Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: japeblues - Toukokuu 16, 2018, 14:43:27 ip
-
Elikkäs perä vuotaa tässäkin tapauksessa ajaessa runsaasti, seisoessa vain pari tippaa yön yli, osaisikohan kukaan sanoa minkälaisen huulitiivisteen tilaan valmiiksi ennekuin puran tuon, kattelin aikaisempia juttuja mitä löysin, vaan ei ainakaan minun silmiin suoraan ratkaisua löytynyt, arvaan jotta tuossa on se iso stefa joka vuotaa... yritin laittaa kuvaa mutta koko rajoitus on liian pieni nykykuville...
-
Elikkäs perä vuotaa tässäkin tapauksessa ajaessa runsaasti, seisoessa vain pari tippaa yön yli, osaisikohan kukaan sanoa minkälaisen huulitiivisteen tilaan valmiiksi ennekuin puran tuon, kattelin aikaisempia juttuja mitä löysin, vaan ei ainakaan minun silmiin suoraan ratkaisua löytynyt, arvaan jotta tuossa on se iso stefa joka vuotaa... yritin laittaa kuvaa mutta koko rajoitus on liian pieni nykykuville...
Kuvia voi kätevästi pienentää sopivalla ohjelmalla.
Otat tiivisteen irti ja kävelet, bussilla, henkilöautolla tms kulkimella lähimpään tiivistekauppaan. Osa on standardiosa eli yleisesti saatavissa.
Tiivisteen voi vaihtaa helpoiten niin että otat perän irti. Samalla saat puhdistetuksi kardaanin takapään holkin ja ura-akselit. Voit myös tarkistaa samalla pinionakselin laakeroinnin kunnon ja vilkaista myös pienemmän vetopyörän kunnon.
Tiiviste voi rikkua/kulua omia aikojaan tai sitten vuodon on aiheuttanut ison kuulalaakerin välys.
Kun iso huulitiiviste on irti niin sen vastinpinta akselissa olisi hyvä karhentaa ennen uuden asennusta mutta hiomapölyä ei saisi mennä laakeriin lainkaan. Vastinpinnassa ei saa olla ruostetta eikä naarmuja.
Tiivisteen koko on 70x85x8 mm.
-
Jep kiitos, jospa täältä lapin perukoilta jokin tiivistekauppa löytyisi, täytyy käydä ennakoivasti kyselemässä paikallisista ennekuin alkaa purkutouhuun.... :D
-
Olkaa hyvä vaan.
Jäi kuitenkin kiinnostamaan että kuinka paljon EV:llä on ajettu? Olisko aika vaihtaa myös tiivisteen takana oleva kuulalaakeri. Laitan yksityisviestiä asian tiimoilta.
-
60242 km mittarissa, vuoto alkoi toissapäivänä pienen kaupunki reissun jälkeen ennen sitä ei vuotanut. Ajelin ilmeisesti liian hiljaa ja isolla vaihteella :)
-
60242 km mittarissa, vuoto alkoi toissapäivänä pienen kaupunki reissun jälkeen ennen sitä ei vuotanut. Ajelin ilmeisesti liian hiljaa ja isolla vaihteella :)
Laakerin suhteen, normaalisti, ei ole näillä kilometreillä mitään hätää. Pyörähän on melkein uusi.
Kiistelty aihe: jos on ollut synteettistä öljyä perässä niin se on vuotoherkempää, kai. En tiedä miksi. Mutta kun perään laittaa vanhan liiton mineraaliöljyä 85W140 tai sinnepäin, niin vuoto loppuu. Tai sitten ei. Tietenkin Molykotea joukkoon. Ehkä kannattaa kokeilla....
Ei ainakaan tule kalliiksi.
Takaisinlaskennassa, aiempien vaihtojen osalta, onko tehty poikkeavia öljynvaihtoja?
-
Tiiviste saatu järjestyksestään 3:sta liikkeestä hyllystä eli Rovaniemen pultista +++, etrassa tilaus tavarana , toimitus oli joskus hamassa tulevaisuudessa, motonetistä sain tuntematon vastaukseksi tiivisteestä, otin 85W140 öljyä, mölykotea tuli pikku purkki pyörän mukana liekkö vielä kelpoista, Öljynvaihdoista ei ole vuosina tietoa, km merkattu 57700 km lappuun joka tuli mukana, pyörällä ajettu vähänlaisesti vuoden 2007 jälkeen ilmeisesti edellinen omistaja oli sunnuntaiajelia kun öljypurkkien päiväyksetkin oli loppuneet jo 2010 ja renkaat vuojelta 2005 ja vieläkin on pintaa hyvin, menee kyllä vaihtoon renkaat piakkoin. nopeusmittari menee remppaan joku päivä kun on hervoton, vaijerin voitelin ja vaikuttaisi olevan mittarivika ( viisari sojottaa milloin mihinkin tuulenkin mukaan :D )... Öljyistä vielä jotta koneessa, laatikossa ja perässä on aikalailla puhtaat öljyt. vaikuttavat "uusilta"...
-
Kyllä on toimivaa. Sekoittaa vaan hyvin, jos on painunut molybdeeni pohjaan.
-
Homma kondiksessa, kiitos avusta kaikille osallisille :) ja muillekki hengessä mukana olleille :) perjantaina tiiviste vaihtui, aikaa meni koko hommaan pihalla 3 tuntia kun vaihdoin samalla laatikkoon 80w90 ja perään 85w140 öljyt, kilometrejä on ajettuna nyt hiukan alle 300 ja tuntuu toimivan komiasti. nyt voisikin alkaa suunnittelemaan tuon nopeusmittarin korjaus urakkaa, hommasin sigman mittarin tankoon vaan olisihan se mukava jos originaalikin toimisi...….. mutta näin tulin ja melkein voitin :)