Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Maaliskuu 17, 2018, 19:55:09 ip

Otsikko: Kuinka punnitsen mp:n?
Kirjoitti: NorgeGTL - Maaliskuu 17, 2018, 19:55:09 ip
Tekisi mieli vertailla neljän eri katuenduron painoja ja muistene takavuosina punninneeni pikku-Hondia laittamalla vuoroin etu- ja takapyörän vaa'alle ja toisen pyörän alla on ollut sitten vaa'an paksuinen lankku. Menikö oikein eli tuleeko oikea tulos? Tietysti pyörän voi nostaa pystyynkin mutta vaa'asta loppuu asteikko eikä ole muutenkaan hyvä idea ainakaan yksin...
Otsikko: Vs: Kuinka punnitsen mp:n?
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 17, 2018, 21:47:47 ip
Menee oikein, kun saa talteen sen hetken painon, kun pyörä on pystyssä.
Otsikko: Vs: Kuinka punnitsen mp:n?
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 18, 2018, 16:53:07 ip
Pyöriä on punnittu henkilövaakojen kanssa varsin menestyksellisesti kun on etsitty sitä painoa jota ei saa ylittää. Henkilövaa'at pyrkivät näyttämään liian alhaisia lukemia.
Toinen helpohko tapa on hyödyntää pumppukärryä tai trukkia jossa on vaaka. Sellaisia löytyy useiden pajojen ja laitosten varastoista. Joissakin niistä on jopa kalibroinnin piirissä oleva mittalaite.

Kuorma-autoille tarkoitettu vaaka ei ole riittävän tarkka vaikka niitä on paljon.
Katsastusasemalla saa punnitettua varsin edullisesti kalibroidulla vaa'alla. Siihen mahtuu koko pyörä kerralla. Kaikilla konttoreilla ei vaakaa ole. Mutta tulos kyseisellä vaa'alla kelpaa myös viranomaisille.
Otsikko: Vs: Kuinka punnitsen mp:n?
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 18, 2018, 17:10:05 ip
Itsekin joskus punnitsin asiakkaan vaa'alla joka oli upotettu lattiaan. Sen tarkkuus oli hyvinkin vakuuttava, johtuen normaalisti punnittavasta tuotteesta.
Nuo digitaaliset henkilöpuntarit ovat riittävän tarkkoja. Venymäliuskaan perustuvat heittävät enintään alle kilon. Mekaaniset henkilövaa'at ovat menneisyyttä.
Otsikko: Vs: Kuinka punnitsen mp:n?
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 18, 2018, 18:08:23 ip
Samaa olen pohtinut ja päätynyt samaan johtopäätökseen. Sivuprojektina olen keventänyt Ducati sporttia, erinäisiä pikkuosia poistamalla. Lähtöpainon pitäisi olla 188 kg. Jos löytäisi vielä kevyet putket siihen, niin painon saisi alle alle 180 kg. Toiset 10 kg saisi helposti pois eikä maksaisi mitään, kun kuskin painonhallintaohjelma alkaisia tuottaa parempia tuloksia ;D. Parikymmentä kiloa kevyempi kokonaisuus tuntuisi jo jossain.