Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Wäinö - Heinäkuu 18, 2018, 22:16:13 ip
-
Takarengas alkoi olla aika pykälillä ja kiire on kova, joten soitin vieressä olevaan mp-korjaamoon ja kaveri suositteli puhelimessa Metzeleriä. Puhuin koko ajan pelkästä takakiekosta. Hain pyörän liikkeen pihalta. Kotona aloin syynätä tarkemmin. Tämähän on eturengas. Kyljessä Front wheel ja pyörimissuunta ja isolla Metzeler Marathon Ultra 140/80-17 M/C 69H ja oikein lihavalla että FRONT. Ilmeisesti tämän koon takarengasta Metzelerillä ei edes ole (kävin valmistajan sivuilla). Mutta nettikaupoissa tätä myydään takarenkaana kyllä.
Mitä hittolaista. Hyvältä se tuntuu alla mutta voinko luottavaisin mielin käyttää sitä. Huomautusaikaa on vielä.
-
Jos rengas on nyt eturenkaan pyörimissuuntaan asennettu, niin kuvio lienee nyt takarenkaaksi väärin päin?
-
Jos rengas on nyt eturenkaan pyörimissuuntaan asennettu, niin kuvio lienee nyt takarenkaaksi väärin päin?
Pyörimissuunta on nuolen mukaan asetettu ja Front-rengas. Kun kävin valmistajan sivuilla oli ensimmäinen havaintoni, että mainoskuvissa renkailla on ihan sama kuvio kyllä, ei mitään eroa, kun renkaat ovat paikoillaan pyörässä.
-
Onhan sellaisiakin renkaita ollut mitkä sopivat sekä etu- että takarenkaaksi. Silloin pintakuvio on yleensä symmetrinen eikä
pyörimissuunnasta ole mainintaa.
Kun eturengas jostain kummallisesta syystä asennetaan takarenkaaksi, on tapana ollut asentaa se pyörimään väärin päin.
Tämä renkaan runkorakenteen toimivuuden vuoksi. Toisaalta pintakuvio voi silloin toimia sateella huonommin.
Todennäköisesti saat ajettua renkaan loppuun ilman ongelmia.
Mutta.
Kummallista toimintaa rengaskauppiaalta jos on moisen ratkaisun mennyt tekemään ilman asiakkaan suostumusta?
Jos renkaassa ei ole mainintaa sopivuudesta takarenkaaksi ja kaikki merkinnät viittaavat käyttöön eturenkaana, se on eturengas.
Vähintään kävisin reklamoimassa asiasta ja vaatisin roimaa hinnanalennusta tai oikeanlaisen renkaan tilalle. Koska näyttää
esillä olleen tiedon valossa siltä että, virhe on tapahtunut.
Kiertäisin kyseisen liikkeen palvelut tulevaisuudessa kaukaa.
Jälleen hyvä esimerkki miksi kannattaa hankkia renkaanvaihtotöihin oma ammattitaito ja välineet.
-
Jälleen hyvä esimerkki miksi kannattaa hankkia renkaanvaihtotöihin oma ammattitaito ja välineet.
Ei se mitään avaruustiedettä ole, ja tallilla on välineitä. Minulla on vain sisäremppa nyt kesken. Tänäänkin 12 tuntia hikoillut. Ajattelin hemmotella pyörää alta alle -palvelulla. Lisäksi on kiire, kun pitkä reissu alkaa just.
Muoks. Hyväksyin em. syistä kaupan sopivan neuvottelun jälkeen. Renkaan kantavuudet ovat niin korkeat, että käänsin vain pyörimissuunnan, jotta kuvio on vastakkainen eturenkaaseen nähden. Eturenkaassa päurat pyörimissuunnan mukaan reunoilta keskelle ja nyt takana keskeltä reunoille, kuten pitää. Eli nakki on ikään kuin väärin päin mutta nyt oikein päin.
Ainakin se tuntuu ihan hyvältä. Tein sadetestitkin tänään ihan kunnolla retuuttaen.
-
Omassa käytössäni olen ostanut edullisia takarenkaita myöhemmin syksyllä ja laittanut ne eturenkaiksi nurinpäin pyörimään. Mitään isompaa havaintoa mistään seikasta ei ole. Kunhan kantavuus on kohdallaan ettei ole mikään mopon tai kevarin rengas. (Usein takarenkaassa on syvempi kuvio kuin samanlaisessa etukumissa eli matkaa voi tehdä pidempään.)
Eturenkaasta takana on vain yksi kokemus kun matkaendurosta hajosi reissussa takarengas ja lähinnä sopivaa kokoa ei seudulta löytynyt kuin eturenkaana. Kuvio identtinen molemmin päin eikä pyörimissuunnasta mainintaa. Sileäksi kului sekin. Vieläpä aika äkkiä. Valmistusmaa Neuvostoliitto.
-
Tapahtui tuossa 80-luvun lopulla pohjoisessa Kymenlaaksossa tapaus kun kaverini osti uuden Misukan takarenkaan jammu Midnight Specialiin kokoa 130/90-16. Heti perään Saariselän reisu ja kotona kaveri huoamai renkaan kuluneen erittäin huomattavasti tuolla noin 2 tkm:n matkalla. Kaveri meni renkaan myyneeseen liikkeeseen, jossa todettiin näin tapahtuneen. Misukan edustaja oli tulossa käymään liikkeellä muutenkin ja kulunut rengas esiteltiin edustajalla, joka hetken katsottuaan rengasta kysyi oliko se ollut edessä vai takana. Siihen liikkeenharjoittajan vastaus notta "Totta saatana takana!". Rengas oli kuin olikin GL 1200:n eturengas... Muistelen, että rengas kun oli asennettu alle nuolen mukaisesti niin silloin se on pyörinyt ikään kuin vastakarvaan ja rakenne avautunut , mikä näkyi sitten epätavallisena kulumisena. Asia jäi itsellekin kirkkaana mieleen ja ainbakin pari kertaa olen törmännyt siihen, että eturenkaina on ollut takarenkaita ottamatta huomioon pyörimissuuntia eli olivat viturallaan.
-
Tuossa renkaan pyörimissuunnan kääntämisessä saattaa olla vakuutusyhtiöllä mainio syy vedota isommassa vahinkotapauksessa siihen, että "renkaan valmistajan ohjeen vastainen asennus on myötävaikuttanut vahingon syntymiseen".???? Vaikeaa ehkä todistella muutakaan..
Jouko
-
Ratapyörään olen tekemässä muutosta, että 18" vanne vaihtuu 17" valssiin. Pyörän keveydestä johtuen aion sittemmin käyttää takana ison pyörän etukumia. Niitä kun saa käytännössä ilmaiseksi.
-
Vaikka itse pelailen noilla renkaiden sijoituksilla niin tuo pyörimissuunta-asia on otettava huomioon. Jos eteen pitää laittaa takarengas niin sen pyörimissuunnan on oltava vastakkainen kuin takarengaskäytössä sillä edessä suurimman kuormituksen aiheuttaa jarruttaminen. Kiihdyttäminenkin on, voimavarojen rajoissa, merkittävää kuormitusta. Mutta tuskin ero tehokkaan jarruttamisen suhteen on merkittävä.
Autoissa näkee väärin asennettuja renkaita kun niissä on sekä pyörimissuuntaehto ja sijoituspaikkaehto. Mutta en ole koskaan kuullut että olisi onnettomuutta sattunut sen vuoksi. Ehkä, kenties, nopeampaa kulumista.
Sekin on tullut havaittua että mp-renkaassa voi olla kuvio yhden merkkisessä renkaassa juurikin toisinpäin kuin toisen merkkisessä. Renkaan kulutuspinnan muodosta ja rakenteesta ei siis voi päätellä pyörimissuuntaa. Tätä asiaa Kontiorallissa tutkittiin ja uskottava se on pyörimissuunnan nuolen mukaan ja sen yhteydessä olevan sijoituspaikkamaininnan ohjaamana.
Jotkut paheksuivat tapaani käyttää takarengasta edessä. Silloin nuoli osoittaa väärään suuntaan tekstin "Rear" yhteydessä. Kukaan ei kuitenkaan osannut kertoa olenko vaarantanut itseäni, matkustajaa tai muuta liikennettä. Kyseinen rengas vaihtuu uuteen ensi viikolla. Sekin on takarengas.
Tuossa renkaan pyörimissuunnan kääntämisessä saattaa olla vakuutusyhtiöllä mainio syy vedota isommassa vahinkotapauksessa siihen, että "renkaan valmistajan ohjeen vastainen asennus on myötävaikuttanut vahingon syntymiseen"
Asia toteutuu kuitenkin vain onnettomuuden jälkeen. Tarkoitus ei ole ajella onnettomuuksia. Liikennevakuutuksesta tulee korvauksia vain muille mahdollisille uhreille. Asia ei mielestäni kuulu pätkääkään vakuutusyhtiölle. Ajan ja kaatuilen vain omalla kustannuksellani. Kuten tähänkin asti.
-
Tarkoitus ei ole ajella onnettomuuksia.
Ihailtavaa itseluottamusta. :)
Liikennevakuutuksesta tulee korvauksia vain muille mahdollisille uhreille.
Myös kuljettajan henkilövahingot korvataan omasta liikennevakuutuksesta, jos syyllistä vastapuolta ei ole. Nimim. kokemusta on. Asialla on merkitystä sitten kun leikkauksen hinta on kymmeniä tai satoja tuhansia.
Asia ei mielestäni kuulu pätkääkään vakuutusyhtiölle. Ajan ja kaatuilen vain omalla kustannuksellani. Kuten tähänkin asti.
Yleensä lasketaan suhde bonusten laskusta koituva versus vahinkojen hinta. Kun hinta on korkea ja vakuutusyhtiöltä pyydetään rahaa, asia kuuluu myös sille.
Asia toteutuu kuitenkin vain onnettomuuden jälkeen.
Niin se tietysti on. Jälkeenpäin etsitään syitä ja syyllisiä, ei etukäteen, vaikka ehkä pitäisi. Vaurioitunut pyäräni vietiin Ranskassa läheisen autoliikkeen suojiin ja minut sairaalaan leikkauspöydälle. Autoliikkeessä kävi paikallinen vakuutustarkastaja toteamassa Annin vauriot ja laillisen rakenteen. Minuun hän ei ottanut yhteyttä, eikä kysellyt mitään. Sain kuulla saiasta vahingossa kun oma vakuutusvirkailija mainitsi heidän saaneen raportin, jossa sanottiin pyöräni olleen laillisessa ajokunnossa ja myös renkaiden olleen rekisteriotteen mukaiset. Monessa maassa pitää niin olla, en tiedä Suomen käytännöstä, ei ole poliisi koskaan tarkistanut renkaiden merkkiä, eikä kotimaan tapaturmassa vakuutusyhtiökään kysynyt.
-
Pyörässä oleellista on sen riittävä kantavuus ja luja rakenne. Jos se ei ole riittävä taakse, renkaassa on maininta "front use only". Se minkä teknisisten tietojen kanssa pitääkin mätsätä, on tietysti koko.
Suomessa kaveri ajoi jonkin kökkäreen kautta pannut ja vietiin ambulanssilla Töölön sairaalaan. Pyörä hinattiin korjaamoon, missä siitä tehtiin vahinkoilmoitus. Lunastukseen meni. Siinä se.
99,9% onnettomuuksista johtuu ajovirheestä, joko sinun tai toisen, ja vakuutusyhtiöt tietävät sen oikein hyvin. Lisäksi ne tietävät senkin, että jos moottoripyörästä haluaa väkisin vian löytä, se myös sieltä löytyy. Sen tiesi muuten aikanaan Liikkuva poliisikin.
-
Mikä juttu tuo renkaiden merkki on?
-
Mikä juttu tuo renkaiden merkki on?
Merkki ei ole kiinnostava ainakaan minulle. Homma meni niin, että tilasin puhelimessa renkaan ja kaveri etsi sellaista rengasta, jonka piti siis sopia tarkoituksiini ja Caliin sopivaa kokoa. Duelilta tulikin eturengas. Selvitin itse, että koko firmalla ei ole lainkaan takanakkia tuossa koossa mutta netissä tuota myydään rear-front-renkaana useammassakin paikassa.
Kiireitteni vuoksi en ehtinyt perehtyä juttuun ja huomautusaika alkoi olla lopuillaan ja reissu alkaa just.
Omasta puolestani asia on loppuun käsitelty. Vakuutusyhtiön suojeluohjeiden mukaan ajoneuvon täytyy olla katsastuskunnossa. Ilman muuta renkaan kantavuus, pinta ja nopeusraja ylittävät reilusti kaikki teoreettisenkin katsastuksen vaatimukset. Toisin sanoen rakenne on tehty kestämään suuria liikevoimia. Eturenkaan pitää ottaa vastaan jarrutusta, takarenkaan vetoa. Toimiakseen kunnolla kuvion pitää olla vastakkainen aina toiseen renkaaseen nähden ja eturenkaan kuvio on sivuilta keskelle kuljettajaan itseensä päin.
Kiekko menee vaihtoon yhdessä eturenkaan kanssa joka tapauksessa aika pian, muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.
Enkä siis ole suosittelemassa, että tällaisia venkslauksia tehdään. Tässä kävi siis alun alkaen fiba.
-
Toimiakseen kunnolla kuvion pitää olla vastakkainen aina toiseen renkaaseen nähden ja eturenkaan kuvio on sivuilta keskelle kuljettajaan itseensä päin.
Juuri tätä asiaa ihmeteltiin taannoin. Eri valmistajilla on tähänkin poikkeuksia.
-
En ole kyllä takarenkaissa "vastakarvaan" pyöriviä kohdannut.