Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: GuzGuz - Tammikuu 05, 2018, 10:35:49 ap

Otsikko: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: GuzGuz - Tammikuu 05, 2018, 10:35:49 ap
Soon pienistä kiinni välillä.
Tuossa kun listasin mitä kaikkea EV:n huollossa on edessä, niin melkein kaikki löytyy hyllystä.
Mutta noille O-renkaille olisi tosiaan käyttöä.
Olikos niitä pultteja muuten 4, vai 6 per sylinteri, en nyt muista.
Esim Dinseltä saisi 50kpl 11,90e.
Jos joku on tilaamassa sieltä jotain, niin samalla tulisi.
Ei sattunut Markollakaan olemaan kun kysyin piikkiöstä.

Toi niiden aikanaan haurastuminen ilmenee sikäli että sylinterin liitoskohta alkaa tummumaan.
Ts laskee hieman öljyä pulttien varsien myötä ja palaa sitten ripojen välissä, kuten aiheesta motomatti ystävällisesti valisti.
Omassani on alkanut tummumaan oikealta puolelta, n110.000 ajettu.
Ei taida ihan tiivistekauppojen perusrenkaat käydä, on aika kuumissa oloissa ja pitää kestää öljyä.
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 05, 2018, 11:30:05 ap
Joo, ei perusrenkailla pärjää kuin 5 - 10 vuotta. Kovettuvat lämpimässä paikassa.
Mutta tiivistekaupasta saa parempilaatuisiakin pikkurahalla.
Koko kun on tiedossa niin ongelmaa ei pitäisi olla.

Viton-rengas on jo ehkä ylimitoitusta mutta ei sekään kalliiksi tule.
http://tuotteet.etra.fi/fi/g17243864/o-renkaat-fpm-viton

Renkaita on vain neljässä pultissa keinuvipupukkien ja kannen välissä.
Vain siihen asti puretaan. Kaksi muuta kannenpulttia saa olla kiinni.

Kiristämisen suhteen on koulukuntia, niin kun Guzzihommissa aina.
Käytännössä tivisteiden asennuksen jälkeen nämä neljä kannenpultin mutteria vedetään momenttiin ristiin vaiheittain. Lisäksi voi koittaa kiristyvätkö ne kaksi muuta myötä edellämainittujen kiristyksen jälkeen.

Muttereiden aluslaattojen vastakkain tulevissa pinnoissa ei saa olla kiinnileikkautumia.
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: I.H. - Tammikuu 05, 2018, 12:04:15 ip
Moi, eikös noita O-renkaita ole myös kannenpulttien alapäissä, sylinterin ja lohkon välissä. mutta jos pyttyjä ei vedetä pois jää ne vaihtamatta ?
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 05, 2018, 12:33:25 ip
Moi, eikös noita O-renkaita ole myös kannenpulttien alapäissä, sylinterin ja lohkon välissä. mutta jos pyttyjä ei vedetä pois jää ne vaihtamatta ?

Juu on sielläkin mutta sieltä päin ei pääsee öljyä sylinteripulttien kanaviin. Siellä on myös paperitiiviste. Paikka on myös paljon kylmempi kuin vastaava paikka kannessa.

Tietysti perusteellista työtä tekevä nostaa pytyt pois ja laittaa uudet tiivisteet joka paikkaan.
Se vain vaatii enemmän tekemistä ja on mielestäni ylimitoitettu asia pienen, lähinnä kosmeettisen haitan hoitamiseksi.

Tärkeintä tässä hommassa on saada sylinteripulttien reikiin asettunut öljy pois ennen tiivisteiden asennusta. Ei siis tarvitse olla tiivistesarjaa ulottuvilla ja homma rajoittuu vain kahdeksan o-renkaan hankintaan ja vaihtoon. No, ehkä venttiilikoppien tiivisteet tarvitaan myös.

Idea o-renkaiden vaihdosta on tällä foorumilla tullut muistaakseni Pekalta. Itse vain olen sen blogiini kirjannut kuten tapanani on ollut jos jotain olen tehnyt. Blogista löytyy toistaiseksi hieman alle 1000 artikkelia eri mallisten ja ikäisten Guzzien huolloista, remonteista ja muutoksista viimeisen 15 vuoden ajalta. Vielä julkaisemattomia kirjoituksia on noin 600. Aiemmin tein enemmänkin "remonttia" mutta niistä ei ole muistiinpanoja. Lisäksi ne muut jutut. Viimeksi 1400:n jarrujen laittoa.
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: I.H. - Tammikuu 05, 2018, 12:37:47 ip
Joo, itsekin sain näistä tietoa Pekalta, kun T5:n kansien välista tihkusi öljyä. Loppui kun vaihdoin nuo 8 O-rengasta   ;D
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: I.H. - Tammikuu 05, 2018, 13:06:26 ip
Tuossa vielä kuva T5:n kannesta, jossa O-renkaat näkyvät, lienee samanlainen kaikissa isolohkoissa.
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 06, 2018, 14:21:17 ip
Selkeä kuva.
Hommakin on selkeä: venttiilikoppa pois, keinuvipujen akselien lukistusruuvit ja akselit pois (kannattaa katsoa missä järjestyksessä keinuvipujen päissä on välyslevyt ja jouset) Nostetaan keinuvivut pois. Kannenpulttien mutterit tulevat näkyviin. Ne löysätään vaiheittain. Kahta muuta kannenpulttia ei.
Keinuvipujen pukki nostetaan pois. Alla näkyvät o-renkaat. Pienet reiät ylempien pulttien yläpuolella ovat paineöljykanavat keinuvivuille ja - akseleille.

Usein alkuperäiset o-renkaat ovat jo katkeilleet tai menettäneet kimmoisuutensa kun pyörä on ikääntynyt. Kun kone jäähtyy niin pulttien kanaviin syntyy alipaine. Se imee öljyä kanaviin huonojen o-renkaiden ohi. Kun kone käynnistetään ja ajetaan kuumaksi niin öljy pyrkii jostain ulos ja valitettavasti usein juuri kannentiivisteen ohi jäähdytysripojen väliin.
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 06, 2018, 17:37:21 ip
Mikä tuon o-renkaan tarkka koko on? Paikallisesta Etrasta nippu viton renkaita ja homma on taputeltu.
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: GuzGuz - Tammikuu 06, 2018, 18:10:46 ip
Sepä se kun jostain löytäisi koon.
Litistynyt/ katkennut malli toki löytyisi pyörästä irroittamalla ja eiköhän silläkin sopivan saisi pähkäiltyä.
Mutta jossain otaksuisin olevan uusien "viralliset" mitatkin.

Ps I.H. mainitsi yksityisviestissä että hänellä olisi jokunen, olisko siinä paketissa mittoja?
Tai jos jaksaisi mitata, niin saataisiin tämäkin pikkuasia taputeltua.
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 06, 2018, 18:26:28 ip
Guzzitechin mukaan 9.4mmx1.78mm. 9.4mm sisäreikä.

http://www.thisoldtractor.com/guzzitech.dk/gb_en_technical_o-rings-seals-gaskets.htm (http://www.thisoldtractor.com/guzzitech.dk/gb_en_technical_o-rings-seals-gaskets.htm)
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 07, 2018, 14:35:50 ip
Olen käyttänyt menestyksekkäästi 9 x 2 mm:n ja 10 x 1,5 mm:n o-renkaita kyseiseen vaivaan.
Tiivistämiseen riittää että o-renkaalle tarkoitettu tila tulee käyttöön. Joka tapauksessa tiiviste kiilautuu kartiomaiseen pesäänsä vasten kannenpulttia.

Tämä siis siksi että jos ei löydykään juuri kyseistä oikeaa mittaa olevaa tiivistettä.
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 07, 2018, 15:21:01 ip
Todennäköisesti lähin koko on 9-10x1.75.
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: I.H. - Tammikuu 07, 2018, 17:38:56 ip
SD:n O-renkaan (osa no 90706094) mitat : 2 X 9,5 X 2 , kotikonstein mitattuna, näitä olen laittanut, hyvin ovat pitäneet .
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 07, 2018, 18:26:03 ip
Esimerkiksi Stormilla on Guzzeihin varsin hyvin tiivistesarjoja varsin moniin moottorimalleihin. Tyypillisesti niihin ei sisälly kumiosia. Se on ymmärrettävää sillä kumiosat vanhenevat mutta paperi- ja massatiivisteet eivät. Kumitiivisteet kannattaa ostaa tuoreina.
 
Mutta, kokemukseni mukaan, kampiakselin takapäätiivisteeksi käy vain alkuperäisosa. Tosin täkäläinen tiivistevalmistaja ei asiaa uskonut ja itse uskoin häntä: jouduin seuraavana keväänä jälleen irrottelemaan vaihdelaatikkoa ja purkamaan kytkintä. Olisi senkin päivän voinut käyttää vaikka ajelemalla.
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: Breeze - Tammikuu 07, 2018, 19:16:29 ip
Tuo on muuten aina jaksaa ihmetyttää, että miksi ei voida käyttää stanuosia, niin kuin tässä tapauksessa sitä joka paikassa myytävää O-rengasta.
On pitänyt suunnitella pari millin kymmenystä eri kokoinen...

Kuka tässäkin hommassa on se voittaja... ???
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 07, 2018, 19:35:27 ip
Nyt ei ainakaan, kun tuonne väliin käy muukin o-rengas. Japanilaiset ovat varsin hanakasti laitelleet omia mittojaan kulutusosiin. Laakerit ja tiivisteet eroavat monasti millillä tai parilla standardikamasta. Ajatus niillä volyymeillä lienee vaan se, että saadaan jälkimarkkinointikin kulkemaan oman katokset alta.
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 07, 2018, 20:04:23 ip
Nyt ei ainakaan, kun tuonne väliin käy muukin o-rengas. Japanilaiset ovat varsin hanakasti laitelleet omia mittojaan kulutusosiin. Laakerit ja tiivisteet eroavat monasti millillä tai parilla standardikamasta. Ajatus niillä volyymeillä lienee vaan se, että saadaan jälkimarkkinointikin kulkemaan oman katokset alta.

On tullut havaittua. Olenpa jopa tehnyt muutoksia japaninosiin että standardilaakerit sopisi.

Toinen seikka on se että toinen puoli maailmaa on käyttänyt ja käyttää edeenkin tuumamitoitusta.
Kyseisestä syystä on sitten jo vakiintuneiden tuumamittaisten osien mitat käännetty SI-järjestelmän mukaisesti. Siitä syntyy millien, kymmenes-, sadas- ja tuhannesosia. Eikä aina sittenkään mene tasan. Vastaavasti millit muuttuvat tuumien osiksi kun niitä muutellaan. Ensin on murtolukuja ja sitten tuuman monikertaosajakeita. Helpotukseksi on sitten vielä standardoitu "numeromerkintätapa" joka on myös tuuman jakoyksikkö joka ilmaistaan #2, #3, #4, jne kunnes mennäänkin jo #10, #11, #12, jne, #100, #101, jne aina pienempään mittaan mitä suurempi luku. Pääsee aika äkkiä atomitasolle. Eikö olekin kätevää.

Lentokonehommissa sai seikkailla näiden kanssa ja kivaa oli. Lentokoneet maailmassa kun tehdään, perinteen vuoksi, pääosin tuumamitoituksella. Mutta seassa on metristäkin osaa ja mitoitusta.
Onneksi lentokoneiden teko ei ole mitenkään erityisen ryppyotsaista: piirustuksissa luki usein että "sovittaen asennettava". Osat eivät siis aina ole suoraan vaihtokelpoisia.

Tässä lyhyesti kätevästä tuumamitoituksesta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Tuuma
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: Yammu - Kesäkuu 13, 2021, 19:12:29 ip
Cali -96, tuleeko o-renkaat joka väliin, eli lohkon ja sylinterin 4 vai 6kpl, sylinterin ja kannen 4 vai 6kpl, kannen ja venttiilikoneiston 4kpl?Tuleeko O-renkaat tiivisteen alle vai päälle?
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 14, 2021, 00:01:40 ap
Cali -96, tuleeko o-renkaat joka väliin, eli lohkon ja sylinterin 4 vai 6kpl, sylinterin ja kannen 4 vai 6kpl, kannen ja venttiilikoneiston 4kpl?Tuleeko O-renkaat tiivisteen alle vai päälle?

https://www.guzzitek.org/atelier/gb/1100/California1100_Atelier_Compil.pdf



Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: Junkers - Kesäkuu 15, 2021, 23:49:01 ip
Noita O-renkaita eri materiaaleista (NBR, FPM, EPDM ja silikoni) voi Turussa ostaa Turussa yrityksestä nimeltä Kumipaja Oy. Heiltä löytyy myös O-rengasnauhaa sekä laaja valikoima erilaisia kumituotteita. Yritys tekee tiivisteitä eri materiaaleista asiakkaan mallin, mittojen tai CAD-kuvan mukaan. Törmäsin kyseiseen yritykseen kun haeskelin Brevan katteesta pudonneen lampunkehyksen tilalle vaihtoehtoista ratkaisua sopivasta kumisesta muotonauhasta.
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 16, 2021, 12:15:37 ip
Tampereella on Korja-Kumi. https://www.korjakumi.fi/tuote-osasto/tiivisteet-ja-nauhat/o-renkaat
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 16, 2021, 13:24:32 ip
O-rengasnauhaahan saa mistä vaan. Etra, hydrauliikkapuljut jne. Liimataan tavallisella pikaliimalla.
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: Yammu - Kesäkuu 16, 2021, 15:46:35 ip
Matti, Kiitos 1400sivun manuaalista, en vaan onnistunut löytämään o-renkaille paikkoja, mutta voisin kuvitella, että lohkon päälle ensix tiiviste ja sit 6kpl O-renkaita, sylinterin päälle ei muuta, kuin tiiviste, kannen päälle 4 O-rengasta ennen keinovipukoneistoa.
Meneekö oikein?
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: Aapo - Kesäkuu 16, 2021, 17:24:17 ip
Oisko tuosta apua? Osa nr 12, 9kpl / puoli.

https://www.stein-dinse.biz/download/GU029.pdf
sivu 99.
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: Yammu - Kesäkuu 16, 2021, 18:10:37 ip
Aapo, tarkoitat 12kpl, siis 4 joka väliin eli pitkille pulteille? Ja tiivisteen päälle, lohkon ja sylinterin?
Vai mitä sanoo Matti?
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: Pekka - Kesäkuu 16, 2021, 22:33:06 ip
Ei o-renkaita tarvitse joka väliin laittaa. Jotta niistä olisi jotain hyötyä, pitää o-renkaalle olla paikka missä se voi jotain tiivistää.
Sellaiset paikat on venttiilikoneiston pukin alla sylinterikannessa. Vanhemmissa moottoreissa on sylinterikanteen jyrsitty viiste pinnapultin reikään, uudemmissa näyttää olevan o-rengasura. Niihin ne o-renkaat, neljä per sylinterikansi. Jos se viiste on jäänyt koneistajalta kovin epätasaiseksi, hieroisin o-renkaisiin tiivistesilikonia asennuksen yhteydessä.
Lyhyempien pinnapulttien juureen, sylinterin alapäähän tarjotaan myös samoja o-renkaita. Jos siellä on sylinterissä koneistettu o-renkaalle
paikka, voi sen sinnekin laittaa. Ei sitä kyllä siellä mielestäni tarvita.

Tai joskus tulee mieleen että, sylinteriä asentaessa se lohkon reikään menevä helma olisi hyvä saada osumaan keskelle lohkossa olevaa porausta.
Ihan vain siksi ettei kiristettäessä tai moottorin lämmetessä tulisi mitään turhia vääntyilyjä sylinteriin jos sen helma nojaakin lohkon porauksen sivuun. Pinnapultin reikiin laitetuilla o-renkailla voisi yrittää keskitystä parantaa kunhan ovat sopivan kokoisia. Sikälimikäli pinnapultit ja sylinterin poraus lohkossa ovat osuneet tehtaalla keskenään kohdilleen.
Otsikko: Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
Kirjoitti: Aapo - Kesäkuu 17, 2021, 11:24:55 ap
Aapo, tarkoitat 12kpl, siis 4 joka väliin eli pitkille pulteille? Ja tiivisteen päälle, lohkon ja sylinterin?
Vai mitä sanoo Matti?

Juu, luki-/näppihäiriö. Yhteensä 12kpl, miten sitten jakautuvatkin. Kuvasta tulkitsen ettei sylinterin ja kannen väliin tule o-renkaita.