Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: jukkak - Toukokuu 05, 2018, 11:23:50 ap
-
Talvisäilytyksen jälkeen laitoin ladatun akun paikoilleen ja pyörä käyntiin kaikki ok... mutta sammuttamisen ja avaimen
poisottamisen jälkeen osa sähköistä jäi päälle ??usean avaimen naksuttelun jälkeenkin vaiva vaan jatkuu
mm. hätävilkkujen merkkivalo,kaukovalovilkku toimii ja joihinkin releisiin jäi virrat päälle???
Onkohan muilla ollut tän suuntasta vaivaa
-
Onpas outoa. liki 12 vuotta oli 1100 Breva. Takuuseen siihen vaihdettiin mittaristo mutta se oli vain mittariston toimintavika eli pimeneminen.
Näin ensialkuun: ota akun maakaapeli irti puoleksi minuuttia. Silloin sammuu mittaristosta kaikki toiminnot ja muutkin järjestelmät nollautuvat.
Laita sitten maajohto kiinni. Katso mitä tapahtuu. Ei pitäisi tapahtua mitään. Sitten virta päälle.
Toimiiko mittaristo silloin normaalisti ja muutenkin koko pyörä? Entä kun sammutetaan virta-avaimesta. Jääkö virta päälle joihinkin toimintoihin edelleen?
Tässä kytkentäkaavio (ei ABS): http://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/850/breva_850/Breva850_WiringDiagram.pdf
Tarkista ulkoiset releet. Nostele pois releet vuoron perään. Minulla ei ole nyt aikaa tutkia kytkentäkaaviota mutta ehkä jokin releistä on jumittunut pysyvästi päälle.
-
mm. hätävilkkujen merkkivalo,kaukovalovilkku toimii ja joihinkin releisiin jäi virrat päälle???
Sähkökaavion mukaan noita toimintoja on sulakkeiden A ja B takana. (rasian kannen sarananpuoleiset?)
Niille tulee normaalisti sähkö virtalukolta. Irrota sulakkeet A ja B kun virta-avain on virrat pois asennossa.
Jos tilanne normalisoituu, vikaa on virtalukon suunnalla.
Jos ei.
Mittaa tuleeko sulakkeen A tai B liittimiin jännite vaikka virrat on kytketty pois, jatketaan sitten pähkäilyä.
Releitä kannattaa heilutella ja kokeilla niiden tilalle uutta relettä tai vaihdella niiden paikkoja. Jonkun releen kärjet
ovat tosiaan voineet palaa kiinni. Tai rele on hajonnut mekaanisesti, niin kuin minulle on pari kertaa käynyt.
Irralliset osat releen kuoren sisällä saa aikaan kivoja "haamutoimintoja" ja saattaa polttaa sulakkeita.
-
Vika on päällä vaikka releet on irti (rek.kilven valo jarruvalot ym.vaan palaa)
A jaB sulakkeille tulee sähkö koko ajan (vih/musta johdin virtalukolta)sinne tutkimaan seuraavaksi
Virtalukko jotenkin oikkarissa tulee jatkuva jännite a/b sulakkeille ...oli liittimen lukolle menevät +navat aika heikossa kunnossa.
Onko kukaan purkanut lukon pohjaa ?
-
Vika on päällä vaikka releet on irti (rek.kilven valo jarruvalot ym.vaan palaa)
A jaB sulakkeille tulee sähkö koko ajan (vih/musta johdin virtalukolta)sinne tutkimaan seuraavaksi
En ole Brevan virtalukkoa aukonut. Se lienee hieman hankala kapine siinä suhteessa. Ulkoisia menetelmiä on joitakin.
Irrottaminen on tehty hankalaksi ettei varas varasta. Liitteenä varaosakuva virtalukosta.
Osaluettalo:
http://www.guzzitek.org/parts_list/gb/850/Breva850_2006-2007_PL(GB).pdf
Korjaamokirjassa asiasta on varsin vähän tai en löytänyt:
http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/850/Breva850_052007_Atelier(GB).pdf
-
Kuvien mukaan pelkkä pohja ei ole vaihdettavissa?
-
Virtalukko jotenkin oikkarissa tulee jatkuva jännite a/b sulakkeille ...oli liittimen lukolle menevät +navat aika heikossa kunnossa.
Mitkä liittimet ovat heikossa kunnossa? Kuvien mukaan itse virtalukossa ei ole liittimiä. Kaksi lyhyttä johtonippua, pohjasta
lähtevät/tulevat johdot pyörän sähköjärjestelmään. Ylempänä kyljessä on ajonestolaitteen transponderin antennin johto, jos sellainen on?
Jos johtosarjaan menevässä liittimessä on vikaa, korjaaminen ei liene ongelmallista.
Jos itse virtalukon pohja on viallinen, on tarkoitus vaihtaa uusi virtalukko. Rakenne voi olla sellainen että, virtalukko menee purkuoperaatiossa piloille.
Ennekuin ryhtyy purkuoperaatioon, voisi yrittää kontaktikliinerillä elvyttää. Ruuttaa purkillisen ainetta muovihärpäkkeiden raoista kohti pohjaa ja
toivoo sen menevän oikeaan paikkaan.
Jos päädyt lukon vaihtoon, ota vanhasta se antenni talteen. Huonoimmassa tapauksessa ajonesto ei toimi sillä uudella osalla.
Kun laittaa virtalukon numeron GU05782530 kuuklen kuvahakuun voi saada hieman käsitystä rakenteesta.
-
Virtalukon johtonipun liitos pyörän johtosarjaan oli ruosteinen ja hapettunut nyt purettu ja putsattu mutta
ei korjannut vikaa.
lukosta lähtee vielä pari ehjää sähkölähtöä ja toisesta niistä saa nyt laitettua (rakentaa se releen kautta)sen oikkarissa olevan tilalle ehjän
Onhan se lukko vaihdettava jossain välissä ,mutta nyt en ala siihen kun pääsin jyvälle tuosta virranjako systeemistä
Muutenkin tän kapistuksen sähköt on vähän oudot kun ei katkennut laturin remmi viime kesänä ilmotellut mitään ennen kun virta loppui ?
-
Vastaanpa nurinkurisesti. Hihnan toiminta, tai toimimattomuus, tulee tosiaankin esiin vasta kun toimintaa ei ole tai se on vakavasti häiriöitynyt. Kas kun akku pitää varsin pitkään tehoja yllä. Hihnalla on valmistajan ilmoittama maksimi käyttöikä. Normaalisti se kestää ainakin tuplat. Kokemusta on. Laiskuus vaivasi ja hihna vaikutti hyvälle. Omassa pyörässä. Oli, muuten, vähävikaisin pyörä itselläni ikinä. 12 vuotta nöyrää pavelusta. Hieman tylsää, ehkä.
Oman ymmärrykseni mukaan transponderissa on pyörän identiteetti. Sitä ei kannata hukata. Jos sekin pitää vaihtaa niin yhteyttä pitää ottaa valmistajan tiedostoihin asti valtuutetun huollon kautta.
Mitenkähän se ohitetaan?
-
Miksei tuossa sitten syty latauksen merkkivalo hihnan katkettua?
-
Miksei tuossa sitten syty latauksen merkkivalo hihnan katkettua?
Siksi kun ei ole latauksen merkkivaloa. Kaavion mukaan laturi hoitelee itse magnetointinsa ja jännitteensäätönsä sulakkeiden, kaaviossa kaksi ylintä, kautta saadulla sähköllä. Latauksen puuttumisen indikointi perustuu jännitteen alaenemiseen ja sen mittaamiseen ECU:ssa ja siitä syntyvään vikailmoitukseen häiriölampulla, jos ECU:lle on ohjelmoitu sellainen toiminto, ilmeisesti ei ole.
-
Aika pöljää hommaa. Aika harvinaista toki latausviat tuoreissa laitteissa, lähinnä lataussäätimet korkkailee silloin tällöin. Latausvalohan on maailman yksinkertaisin kytkentä vian ilmaisemiseen. Kai tuossa sitten on jotenkin ajateltu kytkennän helppoutta, kun pari johtoa on vähemmän.