihdoin polttoainesuodattimen. Käyntihäiriöinen kun oli ostettaessa niin sain halvalla.
 
 Ei ehkä sorateillä ihan parhaimmillaan mutta matka-ajossa vakaa ja mukava. Tein silloin keikkahommia ja hyvä auto oli hyvä olla sillä päivittäiset matkat olivat usein yli 500 km.
 
 EMS:stä luovuin kun sain firman auton käyttööni. Yksityisajoa kun ei juuri ollut ja moottoripyörällä muutoinkin ajoin ympäri vuoden.
- 
				Eikös se ole hianoo, ku on lämmintä ja saa mopoilla pikkusen kevyemmälläkin varustuksella. Tälle kesälle kertyny jo 27 tkm. Mä en kaipaa yhtää räntäsadetta vaikka se taitaa olla suomalaiselle "se paras".
			
- 
				Upea kesä on kevyissä ajovarusteissa maistunut oikein hyvin.
 Sattumalta pitkät reissut on kaikki autoiltu ihan muista syistä.
 12.000km vasta pyörällällä, mutta kausihan on alussa..
 
- 
				Perheellisen arki vähän haitannut harrastusta. No, huomenna alkaa ensimmäinen kesäloma, jos sitten.