Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Huhtikuu 19, 2018, 21:11:21 ip
		
			
			- 
				Pyörien tuleva Euro5 vastaa pääosiltaan autojen Euro6-tasoa. Lisäksi moottoripyörien päästötestausmenetelmä vastaa paremmin todellista käyttöä.
 
 Lainaus Smoton sivulta:
 Euro 5 -normin tavoitteena on tehdä moottoripyörät puhtaimmiksi ajoneuvoiksi Euroopan liikenteessä. Isot valmistajat totesivat että Euro 5 pystytään saavuttamaan vuoteen 2020 mennessä, suurimmat muutokset pyöriin ovat OBD-pistoke, katalysaattorin paikan muuttaminen sekä ruiskutusjärjestelmän säätö. Euro 5 myös nostaa hieman kustannuksia. 
 Lisää aiheesta: https://www.smoto.fi/?p=5946
 
 Kävin taannoin Espanjassa. Lämmin maa suurelta osin ympäri vuoden. Kaksipyöräisiä on todella paljon ja niiden pysäköinti ilmaista kapungeissa. Siellä myös liikennöidään sulassa sovussa ja äänimerkkiä käytetään yllättävän harvoin. Ranskassakin poikkesin. Sielläkin moottoripyörät oli huomioitu varsin hyvin.
- 
				Taitaa tuo mopo euro5/auto euro6 vertailu ottaa kantaa lähinnä hiilidioksidin määrään?
			
- 
				Taitaa tuo mopo euro5/auto euro6 vertailu ottaa kantaa lähinnä hiilidioksidin määrään?
 
 Paljon mahdollista. Lisäksi testimenetelmä on erilainen. Käyttöön otettava testimentelmä autoille on hyvin saman tyyppinen kuin nyt on moottoripyörille. Eli noudattaa käytännön ajotapahtumaa.
 
 Tästä on ollut porua siksi että moottoripyöriltä on vaadittu tiukempia päästöarvoja kuin autoilta. Ajatus pohjimmiltaan perustunee siihen että moottoripyörät eivät ole niin tarpeellisia....
 
 Euro3-norminen pyörä pääsee jatkossakin Euroopan suurkaupunkien keskusta-alueille ilman erillistä päästömaksua. Vuodesta 2020 on puhuttu että kiristyisi. Pykäliä siitä ei vielä ole niin arvaan että voi mennä pidempäänkin.
 
 Esimerkiksi Lontoossa kuvataan kaikki alueelle tulevat ajoneuvot edestä ja takaa jotka tulevat "emission zone"-alueelle. Sen mukaan pyörivät maksut/maksuttomuus. Eikö olekin kätevää?
 
 Eiköhän näistä kohta kohkata meilläkin.
 Helsinki merenrantakaupunkina ja tasamaalla ei kärsi ihmeemmin saasteista. Täällä Tampereella on välillä varsin kovat lukemat. Ilma seisoo laaksoissa kuten keskustassa ja joissain muissakin alavissa kaupunginosissa kuten Amurissa, Pyynikillä, Lielahdessa ja etenkin Sarankulmassa. Jälkimmäisen kohdalla auton ilmanvaihto sisäkierrolle.
 
 Itse asun korkealla mäellä kaupungin eteläpuolella tarkoituksella ja esimerkiksi tänään keskustaan katsellessa oli ilma siellä ihmeen punertavaa....
 Suurin syy ilman likaisuuteen lienee kuitenkin katupöly tällä hetkellä.
 
 Meillä toistaiseksi kun puuttuvat varsinaiset suurkaupungit ja ilma on kokolailla puhdasta suurimman osan aikaa niin rajoituksia tuskin ihan pian tulee.
- 
				Moottoripyörien kulutusta pienentämällä myös päästöt tippuisivat. Ehkä kohta aletaan nähdä ahdettuja, pienikuutioisia pyöriä suoraan tehtaalta.
			
- 
				Moottoripyörien kulutusta pienentämällä myös päästöt tippuisivat. Ehkä kohta aletaan nähdä ahdettuja, pienikuutioisia pyöriä suoraan tehtaalta. 
 Nyt tuotetaan alhaisia päästöjä polttamalla paljon bensiiniä. Tällä hetkellä käytössä oleva systeemi käyttää polttoainetta "polttamaan saasteet pois". Kuullostaa ristiriitaiselta mutta ei ole sillä tekniikka on nyt vain sellainen. Toistaiseksi.
 
 Ahtimia varmasti tulee ainakin jossain määrin. Sekä pakokaasulla että mekaanisia. Molemmilla saadaan tiettyjä haluttuja ominaisuuksia. Kohta voi olla viissatanen kolmipyttyinen turbo kova kone.
- 
				Downsizingia, itse suorastaan toivon, että tulevat.
			
- 
				Meidän perheen uusin neljällä pyörällä varustettu kulkine on kuutiotilavuudeltaan viidestä härvelistä pienin - litraisella koneella. Vaimo ajaa ökypelillä jossa huima 1,4 litran moottori. Muut on harrastevälineitä, yksi kaksipyöräinen ja pari telalla varustettua. Jotenkin huvittavaa tuo, että litrainen peli on kooltaan isoin, mutta kuutioiltaan pienin - ahdin määrää tahdin.
 MM tuossa mainitsi että pyöriin saatetaan kohta nähdä puolilitraisia ahdettuja koneita, kuten vastaavaa downsizingia tapahtuu parhaillaan autot edellä, näin se varmaan käy pyörissäkin ..... ja samoja mietintöjä on moottorikelkkailuosastollakin.
- 
				Mullakin on jo reilun vuoden ollut auton motti Calin myllyä pienempi. Eikä ole uusinta hitekkiä.  :D
			
- 
				Oli tuossa vuokralla iso farmari jossa oli hieman yli litrainen turbokone manuaalivaihteilla. Piti opetella ajaminen uudelleen. Kaasua penteleesti kun lähdetään. Muutenkin tuntui että ei kerkiä muiden matkaan kunnes asennoitui uudelleen: lämä tiskissä koko ajan niin homma hoituu. Kulutus oli yllättävän vähäinen. Pienellä kulutuksella saa vähän tehoa.
 
 Ikävä oli sillä ajaa vaikka lähin kokemuspohja oli 15 vuotta vanha 1,5 turbodiesel jossa kytkintä nostaessa ei tarvitse kaasua painaa ja liikkeelle pääsee.
 
 Ihan mopoja ovat nämä nykykinnerit. Hävetkää!
 Ei tule asiakasta täältä. Seuraavakin auto tulee olemaan turbodiesel vaikka maailma ei pelastuisi. Ainakin toistaiseksi on varaa ostaa polttoainetta sen verran että kulku on kunnollista.
 
 Kerholla oli asiasta juttua ja todettiin että kai pikkukoneillekin löytyy kohderyhmä vihertävien puolelta mutta kunnon auton koneen kuutiotilavuus on viiden litran tietämillä.
- 
				Kannattaisi vähän kokeilla useampaa mallia, ennen kuin yleistää. Muutamalla merkillä litraiset ovat koko kierrosalueeltaan hyvin vetäviä. Tuhnuja ja tukkoisia on kyllä sitten toisaalta isommissakin. Niistä yli viisilitraisista ameriikan rutkuista vasta laiskoja sitten löytyykin..
			
- 
				Mihin on tottunut.
 Itse olen ajellut pääsääntöisesti 1,6-2,0l bensavaparilla tai vaparidieselillä.
 
 Se mitä olen kokeillut ainakin neljän eri valmistajan pikkuvatkainta, niin ero siihen mihin on tottunut on kuin vertaisi rättirengasta vyörenkaaseen.
 On ne vaan niin ihania, kulkevia, muttei kuluttavia.
 Siis normiajossa. Toki kun aletaan pyytämään, niin raja tulee vastaan.
 
 
- 
				On muutamaa kokeillut: Ford, VW, Citroën siinä litran luokassa. Yksi sana: avuttomia.
 
 Kas kun on tuo auton vaihto kiikarissa. Paku vaihtunee jollain aikataululla henkilöautoon.
- 
				Tiedän millainen tuo Dacia on kulkuhaluiltaan, niin ihmettelen vertailua esim Fordin litraiseen. Pesee kyllä joka suhteessa romanialaisella pöytää. 
 Kokemusta on kyllä isommistakin moottoreista yllin kyllin, tuoreista ja vanhemmista.
- 
				Mielestäni suurempi ongelma uudemmissa autoissa on pienet kärrypainot. Aika monessakin keskiluokan autossa on yllättäen vain 500 kiloa otteessa. 
			
- 
				Tiedän millainen tuo Dacia on kulkuhaluiltaan, niin ihmettelen vertailua esim Fordin litraiseen. Pesee kyllä joka suhteessa romanialaisella pöytää. 
 Kokemusta on kyllä isommistakin moottoreista yllin kyllin, tuoreista ja vanhemmista.
 
 Daciassa on kuitenkin alavääntöä. Nämä kokeilemani eivät toimineet haluamallani tavalla. Olivat kyllä niitä hinnat alkaen malleja. Taitaa seuraavakin auto olla Dacia. Hyvittävät vanhasta mukavasti ja Duster vaikuttaa mukavalta laitteelta. Vuodessa tulee autoon kilometrejä noin 3000. Lähinnä mökki- ja kauppamatkoja. Ilmankin pärjäisi mutta mökkimatkoille pitäisi mennä julkisella ja loput 50km taksilla. Hankalaa on se.
 
- 
				<snip>
 Ikävä oli sillä ajaa vaikka lähin kokemuspohja oli 15 vuotta vanha 1,5 turbodiesel jossa kytkintä nostaessa ei tarvitse kaasua painaa ja liikkeelle pääsee.
 <snip>
 
 
 Tuo onnistuu mainiosti automaattivaihteisella.  ;D
 
 Ei sen puoleen, oli mulla aikoinaan 1,5-litrainen diesel-Corsa ilman turboa ja se lähti kaasua painamatta kolmosvaihteellakin kun varovasti kytkintä käytti.
- 
				Mulla lähti litrainen, kolmipyttyinen Corsakin kakkosella paikaltaan. Ihan normaalisti ja luistattamatta. Siinä on kuitenkin äkäiset 54 heppaa ja 82Nm vääntöä. Tämä nykyinenkin lähtee tasaiselta kytkimen nostamalla, ilman kaasua. Turboton litrainen ja 64 pollea..
			
- 
				1,5-litran Corsa dieselissä oli 50 hv. Kolmosella piti vähän luistattaa lähdössä, kakkosella ei mitään.
 BTW Floridassa oli 2 hv enemmän - paperien mukaan.  ;)
- 
				Muistaakseni kupla veti hyvin tyhjäkäynnilläkin.
			
- 
				Taunokin näköjään lähtee liikkeelle ilman kaasua. Mutta maantiellä ei lähde vaikka kaasua painaisi kuinka, kaakkeja on luvattu yli 70 ;D 
 
 On noissa bensan säilytysaineissa jotain taikaa. http://www.motonet.fi/fi/tuote/608071/Motul-Bensiinin-sailytysaine-250-ml . Tauno lähti kylmästä talvipesästä tällä kertaa ilman kaasarin purkua. Yleensä on saanut kaasarin avata ja jarrutkin on olleet jumissa, nyt ei kumpaakaan vaivaa.
- 
				Oikein poikamiesmallia, kunnon kahdella lävellä!  8)
			
- 
				Urpolla ja Turpolla oli nuorina tuon englanninmalli eli Cortina kun halvalla
 saatiin työkaverilta. Se oli vähän niinkuin autonasentajan ammattikoulu.
 Ei viikkoa, ettei jotain paikkaa tarvinnut rassata.
 Oli saman värinenkin.
 Edit:
 Jossain laatikon pohjalla on vieläkin tuuma-avain venttiilien säätöön.
 Se jäi mieleen, ettei säätöruuveissa ollut lainkaan lukitusmuttereita.
 Olivat ontot ja vähän liian isot, niin eivät sitten pyörineet itsekseen.
 
 
- 
				Hyviä muistoja edellämainituista vaikka olinkin sittemmin Saab-virittäjä. 
 Edelleenkin autoni pitää olla kaksiovinen.
 
 Aikansa kutakin. Oli kahdenkymmenen vuoden tauko ilman nelipyöräistä eikä enemmin ole isompi himo niihin. Ainoastaan suvun mökkiasioiden vuoksi on auto. Halvimman mukaan. 3 - 4 tonnia tulee vuoteen. Noin tonni tulee kun käy mökillä.
 
 Niin, useat nykyajan moottoripyörät lähtevät myös liikkeelle kunhan vain vaihde on päällä ja nostaa kytkimen. Moottorinohjaus tunnistaa tilanteen ja antaa happea koneelle. Voi aluksi yllättää kuskin.
 Ainakin meikäläisen kun luulin että on vapaalla vaan ei ollut. Asiaan on sittemmin tottunut.
 1100 Brevassa toiminto on varsin voimakas. 1400 lähtee myös vaikka kaasukahvaan ei koske. Säästyy noloilta tilanteilta. Tai sitten ei kun puskee rotvallia, tms vasten. Nopeista reflekseistä on apua.