Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: mosa - Toukokuu 16, 2018, 08:55:30 ap
-
Vintagen nopeus&matkamittari sanoi aamulla töihin tullessa työsopimuksen irti. Ehdotuksia mittarinkorjaajapajoista kolmiossa Helsinki-Hämeenlinna-Kouvola tai sen tuntumassa otetaan vastaan.
Mosa
-
Onko jo tutkittu että ei ole vaijerivika? Siihen auttaa vain vaijerin vaihto. Alapäässä on vaijerille ns helmiliitos jolla vaijeri pysyy kiinni pyörittimessä. Pyöritintä ei saa ottaa irti vaihteistosta vaikka se saattaa lähteä pyörimään irti jos vaijerin alapään kiinnike on jumiintunut.
Vaijeri kestää varsin hyvin kun sen kerran vuodessa voitelee. Voitelu ei kuulu huolto-ohjelmaan vaan omistajan hommiin. Kuten moni muukin Guzzin huoltotoimenpide.
Monissa muissa samaa ikää olevissa malleissa on jo ollut elektroninen mittaristo mutta Vintagessa, nimensä mukaan, on luotettu vanhaan tekniikkaan.
Etelä Suomen mittarikorjaamoista en tiedä.
Tampereella on Palanto joka huoltaa ja korjailee myös Guzzin mittareita.
https://www.palanto.fi/
-
En oo vielä sen tarkemmin tutkinut asiaa, josko vaikka homma hoituis vain vaijerin vaihdolla. Laitoin tiedusteluviestin Bike Worldille Vantaalle, onnistuisko vaijerin hankinta heidän kauttaan. Jos ei ala heiltä vastausta kuulumaan, niin ottaisin mielelläni vastaan jonkun muun (ulkomaalaisen) tavarantoimittajan verkkokauppasähköpostiosoitteen.
Mosa
-
Täältä, pääasiassa, tulee tilailtua osia: https://www.stein-dinse.biz/index.php?language=sc
Muitakin toimittajia toki on. Jos menet Gruppon pääsivulle niin siellä on niistä listaus.
Olisi toki mielenkiintoista seurata kuinka Bike World toimittaa tilatun tuotteen ja mihin hintaan.
-
Vastaus tuli lähes samantein. Toimitusaika-arvio pari vkoa ja hinta vaijerille 17,09 €. Pitänee siis ajella seuraavat parisen vkoa kiekkamittarin lukujen perusteella, josko nyt sitten muistaa edes suurinpiirtein kierroslukujen, vaihteiden ja ajonopeuden väliset suhteet. No, tietty voihan sitä katsoa nopeuksia navistakin.
Mosa
-
Eikös Vintagessa ole samat välitykset kuin EV:ssä?
Omassa totuin nopeasti lukemaan n. nopeutta kierroslukumittarista kun nopeusmittari oli pari viikkoa pois pelistä.
Tuossa ainakin asia on äärimmäisen helppo:
3000rmp on 100kmh vitosella.
Nelosella se on 80 kmh.
Kolmesella 60kmh.
120kmhkin taisi olla sopivasti 4000rmp vitosella.
Vika ei sinänsä koskaan selvinnyt.
Purin ja kasasin, niin rupesi toimimaan mystisesti.
-
Suuri epäilys on vaijerin katkeaminen. Itse mittari on niin simppeli ja vanhaa tekniikkaa, ettei se taida rikki mennä. Vaijeri katkeaa tankin takaosan kohdalla olevan jyrkän mutka takia. Ja kuten Matti kertoi, niin älä irroita sitä vaihteiston päätä. Irroita vain se vaijerin ylä"nippa".
Samalla kun vaihdat, niin voisi olla hyvä irroittaa ja rasvata se mittarin takapään kulmavaihde. On tosin kohtuulisen monipuolisen askartelun kohde.
Siinä vaijerissa on messinkihelmi, joka estää vaijerin menon liian pitkälle lootaan. Tällöin ei ylettyisi enää mittariin.
Erikoistyökaluja tms. säätöjä ei tarvita.
-
Vintagessa on kyllä eri välitykset kuin EV:ssä näemmä, eli noista EV:n lukemista päästään suht oikeaan, kun lisätään joka vaihteelle noin 10 km/h. GuzGuz, jos joskus huomaat, että välitykset ovat vaihtuneet ja vanteet eivät enää ole tubelessit, niin älä vaan tuu kattoon mun Vintagea.
Sain asennettua uuden TPS:n ja pääsin kokeilemaan noita nopeuksia 3000 kierroksella: 2:lla 60km/h, 3:lla 80km/h, 4:lla 100km/h. Eli entistä enemmän alkaa tuntua siltä, että käyn vaihtamassa jonain yönä GuzGuz:n EV:n perämurikan tilalle Vintagen perän.
-
Eli se pidempi välitys on sitten Vintagessa.
Pyörä ei mulla taida vaihtua, kuskin välykset ja välitykset saattaa kyllä heitellä.
Oikeassa MattiS, Vintagessa on myös sitä jotain, saako etäältä ihastella linjoja?
Mikä tuli mieleen, että tein kaiken just neuvojen vastaisesti ja olin vaihteistopäästä irti.
Pyöritin päästä akkukoneella ja totesin neulan reagoivan kierroksiin.
Takaisin nippuun ja vaiva katosi, n 15000 km tapahtumasta.
Tiedä sitten.
-
Eli se pidempi välitys on sitten Vintagessa.
Pyörä ei mulla taida vaihtua, kuskin välykset ja välitykset saattaa kyllä heitellä.
Oikeassa MattiS, Vintagessa on myös sitä jotain, saako etäältä ihastella linjoja?
Mikä tuli mieleen, että tein kaiken just neuvojen vastaisesti ja olin vaihteistopäästä irti.
Pyöritin päästä akkukoneella ja totesin neulan reagoivan kierroksiin.
Takaisin nippuun ja vaiva katosi, n 15000 km tapahtumasta.
Tiedä sitten.
Tapaturmaisesti on sattunut niin että vaijerin kuori on hieman venähtänyt. Kun taas itse vaijeri ei voi venyä. Tämä aiheuttaa sen että alapäässä voi vaijerin neliömäinen pää olla vain hieman vastakappaleensa eli pyörittimen sisässä.
Kun vaijerin alapäätä laittaa paikoilleen niin helmeä, joka on kuoren ympärillä, siirretään hieman ylemmäksi niin vaijeri kuori menee syvemmälle pyörittimen runkoon. Silloin myös itse vaijeri on syvemmällä pyörittimessä.
Omissa pyörissäni otan vaijerin sisuksen pois kuorensa sisältä ja pesen. Samoin pesen vaijerin kuoren sisäpuolelta liuottimella. Ajomäärästä riippuen keskimäärin parin vuoden välein. Voiteluaineeksi ohutta moottoriöljyä.
Vaijerin alapään irrotuksessa on katsottava että pyöritin ei itse irtoa vaan vain vaijeri helmineen. Helmellä on ikävä tapa pudota huomaamatta.
-
Mulla katkoi Vintage vaijereita ihan työkseen ja nimenomaan sieltä vaihteiston päästä.
Älysin lopulta kovertaa väylää (kolon) johonkin muoviläpyskään. Olikohan se akun päällä, eli akun ja satulan välissä? Ei jaksa muistaa ihan tarkalleen ...
Joka tapauksessa silloin kun satula oli paikallaan, niin vaijeri joutui pikkuisen liian jyrkälle kulmalle siinä kohtaa missä lähti taivaltamaan kohti keulaa ja mittaristoa. Sen jälkeen kun tein vapaata tilaa, niin ongelma loppui. Ja se katkeaminen ei tapahtunut suinkaan siitä vaijerin kaarrokselta vaan juuri sieltä alapäästä. Nippa nappa sai aina tongeilla siitä pätkästä kiinni ja ulos.
-
Varmaan se mutka aiheutti kitkaa ja lisääntynyt momentti katkaisee vaijerin helpoimmasta kohtaa, eli juuri tuen vierestä.
-
Varmaan se mutka aiheutti kitkaa ja lisääntynyt momentti katkaisee vaijerin helpoimmasta kohtaa, eli juuri tuen vierestä.
Vaijerin neliömäinen pää on lämpömuokkauksen tulosta. Siihen on mahdollisesti jäänyt karjennut kohta mistä tapahtuu katkeaminen.
Alkuperäisasennus ei aina ole ollut optimaalinen. Olen monessa pyörässäni linjannut vaijerin reitin mittarille uudelleen. Nopeusmittarin vaijereita saa myös eri mittaisina. Liian pitkä vaijeri on melkein yhtä huono kuin liian lyhyt.
Vastaava vaijeri on myös kierroslukumittarille. Se lähtee jakopään kopan yläpäästä eli on huomattavan paljon lyhyempi. Vaijerikäytöstä varvikellolle luovuttiin joskus 80-luvulla. Sitä ennen oli elektronisia mittareita (Esim. GT850) kuten myös sen jälkeen.
Pikkulohkoisissa on ollut näihin päiviin saakka nopeusmittarin vaijeri etupyörän navasta. Etuakselilla pyörännavan ja oikean teleskoopin välissä on pyöritin. Sitä moititaan huonoksi. Toisaalta ne hajonneet ovat olleet ilman voitelua. Pyörittimessä on voitelunippa. Siihen kun edes kerran kaudessa laittaa paksua öljyä niin se toimii varsin pitkään. Pyörittimen voi purkaa osittain. Sitten pesu, kuivaus ja voitelu. Ei ole iso homma renkaanvaihdon yhteydessä.
-
Halvemman pään japanilaisissa nopeus mitataan edelleen etupyörän mukaan. Se on halpa ja toimiva systeemi.
-
Nyt kun halvemman pään japanilaisissa on ABS-jarrut niin erillistä nopeusmittausta ei tarvita.
ABS-systeemistä on pari muutakin hyötyä kuin jarrun hallinta.
-
Titaniumissa nopeusmittarin neula "vipattaa" 40:n nopeudessa, isommissa nopeuksissa vipatus lakkaa . Olisko vika nopeusmittarissa vai vaijerissa ?
-
Vaijeria epäilisin.
Siinä on sisäistä kitkaa.
Katso että vaijeri kulkee mahdollisimman vähillä taivutuksilla.
Uudelleen reitittäminenkin voi auttaa asiaa.
Onko vaijeri puhdistettu ja voideltu säännöllisesti?
-
Tai se mittarin "rauhoitusjousi" on löysä tai poikki.
-
Do diin, vaijeri tulikin jo viikossa arvioidun kahden sijasta. Ei huano. Viikonloppuna pääsee vaihtopuuhiin. En ole vielä tutkinut vaijerin reittiä. Kuinkahan paljon on purkuhommia tiedossa vanhan vaijerin irrottamisessa ja uuden asentamisessa? Eli vinkkejä turhan työn välttämiseksi kyselen ;)
mosa
-
Do diin, vaijeri tulikin jo viikossa arvioidun kahden sijasta. Ei huano. Viikonloppuna pääsee vaihtopuuhiin. En ole vielä tutkinut vaijerin reittiä. Kuinkahan paljon on purkuhommia tiedossa vanhan vaijerin irrottamisessa ja uuden asentamisessa? Eli vinkkejä turhan työn välttämiseksi kyselen ;)
mosa
Tarvitset hyvät pihdit sillä vaijerin päät on kiinni sormimuttereilla mutta sormivoimat ei välttämättä riitä.
Ensi töiksesi katsot mitä kautta vaijeri kulkee. Vaijeria vaihtaessa ei tarvitse sillä vanhalla vaijerilla vedetään uusi samalle reitille. Teipataan vaijerit toisiinsa kiinni.
Vaijerin alapäässä on helmiliitos eli pikkuinen holkki vaijerin ulkospiraalin ympärillä. Se katoaa helposti.
Varoitus: joskus vaijerin alapäätä löysätessä on auennut koko pyöritin. Niin ei saa käydä sillä se merkitsee vaihdelaatikon purkamista. Eli mitään messingin väristä ei irroteta.
Vanhasta vaijerista on joutunut metallimoskaa ja muuta likaa pyörittimeen. Pyöritin kannattaa puhdistaa liuottimella ja paineilmalla. Pyörittimessä on neliömäinen reikä keskellä. Vaijerin pään neliö pitää mahtua menemään pohjalle asti.
Uusi vaijeri on heikosti voideltu. Sen voi vetää kuorestaan ulos ja laittaa moottoriöljyä tippakannulla lurauksen ja vaijeri takaisin sisälle. Puhdistuksen ja voitelun voi uusia vuosittain.
Yläpäässä eräissä malleissa on kulmavaihde mihin vaijeri kiinnittyy. Senkin voi puhdistaa ja voidella. Joissakin malleissa vaijeri kiinnittyy suoraan mittarin pohjaan.