Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Kesäkuu 04, 2018, 14:10:56 ip

Otsikko: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 04, 2018, 14:10:56 ip
http://www.motomatti.fi/2018/06/suomen-moottoripyoramuseokaynti.html
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: Vierailija - Kesäkuu 04, 2018, 17:00:38 ip
Pikkasen lisää selitystä kaipaisin.

- "Ikääntyneempi ratsu mutta kuin uusi." Mikä on?

- "Saksalaista sujuurta." Moisesta Harrikasta en ole ikinä kuullut.

Pitää vissiin lähteä itse katsomaan (pari kertaa olen käynyt)...
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 04, 2018, 20:22:06 ip
En itse käynyt sisällä museossa kun ulkosallakin oli nähtävää. Rouva kävi minun kamerani kanssa kierroksen. Kuvat olivat siis yllätyksekseni näitä ja muutama muukin.
Iso nelisylinterinen pyörä lienee, ulkonäön perusteella arvioidakseni, Excelsior tai Excelsior Henderson.
H-D on mallia Hummer. DKV-kopio. DKV 125cc kaksitahtinen on maailman kopioiduin moottoripyörä. Niitä on tehty Japanissa, Britanniassa, Neuvostoliitossa ja USA:ssa. Varmaan muuallakin.

Tässä ajetaan yhdellä saksalaiskopiolla: https://www.youtube.com/watch?v=MDG-ejHj2QY

Museoon pääsee Gruppon jäsenkortilla tai Museokortilla, muut maksavat.
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 04, 2018, 20:23:18 ip
Henderson Excelsior. Ja DKW 125/ H-D Hummer. Tankki ja satula kuitenkin lienevät jostain Aermacchi H-D:stä. Alunperin hummerissa on Sportsterin tankin kaltainen leili.
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: Vierailija - Kesäkuu 04, 2018, 20:41:33 ip
Aina sitä oppii jotakin uutta  :)

Olen kyllä ollut tietoinen, että sitä 125 ccm DKW:tä tehtiin sodan jälkeen vähän joka puolella.

Täytyypä tosiaan käydä taas tarkistamassa museon tilanne.
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 04, 2018, 20:59:23 ip
Itse odotan kunnes Museon lisäsiipi valmistuu. Tulee huomattavasti lisätilaa ja kuvien perusteella varsin tyylikäs art-deco-sisustus. Eiköhän se ensi kevääseen mennessä ole valmis.

Olen ymmärtänyt että näytteille asetettavia moottoripyöriä on paljon enemmän kuin museoon mahtuu. Tavara siis kiertää. Teemoittain tai aikakausittain.
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 04, 2018, 21:06:12 ip
Suurin osa lienee yksityisten omistuksessa olevia? Säilytyksen sijaan pitkäaikaisnäyttelyssä lainassa.
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: Breeze - Kesäkuu 04, 2018, 22:54:05 ip
Suurin osa lienee yksityisten omistuksessa olevia? Säilytyksen sijaan pitkäaikaisnäyttelyssä lainassa.

Mie tarjosin yhtä pyörää sinne "säilytykseen", mutta ei sopinut näyttelyn teemaan.
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: Vierailija - Kesäkuu 05, 2018, 09:13:10 ap
Harrikoista puheen ollen... tällaisella olisi kiva käydä kokoontumisissa.  ;)
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 05, 2018, 10:31:25 ap
Italiassa on valmistettu sekä Harrikoita että Indianeja.
H-D osti muunmuassa tuotantoa Aermachilta. Vain tarra vaihdettiin tankin kylkeen.
Cagivalla, hieman myöhemmin, oli tätä "badge engineering" tuotantoa. Hienosti osasivat Castiglionit lypsää H-D:tä vanhentuneilla tuotteilla. Ei ollut edes ainoa kerta.

Indian haki myös uutta vauhtia Italiasta ja Briteistä. Myös tossumopoja mutta isompiakin pyöriä. Morini, Italjet ja joitakin muita yhteistyökumppaneita kunnes tuotanto siirtyi Taiwaniin. Ei saa sekoittaa nykyiseen Indianiin joka on eri firma.
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 05, 2018, 11:14:18 ap
Tämä olisi Harrikka minun makuun.

(https://lambrettista.files.wordpress.com/2013/10/screen-shot-2013-10-03-at-10-28-34.png)
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: Vierailija - Kesäkuu 05, 2018, 12:03:27 ip
<snip>
H-D osti muunmuassa tuotantoa Aermachilta. Vain tarra vaihdettiin tankin kylkeen.
Cagivalla, hieman myöhemmin, oli tätä "badge engineering" tuotantoa. Hienosti osasivat Castiglionit lypsää H-D:tä vanhentuneilla tuotteilla. Ei ollut edes ainoa kerta.
<snip>

Harley omisti puolet Aermacchista 1960-1974 ja kokonaan 1974-1978, jolloin se myytiin Cagivalle eli Castiglioneille.
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: Harri Eronen - Kesäkuu 05, 2018, 12:56:55 ip
Ja 60-luvun lopulta 80-luvun alkuun kirjainyhdistelmä AMF- koristi tankkeja, niin uudella kuin vanhalla mantereella
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 05, 2018, 13:16:44 ip
Lainaus
Harley omisti puolet Aermacchista 1960-1974 ja kokonaan 1974-1978, jolloin se myytiin Cagivalle eli Castiglioneille.
Toiminta oli raskaasti tappiollista. Castiglionit taisivat maksaa yhtiöstä kokonaisen yhden dollarin amerikkalaisille erään lehtijutun mukaan. Toki saivat velat siinä samalla.

Nostivat sitten tuotannon kannattavaksi. Taloudessa on ollut kaksi Cagivaa. Yllätti että niissä oli tuumamitoitettuja osia. Ilmeisesti koneistus jatkui vanhoilla asetuksilla. Vielä 90-luvullakin.

Mutta aiemmin menestyksekäs Aermacchi katosi moottoripyörämerkkinä. Mutta ei italialaisista koskaan tiedä milloin vanhoja nimioikeuksia käytetään uuden tuotesarjan nimenä.
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: Vierailija - Kesäkuu 05, 2018, 14:51:06 ip
Alenia Aermacchi on kyllä olemassa... eivät tee moottoripyöriä.
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 05, 2018, 17:57:08 ip
Alenia Aermacchi on kyllä olemassa... eivät tee moottoripyöriä.
Taustayhtiö säilyi kyllä sillä Aermacchi on tehnyt aina ilmailuvälineitä.

Sinnen meni myös minun erinomaisesti varustettu työkalupakkinikin. Kaikki kävi niin äkkiä etten kerennyt evakuoimaan hyviä työkaluja. Niitä kun olisin tarvinnut myöhemmissä projekteissa. Henkilökunta pidettiin tarkasti kaupan ulkopuolella.

Kauppa Redigosta oli huono Aermacchin kanssa mutta Elisabethin Hornet-kiimassa meni monta muutakin asiaa nurin. Jos näin nätisti asian ilmaisen. Saatiinpa "alennuksella" käyttöikänsä loppupuolella olevaa tekniikkaa amerikan ihmemaasta. Toivottavasti ei historia toista itseään.
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: GuzGuz - Kesäkuu 05, 2018, 18:24:54 ip
Suomessahan on pitkät perinteet ostaa US ylijäämäkoneita.
Eikös Brewsteritkin olleet kokeiluissa hieman epäonnistuneita lantotukialuksille, mutta Suomen Ilmavoimiin hankittuina pärjäsivät ihan hyvin senaikaisessa tilanteessa.
Suomen puolustusmenot on n3 miljardia/v, sillä ei taideta montaa konetta uusia ja ylläpitää ilman jonkunlaista veronmaksajan kukkarolla käyntiä.
Hieman aiheesta: https://yle.fi/uutiset/3-8138978

Saataiskohan ranskalaisia Rafaleja kohta edullisesti?


Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 05, 2018, 20:14:59 ip
Jotain vanhentunutta tekniikkaahan se sitten tulee joka tapauksessa olemaan. Köyhä ei voi valkata..
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 05, 2018, 20:26:08 ip
Jotain vanhentunutta tekniikkaahan se sitten tulee joka tapauksessa olemaan. Köyhä ei voi valkata..
Tai sitten kansa maksaa....
Kuume on saada F-35 Lightning. Kertoivat isot pojat.  Muutkin Pohjoismaat ovat niitä ostaneet. Vain Ruotsi on omavarainen. Kalliiksi tulee heillekin.
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 05, 2018, 20:54:46 ip
Ruotsalaisille on jo tullut kalliiksi. Tainnut Jas-temppuilut olla aika arvokasta kehitystyötä..
Otsikko: Vs: Muutama kuva Suomen Moottoripyörämuseolta
Kirjoitti: Vierailija - Kesäkuu 06, 2018, 00:00:40 ap
Kalliiksi tulee hävittäjähankinta, mutta toivottavasti riittää pitkäksi aikaa, Horneteillekin tullee käyttöikää 30 vuotta (ja jenkeissä B-52 vuodesta 1955 ilmeisesti vuoteen 2050 - aika hyvin).

Mieluimmin näen ilmatilan turvallisuudesta huolehtivan Suomen ilmavoimien kuin jonkin muun.