Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: FOT - Heinäkuu 06, 2018, 08:57:38 ap
		
			
			- 
				https://urly.fi/ZGo (https://urly.fi/ZGo)
 
 T,
 Jukka
- 
				"Takavanteen valmistaminen on tällä hetkellä pullonkaula. Emme ole vielä löytäneet valmistajaa,
 joka suostuisi valmistamaan näin pieniä sarjoja ennen elokuuta."
 
 Sanoisin tässä valmistajalle:
 -Testatkaa, toimivatko vanteella olevien valtavan isojen laakerien valtavan isot tiivisteet.
 -Testatkaa, estääkö vanteen kehällä olevan painavan moottorin hyrrävoima kääntymisen mutkissa.
 
 
- 
				Kaikkee sitä.
 U&T on asiassa, ei ihan iisi ratkaistava.
 Sähkömoottorin hurja vääntö teettää haasteita.
 Hienoa on että suomessakin kehitellään.
- 
				Väännön voi ratkaista elektroniikalla. Voi valita napista erilaisia vääntökäyriä
 ja max. väännön kelin mukaan ym.
 
- 
				Kun takapyörä ei taida olla ihan keponen niin kuinkahan jousitus toimii... jousittamatonta massaa...
 
- 
				Tuossa juttua sähköpyörästä:
 https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/kotimainen-sahkopratka-valmistuu-syksylla-oma-sahkomoottori-mahdollistaa-sarjatuotannon-maksimivaanto-rajoitettu-320-nm-iin-6739794?utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje
 
 Tulee varmaan ihan hyvä kun tarpeeksi vielä kehitellään, mutta taas kerran on sorruttu kikkailemaan vääntötermin kanssa.
 Ei voida verrata vääntöä polttomoottorin kampiakselilla takapyörän nopeudella pyörivän sähkömoottorin vääntöön.
 Jos kuvitellun polttomoottorin vääntö kampiakselilla kierrosluvulla 6000rpm on 100Nm, se on takapyörällä 1/5-välityksen
 jälkeen 500Nm. Tätä voi verrata sähköpyörän 320Nm:iin. Sähköpyörän vääntökäyrä on varmaan tasaisempi, mutta
 maksimivääntö ei kuvaa mitenkään sitä asiaa.
 
 Edit:
 Tuosta 3W sähkömoottorista saadaan 390Nm kun perään laitetaan vaihteisto 1/50000:
 https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=2682_2683_2907&products_id=20466