Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Vaiska - Toukokuu 23, 2018, 20:47:29 ip
-
… sirinää, kun vaihde on ykkösellä tai kakkosella ja kytkin on pohjassa. Koeajoin vaimoni pyörän, mutten kuule mitään normaalista poikkeavaa. Kuuloni on kyllä ajan saatossa huonontunut ja korkein ääni, minkä nykyään kuulen on luokkaa variksen tai korpin ääni. Siis jos sirinää kuuluu, niin se on aika korkealla taajuudella.
Onko tällainen ääni jollekin tuttu, mistä se johtuu ja onko kyseessä terve ääni, vai pitäisikö alkaa huolestua?
-
Onko kaikki suojapellit ja lämpösuojat yms kiinni ja kireällä? Seisontajalan jousikin voi esimerkiksi tiristä. Jos kytkimen tuntuma ja pito ovat normaalit, en ihan äkkiä huolestuisi.
-
Kyllä se tapansa näyttää. Ei kannata stressata.
Jos Guzzin ääniä kuuntelee ja on niistä huolissaan niin vaihtaa vaikka japanilaiseen.
-
Kiitos vastauksista teille molemmille. Moto Matti, välitin rakentavan ehdotuksesi pyöränvaihdosta japsiin. Vaimoni vastaus ideaasi ei ole julkaisukelpoinen.
-
Sellaista sattuu....
-
Kuulostaa erittäin kehityskelpoiselta yksilöltä :P
-
Joo, vaimolla on ollut aiemmin kolme japsia: kaksi Viragoa ja Dragstar. Nyt toinen Nevada menossa. Ja Guzzi kuulemma tuntuu ainoana henkisesti omalta pyörältä. Minun on vaikea ymmärtää, kun en osaa ajatella noin syvällisesti.
-
Jokunen vuosi sitten ajoin kilsan verran matkan varrella olleesta kahvilasta tankille. Ihan oikeasti luulin sen kilinän, kalinan ja kalkatuksen, jota Californiasta pääsi, merkitsevän koko vehkeen hajoavan siihen paikkaan.
No, yht´äkkiä kekkasin - hep! - korvatulppien jääneen taskuun. Tulpat korviin ja kas! Californian käynti muuttui pehmeäksi hurinaksi.
Kovin äkkiä ei kannata suurta remonttia aloittaa näiden Guzzien kanssa äänten takia.
-
Varsinkin kun ajelulla pitää vähän taukoa ja sitten lähtee ilman tulppia. Ymmärtää miksi lapset itkevät ja linnut lähtevät puista, kun Guzzi käy.
-
Ei minulla ole kokemusta monista moottoripyörämerkeistä, mutta käsittääkseni Moto Guzzi on niitä kilteimpiä ääniltään. Vaikea ymmärtää: miksi Guzzia noin rumaääniseksi mainitaan. Vaimoni ei itse aja, mutta sanoo naapurin kollien autojenkin pitävän rumempaa ääntä. Nevadalla ainakin on hänen mukaansa selvästi tunnistettava, mutta pehmeä ja hiljainen ääni. En siis ainakaan vaimoa vaihda.
Pari kesää sitten alkoi, vielä uudenkarhea, Nevada pitää korviin sattuvaa ja kovaa ulinaa. Se oli aika huolestuttava. Esiintyi satunnaisesti kun vaihdetaan isommalta vaihteelta pienemmälle ja kierrokset käväisevät korkealla, mutta ei aina. Antoi sellaisen vaikutelman kuin olisi jossain akselissa sovitusprikka, tai vast. joka lähtee pyörimään luvattomasti jonkin tarpeettoman välyksen takia. Sellainen sirisevän kilisevä ulina, joka tosiaan toi mielikuvan millin paksuisesta ja n. 10 - 20 mm:n prikasta ja hiukan sille väljästä akselista. Korviin sattuva ja kova on tietenkin subjektiivinen näkemys valtakunnan hienoimmasta ja kauneimmasta laitteesta.
Mekaanikko arveli, että voidaan se moottori tietysti purkaa ja tutkia, mutta on melko varmaa, että syytä ei löydetä. Siellä on suhteellisen paljon osia.
Kun keskustelu RVS korjausaineesta osoitti, että ei sillä mössöllä ainakaan ole mitään rikottu, ajoin Jyväskylän Motonettiin. Siinä pihassa parkkipaikalla sekoitin möllöpullon ja kaadoin RVS satsin moottoriin. Vaikka sitä taika-aineeksi ja uskomushoidoksi usein sanotaan, kävi kuitenkin niin, että jo kotimatkalla, Kärkisten sillalla viimeistään, ulinailmiö oli lähes poissa ja n. 100 km:n ajon jälkeen kokonaan poissa, eikä ole sen koommin esiintynyt.
Kai minäkin olen vähän yliherkkä sivuäänille. Itse Nevadan ääntä en pidä kovana vaan pikemminkin kauniina, enkä ymmärrä: miksi moottoripyöräilijän pitäisi käyttää korvatulppia, mutta tehköön kukin tarpeensa mukaan. Käytän Arai kypärää ja se suhisee vain hyvin kovissa nopeuksissa, eikä silloinkaan paljoa. Vanha autoni taitaa kohista saman verran. Moottorin hurina kuuluu vain vaimeasti takaa. Venttiilikoneistojen kilkatus kuuluu hyvin kun ne ovat siinä sylissä. Siitä pystyy lähes arvioimaan välykset. Vaihteesiirtäjä kilahtaa kuin RK-62:n lukko ja sekin kuuluu hyvin pienemmillä teillä. Mutkatiellä, kun metsän puut ovat lähellä, kuulen jopa lintujen laulun puista, jos ei ole kovasti vauhtia, vaikka pikkuvaihteilla moottori laulaakin niiden kanssa kilpaa.
Äänien maailma on kovin suhteellinen ja subjektiivinen.
-
Mun pikkulohko on myös mekaanisilta ääniltään erittäin vaisu. Venttiilikoneiston äänen voi hyvällä mielikuvituksella erottaa. Jopa nokkaketjun äänen voi poimia helpommin äänimatosta. Isolohko sen sijaan rumpsuttelee eri tahtiin. Olen kuullut äänekkäämpiäkin, niin ei viitsi huolestua, tiedän kuitenkin että toimii kuten ajateltu.
-
Mulla taas on käynyt niin, että kun joku ulkopuolinen kuulee Titaniumin äänen, niin kysyy mikäs tuo on ? Vastaan tietenkin että se on Guzzi, sitten nousee kulmakarvat ja sanoo , ei voi olla, no miksei, no kun venttiilit ei kilistä . ;D
-
Välikommenttina: korvatulppia pakko käyttää heti kun matkan pituus ylittää 20km. Ei johdu moottoriäänistä vaan tuulesta, joka alkaa repiä toista korvaa. Ilman katetta paras, mutta silloinkin tulpat. Toisessa korvassa meluvamma niin sillä vois vetää ilman tulppaakin, toinen herkkää äänille. Tilapäisen tinnituksen kokeneena, ei enää, kiitos.
Eli niin kuten monessa muussakin asiassa, ihminen ja kokemansa aistimukset ovat kovin yksilöllisiä. :)
-
Pari kesää sitten alkoi, vielä uudenkarhea, Nevada pitää korviin sattuvaa ja kovaa ulinaa. Se oli aika huolestuttava. Esiintyi satunnaisesti kun vaihdetaan isommalta vaihteelta pienemmälle ja kierrokset käväisevät korkealla, mutta ei aina. Antoi sellaisen vaikutelman kuin olisi jossain akselissa sovitusprikka, tai vast. joka lähtee pyörimään luvattomasti jonkin tarpeettoman välyksen takia. Sellainen sirisevän kilisevä ulina, joka tosiaan toi mielikuvan millin paksuisesta ja n. 10 - 20 mm:n prikasta ja hiukan sille väljästä akselista. Korviin sattuva ja kova on tietenkin subjektiivinen näkemys
Hyvin kuvattu asia. Olen törmännyt samaan ilmiöön ja paikallistanut sen vaihteistoon. Ilmeisesti jokin vaihteiston etupään laakereista otti resonanssia. Aika kova vinkaisu oli se. Samalla tutkimuksella huomattiin että öljyn pinta oli pari senttiä alle suosituksen. Öljyä lisättiin ja melu katosi. Mutta tosiasia on että silloin oli kyse vaihteistosta.
Moottorista en osaa kuvitella mikä tuottaisi siellä vastaavan äänen. Venttiilikoneisto se ei voi olla poislukien jakopää. Kampiakseli se ei voi olla, eikä vauhtipyörä saati kytkin. Kytkin voi käytettäessä äännellä.
Jakopäässä ei montaa osaa ole mutta sen jatkeena on laturi. Olisiko se äänen lähde? Toisaalta öljyn lisääminen/apuaineet ei siihen vaikuta. Jakoketju löysänä saattaisi resonoida jollakin tapaa mutt se kuuluu yleensä rapinana ja naksahduksina. Kummallista, vielä tuoreessa laitteessa.
Laiska olen käyttämään tulppia mutta pidemmälle matkalle kyllä. Kokontumisissa yhteismajoituksessa korvatulpat ovat pakolliset jos aikoo nukkua. Konsertit ovat joskus mahtavia kun humalassa olevat nukahtavat ja kaikki paikat ovat rentoina. Kurkunpäätä myöden.
-
Mulla on kokemus Nevadan äänistä. Oli niin kova et kaveri kuuli toisen pyörän päälle kun koneet kävi. Yks asentaja sanoi että ei ole ikinä sellasta kuullut.
Joku varmaan luuli että mulla on päässä vikaa, mut onneks oli nämä muut kuulijat. Oli sellanen särinä tai tms, toi kuvaus prikasta tai akselista mikä narisee on aika hyvä. Tuli ja meni omia aikojaan.
Ja niin on että oisko ollut toissa kesänä, noin, jossain vaiheessa se katos eikä ole takasin tullut. Oon sitte uteliaille sanonut että on vähän italialaiset nää viat. Kaikella kunnioituksella siis. Tää mun vehje kyllä on muutenkin vähän äänekäs.Jotain resonanssia sitte epäilin.
Nyt on sellanen että ihan kuin tulis äänenvaimentimesta tai jostain sieltä kans joku pärinä.. Onn kokeillu saappaala painaa vaimenninta ja mun mielestä se vaimentaa sitä ääntä. Oon sit koittanut hakeakin mutta selvää syytä en kyl oo löytänyt. Vaimenninta ei saa aukastua kaiketikaan.
Pikku harmia myös perän tiimoilta.
Mutta muuten hauska pyörä ja alan olla sitä mieltä että lujuuttaan natisee. Toi tuulen kohina kyllä ottaa päähän mutta se ei ole merkin vika...
-
Ainakin Californian ne putkien klemmarit pärisevät jos pääsevät löystymään.
-
Hyvin kuvattu asia. Olen törmännyt samaan ilmiöön ja paikallistanut sen vaihteistoon. Ilmeisesti jokin vaihteiston etupään laakereista otti resonanssia. Aika kova vinkaisu oli se. Samalla tutkimuksella huomattiin että öljyn pinta oli pari senttiä alle suosituksen. Öljyä lisättiin ja melu katosi. Mutta tosiasia on että silloin oli kyse vaihteistosta.
Tuanoinnii – kuten sanottu, se on subjektiivista tuo äänimaailman tulkinta. Jotta en vaikuttaisi RVS mainokselta on pakko myöntää, että onhan sekin mahdollista, että se tuli vaihteistosta. Sitä puoltaisi se, että en saanut sitä esiintymään paikallaan huudattamalla, enkä liikkelläkään kytkin vedettynä. Koska se esiintyi satunnaisesti, voi tulla taikurin havaintoja, joita yhdistyy hämäävästi asiaan kuulumattomaan logiikkaan, taikurin apulaiseen, tässä tapauksessa RVS:ään.
Vaihdelaatikon öljymäärää en ole yleensä tarkastanut, vaihtanut vaan (korjaan tapani siinä asiassa). Kyseisenä ajankohtana oli kaikki öljyt jo ainakin kerran vaihtanut Jyväskyläläinen myyjäliike ja parikin kertaa paikallinen pieni korjaamo. On hyvinkin voinut olla öljyn vajausta. Ei tullut mieleen panna merkille olisiko se ulina tullut ennemmin ylä- vai alamäessä... Vai onko se öljy, rattaiden pyöriessä, tasaisena myrskynä joka paikassa, eikä loiskahtele mäkien ja jarrutuksien mukaan eteen ja taakse? Kuitenkin – jos se esiintyi, se tuli nimenomaan moottorijarrutuksessa pienemmälle vaihdon jälkeen.
Kyseisenä ajankohtana laitoin sen RVS:n loppuun ajettuun öljyyn sillä ajatuksella, että vaihdan itse sitten kaikki öljyt samoilla haalareilla, kunhan ajan ensin pari sataa kilometriä. Niin myös tein ja olen tehnyt aina siitä asti. Kun pyörä on vasemmalle vinossa sivutuella ja oikealta pruutataan nokkapullosta öljyä laatikkoon sen verran, että ei ihan aukon alareunaan ylety ja sitten käännetään pyörä pystyyn ja katsotaan: onko nyt alareunassa, siinä käy yleensä niin, että alkaa liika valua ulos. Ei sitä kuitenkaan oteta vähemmäksi vaan laitetaan tyytyväisenä luukku kiinni. Saattaa siis olla, että olen ajanut hiukan korkealla laatikon öljyn määrällä ja päässyt siitä ulinasta siksikin. Ja on se öljy voinut olla huolimattomasti laitettu hiukan vajaaksi silloin kun se ulina kuului.
Satulassa tehty havainto kyllä oli, että se ulina kuului oikealta alhaalta ja moottorin tasalta. Siksi laitoin muitta mutkitta RVS:n moottoriin tämän subjektiivisen käsityksen mukaan.
Etsin kyllä tiriseviä irto-osia pitkällä kaavalla. Äänenvaimentimetkin irrotin ja ravistelin niistä muutamia pikkukiviä ulos. Saa muuten hetkisen ravistaa, ennen kun sattuu kivi osumaan ulostulopilliin.
Kysyjän aiheen mukaan kuuluu sirinää kytkin vedettynä. Miten olisi kytkimen alapainimen säätö, sieltä vaihdelaatikon takaa se vipu, joka painaa pitkää karaa. Muuttuko sirinä sitten?
-
Kysyjän aiheen mukaan kuuluu sirinää kytkin vedettynä. Miten olisi kytkimen alapainimen säätö, sieltä vaihdelaatikon takaa se vipu, joka painaa pitkää karaa. Muuttuko sirinä sitten?
Siellä vaihdelaatikon takana on kytkinvipu joka painaa kytkimen painelaakeria. Jos kuluu sirinää tai tuntuu kahvaan tärinää niin painelaakeri on sökö tai kohta hajoamassa.
Kuvaliitteessä osa 9. Vika voi johtua kytkimen väärästä säädöstä tai osan 4 puuttumisesta.
Tai sitten on vain tullut laakerille tunnit täyteen. Yleensä niissä on laakerin vierintäpinnan murtuminen kohtalona.
Osa voidaan vaihtaa purkamatta vaihteistoa takaapäin. Puhtaus on tärkeää. Kohta kun on Guzzin likaisin paikka.
-
Nuorena miehenä aloittaessani kunniakasta Rannikkotykkimiehen uraa, käytettiin ammunnoissa pieniä harmaita "korvatulppia". Lataaja-laukaisijan toimessa tykin puoleinen korva sai liikaa ääntä. Asia todettiin kuulotestissä. Sotilaslääkäri määräsi, että "tulevissa ammunnoissa käytettävä aina kuulosuojaimia". Tätä lausetta hyväksi käytin mm. Päälystöopistossa pyssysillä ollessa. Jopa vähän piruiluakin oli mukana...
Myöhemmässä elämässä jouduin kuuntelemaan suuria ja pieniä dieseleitä ihan vieressä, enkä koskaan ilman kunnon kuulosuojaimia.
Minulla on pysyvä kuulovaurio. Kehotan ihan vakavasti jokaista käyttämään korvatulppia aina mp:llä ajaessa. Parhaiksi totesin joskus apteekista ostettavan silikonipallukan. Yhdestä pallukasta saa molempiin korviin riittävän suuren jakamalla kahtia. Ei maksa paljon ja on saatavilla mm. Oslossa.
Ja huomatkaa: Kuulovaurio ei koskaan parane ennalleen.
-
Motomatti, voisiko vielä olla painelaakeri, kun Nevadalla on ajettu vasta vähän alla 30 000 km? Tarvittaessa käytän sen korjaamolla tsekattavana, ennekuin ajokausi todella alkaa.
Minulla on tosiaan samasta syystä alentunut kuulo kuin Timo Ev:llä. 25 vuotta ampunut ja johtanut ammuntoja. Käytin kuulosuojaimia kyllä, mutta siitä huolimatta. No eipä tarvitse kuunnella turhaan lintujen liverrystä. Niinpä en kuule sirinääkään.
-
Vaikka en Matti olekaan; niin epätodennäköistä, mutta onhan välillä huonoja osia. Tai jos säätö on ollut laahaava, niin on voinut korkata ennen aikojaan. Testaa sen kytkimen vapautinvivun (laatikon takana) vapaa liike. Sitä pitää olla, ettei käyttötanko laahaa.
-
Kuulovaurio ja tinnitus on jo. Lennostossa sain liikaa suihkareiden melua korvakäytäviin.
Kyseinen painelaakeri menee helpostikin ja nopeasti jos käyntivälystä ei ole ollut. Joillakin on vain ollut tapana säätää kytkin liian "otolleen". Mainitsin myös palautinjousen puuttumisen. Se putoaa pois paikoiltaan jos vaikka kytkinkahvan irrottaa. Jousettomiin kytkinvipuihin törmää silloin tällöin.
Täriseekö kytkinkahva kun kytkin on vedetty auki?
Harvinaisempi syy on se kun kytkinvivun akseli jumiintuu lian tai hapettuman vuoksi. Kytkin tuntuu toimivan normaalisti mutta kantaakin hieman koko ajan. Itselle on käynyt niin.
Huoltoon pyörää ei painelaakerin tarkistamiseksi kannata viedä. Asia on helppo katsoa.
Kytkinvipu irti irrottamalla sen akseli. Samalla putoaa palautinjousi. Ympäristö liuottimella puhtaaksi ja kuivaksi.
Painin vedetään ulos niin painelaakeri tulee näkyviin. Jos ei niin pienellä magneetilla tulee ainakin. Ei siinä sen kummempaa.
Vian kyllä erottaa jos sellainen on. Kootessa korjaamokirjan arvoihin asennus.
Toki kytkin auki vedettynä voi kytkinlevy vapaana ollessaan ääntää. Mutta en sitä sirinäksi kutsuisi.
Painelaakerin tarkastus ei kuulu merkkihuollon toimiin. Tämä on yksi niistä monista tarkistuksista jotka omistaja tekee itsenäisesti. Kytkimen säätö taas kuuluu normihuoltoon. Kytkimen perussätö suoritetaan kytkinvivun säätöruuvista. Ei kytkinkahvan säätöruuvista.
Tuolla aiemmin oli laittamani räjäytyskuva. Osia ei siis montaa ole eikä siten suurta sekaantumisvaaraa.
Mutta jos kytkin toimii ja voi olla melko varma että mitään vikaa ei ole niin ajaa vaan. Kyllä se tapansa näyttää ja matka keskeytyy tai tulee ainakin hankalammaksi.
-
Käytin eilen Nevadan Lahdessa MP-Servicellä. Ja oikeassahan se vaimo oli, niin kuin aina ennenkin... Kyllä sieltä kuului sirinää, vaikken minä sitä kuule. Ääni oli Tompan mukaan ylimääräinen ja viestitti alkavasta painelaakerin kulumasta. Ei vaadi välitöntä huoltoa, vaan Nevada lähtee pukille vasta ajokauden päätyttyä.
Sunnuntaina puolilta päivin Lahteen MP-museolle.
-
Käytin eilen Nevadan Lahdessa MP-Servicellä. Ja oikeassahan se vaimo oli, niin kuin aina ennenkin... Kyllä sieltä kuului sirinää, vaikken minä sitä kuule. Ääni oli Tompan mukaan ylimääräinen ja viestitti alkavasta painelaakerin kulumasta. Ei vaadi välitöntä huoltoa, vaan Nevada lähtee pukille vasta ajokauden päätyttyä.
Sunnuntaina puolilta päivin Lahteen MP-museolle.
Nähdään Lahdessa.
Olen kyllä täysin päinvastaista mieltä huoltohenkilön kanssa.
Se painelaakerin vaihto on kyllä niin pieni homma että ei siihen huoltoliikettä tarvita kun ei tarvita juuri työkalujakaan. Pihdit tarvitaan saksisokan irrotukseen ja asennukseen.
Painelaakerista irtoaa metallimurusia. Siellä ne sitten iloisesti pyörivät öljyn mukana.
Jos painelaakeri hajoaa katkeaa matka ja syntyy metallisilppua hieman enemmän. Pistä laakeri tilaukseen jos ei ole jo hankittu.
Katsoiko huoltohenkilö onko palautinjousi paikoillaan?
Onko kytkin nyt oikein säädetty?
Oikein säädettynä ja osat paikoillaan painelaakeri kestää kymmeniätuhansia kilometrejä.
-
Matti, jutellaan Lahdessa lisää. Tulen nykäisemään hihasta.
-
Omassa Brevassa on jonkinlainen sirritys kuulunut kytkin pohjassa sen kymmenen vuotta ja 75 k mitä pyörä on meillä ollut, eikä siitä ole aiheutunut näkyvää ongelmaa. Eihän se tietenkään Monsterin kytkimen äänimaailmaan verrattuna ole yhtään mitään, mutta kuuluupi kuitenkin. Guzzin äänimaailma kasvaa vääjäämättä kilometrien myötä, joten oma mieli on jo paatunut pikku havaintoihin nähden.
Minusta tuntuu, että se painelaakeri vaihdelaatikon takapäässä ei varsinaisesti pysty leikkaamaan kiinni, mutta jos siellä lakkaavat neulat pyörimästä, niin silloin sieltä kuuluu kyllä sellainen ääni, joka havahduttaa paatuneenkin mielen.
-
On se äänimaailma Guzzeissa tosiaan hyvin subjektiivista.
Nyt kun on löytänyt suht mukavat korvatulpat ja tottunut niiden tiettyyn melusuodatukseen,
niin pyörähän kuulostaa olevansa just hajoamassa ilman..
Kytkin sirisee EV:ssäkin kahva vetäistynä, en ole huomannut sen muuttuneen mitenkään viimeisen 50.000 ajossa tai erikoisempaa aiheuttavan.
-
Juuri näin kuten GuzGuz totesi... soundit ovat Guzzien juttu, ainakin mulle... mutta nykyään nelikon omistajana en voi moittia Devilin putken ja Power Commanderin yhteistyötä...
-
Pyörässä ei havaittu vikaa, ei painelaakerissa eikä muuallakaan. Kaksi erilaista ääntä tulkittiin rakenteista tuleviksi resonaatioiksi. Hyvää matkaa!
-
kröhöm.. Niistä kannattaa yleensä aloittaa. Suojapellit yms kiinni ja ehjänä.
-
Pyörien tärinä pyrkii löysäämän kiinnittimiä ja resonointia tulee siltäkin taholta.
Sikäli olisi hyvä kuulla mistä ääni on peräisin.
Pitäisköhän ottaa tavaksi laittaa vaikka mietoa kierrelukitetta kaikkeen kasatessa..
Viron reissu just löysytti ainakin uusimani vaihdevivuston kulmanivelet.
Ei sentään ihan pudonneet mutterit, mutta niissä nähtävästi kierteen pituus on liian lyhyt lukkomuttereille ja siitä rupesi vaihteiden vaihto katoamaan.
Omituisempi oli H&B lisäpitkien valojen telineen väsymismurtuminen poikki.
Ei kovin paljon rasitusta ole lisävalaisimella ja 3mm teräskiinnikkeen olettaisi olevan reilusti ylimitoitettu.
Mutta hitsattavaa seurasi, ihme että kuuppa pysyi mukana johtonsa varassa roikkuen, mootoritietä kovaan sivuvastaiseen tuuleen. Onnella...
Tiedä sitten, ehkä oli joskus aiemmin taittunut ja oiottu, mikään ei kyllä ulkoisesti viittaa siihen suuntaan.
-
Vibraatiot ja eri kokoisten massojen resonaatiot ovat ongelma monissa moottoripyörissä. Guzzissa kyllä vähemmässä määrin. Oman kokemuksen pohjalta. Ei ole ruuveja kadonnut tai osia murtunut. Toki otan huomioon asennettaessa että resointia voi ilmetä. En kuitenkaan ole tarvinnut liimaa. lähinnä vaseliinia ja, esimerkiksi, tervaa. Jälkimmäisellä ei ruuvit ja mutterit pyöri irti vaikka löystyisivät. Itse käytän tervan sijasta Mastinoxia mutta se lienee siviilille vaikeaa löytää.
Noin yleensä: kaikki mikä on varren päässä ja painaa enemmän kuin vartensa on vaaravyöhykkeessä. Alumiini on huono kannake. Teräs on parempi mutta muovi(komposiitti) usein kestävin. Tosin alumiinista saa hyviä ja kevyehköjä rakenteita jos muotoilulla "tapetaan" resonaatioherkkyys.
Osan resonaatiotaajuuden siirtäminen ulkopuolelle kriittisen alueen nostamalla massaa tai pienentämällä sitä auttaa.