Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Olavi - Maaliskuu 10, 2018, 19:32:44 ip
		
			
			- 
				Mainio video youtubessa komppaa sitä, että Guzzin käyntiäänet ovat ihan ykköstä. Video on muutenkin mielenkiintoinen ja hyvin tehty, mm. sytytyksen animaatiot erilaisilla sylinteriratkaisuilla ovat havainnollisia. Racer tv:n cafe racer aiheiset videot ovat laadullisesti ihan huippua lajissaan ja Lontoon ääntäminen on hyvin ymmärrettävissä. Se, että Guzzin V2sta verrataan Ford Mustangin V8siin oli pieni loukkaus, Guzzia kohtaan ;D.
 
 https://youtu.be/JRmbbtrrxAM
- 
				Mun Guzzit, vaikka muuten niistä olen tykännyt kovasti, ovat kaikki kuulostaneet lähinnä ruohonleikkurilta.  Oli putkivariaatio mikä tahansa ja äänen voimakkuus kova tai sopiva niin aina se leikkurimainen pörinä sieltä jostain tunkee mun korvaan ;D 
			
- 
				Nyt tuli Ikkalalta provosoiva kommentti ;D 
 Suorilla putkenpätkillä kaikki V2:set (ei vaan HD) tuottavat sietämätöntä mökää.
- 
				No melun määrän itse kukin säätäköön sopivaksi mutta Grison omistajana (tarvikeputkilla) kaipaan juuri niitä HD:n ääniä. En siis metelin puolesta vaan sitä mukavasti lopsottavaa käyntiä jota muissa ei ole.
			
- 
				Guzzi-tehtaalla varmaan salaa kadehditaan, että miten
 Ducateihin saadaan niin hienot äänet.
 
- 
				Omien mieltymysten mukaanhan valintoja tehdään, kukin erilaisia tahoillamme. Kaikesta päätellen äänimaailman merkitys on iso moottoripyöräharrastuksessa. Sähkömoottoripyörän isoin handikäppi taitaa juontua juuri tästä - kuka haluaa äänettömän moottoripyörän? Itseä ei taas "lopsottava käynti"  kuten ei muutenkaan ole koko HD millään tavalla kiehtonut ;). 
 Sen sijaa ratamoottoripyörän ja mieluusti V2:sen (ducati) äänimaailmassa on sitä jotain kutkuttavaa. Guzzin äänet ovat minun makuun "sivistyneen riittävät" ;D. Eroja on myös Guzzeissa, Cali3 vakioputkilla vs. V11 LM Mistraleilla.
- 
				Puhumattakaan Centauro Termignonin hiilikuituputkilla tai ahdettuna. Kansaa kerääntyi Ahvenistolla radan varteen kuuntelemaan, kun 7000rpm oli lasissa ennen jarrutusta pääsuoran jälkeiseen mutkaan.
 
- 
				Venttiilien ajoituksella on suuri merkitys ääniin, ei pelkällä pakoputkistolla. Esim. vanhemmissa (60-, 70-luvun) Triumpheissa on jotenkin "särkönäinen " ääni, oli sitten millaiset putket tahansa. Guzzeissa taas melkein millaisilla putkilla tahansa melko mukava bassosaundi, tai vaikka ilman änkkäreritäkin melkio häiritsemätön.
 
 No melko ja melko...
- 
				Kyllähän tuossa Lappeenrannan satamatorilla on saanut useampana kesäiltana kokea mittavaa myötähäpeää erään motskarimerkin tiimoilta. Ja tuskin tuleva kesä tekee poikkeusta.
 Mutta tärkeintä, että kuskilla lirahtaa tippa veitikan päähän siitä kahvikoppien takaa kiihdyttäessä.
 
 "Jengi ihailee mua ...."
- 
				Kieltämättä tuli Agomainen olo paitsi, että Ago veti aina jonon keulilla.
			
- 
				Voi olla että alkuper.-pakoputket ovat hyviä - miksi  muuten olisin ostanut italian Agostini,lta alkuper.La Franconit LeMans -91:lle kun kävin Mandellossa.
 Vastaus:
 
 Muutaman vuoden kuluttua museorekisteröinti  ;)
- 
				Lafranconit!  Tarviiko enempää selitellä?
			
- 
				Taitaa olla niin että Guzzin kohdalla on pääsääntöisesti mallikohtaista, keltä on otettu vaimentimet? Esim. Calit ennen nykymallia (1400) ja alkuperäiset LeMans:it, Lafranconi ja Spine runkoiset (Daytona, Sport, Centauro, V11), Mistral, arvelen. Siinä kylillä molemmat valmistajat. Samat valmistajat ovat sitten tehneet paremmin virtaavia "Riservato Competitioni" mallejaan jälkiasennettaviksi. Omiin (tulpilla täytettyihin) korviin sopii parhaiten "sport" -mallien kohdalla pitkät absorptiovaimentimet = suora hyvin virtaava putki, ympärillä vaimennusmateriaali (esim. Mistral, Bos, Akrapovic).
 Jengi ihailee mua Kyllä on V11 ja "Guzzi Titanium Originale" (made my Mistral) myös sellainen kumina, että varmasti jengi ihailee äänen kuullessaan.  Liekö sitten pettyy, kun ei ollutkaan harrikka vaan mustanpuhuva sporttiguzzi joka väläyttelee auringossa välillä kultaisia säteitä ja kuski vaatimaton mutta sen näköinen että "jotain ehkä tietäisin"...
- 
				Kansaa kerääntyi Ahvenistolla radan varteen kuuntelemaan, kun 7000rpm oli lasissa ennen jarrutusta pääsuoran jälkeiseen mutkaan. Vastaavaa havaitsin aikanaan Motoparkissa kun kiusasin Centauron V10:ä. Moottorin maksimikierrosluku on alkupään malleissa 11500 rpm mutta sittemmin ahdettuna olen sen rajoittanut 9500 rpm korville. Alkukäyrät ovat osin paremmin hengittävät väliputkella varustetut omavalmisteet mutta keskipönttö on vakio ja sen jälkeen tulevat Supertrap vaimentimet. Yksi molemmin puolin.
 
 V10-koneen laulu alkaa 7000 kierroksen yläpuolella ja kieltämättä ei ihan aina malta olla tarjoamatta syöttöä hieman.
 
 
- 
				Mutta voiko putken asennusta tai vaikka ahdinta kuitenkaan laittaa merkin ominaisuuksien listalle? Merkkikohtainen puputus taitaa kuitenkin olla Ikkalan mainitsemaa leikkurin puksuttelua.
			
- 
				Mutta voiko putken asennusta tai vaikka ahdinta kuitenkaan laittaa merkin ominaisuuksien listalle? Merkkikohtainen puputus taitaa kuitenkin olla Ikkalan mainitsemaa leikkurin puksuttelua.
 
 Joskun seitsemänkymmentäluvulla ja vielä myöhemminkin Guzzit pitivät kohtuu voimakasta ja käynnilleen ominaista puksutusta ja harvoinhan niillä kylän kohdalla sen kummemmin huudateltiin. Aikanaan äänenvaimentimet syöpyivät muutamassa vuodessa puhki ja niiden tilalle laitettiin liki poikkeuksetta tarvikevaimentimia joiden äänimaailma saattoi olla jopa toivottua.
 
 Guzzeissa, moottoriratkaisun vuoksi, on varsin omanlaisensa ja tunnistettava käyntiääni kierroksista ja äänenvaimenninvalmistajasta riippumatta.
 Itse olen mieltynyt ääneen ja olen sitä jopa säätänyt eri pyörien käyttötarkoituksen mukaisesti. Centauro ärjähtelee korkeilla kierroksilla, California Adamant kulkee liki kuiskaamalla kun taas 1400 GTS tulee aikanaan jymisemään matalla äänellä mutta ei kovin kovaa kunhan saan tilaamani vaimentimet. Muissa pyörissä on alkuperäisvaimentimet. Niitä olen myös varastoinut mahdollista tulevaa tarvetta varten.
- 
				Ei se Guzzin äänimaailma minuakaan häiritse. Omanlainen lonksotus niistä kuuluu.
			
- 
				Ei se Guzzin äänimaailma minuakaan häiritse. Omanlainen lonksotus niistä kuuluu.
 
 Guzzin koneessa on mukavaa se että mekaanisia ääniä on varsin vähän jos paikat ovat kunnossa ja säädöissä. Päällimmäisenä kuuluu pakoputken putputus. Cali 1400 on mekaanisilta ääniltään varsin voimakas poiketen työntötankomalleista mutta pääosan äänistä tuottavat jakoketjut. Kierrosluvun kuulee vinkunan korkeudesta. Voimansiirto ääntää myös omalla jollotuksellaan. Johtunee suorahampaisuudesta.
- 
				Guzzin persoonallisia ääniä on varmaan myös vaihdelaatikon kolinat. Joskus on miettinyt esimerkiksi hiljaisessa kaupunkiliikenneajossa, miltä kuulostaa sivullisen korvaan Cali3n lootan gloksahdus, joka on melkoinen "äänivoimavara" myös.  Kovaäänistä vaihdelaatikkoa on aika vaikea pitää edistyneen tai muuten kovin hienostuneen teknologian tuotoksena. Eikä se sitä olekkaan ;D. Tältä osin taitaa tilanne uusissa 6 vaihteisissa pyörissä muuttuneen. Myös V11 loota sanoo naks, ei gloks. 
			
- 
				Maailmaan ääntä sopii. Itse asiassa pidän siitä kunnon kolahduksesta josta tiedän että vaihde kytkeytyi. Jos kronahtelee tai vaihtaminen on hidasta tai raskasta pitää tutkia miksi niin on. Ei ole normaalia sellainen.
 
 Kaikki kolme isolohkoisten kuusivaihteista vaihteistoa ovat varsin näppäriä toiminnaltaan. Viisivaihteisiin erona että ovat suorahampaisia ja siksi äänekkäämpiä. Ulisevat siis helposti. Viisivaihteiset ovat suurelta pääosaltaan vinohampaisia. Hampaiden asento ei vaikuta millainen on vaihtotapahtuma ääneltään tai tuntumaltaan. Hammaspyöriä ei siirretä vaan ns orjarenkaita jotka kytkevät asianomaisen hammaspyörän akseliiinsa.
 Pikkulohkoisissa 5-vaihteisissa on suorahampaiset vaihteistot. Tekniikka hieman tuoreempaa mutta periaate sama.
- 
				Omanlainen lonksotus Mertarantaa voisi siteerata ja arvella että "taivas varjele, mikä sieltä tulee".  Omalla kohdalla V11 -vaihteisto/kytkin  -yhdistelmästä kuuluu tyhjäkäynnillä ihan hirmuinen kalkatus...  Pitää varmaan vastata kysyjälle että "kisakytkin"... ;D.  Mutta jos en paremmin tietäisi, en tohtisi tuolla metelillä liikkeelle lähteä...
- 
				Eikös se kalina katoa heti kun lähtee liikkeelle? Eikä taida kilkattaa jos kaasuttelee paikoillaan. Siten on hyvä hämätä.
			
- 
				Siinä on vaan tehokasta suunnittelua. Kovin vaimennus on siellä voimakierroksilla. 
			
- 
				Tervehdys, 
 Äänet ovat tärkeitä.. (Oletko sinäkin alkanut kuulemaan ääniä?  :D)
 Tykkäsin kyllä vanhan pyöreäpyttyisen lempparin saundeista Lanfranconin solo per corsa putkilla ;D
 varsinkin moottorijarrutusjytinästä..
 Sorry vaan mutta muutoin olen Ikkalan linjoilla että vakiot guzzit kuulostaa lähinnä ruohonleikkureilta. Ja lienee hyvä niin useimmille.
 
 
 Ghezzini joka on koneeltaan guzzi oli myös brigs & stratton ennenkuin löysin ja sovittelin siihen titaaniset Akrovovicit.
 Nyt on ducatimaisen hyvä muhkea jytinä joka ei kuitenkaan (yllätys yllätys!) häiritse naapurustoa vaikka ovat isoreikäiset suorat putket!
 Kohtahan sitä pääsee taas laulattamaan!! Jee!
 
 HD: n äänet ovat sen laitteen paras puoli (heh. ja miltei ja monen mielestä ainoa.. voinen näin sanoa kun olen niitä jo kolmisenkymmentävuotta pidellyt..)
 Ei ole ikinä mennyt jakoon miten Ducatit ovat päässeet tyypityksistä läpi kun vakiotkin laitteet jytisevät niin upeasti..
 Tosin itselleni ei vakioita ole ennen viime syystalvea eksynyt. (ykspyttysessä nelipuolikkaassa mr-kilpisessä oli valmiina tehtaan megafoni! ja 900 SS kuningasakseli desmossa on suorat Contit).
 Saa nähdä minkälaiset ovat äänet jos ja kun kerkeän laittaa Mille S2 Desmon tulille. Siinä on orggis Silentiumit joissa on käsittääkseni vaimennus.
 
 
 
 
 
 
 
- 
				Ei ole ikinä mennyt jakoon miten Ducatit ovat päässeet tyypityksistä läpi kun vakiotkin laitteet jytisevät niin upeasti..
 
 Italiassa ilmeisesti firmat ja viranomaiset työskentelevät läheisessä yhteistyössä.
 Reilu vuosi sitten kyseltiin Turpon Bimotaan tyyppihyväksyttyjä äänenvaimentimia siltä varalta,
 että katsastus vielä joskus tulee. Yksi paja oli valmis hyväksyttämään Bimotan Zardit 600 EUR hintaan:
 La produciamo costo euro 600.00 omologate
 Ei tullut kysyttyä, että olisiko pyörä pitänyt toimittaa sinne vai olisiko hyväksymispaperit ja
 nauhat tulleet postissa.
 
 
- 
				Italialaiset tuntien, valokuva pyörästä putkineen olisi riittänyt. Töissä hommattiin saapasvaltiosta suuri kompressori. Sen mukana seurannut dokumentaatio ei vastannut konetta. Kun sitten siitä valitettiin valmistajalle, asia korjaantui uusilla dokuilla. Tosin sisältö oli sama, etusivulle oli vaihdettu kyseinen kompura..
			
- 
				Ihmisen mieltymys ääniin on kummallinen, selittämätön juttu. 
 Tiedän aikuisia tyyppejä jotka ovat käyneet Antti Tuiskun konsertissa.
 
 https://m.youtube.com/watch?v=yFCLq1HGxDE
- 
				Ihmisen mieltymys ääniin on kummallinen, selittämätön juttu. 
 Tiedän aikuisia tyyppejä jotka ovat käyneet Antti Tuiskun konsertissa.
 
 
 Masentuneesta olotilastani huolimatta repesin nauruun!