Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Tammikuu 14, 2018, 20:03:50 ip
-
Rassailin renkaanvaihdon yhteydessä California Adamantin, omaa sukua California 3:sen etujarrulevyjä.
Joskus olen törmännyt rikkinäisiin osiin mutta tässä yksilössä jarrut ovat kunnossa. Purin, pesin ja tarkistin. Vielä menee muutaman vuoden.
http://www.motomatti.fi/2018/01/california-adamant-etujarrulevyjen.html
Jos levyt pettävät niin on kaatuminen vaarana.
-
Tuollaiset purettavat ja huollettavat holkit olisivat kyllä poikaa. Nykyään kertakäyttöisiä.
Tuosta holkin rakenteesta, niillä jousilla ei ole oikeasti muuta tehtävää, kuin lähinnä vähentää ääntä. Jarrut toimivat aivan normaalisti ilman jousirikkojakin. Hurisevat ja kalkattavat toki. Rallimallin jarruissa niitä ei välttämättä ole alunperinkään.
-
Tuollaiset purettavat ja huollettavat holkit olisivat kyllä poikaa. Nykyään kertakäyttöisiä.
Tuosta holkin rakenteesta, niillä jousilla ei ole oikeasti muuta tehtävää, kuin lähinnä vähentää ääntä. Jarrut toimivat aivan normaalisti ilman jousirikkojakin. Hurisevat ja kalkattavat toki. Rallimallin jarruissa niitä ei välttämättä ole alunperinkään.
Nykyään ne ovat niitattuja. Voi niitäkin korjata kunhan löytää tai tekee ne ontot niitit ja niittaustyökalut. Niittaus on mulle melko tuttua hommaa.
Daytona RS:ssä on kokonaan kelluvat levyt ja ne rallattavat hitaassa nopeudessa. Voi niitä levyjä olla muissakin malleissa. Poliisit ei ainakaan niistä tykänneet kun ratsiassa huomasivat.
Noita jousia pitää katsella noiden ruostuneiden sijaan. Todennäköisesti niitäkin jostain löytyy tai sitten korvaan ne aaltoaluslaatalla. Sekin hoitanee homman.
-
Ihan ohi aiheen, mutta sattu silimään.
motomatti
Viestejä: 8 770
TunturiTT
Viestejä: 8 770
-
Tuollaiset purettavat ja huollettavat holkit olisivat kyllä poikaa. Nykyään kertakäyttöisiä.
Tuosta holkin rakenteesta, niillä jousilla ei ole oikeasti muuta tehtävää, kuin lähinnä vähentää ääntä. Jarrut toimivat aivan normaalisti ilman jousirikkojakin. Hurisevat ja kalkattavat toki. Rallimallin jarruissa niitä ei välttämättä ole alunperinkään.
Nykyään ne ovat niitattuja. Voi niitäkin korjata kunhan löytää tai tekee ne ontot niitit ja niittaustyökalut. Niittaus on mulle melko tuttua hommaa.
Daytona RS:ssä on kokonaan kelluvat levyt ja ne rallattavat hitaassa nopeudessa. Voi niitä levyjä olla muissakin malleissa. Poliisit ei ainakaan niistä tykänneet kun ratsiassa huomasivat.
Noita jousia pitää katsella noiden ruostuneiden sijaan. Todennäköisesti niitäkin jostain löytyy tai sitten korvaan ne aaltoaluslaatalla. Sekin hoitanee homman.
Bremboja on saanut jonkin toimijan tekemää holkki sarjaa, jotka ovat purettavat. Eli lukkorenkaalliset niitattujen tilalle. Ehkä ebaysta löytyisi?
-
Ihan ohi aiheen, mutta sattu silimään.
motomatti
Viestejä: 8 770
TunturiTT
Viestejä: 8 770
Nyt vähän hävettää. On taittu TunturiTT:n kanssa käydä keskinäisiä keskusteluja liikaa....
-
Bremboja on saanut jonkin toimijan tekemää holkki sarjaa, jotka ovat purettavat. Eli lukkorenkaalliset niitattujen tilalle. Ehkä ebaysta löytyisi?
https://www.tpoparts.com/cat093/index.php?route=product/product&path=2&product_id=225
Olisko nämä sopivia? Mun sportin jarrut on oikeestaan aina nykineet enemmän tai vähemmän eikä niittien putsailu yritykset ole auttaneet kun joskus hetkellisesti. Kokeilen varmaan vielä kevyttä vasarointia http://www.guzzitech.com/forums/threads/brake-rotor-pulsing-resolved.1004/ ja jos sekään ei auta ostan uudet levyt.
-
Ainakin tuo puhuisi vahvasti siihen suuntaan. Ei kyllä ole ihan ilmaisia :o
TPO Racing Full-Floating Brake Rotor Buttons work on the Brembo rotors used on all Ducatis from 1991 through present.
-
Sporttiin tarvittava 20 kipaleen paketti vaan 161$ + postit.
Voi olla että ostaisin kuitenkin uudet levyt. Brembolla on nykyään tarjolla vähän halvempia levyjä mustalla keskiöllä:
https://www.stein-dinse.biz/Brembo/Brake-Discs/Moto/Brembo-floated-brake-disc-320mm-series-oro::174143.html#prettyPhoto
-
Jos jarrut selkeästi nypyttävät niin tuskin kannattaa hankkia noita "kelluttimia" erikseen. Ei välttämättä korjaannu jos vika onkin levyssä.
Varmin tapa on laittaa uusi levy tai uudet levyt.
Viimeksi hankin Storm Motorilta levyt 1100 Brevaan. Ensin oli pettymys mutta ajokilometrien karttuessa ihan ok levyt. Levyt tottuivat minuun ja minä levyihin. Jarrupalat vain piti vaihtaa sellaisiin jotka toimivat EBC-levyjen kanssa.
-
Nuo holkit tulee varmaan siinä kohdin järkiin, kun vaihdetaan olemassa oleville keskiöille kustomkiekot. Eli muoto tai materiaali poikkeaa vakiosta.
-
Brembolla on nykyään tarjolla vähän halvempia levyjä mustalla keskiöllä
Hyväst hyö pelittää, reilut pari kesää alla olleet (EBC FA244HH paloina, pitävät mielestäni paremmin kun Brembon Carbon Ceramic palat eivätkä krahise niin kuin Brembon punaiset Sintered -palat). 1650 gr/kpl. Etummainen kuva = originaalit.
-
Tervehdys "veljet moottorimaailmassa"
Vanhemmissa (80-luku) ainakin Ducati, Bimota, Laverda ns. huippumalleissa oli jarrut joihin ei saanut enää juuri samalla keskiöllä olevia uusia levyjä. Niitä keskiöitä on aikoinaan sitten korjailtu täyttämällä ja ylikokoholkkeja ym. on soviteltu..
"Tuosta holkin rakenteesta, niillä jousilla ei ole oikeasti muuta tehtävää, kuin lähinnä vähentää ääntä"
Oma kokemus on että vähentävät ääntä mutta myös levyjen heilumista joka taasen syö pehmeämmän materiaalin!
Eli mielestäni ja kokemuksestani erittäin oleellisia!
(alkupään SFC1000 Laverdoissa niitä ei uutena ollut ja nopeasti menivät huonoiksi/väljiksi)
Huomattiin että uudemmissa Ducateissa on ja laitettiin ne jousiprikat ja johan alkoivat levyjen keskiöt paremmin kestämään.
Nykyäänhän kuulemma jo kaikkea saa (ja helposti ja halvalla?) mutta usein jopa lehtien esittelyssä olevissa 80-lukulaisissa on 90-lukulaiset levyjarrujen keskiöt!
Saa siinä jenkkientisöijät näyttelyissä niitä eroja tekeviä pisteitä jos on oikeanlaiset! ;)
-
Siitä se äänen väheneminen tuleekin. Kiekko kulkee koko ajan suht samassa linjassa. Ilman jousia levyn asento voi vaihdella ja jarruttaessa lisätä ääntä, kun palat pakottavat levyn linjaan. Sekä tietenkin se kolkotus, kun ei ole jousirikkoja.
Noita täyskelluvia käytetäänkin lähinnä kilpakäytössä, jossa käyttöiällä ei ole niin suurta merkitystä. Kilpaosat harvemmin on tarkoitettu kestämään maantiemaileja äärettömiin.
Nykypäivänä luulisi olevan kohtuullisen kustannustehokasta valmistaa identtisiä replikoita vanhemmista keskiöistä. Jo aika pienillä konepajoilla olisi tarvittava välineistö.
-
Nykypäivänä luulisi olevan kohtuullisen kustannustehokasta valmistaa identtisiä replikoita vanhemmista keskiöistä. Jo aika pienillä konepajoilla olisi tarvittava välineistö.
Laser- ja vesileikkureita on jo yleisesti. Hommaan sopinee paremmin vesi vaikka ei laserkaan kummoisia rösöjä levyn reunaan jätä.
Niin kutsuttu abrasiivinen vesileikkuri on niin tarkka että tuskin tarvitaan edes koneistusta. Monet jarrulevykeskiöt on tehty leikkaamalla prässissä. Sen kertoo leikkuujälki mutta "niittien" reiät on pitänyt koneistaa määrämittaisiksi.
Itse jarrulevyn teko on osittain koneistusta jos tehdään perinteinen levy. "Piparkakkulevyt" tehdään vesi- tai laserleikkurilla. Vesileikkaus ei paljoa viimeistelyä tarvitse.
Ennen levyt olivat kalliita. Nykyään hinta on tullut lähemmäksi kuluttajan kukkaroa.
Lähinnä sopivan materiaalin valitseminen on tärkeää. Pitää kestää lämmönvaihteluja vääntymättä ja lisäksi olla hyvä jarruttamaan ja kestävä.
Tässä firmassa tiedän tehdyn monimutkaisempiakin osia: https://www.muototera.fi/
Muototerässä on hommissa pari motoristia joilla, ainakin toisella, on italialainen moottoripyörä.
Jos keskiö on lautasmainen niin se lisää vaikeusastetta ja tuo pari työvaihetta lisää.
Laserleikkausta: http://www.levynelio.fi/
-
Biltemasta saa crossipyöriin jarrulevyjä. Minulla on sellainen kiekko ratapyörän etujarruna. Ennen nekin olivat vain laaserilla poltettuja, mutta viime viikolla huomasin niidenkin olevan tasohiottuja nykyään. Olisiko jostain tullut palautetta? Omani ainakin toimii hienosti.
-
Tässä keskustelun ohessa olen miettinyt eräänlaista hifistelyä. Asia koskee sitä että halpislevyjä hankkineet ovat kuitenkin kohtapuoleen siirtyneet kalliimpien merkkilevyjen käyttäjiksi.
Leikkuusta voi jäädä sisäisiä jännityksiä levyyn. Olisiko tarve vanhentaa materiaali ennen leikkuutta vai leikkuun jälkeen? Vanhentaminen on syklinen lämmön ja jäähtymisen vuorottelu. Sen jälkeen vasta hionta jos se yleensä on tarpeellista.
Jarrulevyjen laatu tulee jälkikäteen ilmi kisakäytössä parhaiten. Seuraavaksi vaativaa on liikennekäyttö. Varsinkin jos on tapana ajaa agressiivisesti. Enduro- ja crossihommissa jarruttaminen voi olla rajua mutta varsin lyhytaikaista.
Rataa en ole ajanut niin että olisin saanut jarrut heikkenemään mutta väriä levyihin kyllä olen saanut. Katupyörillä olen saanut jarrut tehottomiksi jarruttamalla kovasta vauhdista lähes pysähdyksiin ja hieman vauhdikkaammassa metsätiepäristelyssä etujarrun katuendurossa muutaman kerran kumimaiseksi ja jarrutehon alentumaan. Silloinkin levy muutti väriään. Kaikissa näissä on ollut Brembon alkuperäisjarrut. Niissä joissa teho on hävinnyt on ollut vain yksi levy edessä. Jarrut ovat toimineet heti kunhan olivat jäähtyneet.
Olen siis ollut tyytyväinen jarruihin mutta vain sillä ehdolla että levyjä on oltava edessä kaksi.
Muuta vikaa sen sijaan on ollut. Takuuseen on vaihdettu jarrulevy Quotaan, 1100 Brevaan sekä viimeksi molemmat etulevyt California 1400:seen. Kaikki täristämisen vuoksi. Joukossa on siis epäkelpoja yksilöitä Brembollakin. Kaikissa näissä on ollut vian ilmenemistä edeltävä hyvin voimakas jarrutus. Käytännössä on jarrutettu niin paljon kuin pystyy jarruttamaan.
Valurautalevyistä toinen täristää Alkoholipyörässä. Mutta sen vuosimalli on 1982. Takuu ei liene voimassa. California III:n puolikelluvissa levyissa ei ole ollut kierousongelmia. Viat ovat johtuneet huonosta huollosta jos niitä on ollut.
-
Hyväst hyö pelittää, reilut pari kesää alla olleet (EBC FA244HH paloina, pitävät mielestäni paremmin kun Brembon Carbon Ceramic palat eivätkä krahise niin kuin Brembon punaiset Sintered -palat). 1650 gr/kpl. Etummainen kuva = originaalit.
Tilasin just noi mustat levyt (brembo 78B40870) ja nyt tarvitsen tietysti uudet palatkin. Jos ajatellaan että ajan pääasiassa normaalia rauhallista katuajoa mutta tavoitteena on rohkaistua mahdollisesti jo tänä kesänä radallekin niin mikä olisi paras jarrupala? EBC FA95HH olis ilmeisesti vastaava kuin yllämainittu FA244HH.
-
Rauhallista ajoa kun pääasiassa ajelen ja toivon levyiltä, vaan en paloilta, pitkää ikää niin olen käyttänyt sekä Brembon että EBC:n orgaanisia paloja. Ensiasennuspaloina on ollut jotain seostepaloja joissa myös metallia joukossa. Hyvin ovat käyneet nekin.
Palat on helppo ja halpa vaihtaa joten nopeampi kuluminen ei paljoa haittaa. Kunhan pitää silmällä ettei päästä liian ohuiksi. Levyt kiittää olemalla ohenematta liikaa. Monissa Brembon levyissä sallitaan vain 0,25 mm:n kuluma per levyn puoli. Siis vain puoli milliä vahvuudesta!
Joskus ovat poliisit mitanneet levyjä. Huvitti muovinen työntömitta. Jarrulevymitan voi ostaa kaupasta eikä ole kovin kallis. http://www.motonet.fi/fi/tuote/7001087/Bahco-BBR400-jarrulevymitta
Levyn mittauksessa pätee pienin saatu lukema. Toinen asia joka levyn laittaa vaihtoon on repeämä jarrulevyssä. Lähtee usein reikien reunoista etenemään. Voi tulla tönkkö jarrutus jos levy murtuu.
Aika paljon näkee loppuunkuluneita jarrulevyjä vanhoissa pyörissä. Monikaan ei tule ajatelleeksi että sekin on kulutusosa. Pyrkivät olemaan myös hinnakkaita. Vaihtaminenkaan ei käy ihan kaikilta omatoimisesti.
Takapalojen vaihto: http://www.motomatti.fi/2017/12/california-1400-gts-takajarrupalojen.html
Etupalojen vaihto: http://www.motomatti.fi/2018/01/california-1400-gts-etujarrpalojen.html
Jarrulevyjen vaihto Brevaan: http://www.motomatti.fi/2012/08/moto-guzzi-breva-1100-etujarrulevyjen.html
Jarrulevyt kestävät 3 - 6 vuotta talouden ykköspyörässä nykyisillä ajosuorituksilla. Jarrulevyjä on myös vioittunut ennenaikaisesti. 1100 Brevassa kaksi kertaa vaihdettu vioittumisen vuoksi, kerran kulumisen ja 1400 GTS:ssä vasta kerran vioittumisen tähden. Jarrupaloja joutuu vaihtamaan useammin. Centaurossa on jo monennet levyt ja jarrupaloja kulunut kassillinen. Mutta siinä on sintteripalat vakiona.
On olemassa erilaisia jarrulevymateriaaleja. Eri materiaaleille on eri jarrupalat. Kannattaa noudattaa ohjekirjan suosituksia. Eikä kauppiaan. Pysykää myös kaukana Bilteman jarrupaloista.
-
Ei kai nyt poliisiautoja oikeilla työkaluilla varusteta, kun ajavat vielä puhkiruostuneilla maijoilla..
Mutta asiaan: radalle uskaltaa kyllä mennä kaikilla kaupasta saatavilla paloilla. Kunhan ovat jotkut järkevät palat, eivätkä mitkään universumin halvimmat, merkittömät palat.
-
Ei kai nyt poliisiautoja oikeilla työkaluilla varusteta, kun ajavat vielä puhkiruostuneilla maijoilla..
Mutta asiaan: radalle uskaltaa kyllä mennä kaikilla kaupasta saatavilla paloilla. Kunhan ovat jotkut järkevät palat, eivätkä mitkään universumin halvimmat, merkittömät palat.
Tässä hyvä paha esimerkki mitä voi löytyä pyörästä kun ei ole katseella huomannut mitään virhettä: http://www.motomatti.fi/2014/01/saaksjarvi-trike-jarrusatuloiden-ja.html
Kyse oli käytettynä ostamani pyörä ja myyjä vakuutti huolletun ja olevan ajokunnossa ja minä uskoin koska kaikki näytti ensiksi hyvältä ja näkyvät viat olivat näkyviä vikoja. Paitsi tämä.
-
Autossa on ollut monesti takajarrupaloissa tuollaista vastassa. Ne saavat harvemmin painetta käytettäviksi, mutta tulevat mukana koko ajan. Kosteus pääsee väliin ja ei välttämättä kunnolla jarrutuksessa sieltä poistu. Jälki on tuollaista.
-
Omassa autossa on rumpujarrut takana. Pari suvea olen aikonut ne purkaa mutta en ole saanut aikaiseksi. Toimivat ok. mutta siksi juuri pitää laittaa palasiksi että toimisivat vielä viisi vuotta. Sitten paaliin. Etujarrut piti remontoida pakosta kun ruoste oli päässyt valloilleen. Noihin aikoihin ajoimme. minä ja Rouva paljon maaseutu- ja mökkiteitä.
http://www.motomatti.fi/2015/07/vakava-vika-dacia-logan-vanissa.html
Anteeksi poikkeama auto-osastolle.
Mutta puoltaa asiaansa niiden moottoripyörien osalta joissa on liukusatulajarru(t). Tarkoittaa että mäntä tai männät ovat yhdellä puolella jarrusatulaa. Tätä tyyppiä on paljon Guzzien takajarruissa ja monissa enduromalleissa ja joissakin pikkulohkoissa edessäkin. Ne jumiutuvat helposti ja jarrun teho heikkenee ja jarrulevy voi vaurioitua. Esimerkiksi Cali 1400-malleissa on isohko liukusatula takajarrussa. Sinne se rapa herkästi kertyy näkymättömiin.
-
Nyt tuli levyt, aika nopeesti ja asialliseen hintaan 159e/kpl ja ilmanen toimitus kotiin. https://www.carpimoto.it/en-FI/
Oli halvin mitä nopeesti ettimällä löysin.
Niitit on erilaiset kun vanhoissa ja selkeesti "löysemmät" levy liikkuu helposti sormilla vääntämällä.
Radalle varmasti uskaltaa millä paloilla vaan, mutta ajattelin että jos on jotain hyväksi todettuja ratapaloja niin mulle tulee kilometrejä sateella ja oikeestaan kuivallakin niin vähän että semmosiakin voisi kokeilla.
Matin kanssa olen samoilla linjoilla siinä että palat saa kulua nopeestikin kunhan eivät heti syö uusia levyjä.
Brembon sivuilta oon vähän vaihtoehtoja kattellu: http://moto.brembo.com/en/results/moto-guzzi/sport-ie/1100/1997/pads/front
Kuvausten perusteella taidan kokeilla noita sinisiä, vai onko ne just Camn:n mainitsemat ei niin pitävät?
-
Ainakin speksien mukaan ovat juuri sitä mitä kaipaat. Mulla on pikkulohkoon tuollaiset odottamassa, edelliset ovat ihan genuine mallia.
-
Jarrujen pitoa on hankala maaritella koska jarruttajia on erilaisia.
Jos joutuu puristamaan kahvaa kovaa niin toinen voi sanoa etta jarrut pitavat huonosti ja toinen etta tarvitaan suurta puristusvoimaa. Jos jarrut pitavat tavattomasti pienellakin puristuksella jarruja moititaan tunnottomiksi. Lisaksi kaikki henkilokohtaiset tottumukset ja mieltymykset.
-
Jos jarrusylinterit ja satulat ovat samaa paria, ei juuri noita Matin mainitsemia eroja tunnu. Paitsi tietenkin ero sintterien ja orgaanisten välillä jne.
-
On niissä eroja "sinntereidenkin" välillä. Aivan järkyttävän suuria eroja. Sama koskee muitakin jarrupalamateriaaleja.
Niitä ei sellaiset jarruttajat huomaa jotka eivät jarruja tarvitse tai käytä. Palat kun eivät silloin koskaan vaihdu, eikä
tietoa paremmasta siksi ole kehittynyt. On ollut kokeilussa jarrupaloja mitä en enää ikinä osta.
Jarrupalojen rakenne lisäksi koko ajan muuttuu, kun aiemmin hyvinä pidetyt materiaalit on todettu myrkyllisiksi.
Viimeiksi kiellettiin kuparin käyttö jarrupalojen kitkamateriaalissa.
-
Lähinnä tarkoitin tuota puristuspituuden vaihtelua jne.
-
Minä sain tällaisen vastauksen tuolta Carpimotosta, kun kysyin tuon 159€ maksavan levyn sopivuutta pyörääni." Hello "Califonia Vintage" is not a Moto Guzzi real motorcycle name, please post a new question with the Model Year or refer to our application list." Osaisitteko sanoa, jotta sopiiko tuo minun epätodelliseen 2011 Moto Guzzi California Vintageeni.
-
Stein-Dinsen sivuilla on listattu mihin kaikkiin sopii: https://www.stein-dinse.biz/Brembo/Brake-Discs/Moto/Brembo-floated-brake-disc-320mm-series-oro::174143.html?language=sc
Aika moneen californiaankin näyttää sopivan mutta 2011-mallisia ei ainakaan tolla listalla näy.
-
Onkos noita kiinalaisia kukaan kokeillut ?? Näyttäisi MG:n sopivia levyjä olevan tarjolla sopuhintaan .
Mr
-
Mitä olen muualta lukenut ja kuullut, niin toimivia ovat olleet. Tuo keskiö on vaan saattanut olla alumiinin sijaan terästä (tarkkana tilatessa). Mutta sillä ei tavallisessa käytössä ole juuri merkitystä.
-
Nuo Serie Oron 320 etulevyt käy myyjän mukaan ainakin minun 2007 Vintageen, joten vahvasti epäilen, että ne menee Matin uudenpaankin. Ostin ne jo toista vuotta sitten hyllyyn, vaihdan tälle ajokaudelle. T. Jouko
-
Californian etunapaa (siis missä on näitä Brembon kultakeskiölevyjä) ei ole kuin yhdellä pulttijaolla. Samaa 320mm kiekkoa on myös muissa merkeissä ja samalla offsetillä sekä pulttijaolla.
-
Breva 1100 levy sopi California Stoneen. Stonessa alkuperainen oli painavampi kuin Brevan levy. Ulkomuodossa ei juuri eroa ole. Brevaan vaihdettiin takuuseen molemmat levyt mutta toinen vain vapisi. Vakiolevyt toimivat Brevassa muutaman vuoden. Vaihdoin tarvikkeet. Nekin toimivat mutta ei olleet parhaat. Mutta kuluivat hitaammin. Tosin jarrupalamateriaali vaikuttaa kulumiseen paljon.
Alkuperaiset ja uudet levyt: http://www.motomatti.fi/2012/08/moto-guzzi-breva-1100-etujarrulevyjen.html
Nyt on Cali 1400:nkin uudet levyt eteen. Tulivat takuuseen. Laikoissa ei ole lainkaan offsettia: http://www.motomatti.fi/2017/12/california-1400-gts-uudet-jarrulevyt.html
Levyissa oli ilmeisesti vain toisessa vikaa. Toinen on edelleen ehyt. Hinta olisi ollut noin 70 euroa kappaleelta silloisella maahantuojalla.
Kun lupasin suorittaa vaihdon itse niin heille tuli halvemmaksi antaa levyt ilmaiseksi. Samalla "laitoin" valkosivurenkaat alle.
http://www.motomatti.fi/2017/12/california-1400-gts-valkosivurenkaat.html
-
Kiitoksia tiedoista.