Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TioPepe - Huhtikuu 30, 2018, 20:25:29 ip
-
Tervehdys!
Kuuluuko perän spoorien voitelu vaseliinilla huolto-ohjelmaan?
Pyörä huollettu huolto-ohjelman mukaan Piikkiössä js Heinolla, kilometrejä 47tkm.
Avattuani tänään perän, sieltä löytyi ainoastaan ruostetta, vaseliinista ei ollut tietoakaan. Täysin kuiva.
Onko tämä normaalia?
-
Huolellinen puhdistus, punainen pois, ja kevyt rasvaus sitkeällä rasvalla booreihin. Kuuluu kyllä siihen väliin. Sitä ei tarvi älyttömän paljoa laittaa, sen verran että kaikilla hammaspinnoilla sitä on.
-
Avattuani tänään perän, sieltä löytyi ainoastaan ruostetta, vaseliinista ei ollut tietoakaan. Täysin kuiva.
Onko tämä normaalia?
Moi.
Ei kuulu huolto-ohjelmaan, on siis normaalia. Joutuu itse huolehtimaan, tilaa työn huollon yhteyteen jos käyttää huoltoliikettä.
Tai likaa itse kätensä.
-
Rasvaus on helppo tehdä itsekin, jos vain on perustyökaluja ja sisätila, ettei ihan vesisateessa... Samalla tutustuu pyörään ja saa itselleenkin kuvan minkäslaisen vempaimen kanssa on puuhaamassa.
Itse joskus avasin Nevadan takapään ihan eka kerran, eikä siinä mitään temppuja ole. Peräöljyt kannattaa valutta ensin pois, muuten ne voivat lorahtaa kardaanin kautta syliin.
Huomasin, että kardaaniputki oli hikoillut (?) muutaman pisaran, joten kahveehetki oli paikallaan ja kosteus haihtui.
Ja kun pyörä on irti, niin vetoakselin hampaat saavat voitelun samalla.
-
Pikkulohkon perästä ei öljyt lorahda kardaanitunneliin, jos stefa on ehjä.
-
Aapo on oikeassa. Välissä on tiiviste.
Mutta perävaihde kannattaa silloin tällöin ottaa kouraan ja puhdistaa kardaanin ja perän välissä olevat holkit ja sen vastapuolet. Suoran holkin sisällä on osia: lukkorengas, pyöreä levy ja jousi.
Lukkorenkaan irrotus helpottaa kovasti holkkien puhdistusta. Jos holkin sisähammastus on kulunut liki puoltaväliä on holkki syytä vaihtaa. Kun siinä on kiertovälystä kovasti niin myös kulumista tapahtuu.
Samalla kertaa, irrottamatta takahaarukkaa, voi kardaania hitaasti kääntelemällä ja pyörittämällä tutkia onko kardaanin ristikko kunnossa. Jos tuntuu karheutta tai nyintää tai välystä on syytä katsoa sekin kuntoon. Irtoristikoita saa laakeriliikkeestä tai tilaa kokonaan uuden kardaanin. Ristikon hajoaminen vauhdista voi irrottaa takahaarukan vaihteistosta. Silloin menettää ajettavuuden.
Liitekuvassa yllä mainitut holkit ja niiden osat ovat nro: 2, 3, 4, 5 ja 6.
Numero 7 on itse kardaani nivelineen. Nivelen voitelua ei myöskään kuulu minkään huolto-ohjelman piiriin. Sen tarkastamisen voi tilata erillisenä huoltotyönä tai tehdä itse.
Keinuhaarukan etupään laakeroinnin kunto kannattaa tsekata samalla. Ei saa olla kankeutta tai välystä. Laakerit siihen maksavat vain muutaman euron.
Korjaamokäsikirja kannattaa hankkia. Netissä on ilmaisia tarjolla. http://www.guzzitek.org/ Lahjoituksen saa laittaa.
-
Pikkulohkon perästä ei öljyt lorahda kardaanitunneliin, jos stefa on ehjä.
Kirjoittaessani muistin öljyn tulleen käsille, mutta tarkemmin muistellen se taisikin olla Nevadan jälkeinen Stone. Sairaus on, mutku sen nimeä en muista... Domestos tai klementiini...
-
Pikkulohkon perästä ei öljyt lorahda kardaanitunneliin, jos stefa on ehjä.
Kirjoittaessani muistin öljyn tulleen käsille, mutta tarkemmin muistellen se taisikin olla Nevadan jälkeinen Stone. Sairaus on, mutku sen nimeä en muista... Domestos tai klementiini...
Lienee ollut juuri se isolohko-Stone. Öljyn pinta on sen verran korkealla että sen saa helposti valumaan pois kardaanitunnelin suuntaan kun hieman kallistaa. On myös isolohkoja joissa on tiiviste perävaihteen etupäässä. Guzzilla on kaikenlaisia poikkeuksia.
Hyvä se on noudattaa oikeita, imoitettuja, öljyn viskositeettivaatimuksia mutta sitäkin tärkeämpää on että öljy on hyvänlaatuista ja oikein lisäaineistettua.