Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Janne K - Helmikuu 14, 2007, 14:53:34 ip

Otsikko: Vinkkejä maalauttamisesta ja maalaamoista kaivataan
Kirjoitti: Janne K - Helmikuu 14, 2007, 14:53:34 ip
Taidan olla joskus ennenkin kysynyt, mutta nyt kun rojut ovat autotallin lattialla irrallaan, pitäisi asian suhteen päästä ihan oikeasti eteenpäin.

Mikä menetelmä sopisi parhaiten koko moottorin maalaukseen? Entä pohjatyöt? Tietääkö kukaan pääkaupunkiseudulla tai esim. Riihimäki-Lahti -linjan eteläpuolella sopivaa firmaa? Luxusta olisi jos huolehtisivat myös pohjatöistä ja ylimääräisten reikien tukkeamisesta ennen työskentelyä.

Lisäksi ajattelin maaalauttaa apurungon ja keskiseisontatuen, sekä takahaarukan. Mitähän menetelmää niihin kannattaisi soveltaa? Toivon mukaan homma onnistuisi samassa paikassa.

Taas hieman nimim. tiedoton ja laiska... Ei jaksaisi ruveta soittelemaan kaikkia puljuja läpi.
Otsikko: Vinkkejä maalauttamisesta ja maalaamoista kaivataan
Kirjoitti: Kari Sairanen - Helmikuu 14, 2007, 15:26:48 ip
Hoi

Ohessa kolme VMPK:n keskustelupalstan osoitetta joissa on käsitelty moottorin maalausta. Näyttää nuo VHT:n maalit olevan kovin suositeltuja, löytynee valikoimasta mustaakin maalia.

 

 http://www.vmpk.fi/forum/index.php/topic,3332.msg14439.html#msg14439 (http://www.vmpk.fi/forum/index.php/topic,3332.msg14439.html#msg14439)

http://www.vmpk.fi/forum/index.php/topic,13722.msg68518.html#msg68518 (http://www.vmpk.fi/forum/index.php/topic,13722.msg68518.html#msg68518)

http://www.vmpk.fi/forum/index.php/topic,13129.msg65409.html#msg65409 (http://www.vmpk.fi/forum/index.php/topic,13129.msg65409.html#msg65409)

Maalautin omasta Lemmarista samat rungon osat pari talvea sitten. Osat vain maalaamoon, hiekkapuhallus ja pohjamaalit. Pohjahionnat tein itse ja sitten osat jälleen maalaamoon, mahdolliset välihionnat teki maalaamo.
Otsikko: Vinkkejä maalauttamisesta ja maalaamoista kaivataan
Kirjoitti: - Helmikuu 14, 2007, 16:15:59 ip
Hei!

Varoituksen sana hiekapuhalluksesta.

Monien uusien kyykkyjen rungot eivät kestä hiekkapuhallusta. Kannattaa tarkistaa asia. Teillä taitaa olla vanhempaa ja järeämpää kalustoa.

Myös pulverimaalauksesta muutama varoituksen sana (vaikka ette kirjoittaneet siitä):

Kun kyseessä on vanha runko, joka on imennyt kosteutta sisäänsä (vaikkei olisikaan), niin siis kun umpinainen runko laitetaan n. 200 asteeseen (muistaakseni), voitte kuvitella miten ilma laajenee rungon sisällä (entäs jos se on kostea, pahenee vain). Tällä tavoin vaarana on rungon vääntyminen ja/tai hitsaussaumojen ratkeaminen. Suosittelen ennen pulverimaalausta keskustelua asiantuntevan ammattilaisen kanssa mahdollisesta vaarasta.

Tiedän, ettei moni ole ajatellut tai ajattele tätä asiaa. Sain tämän neuvon alan ammattilaiselta.

-Lexa-
http://web.mac.com/lexasgarage
Otsikko: Vinkkejä maalauttamisesta ja maalaamoista kaivataan
Kirjoitti: Janne K - Helmikuu 15, 2007, 01:26:39 ap
Kiitoksia noista vinkeistä! Onko kellään tietoa maalaamoista täällä etelässä? Onko tosiaan noin raivostuttavasti, että kuulapuhallusta ja maalausta tekevät usein eri firmat? Ei jaksais tuota mottia jatkuvasti peräkonttiin ja sieltä pois nostella :O.
Otsikko: Vinkkejä maalauttamisesta ja maalaamoista kaivataan
Kirjoitti: - Helmikuu 15, 2007, 02:19:34 ap
Terve!

Taitaa näin olla. Olen itse vienyt rungot eri yrityksiin.

Rihimäellä tiedän yhden hiekkapuhaltamon ja Tervakoskella kaksi pulverimaalaamoa. Eli aika lähellä toisiansa.

Pulverimaalaus kestää paremmin iskuja kuin ruiskumaalaus. Ruiskumaalauksessa kuluu myös maalia ihan sikana. Veikkaanpa, että 80% maalista menee "ohi".

Hiekkapuhalluksen jälkeen osat pitää viedä heti kuivaan tilaan. Siihen pintaan ei saa jäädä yhtään ruostetta.

Ja sitten ennen hiekkapuhallusta muista teipata pehmeällä teipillä runkonumerot ym. pinnat jotka haluat suojata. Laakeripesät ym reijät puhaltajat kyllä hoitaa mutta tota runkonumeroa ne ei välttämättä tajua. (kokemusta on)

-Lexa-
Otsikko: Vinkkejä maalauttamisesta ja maalaamoista kaivataan
Kirjoitti: Kari Sairanen - Helmikuu 15, 2007, 13:01:06 ip
Hoi

Uskon että pääkaupungin alueelta löytyy runsaasti maalaamoja jotka hoitavat homman alusta loppuun, kannattanee katsoa ns. keltaisilta sivuilta!

MP korjaamot osaavat kyllä neuvoa mistä maalareita löytyy, jos eivät hoida itse maalauksia.

Nyt kun mietin tarkemmin, niin taisin tehdä Lemmarin osa kuitenkin niin, että hioin maalipinnat vesihiomapaperilla tasaiseksi, osittain lähti koko maalikerros. Tämän jälkeen pohjamaalaukseen, tein itse pohjien hionnat omassa tallissa. Sitten maalaamoon pintamaalin vetoa varten. Jos ei ole pahoja syöpymiä, niin tulee hyvä näinkin.

Pikkukawaan tein maalaukset siten, että ensin hiekkapuhallus ja sitten pohjamaali, pohjahionnat itse, maalaus maalaamossa.
Otsikko: Vinkkejä maalauttamisesta ja maalaamoista kaivataan
Kirjoitti: Janne K - Helmikuu 19, 2007, 03:10:58 ap
Noniin. Nyt löytyi monessa paikassa kehuttu pulverimaalaamo Tmi Jouko Koli Hyvinkäältä. Soittelin hepulle ja kyselin, onnistuuko moottorin maalaus kokonaisena. Maalauksessa ei pitäisi olla ongelmaa, mutta sanoi ettei ota vastuuta jos moottorissa on esim. muoviosia, jotka vaurioituvat uunituksessa.

Lämpö paistouunissa on 200 astetta. Onko tietoa/luuloa moottorin ja vaihdelaatikon stefojen ja O-renkaiden lämmönkestosta? Luulisi, että ainakin kampiakselin stefojen on tuollainen lämpö kestettävä helposti, mutta entäs vaihdelaatikon puoli?
Otsikko: Vinkkejä maalauttamisesta ja maalaamoista kaivataan
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 19, 2007, 04:05:26 ap
Useimmat tiivisteet ja O-renkaat kyllä kestävät lämpöä. Muoviosat eivät kestä. Kaverilla kävi just niin kun uunitti maalauksen yhteydessä Benellin moottorin. Sisältä vaurioituivat mm jakoketjun kiristin ja jokin öljynohjain. Erityisesti pikkuguzzien rakenteessa on runsaasti muoviosia jotka voivat vaurioitua ja sitä ei tiedä päällepäin jos kone maalataan koottuna. Itse en maalauttaisi / maalaisi mitään moottoria / vaihdelaatikkoa koottuna vaan yksittäisinä osina.

Pohjatöistä moottorin osalta lasikuulapuhallus on hyvä mutta ei sovellu kokonaiselle moottorille. Lasikúulapuhalluksen jälkeen tehtävä pähkinärouhepuhallus saattaa pinnan varsin hyvään kuntoon jo sinällään eikä tarvitse enää muuta pintakäsittelyä.

Kaikenlaisessa puhalluksessa on tiivistepinnat ja kierteet suojattava erittäin hyvin.

Tavallinen hiekkapuhallus on maalin tarttuvuuden kannalta myös hyvä ratkaisu mutta sekään ei sovellu kokonaiselle moottorille. 

Kaikilla puhallusjauheilla on erinomainen tunkeutumiskyky joten puhdistus puhalluksen jälkeen on suotavaa ja jopa pakollista. Puhallettua osaa ei saa käsitellä paljain käsin eikä se saa joutua kosteuden kanssa tekemisiin oli kyse raudasta tai alumiinista.

Myös lipeällä tai hapolla voi pintoja puhdistaa. Jotkin pesuaineet kuten useimmat konetiskiaineet  sisältävät runsaasti emäksiä (lipeää) ja näistä tehdyillä liuoksilla saa puhdistettua hapettumia pois. Samoin hapoilla mutta silloin tapahtuu uutta hapettumista jos ei heti huuhdella. Puhdasta lipeää saa apteekista tai marketista.

Em aineiden kanssa pitää olla melko varovainen ettei ainetta joudu väärään paikkaan. Vrt. akkuhappo.

mm

 
Otsikko: Vinkkejä maalauttamisesta ja maalaamoista kaivataan
Kirjoitti: Janne K - Helmikuu 19, 2007, 04:39:17 ap
Hmm. Nyt meni taas koko projekti lähtöpisteeseen =(. Pelkän maalautuksen vuoksi ei huvittaisi ruveta moottoria osiksi purkamaan. Tässä pitää ilmeisesti harkita köyhän miehen vaihtoehtoa että poistaisi maalit maalinpoistoaineella, tms. ja maalauttaisi kaksikomponenttimaalilla. Onpas tämä nyt taas yllättävän hankalaa.
Otsikko: Vinkkejä maalauttamisesta ja maalaamoista kaivataan
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 19, 2007, 08:27:53 ap
Kokemuksen mukaa ihan tavalliset kaksikomponenttimaalit ja epoksimaalit pysyvät hyvin sylinterikansissakin kunhan ovat saaneet kovettua ja kuivua rauhassa ennen käyttöönottoa. Tärkeää on että alusta jolle maali levitetään on ehdottoman puhdas. Pohjamaalikin tarvitaan. Näistä nykyisistä vesiohenteisista automaaleista ei ole vielä kokemusta. Kuivumisaika on ainakin pidempi.

mm
Otsikko: Vinkkejä maalauttamisesta ja maalaamoista kaivataan
Kirjoitti: kvlm - Helmikuu 19, 2007, 10:13:55 ap
Terve,

pappapyörän (lm IV) moottori ja vaihteito pakettina tuli maalattua -98 talvella; vanha maali pois maalinpoisto aineella (vihreää tököttiä värikaupasta) minkä jälkeen pesu rasvanpoistoaineella, huuhtelu kuumalla vedellä ja maalaus kuumankestävällä spraymaalilla seuraavana aamuna. (hapettumisvaara)

On pysynyt eikä ole irronnut kuten tehtaan maali. -onkohan tämä liian yksinkertaista..

-KV-