Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Vaiska - Huhtikuu 19, 2018, 17:32:08 ip

Otsikko: California 1100 EVi laturin teho?
Kirjoitti: Vaiska - Huhtikuu 19, 2018, 17:32:08 ip

Ajattelin asentaa Leskirouvaan kaksi lisävaloa yön pimeitä hetkiä varten kaukovalon tueksi. Osaako joku sanoa, rajoittaako laturin teho valojen tehoa?

Muistui nimittäin mieleen, kun 70-luvun alussa asensin Honda CB 125:een yhden sumuvalon. Homma meni muuten hyvin, mutta akku tyhjeni kesken matkan. Hondan laturin teho oli 100 W ja sumuvalo imi yksistään jo 55 W. Siitä jotain oppineena...
Otsikko: Vs: California 1100 EVi laturin teho?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 19, 2018, 20:49:43 ip
Oikea valinta olisi led-tekniikalla toteutettu lisävalo niin ei tarvitsisi miettiä sähkön riittävyyttä lainkaan.
Halogeeni on edelleenkin halvin ja tehokas valaisin. Se haukkaa melko runsaasti virtaa mutta eihän se ole päällä kuin harvoin ja EV:ssä on kohtuullisen iso akku reservinä.

Laturi pyörii kampiakselin nopeutta eli virran tuotto on riippuvainen kierrosluvusta. Täällä on laskutaistoisia jotka kertovat riittääkö ja kuinka pitkään kunhan kerrot minkä tehoisia tuikkuja olet suunnitellut.

Otsikko: Vs: California 1100 EVi laturin teho?
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 19, 2018, 22:40:16 ip
Ledit kannattaa sitten ostaa ihan jostain järkevästä paikasta. Kiinalaiset (pyöreät) lediumpiot ovat monesti lähinnä työvaloja kuvioltaan.
Otsikko: Vs: California 1100 EVi laturin teho?
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 19, 2018, 23:15:31 ip
Ledit kannattaa sitten ostaa ihan jostain järkevästä paikasta. Kiinalaiset (pyöreät) lediumpiot ovat monesti lähinnä työvaloja kuvioltaan.
Aivan, mikäli tarvitsee hyvää valotehoa ja näkyvyyttä kauas.
Pyörän näkyvyyteen taas valo kuin valo riittää. Mitä kirkkaanpi sen parempi.

Lisävaloteline antaa pyörään ulkonäköä vaikka ei valoja tarvitsisikaan. Tarpeita on monia.

Itse olen keskittynyt siihen että muut näkevät pyöräni. Valoja nokalla on varsin runsaasti: Tehokkaat lisäpitkät halogeeneilla, sumuvalot ledeillä (jotka palavat jatkuvasti ajossa) sekä pyörän alkuperäiset päiväajoledit sekä erilliset halogeenit lyhyillä ja pitkillä jotka palavat tarvittaessa yhtä aikaa.
Taakse on myös valoja lisättynä: sumuvalo ledeillä, lisäjarruvalo ledeillä ja alkuperäiset led-takavalot. Takavilkut ovat ledeillä mutta etuvilkut hehkulampuilla(?).

Itse en aja pimeässä, sumussa tai sateessa jos ei ole aivan pakko.
Otsikko: Vs: California 1100 EVi laturin teho?
Kirjoitti: Pekka - Huhtikuu 20, 2018, 06:35:12 ap
Laturin teho näyttäisi olevan 350W/5000 kierrosta. Tavallisilla ajokierroksilla vähemmän 250-300W?
Moottorin käynti ja lataus kuluttavat tuosta arviolta 100W, alkuperäisille valoille menee n.70W.
"Ylimääräistä" on silloin 80-130W. Yksi 55W lisävalo palaa hyvin kokoajan, kaksikin mutta silloin pitänee
huolehtia siitä, että akulla on tilaisuus latautua.
Otsikko: Vs: California 1100 EVi laturin teho?
Kirjoitti: Vaiska - Huhtikuu 20, 2018, 07:31:38 ap
Rock,
Kiitos vastauksista. Jatkan asennustöitä.