Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Harri Niemi - Heinäkuu 03, 2018, 20:37:18 ip
-
Ilmeisesti on niin, että läppärungon karan vuodolle ei ole paljoa tehtävissä, vai miten on asian laita?
-
Eipä muuta, kuin puhdistelua silloin tällöin. Tuossa on ilmeisesti kuitenkin tps yläpuolella, niin bensa ei valu sinne.
-
Voidella sitä ei voi mutta puhtaana voi pitää.
Pitää ottaa huomioon että väljästä akselin reiästä käy ilmavirta sisäänpäin. Sinne siis menee helposti likaa joka kuluttaa lisää. Myös tyhjäkäynti voi olla epämääräistä tai kohonnutta.
Vielä ei ole tullut niin surkeaa läppärunkoa vastaan että olisi tarvinnut koneistusta.
Käytännössä se tapahtuu niin että jos läpän akselikin on kulunut se joko vaihdetaan uuteen tai sorvataan hieman ohuemmaksi. Läpän akselin reiät koneistetaan ylikokoon ja niihin asennetaan puslat jotka vastaavat akselin vahvuutta. Välystä ihan pikkuisen.
Tämä jälkimmäinen koneistus on vaativampi mutta ei mitenkään mahdoton. Kokemuksesta tiedän kun olen valmistanut läppärunkoja ihan umpiaineesta koneistamalla. Olen kylläkin laittanut pienet suojatut kuulaakerit akselille.
-
Aika samalta näyttää kun katselee muidenkin vastaavia -omassa on keväällä käyttöön oton jälkeen joskus bensatippakin killunut mutterista. Käyttö (bensa) sitten turvottanut pitäväksi.
Ilmavuotoa voi käydessä hakea esim bräkleeniä kohteeseen suihkimalla: ellei käynti muutu = ei vuotoa.
V11 lemans palstalta tieto kertoo että kätevä mies voi korjata uusilla tiivisteillä -Yamaha varaosa nro: 256-14997-00 sarjasta käypäset O-renkaat.
https://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=17390
-KG-
-
Nevadasta purin nuo molemmilta puolilta ja puhdistin. Oli niissä ihan akselitiivisteet, sellaiset huulitiiviste malliset. Varmaan sen voi vaihtaa kun ottaa entisen mukaan kauppaan malliksi. Vipususista tuli ihan puhtaat pienellä pesulla, ovat aika hyvää metallia. Vieteri jäi hiukan ruosteiseksi. Onkohan muissakin pyörissä kuten Nevadassa palautinjouset keskenään eri vahvuiset eri puolilla? Ei pidä päästää niitä vaihtumaan keskenään. Vipuset ovat akselilla tiukalla sovituksella ja vaativat hiukan liottelua ja sittenkin saa nitkutella tosissaan, jotta saa ne ehjinä irti. Kootessa sai hetken muistella kuinka ne olivat, mutta menevät kyllä oikeaan asentoon, tiukkuutensa takia, eli säädöt eivät periatteessa muutu.