Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Kimmo Saarelainen - Toukokuu 20, 2018, 06:50:37 ap
		
			
			- 
				Ylen uutisista:
 https://yle.fi/uutiset/3-10210132
- 
				Ei taida vielä olla niin helppoa siirtyä konekuskeihin. Ei ole säännöt ja ohjelmointi vielä ihan päätetty..
 
 https://m.kauppalehti.fi/uutiset/uberin-kuolonkolarista-ikavaa-tietoa-auto-paatti-ajaa-jalankulkijan-yli/iR4nmwyy (https://m.kauppalehti.fi/uutiset/uberin-kuolonkolarista-ikavaa-tietoa-auto-paatti-ajaa-jalankulkijan-yli/iR4nmwyy)
- 
				Robottiliikenteeseen on vielä pitkä matka, arvaan 10 – 20 v. Nooh... eihän tuo ole pitkä, mutta viimeinen sukupolvi emme vielä ole.
 
 Suurempiakin vaikeuksia on esiintynyt: mm. miten saada rekan kuljettaja pysymään hereillä robottirekan kulkiessa, tai ylipäätään ottamaan niin tylsän homman. Vielä pitempään menee , että autot ajelevat ihan ilman ihmispäivystäjää. Välivaiheena varmaan ihmispäivystäjät siirretään teleyhteyden päähän keskitettyyn valvomoon johonkin Intiaan. Siihen menee varmaankin 20 – 30 v.
 
 Tekniset ratkaisut tulevat meidänkin avuksemme, moottoripyörillä, autoilla polkupyörillä, droidkulkimilla, jalankulkijoilla, kaikilla tulee olemaan yksinkertainen ja halpa transponderi, joka sallii liikenteenohjauksen toimivan suvereenisti tekoälyn avulla. Arvaan: alle 10 v kun se jo nähdään. Tosin – mitenkähän saataisiin nykyisetkään jalankulkijat käyttämään edes optista transponderia, heijastinta?
 
 <mielipidettä> Tässä vaiheessa sisäinen tutkamies ja sotilas sanovat ainakin minulle, että teknillinen perusta ei ole läheskään valmis automaattiselle liikenteelle. Satelliittipaikannus ei ole kestävä ratkaisu, eikä koko suurkaupunkia voi täyttää miljoonilla aktiivisilla tutkasensoreilla ilman, että ne sotkevat toisensa perusteellisesti. Ajoneuvokohtainen ympäristön kontrolli ei tule toimimaan massoittain jo siksi, että taajuuskaistaa ei riitä. Mutta tekoälyavusteinen toisiotutkaperiaate kyllä tulee toimimaan mainiosti. Siis ajoneuvoissa tulee väistämättä olemaan interrokaattori ja transponderi pari. Näin kävi ilmailussakin, ja siellä ei ole läheskään tällaista tilanahtautta. </mielipidettä>
 
 Pitäkäämme myös huoli, että näitä asioita myös meiltä kysytään ennen päätöksiä.
 
 
- 
				Nuo ulkomaalaiset inssinöörit keksiskelevät jos mitä kapistuksia autoihin saadakseen ne ajelemaan itsekseen. Ja näyttämisenhalu tuntuu ylittävän jopa hevoslauman kiimankin. Ja siinä sentäs tanner tömisee...
 
 Mulla on ns. akateeminen mielenkiinto nähdä miten se autoauto kulkee perisuomalaisessa maisemassa. Kun 100km matkalla on sulaa, märkää ja lumista. On tervattua tietä ja soraa. Reunaviivoilla ja ilman. Uusia viivoja ja osin kuluneita. Eikäs tarvi kuin käydä Porkkalanniemellä kääntymässä, saa selville mites se itsestään toimiva Vovlo pärjää niissä kurveissa. Hitaalla faartilla se taitaa jotenkin, mutta sitten myöhästyilee työmaalta...
 Asia on kumminkin siten, että noiden ihmeautojen myynnin alkaessa tosissaan, minä taidan työnnellä rollallaata jossain lukon takana, jos muistan sitten edes sitä ajaa...Ja väliäkös tuolla...
- 
				Uskovaisia on näämmä joka lähtöön. Tämä digiuskovasten lahko on autuudessaan vapaassa leijunnassa  - jalat irti maasta ja pää pivissä. Maailman lopun ennustajat kertoivat aikanaan öljyn (bensan) loppumisesta 70 luvulla. Edelleen vaan polttomoottorilla väki ajelee ;D. 
			
- 
				Itse en enää jaksa asiaa ottaa kovin vakavasti. Hieman samat aatteet ovat kuin TimoEV:llä.
 Apupyöräosastolle varmaan pitää siirtyä ennemmin tai myöhemmin.
 Eivät ole päättäjät vielä saaneet aikaiseksi motoristien vanhainkotia vaikka olen sitä monesti ehdottanut.
 
 Jo viime vuosituhannen lopulla piti autojen lentää. Protoja on tehty mutta yleiset fasiliteetit eivät suosi ratkaisuja.
 
 X-morsion idea oli että tiet pitäisi tehdä niiden alle ja se pinnalle jäänyt baana pyhittää moottoripyörille. Siellä tunnelissa olisi helppoa hallituissa olosuhteissa automaattiautojen huristella.
 Näin ainakin kaupunkialueilla.
- 
				Siinä saattaa seuraavakin polvi keretä rollaattorin työntöön, ennen kuin koko ajokalusto on automaattinen. Sen lisäksi että välineet ovat vielä lapsenkengissä, on muistettava että jonkun muutos on maksettavakin.
			
- 
				Tietokone ohjattu kuljin, onhan se tietysti hienoa keksiä miten.
 Kovalevy kun siitä leviää, niin mitähän siitä seuraa?
 Joku hakkeri voi ainakin laittaa kaikki ajamaan päin toisiaan.
 Kovasti koittavat tuon tyyliseen ettei kuskia, ei tarvi ajatella tai ajaa itse, "älykkäät" järjestelmät hoitaa kyllä kaiken..
 
 Ihminen typerryttää itsensä noilla älyvempaimilla, tätä tulevaisuuttako me halutaan?
 
 
- 
				>> Joku hakkeri voi... <<
 
 Joo - kun istuksii siinä autoauton jakkaralla ja juopi kaffetta termostaattipullosta, niin bittiänikkaroinut katala kääntääpi auton ajelemaan ihan itsekseen Kuopioon. Vaikka Turkuun oli alunpitäen ollut matka. Ja säätää vielä ovet lukkoon ja ratin irti. On siinä huoneenhallitukselle selitettävää, kun viikon reissusta kotio pääsee: " Vai auto vei ittellänsä Kuopioon..."
 
 Paljon on vielä nikkaroitavaa luotettavuudessa ja eritoten turvallisuudessa; Kunhan saisivat ne ilman avainta toimivat laitteet semmoseksi, ettei niitä skannerikojeilla saa kähvelletyksi. Sehän näytettiin jo televaattorissakin miten helposti se MB500SEL vietiin... Ja omistaja istuksii kahviterapiassa kupittelemassa autuaan tietämättömänä. Auto menikin jo rajalta yli...
- 
				Tässä aiheesta lisää vaikka on muutakin: https://www.smoto.fi/?p=6270
			
- 
				Se on vaan huvittavaa miten uutta sukupolvea pidetään pumpulissa. Tiukensivat taas tehon kuristussääntöjäkin, että teholuokkaa josta saa laimentaa A2 luokkaan pudotettiin. Mikä on muuttunut ajan saatossa? Ennen sai ajaa korttia ilman mitään kokemusteni 500cc pyörillä jne. Piikeissä oli kaksi kertaa enemmän tehoa, 18 vuotiaana kortti päivittyi yhdessä yössä suurimpaan luokkaan. Kuinka tällainen monen askeleen ajokortin hankinta motivoi aloittamaan harrastuksen?
			
- 
				no mulla on kumminkin -90 luvun alkupuolella syntyneillä pojilla moottoripyörät että jatkosta jotain toivoa
			
- 
				Se on vaan huvittavaa miten uutta sukupolvea pidetään pumpulissa. Tiukensivat taas tehon kuristussääntöjäkin, että teholuokkaa josta saa laimentaa A2 luokkaan pudotettiin. Mikä on muuttunut ajan saatossa? Ennen sai ajaa korttia ilman mitään kokemusteni 500cc pyörillä jne. Piikeissä oli kaksi kertaa enemmän tehoa, 18 vuotiaana kortti päivittyi yhdessä yössä suurimpaan luokkaan. Kuinka tällainen monen askeleen ajokortin hankinta motivoi aloittamaan harrastuksen? 
 Peikkona ministerien ja virkamiesten mielessä on teho. Jos kyselette ei-motoristilta mitä he pelkäävät eniten moottoripyörässä niin saatte vastauksen että se teho. Kun keskustelua jatkaa niin joillakin on mielessä moottoripyörän hankinta, tai ehkä skootterinkin, kun siinä moottorin voima on hallittavissa ja vaihteistokin automaattinen.
 
 Ei ole kuin kaksi päivää siitä kun poikkesin Toijalan Nesteellä kahvilla ja sämpylällä niin "baarin raati" eli kylän eläkeukot kyselivät pyörästäni. Toteamus oli että eiköhän vähän vähempikin teho riittäisi. ABS-jarruja myös ihmettelivät kun kerroin niiden olevan pakolliset.
 Tavallinen äänioikeutettu kansa on, ainakin osittain, ihan pihalla kehityksestä. Jännästi kuitenkin keskutelu siirtyi kilvanajoon ja muisteluhin Agostinista ja kumppaneista. Heitä oli siis silloin ihailtu.
 
 Jos teho onkin vaarallista väärin käytettynä on se myös turvallisuustekijä silloin kun pitää päästä tilanteesta eroon. Esimerkiksi nopeuden muutos ohituksessa voi pelastaa onnettomuudelta.
 
 Olen kokeillut ajaa kuristetulla 2t piikkisellä. Ei se hääviä ollut. Ensin kaasua vääntäessä tapahtuu ihan toivottava ilmiö: pyörä kiihtyy hyvin hetken mutta ei sen jälkeen enää tottele kaasua. Vaihde isommalle ja sama juttu. Vauhti kiihtyy hitaasti vaihtamisen tahdissa. Jalkoihinhan sillä on vaarassa jäädä. Ehkä kuristetulla nelitahtisella ajaminen olisi mielekkäämpää.
- 
				Miksi se teho ei ennen pelottanut? Tehokkaita pelejä on ollut jo yli kolmekymmentä vuotta.
			
- 
				Pöh, tehoko pelottaa.
 Kaikihan on tyytyväisiä jos jostain pari pollea lisää, mitä hittoa sillä on ajamisen kanssa muuta kuin että nuorisoa ohjataan turvallisemmille vesille keksimään muita onnettomuuksia.
- 
				Ilta-Sanomissa lisää aiheesta: https://www.is.fi/autot/art-2000005815109.html
 Kommenttiosio on sitten ihan muuta.
- 
				Olikos tässä jotkut vaalit tulossa..
			
- 
				Ilta-Sanomissa lisää aiheesta: https://www.is.fi/autot/art-2000005815109.html
 Kommenttiosio on sitten ihan muuta.
 
 
 Entäs jos seuraavan hallituksen liikenneministeri on vihreä...
 Polttomoottorikäyttöisten autojen myynnin puolue lopettaisi vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on, että 2030-luvun puolivälissä sähköautoja olisi 90 prosenttia autokannasta.
 Terveisin touko.
- 
				Lisää aiheesta: https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/7266/Motoristit-eiv%C3%A4t-ole-%C3%A4lyautojen-keiloja.htm?ref=newest
 
 Sain juuri tietooni että omasta Kerhostani on edustaja paikalla Tamperetalon kaksipäiväisessä seminaarissa.
- 
				Helpoimmillaan tuo olisi hoidettavissa siten, että jokaisessa ajoneuvossa olisi lyhyen kantaman mokkula, kuten rfid:t. Ajoneuvot keskenään voisivat sen verran kommunikoida, ettei jäisi näkymättömiin.
			
- 
				Helpoimmillaan tuo olisi hoidettavissa siten, että jokaisessa ajoneuvossa olisi lyhyen kantaman mokkula, kuten rfid:t. Ajoneuvot keskenään voisivat sen verran kommunikoida, ettei jäisi näkymättömiin. 
 Homma haisee bisnekselle kuten ministeri Bernerin tahto on ollut. Kun katsoo mitä asoita käsitellään niin merkittävä osa on yrityslähtöisiä jotka pyrkivät osille ITS:n kehittämisestä ja toteuttamisesta. Sitten oheen muut palvelut.
- 
				Tuo kun olisi yksinkertaista hoidettavissa siten, ettei mokkulassa olisi mitään pyörän järjestelmiin liittyvää osiota. Toimisi vain "majakkana" lähialueen automaattiajoneuvoille. Ei siis mihinkään satelliittiin asti. Lähtisi päälle aina, kun konekin käy, kuten tuntimittari.
			
- 
				Tuo kun olisi yksinkertaista hoidettavissa siten, ettei mokkulassa olisi mitään pyörän järjestelmiin liittyvää osiota. Toimisi vain "majakkana" lähialueen automaattiajoneuvoille. Ei siis mihinkään satelliittiin asti. Lähtisi päälle aina, kun konekin käy, kuten tuntimittari. Vahvasti epäilen että se ei ole tuottavaa liiketoimintaa. Lisäarvoa pitää saada.
- 
				Pitäähän se laite asennuttaa valtion laitoksessa ja sillä pitää olla vähintään vuosimaksu..
			
- 
				Pitäähän se laite asennuttaa valtion laitoksessa ja sillä pitää olla vähintään vuosimaksu..
 
 
 Vuosimaksuahan sitä kaavaillaan, mutta mitään asentavia laitoksia valtiolla ei ole, joten asennus ja hankinta on yksityiseltä ja "käyttäjän" laskuun.
 Ja Bernerin ehdotuksessa myös järjestelmän ylläpito olisi yksityisten yritysten toimesta.
- 
				Jep. Se on vaan ollut väläyttelynä, että laite itsessään on vähintään GPS:llä kiinni verkossa ja sitä kautta voidaan suorittaa esim valvontaa. Oli se sitten vakuutusyhtiölle tai valtion rahastukseen. Sinällään tuon laitteiston ei tarvitsisi olla vanhoissa ajoneuvoissa kuin nimen omaan majakka muille ajoneuvoille, lähinnä roboteille jne.
			
- 
				Jotain tällaista on tulossa. Kehitys kehittyy. 5G-sovellukset tulevat ensimmäisinä liikenteeseen ja teollisuuteen halusimme sitä tai emme.
 
 https://www.kauppalehti.fi/uutiset/telia-johtaja-kuluttaja-ei-tarvitse-viela-5gta--liikenne-ja-teolllisuus-ensimmaiset-kayttajat/ZCv4ymZC
 
- 
				Ei taida 5G olla tulossa liikenteeseen ainakaan lähitulevaisuudessa. Urpo kysyi männä viikolla telealan ammattilaiselta,
 että miten näiden uusien 5G-verkkojen on ajateltu toimivan autonomisten ajoneuvojen ohjauksessa kun nykyisetkin
 verkot pätkivät ja 5G-verkossa tilanne on huomattavasti pahempi suuremman taajuuden takia.
 Ratkaisu onkin kuulemma, että laitetaan maanteiden varsille niitä tukiasemia vieri viereen. Maksaa miljardeja, mutta
 ehkä niillekin jostain maksaja löytyy.
 
- 
				Taitaa siinä olla muitakin kehityskohteita vielä, ihan itseajavan ajoneuvon keräämän datan käsittelynkin osalta. 
 Dataa kertyy kuulemma itseajavan ajoneuvon sensoreilta aivan mahdottomia määriä. Pitää hetki odotella laitteiston halpenemista ja kutistumista.
 Vielä ei laitteiston lisäksi autoon mahdu matkustajia ja hintakin on jossain 200k€ tuntumassa.
 Silloin kun puhutaan ihan oikeasti itseajavasta ajoneuvosta.
- 
				YLE uutioi aiheesta:
 Myös verotuksen painopistettä voidaan siirtää niin, että uuden ja vähän saastuttavan moottoripyörän hankinta olisi edullista. Veroja maksettaisiin käytön ja saastuttavuuden mukaan. Veroruuvilla valtio pystyy tunnetusti vaikuttamaan siihen, millä vehkeellä ihmiset liikkuvat.
 
 Lukeeko tuossa käyttövero...?
 
 https://yle.fi/uutiset/3-10392326 (https://yle.fi/uutiset/3-10392326)
- 
				Mistähän saataisiin päästötaulukot moottoripyörille..