Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Waskitsa - Heinäkuu 17, 2018, 16:01:09 ip
-
Etsin tänään perä- ja vaihteistoöljyä Breva 750/2005:een. En löytänyt haluamaani ja myyjä suositteli näitä:
- peräöljyksi Castrol Axle EPX 80W-90 (API GL5; ZF TE-ML 05A;1 6B, 17B, 19B, 21A)
- vaihteistoöljyksi Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 (API GL5; MB approval 236.61; ZF TE-ML 05D, 12D, 16G, 21D; BMWLS REAR AXLES;)
Onko jollakin mitään hajua näistä öljyistä, tai kokemusta??? ...vai vienkö takaisin kauppaan?
-
Oma käsitykseni on, että Castrolilla on laadukkaat voiteluaineet.
Laitoin yhdeksi vaihdonväliksi lootaan 75W140, merkkiä en muista, mutta se jäi mieleen, että hiukan viilemmässä aamussa en saanut ykköstä eikä kakkosta normaalisti pesään ennenkuin pyörän oli antanut pulputtaa alkulämpöä yksinään pihassa muutamia minuutteja. Vaihdepoljin oli kuin olisi seinää polkenut. Iso ongelma tuo ei ollut, mutta poistui kun vaihdoin tavalliset 80W90 öljyt lootaan. Ehkäpä se tärkein juttu noissa voimansiirtoöljyissä on molybdeenisulfidin lisäys perään öljyn merkistä tai viskositeetista riippumatta.
-
Etsin tänään perä- ja vaihteistoöljyä Breva 750/2005:een. En löytänyt haluamaani ja myyjä suositteli näitä:
- peräöljyksi Castrol Axle EPX 80W-90 (API GL5; ZF TE-ML 05A;1 6B, 17B, 19B, 21A)
- vaihteistoöljyksi Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 (API GL5; MB approval 236.61; ZF TE-ML 05D, 12D, 16G, 21D; BMWLS REAR AXLES;)
Onko jollakin mitään hajua näistä öljyistä, tai kokemusta??? ...vai vienkö takaisin kauppaan?
Minulla on käsikirjassa (Nevada 2011) juuri toisin päin. Vaihteisto 85W-90 ja perä 85W-140, ja perään myös lusikallinen mustaa moly möllöä.
Ja näilläkin vahvuuksilla kakkosen silmään saaminen ykköseltä on joskus kuin puun oksaa vääntäisi. Pitää aina lämmityskäyttää. Kuumanakin joskus ilmenee sama ilmiö. Aiheuttanut joskus vaaratilanteenkin kun liittyästä kääntyy nopeaan liikennevirtaan ja vaihteita ei saakaan pelaamaa. Se ei kuulemma ole vika vaan tämän laatikon ominaisuus. Se ei liity kytkimen toimintaan, vaan vaihdekampi juuttuu kuin hitsattuna paikoilleen.