Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: GuzGuz - Huhtikuu 22, 2018, 12:12:52 ip

Otsikko: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: GuzGuz - Huhtikuu 22, 2018, 12:12:52 ip
Välyksetön ratkaisu nokissa ei ole ihan helppo pistää takaisin nippuun tuli todettua.
Venttiilijousia on jollain painettava sisään asentaessa että nokkien akselit menee paikallaan.
Oli hieman painimista näin amatööriasentajalta.

Veneen  hankaimesta sain tehtyä sopivan välihylsyn ja puristimella sain kasaan.
Onko joku "oikeaoppinen" metodi hommaan?

Ajattelin että hydversioiden omistajat voisi olla kiinnostuneita.


Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 22, 2018, 12:27:43 ip
Ei niitä venttiileitä tarvitse painella erikseen missään moottorissa.

Hieman piti tulkita kirjoitustasi.

Keinuvipuakselit menevät paikoilleen silloin kun venttiilit ovat kussakin sylinterissä "vaihdossa" eli suunnilleen siinä missä mäntä on yyk:ssa ja molemmat venttiilit kiinni. Välystä on varmasti silloin riittävästi.

Ne osat joita sanotaan puhekielellä nokiksi ovat lohkossa nokka-akselilla nostimien alla. Keinuvivut ovat keinuvipuja. Niissä kieltämättä on nokkamaiset kohdat jotka painavat venttiilin päästä venttiiliä auki.

Jäi kiinnostamaan miksi keinuvivut olivat ylipäätään irti? Ei niitä tarvitse irrottaa kuin moottoria purettaessa.

Hydrauliset nostimet ovat isolla välyksellä silloin kun moottori ei käy. Vasta öljynpaine käydessä säätää hydraulisia nostimia niin että venttiilivälys on oikea.
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: GuzGuz - Huhtikuu 22, 2018, 18:43:06 ip
Ai jaa.
Pyörittelin kyllä mielestäni kaikkiin mahdollisiin asentoihin nostimet ja aina jäi mukamas painetta nokkaan.
No, paikalleen tulivat.

Tämän aiheen saa poistaa harhaanjohtavana.

Kiitokset taas Matille.
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 22, 2018, 19:18:39 ip
Hydrauliikan voi kyllä jumittua myös pitkään asentoon. Silloin sitä ei voi puristaa kasaan, kun öljy ei sieltä poistu. Silloin nostin pitää irroittaa puhdistettavaksi tai vaihdettavaksi.
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 22, 2018, 19:39:56 ip
Joskus aikoinaan oli varsin usein ongelmia näiden itse säätyvien nostinten suhteen. Taisi valmistajaltakin mennä usko asiaan koska tekniikkaa ei sen enempää tuotettu.
Takuuseen vaihdettiin todennäköisesti alkuunsa kaikkiin uudet nostimet. Asiasta oli melkoinen melu ja rahojakin vaadittiin takaisin. Silloin jouduin itsekin turaamaan tämän aivan turhan Guzzin harha-askelen suhteen. Yleensäkin ihmetytti miksi hyvä ja toimiva systeemi vaihdettiin huonompaan.

(Varmaan markkinointi halusi jotain uutta tekniikkaa ja helpompaa huoltoa. Kävikin toisinpäin. Sekin huvitti silloin että miksi on kuitenkin säätöruuvit vaikka säätö on automaattinen? Ilmeisesti ei tehtaallakaan uskottu hydraulinostimiin.)

Edellä mainittu homma aiheutti Guzzille hankaluuksia mallin myynnin sakatessa. Loppujen lopuksi löytyi kokoonpano joka toimii varsin hyvin mutta enpä itselleni "valvole idraulico" -mallia ostaisi aktiiviseen käyttöön.

Sinänsä GuzGuz on ratkaissut asian luovasti tekemällä työkalun sen sijaan että olisi löysännyt säätöruuveista välyksen sen verran isoksi että akseli olisi sujahtanut paikoilleen ilman apuvälineitä.

Toki kannattaa katsoa että minkä verran säätöruuvi on noin suurunpiirtein säädetty että nostin tulee normaalille toiminta-alueelleen löysäämisen jälkeen. Voi mitata tai laskea säätöruuvin kierroksia.
Säätöruuvin tarkalla asennolla ei juuri ole merkitystä sillä automaattisesti säätyvät venttiilinostimet kyllä hoitavat hommansa kunnossa ollessaan.

TTT:n maininta on on asiaa. Jos käyvässä koneessa käy niin että nostin vain kasvaa pituutta niin konetehokin voi olla heikko. Nostimen säätömatka maksimissaan on kuitenkin niin pieni että venttiili ei pääse nappaamaan kiinni mäntään. Tai en ainakaan sellaisesta ole kuullut.
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 22, 2018, 20:43:17 ip
Ilmeisesti tuo oli pyrkimys hiljaisempaan käyntiääneen. Esim Ameriikassa oli liian äänekäs. Korjattiin sittemmin kovilla nostajilla ja puolittamalla venttilien välys.
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: Omobono - Huhtikuu 22, 2018, 21:25:03 ip
No nyt hieman oikaisua ettei kukaan tee vahinkoa omalle valvole hydraulica koneelleen.

1. GuzGuz metodi aivan oikea. Jollakin keinolla on hieman puristettava joko jousta tai hydraulimäntää jotta keinuvipuakselin saa paikalleen. Näin kuuluukin olla. Tähän on olemassa myös tehtaan erikoistyökalu.

2. Missään nimessä EI saa keinuvivussa olevaa säätöruuvin asentoa lähteä muuttamaan, siksi sen kanta on katkaistu. Jos sen säätöön kosketaan on koontivälys mitattava/säädettävä uudestaan. Vaatii ns. mittamännän (erikoistyökalu) hydraulimännän tilalle kun säätö suoritetaan.

Ja lopuksi näillä päivitetyillä koneilla on useilla ajettu jo +100tkm., joten mielestäni yhtä luotettavia kuin ns. perinteiset koneet.

T.Make
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 22, 2018, 22:13:37 ip
Hyvä, että tuli selvennys osaavalta!
Onko tuossa varmistettu mitenkään, että painaa myös venttiiliä, ettei esim ohjurin jumittaessa paina epähuomiossa lukkoja irti? Painaako tuo työkalu esim vipan päästä?
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: Pekka - Huhtikuu 22, 2018, 22:19:25 ip
Silloin kun hydraulisten nostimien kanssa oli ongelmia, sain tehtaan huoltotiedotteista sellaisen käsityksen, että
vika oli juuri siinä perussäädössä. Pelkällä uudelleen säätämisellä ei selvitty, koska nostimet olivat vaurioituneet
säätövaran loputtua.
Omat kokemukseni hydraulisista venttiilinnostimista ovat olleet toistaiseksi pelkästään positiivisia muun merkkisissä laitteissa.
Tuskin Guzzi on niitä itse valmistanut joten ei niitä tarvitse vieroksuakaan.
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 22, 2018, 22:21:09 ip
No nyt hieman oikaisua ettei kukaan tee vahinkoa omalle valvole hydraulica koneelleen.

1. GuzGuz metodi aivan oikea. Jollakin keinolla on hieman puristettava joko jousta tai hydraulimäntää jotta keinuvipuakselin saa paikalleen. Näin kuuluukin olla. Tähän on olemassa myös tehtaan erikoistyökalu.

2. Missään nimessä EI saa keinuvivussa olevaa säätöruuvin asentoa lähteä muuttamaan, siksi sen kanta on katkaistu. Jos sen säätöön kosketaan on koontivälys mitattava/säädettävä uudestaan. Vaatii ns. mittamännän (erikoistyökalu) hydraulimännän tilalle kun säätö suoritetaan.

Ja lopuksi näillä päivitetyillä koneilla on useilla ajettu jo +100tkm., joten mielestäni yhtä luotettavia kuin ns. perinteiset koneet.

T.Make

Sitten taisin tehdä väärin koko homman kun ruuveja pyörittelin.
Ilmankos ei kukaan tullut enää uudestaan laitattamaan....

Jäin vain vielä ihmettelemään miksi GuzGuz oli keinuvivut irrottanut.
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: I.H. - Huhtikuu 22, 2018, 22:26:01 ip
Mulla myös Titaniumissa nuo hydraulinostimet, päivitys tehty Moto Italian aikana, ei mitään ongelmia sen jälkeen ja käy nätisti. Mittarissa jo 106 tkm .    ;D
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: GuzGuz - Huhtikuu 23, 2018, 13:12:31 ip
Kuulostaisi että asennukseni meni sitten ilmeisesti kuitenkin oikein.?
Mukava kuulla tuo Omobonon kommentti, aloin jo epäillä omaa järjenjuoksuani..

Ainakin pyörä on nipussa nyt ja toimii normaalisti.
Ja tuota omaa erikoistyökaluani voi käyttää myös venttiilien irroituksessa jos tulee tarpeelliseksi.
Itse hydraulisysteemi on toiminut moitteetta.
Takaisinkutsu näissä tosiaan oli Moto Italian aikaan, mutta se oli paljon ennen omaa omistussuhde aikaani ja en tiedä mitä muutettiin.
Keinuvivut otin irti vilkaistakseni kulumaa ja muutenkin mielenkiinnosta.
Havaittavaa kulumaa on keinuvipujen "nokissa", mutta hentoa se on vielä.
Pyörällä, EV -2002 on ajettu 114.700km.

Lisäys: Tuli oltua tarkkana että painoin vain jousia ja ei liian syvään jotta venttiilien kiilat pysyi paikallaan.
Kyse oli parin millin painamisesta jotta akselit solahti.
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: I.H. - Huhtikuu 25, 2018, 11:11:05 ap
Miten nuo hydroventtiilikoneet suhtautuvat RVS:n käsittelyyn   ???
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 25, 2018, 11:23:31 ap
Tuskin haittaa ainakaan. Sehän ei muuta viskositeettia, minkä kanssa hydraulinen lienee tarkempi. Osien ikää sen pitäisi lisätä myös tässä tapauksessa. Ja onhan suurimmassa osassa autoja, joihin ainetta myös laitetaan, hydrauliset nostajat.
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: GuzGuz - Toukokuu 08, 2018, 21:10:50 ip
Hydraulinostimia on tosiaan autoissa paljon, taitaa olla kaikissa nykyisin?
Koeteltu tekniikka lienee sinänsä lastentautinsa ohittanutta.
Guzzilla on erikoista että ollaan välillä innovatiivisia ja kokeillaan, hetken perästä tehdään taas samaa tuttua puolihuttua ainakin kehityksellisesti.
Voisko valita maailman konservatiimaksi mp valmistajaksi.
Ehkä Royal Enfield veisi kuitenkin sen tittelin?
Oikeasti uutta odotellessa on hyvä ajaa hyviä pyöriä, eipä sillä..
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 08, 2018, 21:29:57 ip
Minä vaan ruuvailen niitä ruuveja.
Äsken tulin ajelemasta. Tuttu ropina kuului koneesta.
Siitä tietää että välykset on oikein.
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 08, 2018, 22:33:23 ip
Itse asiassa mun autossa taitaa olla molemmat: ruuvit ja hydraulit.
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: GuzGuz - Toukokuu 09, 2018, 16:54:10 ip
Välillä on kuultu aika hurjaakin ropinaa kun ei ihan säätöpuoli ole ollut hallussa.
Tavallaan hydrauliversio on idioottivarma kunhan toimii, sitä kun ei oikein saa pieleen..
Sinänsä ihan mukavaa kuulostella ja säätää manuaalisesti nöitä naputtavia.
Ohjekirjojen joka huollossa puuttuminen venttiileihin lienee liioittelua.
Ainakin naapurin Jacalissa on hyvin säädöt pitäneet muutaman huoltovälin kerralla.
Just työn alla..
Vähän siinä tuppaa ruoste pesiytymään varsinkin kromausten alle, muuten on mekaanisesti kunnossa ja timmimpi(?) kone kuin omassa EV:ssäni.
Kiihtyy hieman ripeämmin totesin, toki omassa isot pakaasit, kaikkiaan painoa enemmän ja massiivi pleksi vaikuttaa, mutta noin perstuntumalla on hieman sähäkämpi tuo Sakaali.
Jaa, oliskohan noissa muuten eri välitykset ?
Muutenkin aika erilainen vaikka paljon yhteistäkin.
Ajoasento, jarrut jne, jotenkin kuin pykälää pienempi pyörä vaikka sama runko ja moottori pääosin.
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 09, 2018, 17:24:55 ip
Jackalissa ja Stonessa on pidempi kokonaisvälitys. Eli pitäisi kiihtyä huonommin. Olisko puuttuva paino suurin syyllinen. Sitä en tiedä, onko se EV:n upea tubeless vanne painavampi? Hitaampi kiihtymään. Pleksi vaikuttaa vasta myöhemmin, isommissa vauhdeissa.
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: GuzGuz - Toukokuu 09, 2018, 20:41:41 ip
Niin riippuu vauhdista, lähinnä jossain 80-130kmh kiihdytyksissä havainnoin eroa.
Tubelesit vanteet lienee muutaman kilon paivavammat, ainakin ne on huomattavasti leveämmät.
Voi olla säädöilläkin tekemistä, tuntuu että Jacall vääntää ylempää paremmin.
Perstuntuma on kanssa niin erilainen, että kuviteltua tulee helposti sekaan..
Jos jacalissa olisi kierroslukumittari, niin olisin suoremmin kartalla.
Ei mitään huolta sinänsä, hyvässä ajokunnossa on molemmat.
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 09, 2018, 23:14:06 ip
Oliko sama vaihde noissa kyydeissä? Jos Jackal oli vasta numeroa pienemmällä? Hyvin se kulkee kyllä tuo omakin, ei juuri pidennetty välitys tunnu.
Otsikko: Vs: Hydrauliventtiiliversioiden nokat
Kirjoitti: GuzGuz - Toukokuu 10, 2018, 11:47:03 ap
Nelosella/ kolmosella tykkään yleensä noita ohitusnopeuksia harjoittaa.
Samoilla vaihteilla oli kokeilut.
Ilmanvastus sen selittänee, Jacall tuli nyt huollettua suht nakuna, vain pienin pleksin tynkä peruspyörän lisukkeena.
Omistajalla on kyllä siihen myös iso pleksi ja laukut.
Kunhan joskus hänen pyöränsä on matkakuosissa, niin otan vertailun uusiksi.