Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: MarkkuEVP - Tammikuu 22, 2018, 10:30:11 ap
		
			
			- 
				hei
 
 Onko kokemuksia esim . https://www.e-ville.com/fi/3254-led-valot/26063-m2s-moottoripyoran-ajovalon-led-polttimo-12w-12v.html  lampuista alkuperäisiin umpioihin ?
 Hinnat jo alle 7 euroa ja oletettavasti tehokkaampia kuin hehkulangalliset. Toinen isompi malli ( https://www.e-ville.com/fi/3254-led-valot/26061-motoled-moottoripyoran-ajovalon-led-polttimo-40w-12v.html ) jossa on jäähdytyspuhallin ja pituus kiinnikkeesta 62 mm .
 
 Mr
- 
				Kokeilin kahta Motonetin vastaavan näköistä ledivaloa joissa ei ole varsinaista jäähdytystä.
 
 Hyvää:
 - vähän kulutusta
 - asentuu vanhaan umpioon
 
 Huonoa:
 - valokuvio hyvin epämääräinen
 - heikko valoteho
 - ei sallittu tieliikenteeseen
 - väärä värilämpötila
 
 Tätä tekisi mieli kokeilla kun siinä on jo tehoakin mutta se ei mahdu normiumpion koteloon: http://www.motonet.fi/fi/tuote/433050/autoline-h4-led-ajovalopolttimo-12v-ei-tieliikenteeseen
 
 Pari kerhokaveria investoi pyöriinsä valot joissa on erillinen muuntaja ja puhaltimella varustettu jäähdytin. Tehoa näkyy olevan mutta valon väri on sininen. Toinen on jo luopunut siitä. Sai kyllä myytyä hyvällä hinnalla. Kiroili vain sitä että oli leikannut lampun kotelon auki takaosastaan.
- 
				Puhallinmalli ei mahdu ainakaan Jackalin umpioon ilman viilausta, ei kyllä pituutensa puolesta mahdu koteloonkaan!
			
- 
				Lisäsin sen toisen mallin kuvan... en kyllä ymmärrä tuota puhallinta lampun päässä ?. 
 Ei taida kun kierrättää ilmaa umpion sisällä.
 Mr
 
- 
				Tilasin toissa vuonna netistä h4 polttimon, missä on lampun sisälle levitettävä kuparinen jäähdytysverkko. Levittelin verkon huolella lampun seinämille. Toimii hyvin kuumallakin kelillä ja kuviokin on ihan ok, vaikka on Vintagen alkuperäinen umpio. Useamman kympin maksoi ja E-hyväksyntäkin taitaa puuttua..
 Jouko
- 
				Sisällä kierrättää. Ainakaan kovin pieneen muoviumpioon en laittaisi....
 Toinen malli jossa jäähdytin on kannassa ei taas sovellu useinkaan moottoripyörän lampun koteloon ja sekin vaatisi hieman ilmatilaa oheensa.
 
 Myös autoon asennettuna umpion takana olevat tiivisteet ja muut suojat eivät mahtuisi enää paikoilleen. Siksipä noita yritetään jäähdyttää umpion sisäpuolella.
 
 Helpoiten, led-tekniikkaa hyödyntämällä, saa tehokkaan ajovalon hankkimalla usean polttimon sisältävä umpion joka asennetaan halogeeniumpion tilalle.
 
 Mutta hanki ihmeessä tuo jälkimmäinen ja koekäytä ja kerro miten valaisee. Näkyy olevan värilämpötilavalintakin mahdollista. Ihmissilmä kun tykkää hieman keltaisemmasta sävystä kuin aivan valkoisesta.
 
 Noin yleensä näistä ledeistä: monissa tarjolla olevissa polttimoissa on laaja valoa säteilevä pinta kun taas alkuperäinen halogeeniumpio on suunniteltu kapeaa valolähdettä hyödyntäväksi. Laajavalopintainen led voi antaa tehokkaasti valoa mutta se pilaantuu umpiossa heijastuessaan ja mahdollisessa ajovalon linssissä niin että osa valotehosta onkin hajavaloa eikä suunnattua valoa.
 
 Kalliimmissa ledeissä näkyy olevankin valolähteet tehty pienemmiksi juuri tämän seikan vuoksi sopiakseen halogeeniumpiokäyttöön. Samalla ne tarvitsevat tehokasta jäähdytystä jossa tehoa menee harakoille. Kaikki enenergia ei siis muutu näkyväksi säteilyksi. Toki halogeenipolttimokin tuhlaa energiaa muuttamalla sitä silmille näkymättömäksi säteilyksi.
 
 Mutta ledpolttimolle suunniteltu umpio toimii ok. Usein niissä on pieniä polttimoita rivissä tai kehässä useita. Lyhyillä valoilla palaa vain osa ja pitkillä kaikki.
- 
				Jos on perinteinen kauhalla varustettu umpio, niin yleensä kuvio säilyy ihan siedettävänä. Tosin H4:ssä taitaa kauha aina ollakin. Ledin valon luonteesta johtuen äärialueet vääristyvät ja värittyvät. Ja tietenkin tuo vastapelaajien häikäisy lisääntyy.
			
- 
				Tilasin toissa vuonna netistä h4 polttimon, missä on lampun sisälle levitettävä kuparinen jäähdytysverkko. Levittelin verkon huolella lampun seinämille. Toimii hyvin kuumallakin kelillä ja kuviokin on ihan ok, vaikka on Vintagen alkuperäinen umpio. Useamman kympin maksoi ja E-hyväksyntäkin taitaa puuttua..
 Jouko
 Minkälainen valoteho siinä on? Oletko tyytyväinen hankintaan? Mihin käytät säästyneen energian vai säästyykö sitä?
 
 Itse laitoin California GTS:ään sinertävät ledit sumuvaloihin. Sumarit kun antavat matalan ja litteän valokuvion normaalisti niin ledeillä tulee hajasäteilyä. Tarkoituksella. En niitä niin sumuvaloiksi tarkoittanutkaan vaan huomiovaloiksi kun ovat leveämmällä kuin varsinainen ajovalo. Valoteho ja siten kulutus ovat pieniä. Niitä voi polttaa jatkuvasti pienissä metalliumpioissa ja siten saada näkyvyyttä itselleen. Sivutieltä tulevat ja muutkin havaitsevat pyöräni paremmin. http://www.motomatti.fi/2017/01/california-1400-lisavalotelineen_16.html
- 
				Eiköhän nuo jäähdytyspuhaltimet ole siellä jäähdyttämässä ledejä. Polttimon aiheuttama lämpökuorma umpiolle lienee kuitenkin huomattavasti pienempi kuin 60W:n halogeenilla.
			
- 
				Ajan kanssa selviää seuraukset mit ledjäähdyttimet vaikuttavat. Jos mitään. Led-tekniikka kuitenkin kehittyy koko ajan. Siihen suuntaan ollaan yleensäkin menossa.
 Taitaa jo joissain pyörissä olla ensiasennusvaloina yksinomaan ledejä.
 1400-malleissa useimmissa on led-päiväajovalot mutta varsinaiset valot ovat halogeeneja.
- 
				Onko noita olemassa jo e-hyväksyttyinä?
			
- 
				Tuolla on samasta aiheesta:
 http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5784.0
 
 MilleGT:n umpion kuviosta olisi kuvaakin, mutten tiedä enää miten niitä tänne liitetään kun kuvan kokorajoitus tulee heti vastaan.
- 
				MilleGT:n umpion kuviosta olisi kuvaakin, mutten tiedä enää miten niitä tänne liitetään kun kuvan kokorajoitus tulee heti vastaan. 
 Kuvankäsittelyohjelmalla saa kuvaa muokattua. Itse teen niin että rajaan kuvasta epäoleellisen pois. Jos resoluutio on edelleen korkea niin kuvankäsittelyohjelmalla sitä voi edelleen huonontaa niin että kelpaa. Vaikka taso onkin alhaisempi niin kuva on vielä riittävän hyvä kertomaan asiansa kun sen vastaanottaja suurentaa katsellakseen.
 
 Windowsin matkassa tulee jokin yksinkertainen systeemi jolla kuvia voi muokata mutta netistä saa asennettua toimivia varsin eteviäkin kuvankäsittelyohjelmia. Ilmaiseksikin.
 Linuxsissa käytän enimmäkseeen Pinta-nimistä kuvankäsittelyohjelmaa jolla saa hetkessä kuvan muokattua. Jos on alkuperäisen kuvan tallentanut kannattaa muokattu kuva tallentaa eri nimellä. Jää se hyvä kuva turmelematta.
 
 Puhelimien kilkkeistä en niin tiedä kun en käytä.
 
- 
				Jos kuvaa ei muuten tarvitse käsitellä niin tuolla saa kuvat pienennettyä parilla klikkauksella:
 http://www.bricelam.net/ImageResizer/
 
 Ohjelman sai aikaisemmin Microsoftilta (ennen Win7), mutta jostain syystä ei nykyään.
 
 
- 
				Eikös nyt ihan tavallisella Paintillakin saa kutistettua. Jos siis käyttis on Windows.
			
- 
				Nonnii kokeillaas.
 
 Eli polttimo on tuo, hankittu syksyllä 2015 ja käytetty reilu pari vuotta ilman ongelmia.
 https://www.ebay.com/itm/1x-Motorcycle-Bike-3600LM-H4-30w-CREE-LED-HeadLight-H-L-Head-Beam-bulb-White-/221572864508
 
 Jäähdytin on kyllä iso, ei mahdu lamppuun ilman erikoiskonsteja. MilleGT:n lampun takaseinässä on jostain syystä reikä, joka on peitetty muovilevyllä. Sen kun ottaa pois ja hiukan vääntelee kierrekorvakkeita, niin jäähdyttimen saa sojottamaan lampun takaa ulos. Polttimossa on kolme lediä, kaksi palaa lyhyet päällä ja kolmaskin syttyy pitkillä.
 
 Ylempi on siis lyhyet päällä, alemmassa (pitkillä) palavat kaikki ledit
 
 EDIT. Nyt vasta katsoin linkkiä: NO LONGER AVAILABLE. Eli parempia on varmaan jo saatavana halvemmalla. Muttei tämäkään huono ole, ihan toista kuin H4. Tuntuu että ekaa kertaa moottoripyörässäni on ollut valo.
 
 
- 
				Tilasin toissa vuonna netistä h4 polttimon, missä on lampun sisälle levitettävä kuparinen jäähdytysverkko. Levittelin verkon huolella lampun seinämille. Toimii hyvin kuumallakin kelillä ja kuviokin on ihan ok, vaikka on Vintagen alkuperäinen umpio. Useamman kympin maksoi ja E-hyväksyntäkin taitaa puuttua..
 Jouko
 Minkälainen valoteho siinä on? Oletko tyytyväinen hankintaan? Mihin käytät säästyneen energian vai säästyykö sitä?
 
 Valoteho taisi olla jotain 3000 lumenin luokkaa. Ihan tyytyväinen olen ollut tuohon ratkaisuun ja alkuperäisen halogeenipolttimon kyllä hakkaa mennen tullen. Kurapyöräsivuilta tuon bongasin muistaakseni. Ei ole vastaantulijat vilkutelleet valoja, mutta kerhokaveri sanoi valon kuitenkin näkyvän päivälläkin hyvin kaukaa jo. Siinä on jokin 7000K:n värilämpö, liekkö sekin osasyynä hyvään näkyvyyteen. Hinta taisi silloin olla rahteineen jotain viidenkympin luokkaa, joten ei ihan halpa ollut. Ostin, kun ajattelin tehdä sumuvaloista päivävalot ja nekin ledeiksi samalla vaihtaa, mutta on jäänyt tuo muutos ainakin toistaiseksi tekemättä. Virran kulutus on melkoisen paljon pienempää noissa ledeissä, joten kait se akkua ja laturiakin säästää. Etsin tuota polttimoa äsken netistä, mutta voi olla jo jäänyt tuotannosta pois. Nämä kehittyy niin vauhdilla, että joka vuosi varmaan saisi uutta hankkia, jos haluaisi viimeisimmän kehitysversion myötä harrastaa. Sen sijaan löysin tällaisen:  https://www.amazon.com/LED-Headlight-Kit-Conversion-Lumileds-ZES/dp/B01GJIPCH2
 Taitaa olla jo melkein kolme kertaa lumeneita meikäläisen vastaavaan.. Kait siinäkin on rajansa, mikä on järkevää.
 Jouko
- 
				
 Pistin tilaukseen paria tyyppiä kun ei hinnat vie konkurssiin. Muutama viikko menee matkalla... ja ajokelitkin ( -20 ) sopivan epämukavat tällä hetkellä, että joutaa odotella.
 
 mr
- 
				Vuosien mittaan olen temunnut monien ledien ja ksenonien kanssa ja huomannut sen, että on aivan tuurissaan milloin hankittu lamppu ja käytössä oleva umpio toimivat viimeisen päälle yhteen. Kirkkautta saa helposti mutta kuvion muoto ja valon tasaisuus on monesti hakusessa. Paras onnistuminen on ollut Boschin 100 milliset lisäpitkät ksenonien kanssa, jotka ovat nyt Stelviossa. Erittäin hyvät. Toisaalta Pegason alkuperäinen umpio on surkea ja erityisesti lähivalo. Kaukovalo on sentään kohtuullinen ledillä terästettynä ja vaikka lähivalo palaa samaan aikaan niin kaukovalo tasoittaa laikukkuutta. Ksenonia on kokeiltu ja lediä. Mitä kirkkaampi valo sitä laikukkaampi kuvio. Nyt viimeinen viritys on kokeilla led-sumuvaloja loiventamaan laikukkuutta jahka ehtii asentamaan. Motonetin H4-ledit, Autoline, eivät ole toimineet missään. Stelviossa on nytkin sellaiset mutta syyspimeillä varsinkin lähivalot ovat melko syvältä. Emännän Stelviossa on hyvät halogeenit ja paremmat valot.
			
- 
				Motonetin H4-ledit, Autoline, eivät ole toimineet missään. 
 Näitä olen itsekin testaillut ja tullut samaan tulokseen. Myös Bocsh-merkkisiä perusledejä. Ei ole tehoa eikä kunnon valokuviota. Harhavaloa taivaalle ja puskikkoon. Hyvät laitteet maksavat, ovat isokokoisia ja siksi hankalia asentaa ajovalojen sisään.
 Kun lampun kotelon avaa niin se altistaa umpion kosteudelle ja lialle.
 
 Ottaen huomioon valoja palvelevan tekniikan niin niissä malleissa joissa laturi on kampiakselin päässä on erittäinkin hyvin puolusteltavissa käyttää led-valoja, vaikka hieman honompiakin. Varsinkin jos ajo on lyhyttä ja usein käynnistyksiä tai ajetaan alhaisilla kierroksilla. Näissä pienitehoisen laturin lisäksi on usein iso akku joka ei aina ehdi täyttyä pätkäajossa saa myös latausta varmemmin.
 
 Niissä malleissa joissa hihnavetoinen, autotyyppinen laturi on perinteisellä paikallaan on virrrantuotto huomattavasti tehokkaampaa eli sähköä syntyy bensiinistä varmasti riittävästi. Tässä tapauksessa vähän tehoa käyttävät laitteet, kuten led-valot, säästävät suoraan tankkauskustannuksissa, akun toiminnassa ja laturin hihnan kulumisessa.
 
 1400 Californiassa on valoautomatiikkaa ja normikäytössä itselläni on ajon aikana käytössä kahdeksan lediä eteenpäin ja muutama ledi taaksepäin. Sitten kun tarvitsee isoja valoja, kuten pimeän aikaan, käytän toistaiseksi halogeenejä. Niitä, enimmillään, on eteenpäin 4 kpl. Vaikutti varsin riittävältä kun taivalsin viimeksi pimeässä. Asia jota kyllä vältän. Pimeässä ajettu hirvikolari aiheutti jonkinlaista kammoa sillä pimeydessä olikin yllättäin varsin kova kohta.
- 
				Ihan sama asia noiden halpis xenoneiden kanssa, joita laitellaan autoihin, joissa ei ole xenon umpiot. Kuviot ovat surkeita ja hajavaloa sekä heijastusta on muiden kiusaksi asti. Parhaiten taitaa toimia pyöreissä, suoralasisissa lisävaloumpioissa. Jos siis ei ole oikeasti tarkoitettu kaasunpurkausvaloille heijastinpinta.
 Ledeissä hankaluus on sen valon kohdentaminen heijastimeen, kun niitä yleensä on rypäs. Neliöledin valo on kuitenkin aika pistemäinen.