Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: aapolehtinen - Kesäkuu 26, 2018, 07:41:30 ap
-
Ajoin siis 3-vaihde silmässä kaasu poissa valoihin ja aloin epähuomiossa jarruttamaan ennen kytkimen painallusta jolloin seuraksena oli, että moottori sammui eikä siitä enää käynnistynyt (onneksi kotipiha olikin enää 50m päässä). Startin painamisella ei ollut mitään vaikutusta, ja outona piirteenä vapaa-valo meni päälle. Aamulla moottorin viilettyä startti pyöritti jo hieman, muttei käynnistänyt.
Kaipaisin vinkkejä diagnoosiin. Onko kytkin tai vaihteisto voinut kärsiä, tai kanaviin muodostua jonkinlaista alipainetta? Varausta sytytysjärjestelmässä?
Kyseessä on ensimmäinen guzzini (oikeastaan ensimmäinen pyöränikin), enkä tahtoisi aiheuttaa enempää tuhoa yrittämällä lisävirtakäynnistystä tms.
-
Kysytään ensin että oliko tankissa bensaa ja saiko kaasuttimet sitä?
Muuten vaikuttaa enemmän virran puutteelta. Laita akku lataukseen. Jos ei ota virtaa sisäänsä niin uutta akkua noutamaan.
Outona piirteenä tuo vapaavalo. Toki sen pitää palaa silloin kun vaihde on vapaalla tai sen lähellä ja virrat kytkettynä. Tähän seikkaan tarvittaisiin lisää tietoa että selviää mistä on kysymys. Virrat pois kytkettynä ei minkään valon pidä palaa paitsi parkkiasennossa parkit.
Palaako ajovalo kirkkaasti?
Miten latausvalo: toimiiko ja sammuuko kun moottori käy yli 1100 kierrosta minuutissa? Sitten kun saat pyörän käyntiin.
Akku voi olla tyhjä siksi että Bosch vaihtovirtalaturi ei toimi tai tasasuuntaaja tai lataussäädin on rikki tai niiden johdoissa tai liittimissä on vikaa.
Tähänkin asiaan olisi hyvä saada lisätietoa.
Kun moottori käy 3000 kierrosta minuutissa pitäisi latausjännite olla vähintään 13,5 volttia. Muutoin ei akku lataudu.
Laturin ensimmäinen liitin on laturin kotelon sisällä. Toinen liitin on tasasuuntaajaa liki. Jos jompi kumpi on sulanut (Ei ollenkaan harvinaista.) niin uudet liittimet käyttöön.
Korjaamokirjassa on hyvät ohjeet latausjärjestelmän tutkimiseksi.
-
Kiitos vastauksesta.
Tankissa loiskuu ja akku on suhtkoht uusi. Ennen sammumista olin ajanut n. 10km lenkin, joten virtaa luulisi löytyvän.
Pyörä ei siis tällä hetkellä lähde käyntiin, vaan startin koettaa pyörittää mutta on kuin jokin ottaisi vastaan. Kaipaan apua sen selvittämiseen mikä moottorissa voi tuolla tavoin jumahtaa kun kierrokset päästää putoamaan liian alas vaihde päällä.
-
Ota laturin koppa irti ja koeta pyörittää kampiakselin päästä avaimella. Pyöriiköä esteettä täyden kierroksen?
-
Olisko vielä vaihde päällä ?
-
Olisko vielä vaihde päällä ?
Florida kyllä käynnistyy vaihde päällä.
nimim. Kokenut kaiken tietää
-
Se että akku on uudehko ei nykyään valitettavasti tarkoita paljon mitään. Lataa se täyteen ja katso auttaako. Guzzilla tulee helposti ajettua liian suurella vaihteella eikä akku pysy latingissa, itse olen opetellut aktiivisesti unohtamaan jytinän kuuntelemisen ja käyttämään kierroksia, eihän nää onneksi ole mitään Daavidsoneja.
-
Näinhän siinä kävi. Latasin akkua päivän ja pyöritin pari kertaa avaimella varmuuden vuoksi. Nyt hörähti käyntiin kuin ei mitään.
Ihmetyttää edelleen miten kierrosten putoaminen hävittää virrat. Mutta joo, jatkossa ainakin mielessä tuo laturikysymys. Toisaalta on tullut jo näin ensimmäisellä ajokaudella selväksi, etteivät guzzit taida ihan vähällä hajota.
Kiitos vielä vastanneille, uutta opitaan!
-
Mittaat vaan sen latauksen, niin ei uusiudu sama. Kuulostaa siltä, että akusta on mehu loppunut ja kierrosten laskettua sopivasti, on loppunut virta sytytykseltä.
Latauksen tarkastamalla, selviää oliko vika akussa vai latauksessa.
-
Ison akun ongelma.
Iso akku pätkäajossa tai alhaisilla kierroksilla ajettaessa ei ehdi täyttyä.
Kun puolittaa akun tehon niin alkaa akku pysymään täynnä. Edellyttää tietysti että lataus on kunnossa: hiilet, liukurenkaat liittimet, tasasuuntain ja latausrele pitää olla kunnossa.
Jatkoksi: maadoitusten tarkistus fyysisesti. Ei riitä että mitataan että virta kulkee vaan maaliittimet runkoon pitää irrottaa, poistaa hapettumat ja kiinnittää uudelleen metalli metallia vasten ja lakata ylitse. Sama puhdistus akun navoille mutta vain kevyt voitelu johtimien kiinnityksen jälkeen.
-
Tuon ikäisessä muutenkin on varauduttava jo vähän kaikkeen.