Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: jAgo - Helmikuu 05, 2018, 20:59:17 ip
		
			
			- 
				Messuvierailulla Milanossa katsetiin myös kaupunkipyöriä.
 Sähköavusteisia ja keppivetoisia olivat.
 
 Nyt löytyi yhdelle ketjujen välttelijälle uusi harrastus tästä polkupyöräilystä.
 
 Saa ainakin juttua aikaiseksi kahviloissa kun alkaa kardaanivetoa kehumaan  ;D
- 
				hieno idea yhteispyörään kun niissä ei kukaan takuulla ketjuja huolla tai kiristele
			
- 
				Tekniikka on kuin evoluutio: se kehittyy ja valitsee parhaat vaihtoehdot. Luonnonvalinta on puhunut!
			
- 
				Kelpaisi tännekin. Ei tarvitsisi pelätä lahkeiden puolesta.
			
- 
				 ;D Wanhojen vehkeiden harrastajana haaveilin aiemmin 20-lukuisesta keppivetoisesta fillarista..
 Noiden kotoa löytyvien puolenkymmenen ketjuvetoisen fillarin seuraksi tuli kuitenkin jo vuosikymmen sitten niin wanha fillari ettei ole ongelmaa kepistä eikä ketjuista!
 
 Ns. nykyään hipstereiden myötä suosituksi on tullut "fiksipyörä".
 Minun 1800-luvun lopun Ordinary bicyclessa on polkimista kiinteä veto etupyörään! Eli olenkin edelläkävijä muodissa!  ;)
- 
				Jarrukin lienee myös yksinkertainen.
			
- 
				Mutta yllättävä. Tehtiin joskun nuorempana jousitettu pyörä mopon renkailla. Myös takanapa oli suora. Ihan ok ajella tasamaalla ja hitaassa maastossa, mutta vauhdissa pyrki nakkaamaan jalat polkimilta ja kuskin matkustajaksi.
			
- 
				Lähimain muuan nikkari teki itse miesten polkupyörästä kardaanivetoisen. Kulmavaihteet tai ainakin toinen niistä lainattiin rälläkästä. Tekijä ei ole sitä kommentoinut, että onko pyörä kevyt ajaa. Oma arvaukseni on, että pitkiin toureihin sillä ei kannata osallistua jos aikoo nousta maalissa korkeimmalle korokkeelle. Tai miehestähän se on tietysti myös kiinni...
 
- 
				Kulmahiomakoneen vaihde on tarkoitettu pyörimään vain yhdestä suunnasta: moottorista pienen rattaan kautta isommalle rattaalle. Suunta toisinpäin saattaa olla hieman ongelmallinen tehokkuuden näkökulmasta. Mutta takanavan päässä sellainen saattaa pelatakin.  Tähän asti purkamani rälläkän vaihteet ovat olleet suorahampaisia kartiohammaspyöriä. Sellainen kyllä, periaatteessa, toimii molempiin suuntiin. Mutta ei ne mitään laaturattaita ole olleet. Epäilen myös kestävyyttä sillä ison miehen paino ja ponnistus polkimella on melkoinen kuorma.
			
- 
				Isot rälläkät, joita olen purkanut, ovat olleet vinohampaisilla pyörillä. Huomattavasti hiljaisempi käyntiääni. 
			
- 
				Isot rälläkät, joita olen purkanut, ovat olleet vinohampaisilla pyörillä. Huomattavasti hiljaisempi käyntiääni.  
 Semmoinen voisi pelata hyvin takapäässä mutta miten etupäässä? Tuskin kahta samanlaista voi laittaa koska silloin välityssuhde on 1:1 joten saa polkea aika rivakkaan. Pitäisi olla hieman pidempi välitys....
- 
				Varmaan kannattaisi laitella ensiöksi lähellä 1:1 oleva välitys ja kardaaniin jokin hallittu jousto, sysäyksenvaimennin. Sitten toisioksi haluttu välitys.
			
- 
				Kiinassa nuo kardaanimunikset ovat kuulemma hyviki yleisiä lainakäytössä huoltoystävällisyytensä vuoksi.
 Hinnat muutamasta kympistä ylöspäin.
- 
				Kiinalaiset tuntien, kaikki "yleiset" välineet pitää tehdä mahdollisimman vaikeaksi riisua. Tuosta ei kukaan varasta ketjua omiin tarkoituksiin..
			
- 
				riippu rengaskoosta mutta jotain 2.5 kinttaalla voisi olla välitys