Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Muut italialaiset moottoripyörät => Aiheen aloitti: Breeze - Helmikuu 24, 2018, 13:49:27 ip

Otsikko: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Helmikuu 24, 2018, 13:49:27 ip
Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900 vuosimallia 2000.
Nyt on "adventure"prätkä uusia seikkailua varten.
(https://cdn.nettimoto.com/live/2184655/Cagiva-GranCanyon-4b1e729d8e00a2c6-medium.jpg)
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 24, 2018, 14:12:46 ip
Hyvä valinta!
Todella monikäyttöinen laite.
Yksinkertainen rakenne on hyödyksi. Monet pelkäävät jakohihnoja mutta ne voi vaihtaa ihan kotioloissa eikä ole monimutkaista vaikka niin pelotellaankin. Ei myöskään tarvita erikoismittareita hihnojen kireyden säätöön.
Se voi yllättää että vielä tässäkin mallissa on tuumamitoitettuja osia vaikka H-D-vaiheesta onkin jo aikaa kulunut.
Moottorin asennussuunnasta johtuu että ohjauslaakeri on kovilla. Kaikissa Ducateissa/Cagivoissa joita taloudessa on ollut on voitelusta huolimatta usein, muihin pyöriin verrattuna, tarpeen vaihtaa ohjauslaakerit. Ohjauslaakerin kunto selviää kun ottaa etupyörän pois ja kääntelee ohjausta keskiasennon kahta puolen. Jo ei nyi tai jurise niin asia on kunnossa.

Toinen tarkistettava kohde on vasemmalla laturin kopan kannessa oleva pieni laakeri. Sen ennakoiva vaihto säästää varallisuutta erityisen paljon.

Hauska peli ajella ja kulkee vähällä bensiinillä. 
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: GuzGuz - Helmikuu 24, 2018, 14:30:55 ip
Ei taatusti montaa "isoa" Gagivaa ole suomessa.
Näppärän kevyen näköinen.
Eikös noissa ole 900cc Dukatin kone, samaa pohjaa käytettiin vissiin kiristetyissä Ducatin SS kyykyissäkin?


Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 24, 2018, 14:56:50 ip
Samaa konetyyppiä käytettiin pitkään. Tämä on Ducatin ns Pantah-moottori mutten muista kuinka mones kehitysvaihe. Takasylinteri on jo tässä "väärinpäin" eli pakoputki sojottaa siinä taaksepäin.
Taloudessa on ollut kolmea tämän koneen kehitysvaihetta: ilmajäähdytteinen jossa pakoputket eteenpäin, vesijäähdytteinen 2V malli jossa takapytty jo nykyisellä tavalla ja sitten ihan tuon näköinen moottori pienellä öljynjäähdyttimellä ja ruiskulla. Tehohaarukka 60 - 98 hv. Sen enempää ei oikeastaan kannata 2V-moottorista ulos yrittää.

Tuossa on varmaankin IAW16M-moottorinohjaus. Aikanaan siihen oli eri tason virityslastuja. Moni kuitenkin palasi kokeilujen jälkeen vakioasetuksiin. Taisi tulla polttoaineen kulutus liian isoksi tehontuottoon nähden. Matkantekoonhan nämä on tarkoittettu.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 24, 2018, 16:09:01 ip
Hieno peli. Koneessa ei ole edes paljoa eroa SS:ään tai ST:hen. Pienin päivityksin pääsee aika lähelle niiden suorituskykyä.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Helmikuu 24, 2018, 16:14:40 ip
Toinen tarkistettava kohde on vasemmalla laturin kopan kannessa oleva pieni laakeri. Sen ennakoiva vaihto säästää varallisuutta erityisen paljon.


Tuota voisit vähän avata, kun ei kuullosta tutulta... ???
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Helmikuu 24, 2018, 18:55:48 ip
Hieno peli. Koneessa ei ole edes paljoa eroa SS:ään tai ST:hen. Pienin päivityksin pääsee aika lähelle niiden suorituskykyä.

Mihin noihen sivulaukkujen kanssa on kiire... ;D
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Helmikuu 24, 2018, 19:01:09 ip
Moottorina on tosiaan Tuksun 900 kuutioinen kone kahdella jakohihnalla ja pakko-ohjatuilla venttiileillä.
Melko tuttu minulle, kun tallista löytyy 600SS

Kun siirsin prätkän tallista toiseen, niin kieltämättä kuivakytkin ei anna tottumattoman korvaan kovin ehjän moottorin mielikuvaa...
Myyjä sanoi, että onneksi meni "alan miehelle", koska muuten olisi saattanut jäädä myymättä.

Tähän mennessä ainoa erikoisuus on Nissinin jarrut, kun muissa laivueen Italialaisissa (Tuksu, Aprilia, Cagiva ja M-G) on Brembon jarrut.
Joten hyllyssä olevat varaosat ei käy.

Seuraavaksi se purkautuu päreiksi, jotta tulevat ajokauden sujuisi ilman suurempia yllareitä.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 24, 2018, 22:41:52 ip
Hieno peli. Koneessa ei ole edes paljoa eroa SS:ään tai ST:hen. Pienin päivityksin pääsee aika lähelle niiden suorituskykyä.

Mihin noihen sivulaukkujen kanssa on kiire... ;D

Varmaan suorituskyky riittää aluksi, mutta tietäähän sen..
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Helmikuu 24, 2018, 23:01:01 ip
Hieno peli. Koneessa ei ole edes paljoa eroa SS:ään tai ST:hen. Pienin päivityksin pääsee aika lähelle niiden suorituskykyä.

Mihin noihen sivulaukkujen kanssa on kiire... ;D

Varmaan suorituskyky riittää aluksi, mutta tietäähän sen..

Kyseessä on miun laivueen tehokkain prätkä ja tähän saakka matkaa on taivallettu 34hv Cagivalla tai 53hv Ducatilla, joten Gran Canyonin 73hv räjäyttää pään irti... ;D
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 25, 2018, 03:16:04 ap
Toinen tarkistettava kohde on vasemmalla laturin kopan kannessa oleva pieni laakeri. Sen ennakoiva vaihto säästää varallisuutta erityisen paljon.
Tuota voisit vähän avata, kun ei kuullosta tutulta... ???
Karvaasti asian kokeneena voi laturin kunto kärsiä jos sen kannatinlaakeri pettää. Tavattoman helppo homma tarkistaa kun ei tarvitse avata kuin kaksi ruuvia.

Kytkimen suhtee tultiin minulle kertomaan että kohta kone poikii. Oli avoin hiilikuituinen kansi. Avoin kansi on eduksi kytkimelle: pöly pääsee pois. Aiemmin umpikopalla piti pysähtyä kun kopan sisällä oli ryöhnää niin paljon että kytkin ei irrottanut. Kansi auki ja kaikki levyt irti ja takaisin. Taas pääsi tuhannen kilometriä ilman ongelmia. Muutaman minuutin homma linja-autopysäkillä.

Jos starttina on Nippon Denso niin kannattaa katsoa että akku on hyväkuntoinen ja täynnä virtaa. Starttimoottori polttaa kenttäkääminsä varsin helposti. Vika jää lisäksi piileväksi. Ensin luulee että akku on huono koska startti on laiska. Asia kyllä selviää. Myöhemmin.
Jännä että japanialainen startti jaksaa, toisinaan, vääntää kylmän koneen käyntiin mutta lämmintä ei. Teoriaa: huono akku tarjoaa virtaa joka ei ole riittävä pyöräyttämään konetta riittävän nopeasti. Silloin virta kasvaa suureksi, tapahtuu yletöntä rasitusta ja se polttaa käämin.

Ei ole tarkoitus pelotella vaan kerron mitä itselle ja muutamalle kaverille on sattunut lukuisten eri Ducati-Cagiva-H-D-sukuisten italianpyörien parissa. Minähän ne sitten olen korjaillut.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: NorgeGTL - Helmikuu 25, 2018, 08:47:17 ap
Hyvän näköinen pyörä ja samasta muotista kuin Canyon ja Navigator. Itselläkin on tuon Gran Canyoniin kosketuspintaa kun kaverilla oli sellainen monet vuodet. Venttiilien säätäminen oli muistaakseni tuskaa kun tilaa oli toimelle hyvinkin vähän. Vääntö oli kuulemma rautaa. Itse en pyörää koskaan ajanut. Myyminen oli melkoisen pitkä koitos kuten tällaisilla luojan hylkäämillä monesti on. Omalla ostoslistallani on Elefant.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Helmikuu 25, 2018, 18:51:02 ip
Venttiilien säätäminen oli muistaakseni tuskaa kun tilaa oli toimelle hyvinkin vähän.

Sen verran katselin huoltomanuskaa, että venttiilien säätö alkaa "irroita pakoputket..." ;D
Sen verran vilkasin, että koko takarunko on pulteilla kiinni ja se pitää irroittaa venttiilinsäätöä varten.
Joten kyllä siellä tilaa on, kun sen tekee ohjeiden mukaan...
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: TunturiTT - Helmikuu 25, 2018, 22:34:49 ip
Sehän vaan kertoo, että kilpailen sukua ollaan..  :P
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Maaliskuu 03, 2018, 20:58:45 ip
Moottoripyörässä ei ole koskaan tilaa riittävästi, niin tässäkin mallissa bensapumppu on laitettu etummaisen sylinterin alle.
Koska On Ducatin pata, niin kone on mallia "roikkuva, eli alapuolella ei ole mitään runkoon viittaavaa, joten pohjapanssari olisi melkoisen rakentelun takana, joten ei ajeta kivikossa.
Bensapumpusta tuli mieleen ko. ikäluokan Cagivaa vaivaava ongelma.
Bensapumpun polttoaineen tulo on n. 10mm halkaisijalla oleva putki ja tankilta tuleva putki on n. 6mm
Eipä löydy enää varaosana, ellei jostain interwebin kätköistä sitten.
Onneksi sinne matkalle voi tehdä muokkauksen, jolla paksuus saadaan kivutomasti ja halvalla muutettua.

Sen verran katselin varaosafilmiä, että vissiin vähemmän osia on saatavilla kuin niitä, mitä ei saa.
(https://i.pinimg.com/564x/60/da/b2/60dab221122b56cb011022b116f42a1f--meditation-galleries.jpg)

Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 05, 2018, 22:41:01 ip
Onkos näihin ollut saatavilla sellaista Bemari-tyylistä pohjapanssaria, joka kiinnittyy moottoriin? Sellaisen järki lienee lähinnä lentävien kivien estoon, ei niinkään kiviin nojailuun..
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Maaliskuu 06, 2018, 20:33:32 ip
Siinä on se harmaa alakuuppa, joka suojaa hyvin bensapumpun, öljynsuodattimen yms. siellä majailevat kolskeet.
Kuuppa on melko tukevaa ja paksua tavaraa, mutta ei tosiaankaan mikään panssari.

Siihen saisi pohjapanssarin, kun virittäisi lisäjatkot kaatumaraudoille, mutta ulkonäkö olisi melkoinen, kun yhdet putket tulisi jalkatappien alta suoraan eteenpäin ja toiset putket tankin vierestä suoraan alaspäin.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 06, 2018, 21:34:08 ip
Ei ole tarvinnut kyseiseen malliin suunnitella pohjapanssaria kun ei kukaan ole kysynyt. Valmistaja ei liene tarkoittanut pyörää kovin vaativaan maastoon. Metsäautoteitä ja pienempiäkin polkuja tuolla taittaa mutta ei kovin merkittävällä nopeudella. Kunhan huolehtii keulan ja takajoustintuen kantavuudesta. Paras suorituskyky löytyy mutkaiselta asfaltilta.

Bensapumppuja löytyy sekä Biltemasta että myös Motonetistä jos haluaa maksaa hieman lisää. Muutenkin varaosasaanti on hyvin turvattua sillä Kymenlaaksosta löytyy maahantuoja. Tai löytyi ainakin muutama vuosi sitten kun viimeksi tilailin setin jakohihnoja ja muita huolto-osia.

Olen ylläpitänyt ja huoltanut tämän seudun ikääntyneitä Ducateja. Cagivoita on ollut vähemmän mutta ei niissä isoja eroja ole muuten kuin että sähköt ovat vähän sinnepäin.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 06, 2018, 21:42:13 ip
Eipä tuo taida muutenkaan olla tarkoitettu kovin vaativaan maastoon. Minun silmään kyllä ihan sievä peli.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Maaliskuu 07, 2018, 20:40:35 ip
Cagivoita on ollut vähemmän mutta ei niissä isoja eroja ole muuten kuin että sähköt ovat vähän sinnepäin.

Muovikassillinen superseal-liittimiä on varattu Cagivan alkuperäisten, sisältä vihreiden liittimien tilalle...
Jos ne sähköhuolet vaikka vähän vähenisi.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 07, 2018, 21:07:18 ip
Cagivoita on ollut vähemmän mutta ei niissä isoja eroja ole muuten kuin että sähköt ovat vähän sinnepäin.
Muovikassillinen superseal-liittimiä on varattu Cagivan alkuperäisten, sisältä vihreiden liittimien tilalle...
Jos ne sähköhuolet vaikka vähän vähenisi.
Onko liittimille hyvat pihdit? Yleensa kauppias myy pihdit joilla tulee kerralla molemmat puristukset.
Omasta mielesta parempi tulos tulee yksinkertaisemmilla pihdeilla.

http://www.motomatti.fi/2012/01/sahkotoihin-tyokalut.html
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Maaliskuu 08, 2018, 17:41:14 ip
Cagivoita on ollut vähemmän mutta ei niissä isoja eroja ole muuten kuin että sähköt ovat vähän sinnepäin.
Muovikassillinen superseal-liittimiä on varattu Cagivan alkuperäisten, sisältä vihreiden liittimien tilalle...
Jos ne sähköhuolet vaikka vähän vähenisi.
Onko liittimille hyvat pihdit? Yleensa kauppias myy pihdit joilla tulee kerralla molemmat puristukset.
Omasta mielesta parempi tulos tulee yksinkertaisemmilla pihdeilla.

http://www.motomatti.fi/2012/01/sahkotoihin-tyokalut.html

Pihdit löytyy, mutta tuo liittimien purkutyökalu vielä puuttuu.
Olen myös kutistesukan suurkuluttaja ja tinaakiin menee harkituihin liittimiin.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 08, 2018, 20:20:24 ip
Liittimien purkuun: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Muut/Liitintyokalu-12-kpl-2000031403/
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 08, 2018, 20:22:00 ip
Onko tuo työkalu purettavissa, että saisi lambda-liittimen purettua?
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 08, 2018, 21:09:06 ip
Onko tuo työkalu purettavissa, että saisi lambda-liittimen purettua?
Tuo aiemman linkkini kulmikas malli ei ole asiallinen.
Bilteman liitinpurkusarja on asiallinen. Ei kuitenkaan ammattilaatua.

Lambdaliitin lienee Superseal? Hieman hankala mutta purkaantuu kunhan malttaa.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Maaliskuu 08, 2018, 21:16:55 ip
Aiemmassa elämässä (yksi ammattinimike on autosähköasentaja...) tuli aina mieleen liittimien kanssa pelatessa, että miksi, oi miksi niin monta erilaista liitintyökalua tarvitaan niin yksinkertaisen asian suorittamiseen kuin liittimen irroitus kotelosta... >:(
Maailmassa on monta stantardoitavaa asiaa...
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 08, 2018, 21:55:44 ip
Lambda-anturin liittimelle on oma haarukkansa, samaa tyyppiä tuon kanssa. Niitä on muutamaa pituutta.
Monenmoiset liittimet on kyllä ärsyttäviä. Joissakin autoissa on hyviä malleja, joissa on kiristyssanka. Se varmistaa liittimen pohjaan menon ja kiinnipysymisen, mutta on helppo avata. Niissä on tietenkin sitten yleensä enemmän niitä kaapeleita, eli ihan takavalon johtoon sellainen olisi yliampuva.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 17, 2018, 15:02:19 ip
Hieno ja hyväkorisen näköinen pyörä ;D. Varmaan sama moottori ja vaihteisto kuin omassa vm 2001 Ducati 900 Sportissa. 6 pykäläinen vaihtoisto toimii moottorin kanssa mainiosti. Kone kiertää iloisesti 7500 rpm saakka
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Heinäkuu 12, 2018, 18:19:32 ip
Huolia Canyonin kanssa. Alkoi hyytymään reissussa.
Eka 3000km toimi moitteetta, mutta sitten alkoi ongelmat ja kaiken lisäksi tankkauksen jälkeen Kiirunassa.
Ekana tuli mieleen, että vettä tankissa tai jotain muuta, mutta ei se meininki muuttunut seuraavan 1000km matkalla, eikä juuri kulutuskaan.

Ykkösellä ja kakkosella saa kiihdyttää kaasu pohjassa, mutta isommilla vaihteilla alkoi veto katoamaan 4000rpm jälkeen voimakkaasti pätkien, mutta kuitenkin niin, että viittaaa bensan vähyyteen, eikä sytytyskeen.
Käynnistyy hyvin ja paikallaan kaasuttelu onnistuu
Matka-ajo onnistui ilman ongelmia pintakaasulla, mutta huippunopeus oli "herkuttelemalla" maks. 130km/h, joten ohitukset piti tehdä harkiten.

Pyörä on nyt nosturilla ja vikaa aletaan etsimään.

Bensapumppu tulis ekana mieleen, koska sen sävel on ollut koko ajan vähän alakuloinen ja karhea. Se sävel ei ole missään muuttunut, mutta eihän se kerro mitään.

Semmoinen jännä yksityiskohta, että seisallaan ajaessa tasaisella pintakaasulla ja prätkää voimakkaasti heiluttaen puolelta toiselle, niin tuntui ihan siltä, kun se olisi hiukan pätkinyt ???
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: NorgeGTL - Heinäkuu 25, 2018, 15:28:09 ip
Kuulostaa ihan velipojan CX 500:lta vajaa 30 vuotta sitten kun oireet oli tuon laatuiset. Vika oli hapettuneet tulpanhatut ja nimenomaan ne hapettuneet etuvastuksentapaiset, jotka on hatussa ennen kaapelia. Meinaan etsittin sitä vikaa...
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Pekka - Heinäkuu 25, 2018, 22:51:08 ip
Eivät ne minun CX 500:ta hapettuneet, ne etuvastukset katosivat jonnekin sieltä tulpanhattujen sisältä. Jäljellä oli ripaus hiilipölyä.
Vika ilmenee ensin juuri niin, ettei kestä kuormittaa moottoria. Käy muuten hyvin ja kulkee pintakaasulla. Omalla kohdalla vika
tuli myös esille aivan yhtäkkiä. Vian ollessa päällä sytytyskipinä seikkailee jossain missä sen ei pitäisi. Kipinä voi tällöin aiheuttaa läpilyöntikanavia
mitkä kiusaavat sitten joskus myöhemminkin.
Muutkin sytytysjärjestelmänkorkeajännitepuolen katkokset ja eristeviat esiintyvät samalla tavalla. Samalla tapaa ilmenee myös syystä tai toisesta
alentunut sytytyspuolan teho. Toki voi olla käyntiinlähtökin jo huonoa jos puolan kyky antaa kipinää on heikko.
Oman CX:n vika selvisi kysymällä asiantuntevalta taholta:"Onks näissä joku tällainen tyyppivika"? " Joo, ne tulpanhatut menee".
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Heinäkuu 26, 2018, 21:21:05 ip
Nyt on sellainen tilanne, että työnantaja tarvii minua aika tiiviisti, joten vielä pari viikkoa menee ennen kuin ehtii autotallia muuten nähdä kuin pysäköimällä auto sen eteen...
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 26, 2018, 21:33:17 ip
Kuinkas pitkiä Breezen työpäivät ovat?
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Heinäkuu 26, 2018, 22:02:42 ip
Kuinkas pitkiä Breezen työpäivät ovat?

Eihän ne ole työmatkoineen kuin vajaa 10 tuntia, mutta nyt ei oikein muutenkaan nappaa moottoripyörät, kun helle ja duuni lannistaa (kesä-elokuussa 9 viikonloppua putkeen töissä).
Kerätään innostusta ja motivaatiota ja katellaan sitten syssymmällä.

Sain mie sen verran tehtyä, että tilasin Ducatiin jakohihnat ja kiristimet syksyä varten, kun olisi tarkoitus Ducatia ulkoiluttaa parin vuoden tauon jälkeen.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: TunturiTT - Heinäkuu 26, 2018, 22:35:15 ip
Ei kai tuo ole mikään ihme. Itsellä tällä hetkellä työpäivän päälle saanut tehdä eteisessä remonttia. Ei juuri tallille jaksa sen jälkeen.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 26, 2018, 22:45:23 ip
Joo, sorry, näin eläkeläisen mittakaavassa tulee arviovirheitä miten hommat etenevät.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Maaliskuu 24, 2019, 16:25:24 ip
Voi voi.
Startti lopetti viime syksynä sen tekemisen mitä varten se on sinne moottorin kylkeen asennettu, eli kampiakselin pyörittämisen.
No, avauksen jälkeen ilmeni, että eihän siellä ole hiilistä kuin pöly jäljellä.
Korjaussarja, joka sisältää hiilet, hiilisillan, laakerin, helan ja tiivisteet paikoilleen ja kokeilu.
Startti toimii oikein mainiosti, mutta kampiakseli ei pyöri vieläkään...

Internettiä, varaosaluetteloa ja keittokirjaa tovin tiirailtua taitaa olla niin, että startin vapaakytkin luistaa.
Niiin kun mie olisin taas halunnut avata magneeton puolen kopan...

Ei auta netin tuijotus, vaan se on taas alettava >:(
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Huhtikuu 19, 2019, 21:27:07 ip
Koeajo suoritettu.
Kuten pyörän tarinaan kuuluu, niin ei ilman murheita.

Vaihdoin uuden bensapumpun, kun entinen pumppu kuulosti semmoiselta laiskalta ja raihnaiselta.
Uusi bensapumppu on hyvin äänekäs ja kuulostaa siltä, että se painaa hartiavoimin duunia koko ajan. Tai ainakin pumpun ääni kuuluu hyvin tyhjäkäynnillä ja ajossa earit päässä sen äänen erottaa.
Koeajolla n. viiden kilometrin jälkeen, kun eka kerran avasin vähän reilummin, niin tuli hiljaisuus.
Bensapumpun sulake oli palanut (siellä oli 10A sulake ja rasian kannessa lukee, että Fuel Pump 7,5A). Laitoin sinne 15A sulakkeen, kun muita varasulakeita ei ollut.
Toista kertaa en koeajolla kiihdyttätyt rivakasti, mutta normaalia maantieajoa ja siihen päälle kaupunkipyörähdys ja matkaa tuli sulakkeen vaihdon jälkeen vajaa 50km.

Ruiskusysteemi näyttää siltä, että pumppu pumppaa tankista polttoainetta suodattimen läpi, matkalla on suuttimet, sitten paineensäädin ja lopuksi polttoaine palaa takaisin tankkiin.
Paineensäädin näyttään opuksen mukana olevan mekaaninen.

Mitään muutoksia ei ole tehty polttoainelinjoihin tai muuallekkaan.

Joten, mistä mahtaa johtua pumpun sulakkeen palamisen ja se, että pumppu riehuu koko ajan täysillä.


Edit. PA-suodatin on vaihdettu 6000km sitten.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 19, 2019, 22:15:16 ip
En tuohon Ducatin järjestelmään ole tutustunut kuin pintapuolisesti joten ihan eksaktia faktaa en pysty tuottamaan.
Kyseessä on kuitenkin vanhemman tyyppinen tankin ulkopuolinen järjestelmä jossa kierto menee niin että tankin sisällä on esisuodatin, ulkopuolella hana, sitten pumppu, hienosuodatin haara(t) suuttimille ja paluu tankkiin paineensäätimen kautta.

Tyypillisesti, kun imupuolella on tukos pumppu huutaa kuin viimeistä päivää mikäli se sitä ylipäätään pitkään kestää. Voi tuottaa kutenkin painetta sen verran että moottori käy. Tukos voi olla imupuolella neljässä kohteessa: tankin sisäpuolinen esisuodatin, hanassa ahtautta eli tuke tai hana ei aukea kunnolla, letkussa törkyä tai sen sisäpuoli on murentunut ja tukkinut kanavan.
Pumpun painepuolella voi hienosuodatin olla tukossa. Siitä eteenpäin ei vikoja yleensä ole paitsi paineensäätimessä voi olla mutta en ensimmäisenä sitä epäilisi.

Pari kysymystä: onko pyörässä sähkömekaaninen hana? Milloin hienosuodatin on vaihdettu? Ovatko letkut kuinka vanhoja? (Ennen etanolibensan aikoja asennettu?) Millainen on ruiskutuspaine? (Pitäisi olla noin 3 baaria.)
Kyselen myöhemmin lisää kun katselet em. kysymysten pohjalta löytyisikö jotain.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Huhtikuu 20, 2019, 11:46:10 ap
Systeemin on sellainen, että kaksi PA-säiliötä ja kaksi täyttökorkkia.
Tankkien välillä on tasausletku ja toisesta tankista lähtö PA-pumpulle, joka sijaitsee vaakasylinterin alla  lohkon etupuolella.

Bensahanaa ei ole.
Letkun kunnossa ja suurin osa uusittu.
Polttoainepainetta ei mitattu, kun puuttuu välineet.

Mutta löytyi sieltä ongelmaakin,  kuvassa on tankilta pumpulle lähtevä liitoskappale.
Karkea sihti löytyi ainoastaan tankien tasausletkun liittimestä, vaikka varaosakuvan mukaan pitäisi olla siinä PA-pumpulle lähtevässä liittimessä ???
(https://oi751.photobucket.com/albums/xx151/v65lario/DSCN0019_zpszbevftwv.jpg)
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 20, 2019, 12:11:13 ip
Syy ulinaan ilmeisesti löytyi.
Kun virtaus tankista pumpulle on kunnossa ja suodattimet pelaavat niin pumpun melukin todennäköisesti katoaa. Melu, ilmeisesti, johtui siitä että pumpun siipipyörä kavitoi. Nämä vanhemmat pumpputyypit ovat hyvin tehokkaita ja kestävät väärinkäyttöäkin melko hyvin.

Uudemmissa malleissa pumppu, imusiivilä, suodatin ja paineensäädin sijaitsevat tankin sisällä. Tarvitsevat harvoin huoltoa vaikka suodatin on kooltaan vain murto-osa vanhemmasta versiosta. Myös tankin sisäpuolinen pumppu on kooltaan pieni. Siis niissä pyörämerkeissä ja -malleissa joissa on MagnetiMarelli tai WeberMarelli moottorinohjaus.

Itse tykkään ulkopuolisista rakenteista. Helppo huoltaa ja osat halpoja. Pumppuja löytyy, esimerkiksi, Biltemasta ja Motonetistä varsin kohtuulliseen hintaan samoin kuin suodattimiakin.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Huhtikuu 20, 2019, 13:42:49 ip
Tankit oli irrallaan kuivana kuukauden verran, joten olisiko käynyt niin, että tavara oli päässyt kovettumaan ja ei sen takia lähtenyt virtauksen mukana.
Taas on tankit irti, joten syväputsaus on edessä.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 20, 2019, 18:14:34 ip
Tankit oli irrallaan kuivana kuukauden verran, joten olisiko käynyt niin, että tavara oli päässyt kovettumaan ja ei sen takia lähtenyt virtauksen mukana.
Taas on tankit irti, joten syväputsaus on edessä.

Hyvä idea. Puhaltele letkutkin auki. Samalla selviää niitä taivutellessa onko murtumia. Joissakin pumpuissa on imupuolella karkeasuodatin. Kannattaa katsoa.

Toinen mielenkiintoinen käyntihäiriöiden aiheuttaja on huohotussysteemi. Sielläkin on muutama letku jotka menevät mustaan muovisäiliöön. Joskus parikymmentä vuotta sitten askaroin kyseisen pyörämallin kanssa kun se ei käynyt kunnolla ollenkaan. Mutta nykyinen muisti ei kanna sinne asti. Ehkä J-P Laine Jämsästä muistaisi paremmin.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Huhtikuu 20, 2019, 19:13:00 ip
Vasemmassa tankissa, siis siinä, mistä lähtee bensa pumpulle, oli reilusti irtotavaraa, kun taas oikean puolen tankki oli melkein puhdas.
Polttoainesuodatin pitää myös vaihtaa, vaikka sillä on vasta 6000km ajettu.

Nyt on kaikki liittimet ja nipukat puhdisteltu.
Tiistaina O-rengas- ja tiivistekauppaan.

Sen verran huomasin, että suuttimien jälkeen on se paineensäädin, niin siinä oli pieni (4mm) letkulähtö ulkoilmaan, mutta siinä ollut letkua ja se oli aika likainen, joten siinä ei ole ollut letkua pitkään aikaan.
Pitäisikö siinä olla letku?


Karkea sihti löytyi ainoastaan tankien tasausletkun liittimestä, vaikka varaosakuvan mukaan pitäisi olla siinä PA-pumpulle lähtevässä liittimessä ???
Sen verran katselin osia käsissä ja muutenkin tankkihässäkkää, että pieni epäilys on, että ei olla tehtaan jäljiltä.
Tai sitten tehtaalla suojateippaavat tankin aika huonosti maalauksen ajaksi...
Pitää ynnäillä ne osat oikeille paikoille varaosafilmin ja korjausoppaan avulla.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 21, 2019, 11:18:22 ap
Lainaus
Sen verran huomasin, että suuttimien jälkeen on se paineensäädin, niin siinä oli pieni (4mm) letkulähtö ulkoilmaan, mutta siinä ollut letkua ja se oli aika likainen, joten siinä ei ole ollut letkua pitkään aikaan.
Pitäisikö siinä olla letku?

Tästä kysytään usein. Se pieni putki ja mahdollinen letku ovat paineensäätimen vertailupaineen kanava. Normaalisti se on avoinna ulkoilmaan. Näin lähellä merenpinnan tasoa se saa yhden atmosfäärin verran painetta ja ruiskutuspaine on noin 3 baaria. Kun mennään vuoristoon on atmosfääri ohentunut eli vertailupaine alentunut jolloin myös ruiskutuspaine alenee saman verran mutta paine-ero on edelleen vakio.

Jos on ahdettu moottori niin silloin paineensäätimen vertailupainekanava on yhdistetty letkulla imukanavaan. Sieltä paineensäädin saa painesignaalin jonka mukaan ruiskutuspainetta nostetaan vastaamaan ahtopainetta. Paine-ero pysyy edelleen samana imukanavassa ruiskutuspaineen ja imukanavan paineen suhteen.

Siis hyvin analoginen säätömenetelmä.

Jos vapaastihengittävässä moottorissa kyseisen letkun kytkee imukanavaan niin tapahtuu seuraavaa: moottorijarrutuksessa seos menee laihalle mutta myös silloin kun kaasuläppä on kokonaan auki. Syynä se että vapaastihengittävä moottori käydessään tuottaa aina ympäröivää atmosfääriä alemman imupaineen. Sammuksissa tasana vallitsevan atmosfääripaineen, muulloin aina "alipaineen". Lainausmerkeissä siksi että fysikkaa ei tunne kansanomaista ilmausta "alipaine" vaan painetta joko on tai ei ole. Yleensä on, jopa tyhjiössä.
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 21, 2019, 13:44:01 ip
Liekö ihan samanlainen paineensäädin, kuin Jackalissa ja muissa ulkoisella pumpuilla varustetuissa Caleissa. Se on kyllä asennettuna vajaan näköinen, kun letku puuttuu. Tai siis ei puutu  ;D
Otsikko: Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
Kirjoitti: Breeze - Toukokuu 18, 2019, 20:39:14 ip
Tankin putsauksessa tuli pikku hankaluus (yllätys...).
Muovitankki, jossa on tankin tekovaiheessa jätetty metalliholkit letkulähtöjä varten.
Kuinka ollakkaan kakso kolmesta metalliholkista liikahti varttimillin ja alkoi vuotamaan.
Vuoto oli tihkumistatin pienempi, mutta vuoto silti.
(http://www.moottoripyora.org/keskustelu/attachment.php?attachmentid=18442&d=1556559388)

No, eihän tuommoinen ole ongelma. Tiivisteliimaa on maailma pullollaan.
Mutta ei olekkaan. Maailmasta puuttuu etanolibensan kestävää tiivistysainetta.
Bensan kestävää on, mutta liiman toimittajat, joita lähestyin kertoi, että heillä ei ole valikoimassa.
Toimittajia oli mm.
Wurth
Loctite
Kiilto
Casco
Pattex
Ceresit

No, se siitä sitten ja uusi yritys.
Kairasin parin millin Dremel-terällä vähän tankkia edestä pois.
Nyt sitä holkkia on näkyvissä 20mm verran ja muovin valujäljestä päätellen sen holkin kauluksen halkaisija on n. 26mm.
(http://www.moottoripyora.org/keskustelu/attachment.php?attachmentid=18475&d=1556795618)

Lopuksi päädyin kuvan mukaiseen ratkaisuun ja permatex aviation form-a-gasket no. 3 tiivistysaineeseen.
(http://www.moottoripyora.org/keskustelu/attachment.php?attachmentid=18670&d=1558200496)