Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: caliari - Tammikuu 04, 2018, 12:52:08 ip

Otsikko: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: caliari - Tammikuu 04, 2018, 12:52:08 ip
Tuohtunut Guzzi-mies  :)
http://petriahoniemi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/126070-oikea-vai-vaara-harrikka-kulttuuri  :D ;D
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 04, 2018, 13:07:20 ip
Oho. Onhan jollain osunut tunteisiin. Siinä on saatu italian rätkän mukana italian temperamentikin.  :D
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Tammikuu 04, 2018, 14:04:24 ip
Noh niin, löytyihän tältäkin oma yleistys: "Moto Guzzi ja sähköt".
 Että jollakin joskus oli ongelmia, kai, ehkä, muistaakseni :) ....
T. Kimmo
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 04, 2018, 14:35:27 ip
Tiedä sitten miten asia on ns järjestäytymättömien moottoripyöräilijöiden piirissä. Kokemukseni mukaan, ja sitä on usealta vuosikymmeneltä, on suurimmalla osalla moottoripyörälijöistä varsin ohut kosketus moottoripyöräilyyn mutta juuri se pääasia eli ajaminen moottoripyörällä on omaksuttu. Olen minäkin kuullut että parempi olisi ilman moottoripyörää kuin merkki xxxxxx:llä ajaminen.

Olen kuulunut jäsenenä useaan eri moottoripyöräkerhoon. Liivillisiin sekä muihin. Muihin kuuluu myös poliittiset mp-järjestöt. Yhden olen ollut perustamassa ja pari nostamassa takaisin tietoisuuteen.

Ainahan moottoripyöristä, niiden rakenteesta ja ominaisuuksista, vitsaillaan tutussa ja vähemmän tutussa seurassa. Jälkimmäisessä tahtoo tulla joskus sanomista. Ei tarvitse kuin hieman sivuta jonkin pyörämerkin "ominaisuuksia". Herkimpiä ovat nuoret miehet jotka ajavat japanilaisvalmisteisilla customeilla. Jostainhan sitä on alettava...

Omalla Kerholla vitsaillaan myös mutta kun ollaan samaa sakkia ja jo suurelta osin teinivuosista tuttuja keskenään, ei raskaskaan poskensoitto kanna hapanta hedelmää. Paitsi tietenkin jos se on jatkuvaa. Silloin voi puhua kiusaamisesta.

HD:n omistaminen on monelle tavoite. Tavoitteen saavuttaneille se on usein koko motoristielämän huipennus. Ei aina mutta usein. Ainakin näin olen tulkinnut sen mitä olen Kerhossani seurannut jäsenistön kehitystä piikkikuskeista keski-ikään ehtineiden pyöräkehityksestä. Ja onhan heillä laajimmin järjestäytynyt ja toiminnallinen merkkikerho joka varmasti houkuttaa myös jäseneksi.

Moni vannoi aikanaan yksinomaan japaninpyörien nimeen ja muut olivat paskoja laitteita. Samoilla kavereilla on nyt BMW, Guzzi, Triumph -merkkisiä ajoneuvoja. Muutamalla iso japanilainen edelleen.
Kun taas ne joilla oli kerhojäsenyydessä tauko, perheen perustaminen, omakotitalon rakentaminen, ym muuta aikaa ja rahaa kuluttavaa, niin sen jälkeen onkin, viisissäkymmenissä, monella pyöränä juuri uudennihkeä H-D. Enkä epäile lainkaan että se olisi hankittu siksi että ihailisi "niitä oikeita prätkäkerhoja" kuten usein ns "siviilit" sen käsittävät.

Mielestäni oma Kerhoni on ihan oikea moottoripyöräkerho vaikka säännöissä jäseneltä kielletään asiaton käytös julkisilla paikoilla, kuten yletön juopottelu, väkivalta, ajaminen humalassa sekä muut liikennerikkomukset, paitsi ylinopeus, sekä muu epäasiallinen käytös, erottamisen uhalla. Kerhon hallitus käsittelee näitä asioita. Useimmiten ei edes tarvitse sillä moni tajuaa ilmoittaa erostaan hyvissä ajoin. Jäseneksi hyväksymisen sen sijaa suorittaa vuosikokous ja kannatus pitää olla 100%.

Jäsenyys perustuu henkilöön, toki moottoripyöräkin tarvitaan, mutta mitään muita erityisvaatimuksia ei ole. Vuoden tai kahden koeaika on tosin "lusittava" ensin ja maksettava jäsenmaksun lisäksi liittymismaksu.
Näin on saatu aikaan porukalla demokraattisesti toimiva kerho jolla on jo ikää 30 vuotta.

Teen tästä kohtapuoliin lähtöä Kerholle. Pyöränihän siellä jo ovat.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 04, 2018, 15:01:31 ip
Itse en ole koskaan tuntenut tarvetta kuulua mihinkään moottoripyöräkerhoon. Kuulun paikalliseen klubiin siksi, että jäsenmaksulla saa ratapäiviä. Kuten niin monesti on täälläkin foorumilla asiaa puitu.
Ehkä omalla kohdallani tarve kerhoiluun puuttuu, koska olen aina omannut jonkinlaiset harrastetilat ja puitteet, etten tarvitse vuokratilaa. Myöskin kavereita on ihan riittävästi ja myös moottoripyöräileviä sellaisia. Vierestä olen viime aikoina seurannut,, kun joidenkin kavereiden yli kymmenen vuotta sitten perustama kerho hiljalleen purkuu. Alun perin mukavat tyypit osoittautuvat ajan oloon erilaisiksi, kuin on kuviteltu. Pyörät ovat lähes kaikilla pysyneeet, mutta maku kerhoiluun on mennyt.
Jokainen harrastaa tyylillään, ainoaa oikeaa tapaa ei ole. Merkkifanaattisuus on sitten henkilökohtaisten näyttämishalujen ja uskomusten aikaansaannosta. Toisille se vain juurtuu, oli merkki mikä hyvänsä. Se, että onko se kovin tervettä, on jokaisen oma valinta. Minua lähinnä naurattaa, samoin lokerointi johonkin ryhmään. Ajatelkoot mitä ajattelevat, minä harrastan kuten tunnen hyväksi ja joku toinen toisella tavalla, en koe tarvetta oikaista kenekään harrastusta tai päteä omallani.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: GuzGuz - Tammikuu 04, 2018, 15:50:48 ip
Erikoisesti oli Guzzi-mies tuohduksissa Harrikoista...
Puheenvuoron kirjoittanutkin lähti hieman samoille linjoille Skoda vertauksineen ja "tietämyksineen" vioista.

Henkilökohtaisesti Guzzit ovat sattumoisin mielyttäneet, mutta en mitenkään halveksi muita pyöriä.
Enkä ole sellaista kokenut HD, enkä muita merkkejä ajavilta.
Varsinkaan tienpäällä jos osuu yksittäisiä pyöräilijöitä vaikka taukopaikoille, niin kyllä hyvin on juttuun tultu merkistä riippumatta.
Toki jotain vähättelyä tms esiintyy kuulemma, taitaa olla kyllä vähenemään päin sitä mukaan kun ajajat ikääntyvät.?
Kieli poskellahan saa heittää herjaa, se on eri asia kuin moinen dissaaminen.
Yllättävät kommentit MG mieheltä...

Aiheesta viime ajokauden loppupuolella eräs HD kuski tuli juttusille kertomaan aluksi omana mielipiteenään että hänenne ainoat nykyisin hyväksymänsä "oikeat" pyörät on hieman vanhemmat ilmajäähdytteiset HD ja MG.
Tosin hieman pidemmäksi venyneen kahvitauon ainana todettiin mm Indian, Britit, vanhemmat Bemarit jne ihan "hyväksyttäviksi".

Eikös sinänsä jollekin pyörämerkille "uskollisimmat" löydy niitä harrastavista.
Ts kun on tullut tutuksi jonkun tekniikkaa ja ratkaisuja, niin mielellään pitäytyy niissä ihan sen tähden.




Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: GinTurismo - Tammikuu 04, 2018, 20:24:17 ip
Veikkaan, että tällaista Guzzi-harrastajaa ei ole olemassakaan, toimittaja on sen keksinyt omasta päästään. On ottanut parjattavakseen harvinaisen merkin että tulee vähemmän vihollisia.

Varsinaista asiantuntemusta:
"Sitten yritin kehua Moto Guzzia. Sehän on kieltämättä hyvä ja yksinkertaisen kaunis pyörä,
mutta se on kuin Skoda.
Kaikki myöntävät, että kliininen Skodakin on hyvin tehty ja taloudellinen auto, mutta silti me ajamme muillakin autoilla."

Että Guzzi on "kliininen" ?
Sähkövioista höpinä kertoo samaa kirjoittajan asiantuntemuksen tasosta.

"Kirjoittaja on ajanut moottoripyörillä vuodesta 1973. Ajokkien joukkoon mahtuu amerikkalaisia, eurooppalaisia, venäläisiä ja japanilaisia pyöriä. Kaikilla on ollut mukava ajaa."

Siis ajanut. Kuinka monta pyörää lienee itse omistanut, ja paljonko niillä ajanut ?
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: millegt - Tammikuu 04, 2018, 20:30:28 ip
aikamoinen kirjoittelija mutta mistä siihen se skoda tuli, mailman suurimman autovalimstajan rinnakkaismerkki ?

olisi nyt keksinyt siihen vaikka jonkun italialaisen suht tuntematton pienvalmistajan ?
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: Ikkala - Tammikuu 04, 2018, 21:21:54 ip
Sieltä alapuolen kommenteistahan se guzzimies selviää. Tosin jo edesmennyt hänkin. RIP.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: GuzGuz - Tammikuu 04, 2018, 22:39:01 ip
Voi olla että on keksittyäkin koko tarina.
Tunnen pari toimittajaa jotka myöntävät kirjoittavansa siltä pohjalta että kunhan niitä luetaan...

Skoda sinänsä teki kyllä hienoja kulkimia, varsinkin ennen toista ww.
Tekivät vaikka lepakkoversioita jo 30-luvulla:
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 04, 2018, 22:50:27 ip
Sieltä alapuolen kommenteistahan se guzzimies selviää. Tosin jo edesmennyt hänkin. RIP.

Nyt, joutessani, luin myös kaikki kommentit. Kaikista en kyllä mitenkään omia arvojani tunnistanut.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: GinTurismo - Tammikuu 05, 2018, 07:34:05 ap
Luinpa minäkin kommentit. Jos nuo sällit ovat tosissaan kirjoitelleet, niin mopo on keulinut huolella molemmilla.
Ei kai voida ajatella, että kaikkia tai läheskään suurinta osaakaan HD-harrastajista motivoisi jokin outlaw-fiilis. Luulisin Easy Rider -elokuvalla olevan suuri merkitys myyntiin, kuin myös amerikkalaisuus, joka oli aiemmin vielä enemmän muodissa.
Hauska ilmaus toi Guzzin "kliinisyys", voisiko enempää metsään mennä. Pitääkin muistaa jatkossa.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 05, 2018, 08:33:12 ap
Muistakaa varsinkin, kun ajatte niillä kliinisillä Guzzeilla heijastinliivit päällä, kuulutte liivijengiin vieläpä! Siinähän antaa ristiriitaisen kuvan.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: LeCa - Tammikuu 05, 2018, 09:57:33 ap
Joskus 80-luvun puolivälissä kun itse tulin mukaan Guzzi- ja italokuvioihin mukaan, kierteli erinäisissä sisäpiirin kokoontumisissa muuan vannoutunut Ducati-mies.
Laite ei ollu mikään Hailwood tai Pantah, mutta joku pienempi Ducati kuitenkin. Ja juttua tuli. Ducatista.

Ajan myötä syntyi sanonta, että kaveri on syntynyt Ducati suussa. Vähän näyttää jutuista päätellen sille, että tuolle Ahoniemelle on käynyt samoin. Syntynyt H-D suussa.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: Kurtsi - Tammikuu 05, 2018, 10:45:26 ap
Kävin tuon Eysy Riderin katsomassa teininä heti tuoreeltaan. Televisiosta tuli Bronson. Harrikoita molemmissa. Elokuvalle riitti että siinä on moottoripyöriä. Juonesta tai merkistä ei ollut niin väliä. Nostalgiasyistä ostin muutama vuosi sitten Easy Rider julisteen tallin seinälle.

Kalliin Cali II:n ostoa perustelin tulevalle vaimolleni aikoinaan sillä, että pärjään sillä 10 vuotta ja ostan sitten Harrikan. Vieläkään ei ole tarvinnut ostaa, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Sitä ennen japsipyörät oli vaihtuneet tiheään.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: kaide - Tammikuu 05, 2018, 19:50:10 ip
Kyllä mulla on Guzzi-tatska, mut en kerro missä.m Yleensä siinää luke MGi. Nykyään harvemmin Moto Guzzi.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: Rautsi63 - Tammikuu 05, 2018, 21:04:46 ip
Eiköhän tämäkin aihe jo käsitelty.
Alkuperäinen linkki on vuodelta 2012.
Miksi me enää vaivaudumme tätä kommentoimaan. Harrastajia on joka lähtöön ja minullakin on mielipiteeni HD:sta, mutta ei siitä sen enempää.
Vuonna 2010 aloitin aikuisiän moottoriavusteisen pöyräilyn hankkiessani MG:n MotoItaliasta. Kokemusta ainoastaan MG 83tkm, BMW 1300GT 7tkm ja Yamaha 750 1 tkm. Kaikissa oma sävynsä ja makunsa.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: Jouko S - Tammikuu 05, 2018, 22:55:04 ip

Guzzi tarttui "nahkaan" joskus 70-luvun alkupuoliskolla, "piikki"-iässä. Saattoi olla keväinen perjantai ja viikonloppu alkamassa. Parisen vuotta sitten edesmenneen hyvän ystäväni kanssa silloisina "Honda-miehinä" oli tapana silloin tällöin istuskella erään puiston penkillä ja viritellä viikonlopputunnelmaa. Kankaiseen olkakassiin oli kätkettynä viinipullo, luultavasti "porvoon lankkua", ja sen lämmintä makua siinä vuorotellen puistateltiin.. Guzzin ääni sai jo totutusti molempien päät kääntymään, varmaankin samanaikaisesti, ja ehkä perseetkin penkistä jo jonkun sentin nousivat samalla, kun Guzzi 850GT tuli railakkaa vauhtia puiston päätytietä. Moottorijarrutti risteykseen tullessa ja kääntyi pitemmälle suoralle. Suoralle, minkä puolessa välissä istuttiin ja koetettiin pysyä penkillä. Korvat höröllä, kun tiedettiin, mikä sieltä tulee..Siitä se meni ohi jytisten. Kajaanin ainut Guzzi. Ja kun alkoi varsinainen suora Kajaaninjoen ylittävälle sillalle Guzzin kiihdyttäessä, niin saatiin jälleen kuulla kaverin kanssa niin mahtava konsertti, että sellaista ei oltu kuultu siihen aikaan mistään muusta, kuin italialaisesta Moto Guzzista. Se jäi 16 vuotiaiden kaverrusten mieleen.

2000-luvun puolivälissä liityin paikalliseen monimerkkikerhoon: Siellä n.reilun 150 jäsenen porukassa "guzzimies" oli ehkä "erilainen", kun ajaa Guzzilla. Taisi silloin olla, että se oli ainut Guzzi koko kerhossa. Osa "tiesi" tietenkin heti tavattaessa kaikki viat(joskus ollut sähköt poikki jne..), mitä nyt aivan varmasti minunkin Caliin tulee jossain vaiheessa.. Oli se aikansa hiukan outo tunne, kunnes pääsi porukkaan tutuksi. Kyllä sitä pottuilua tuli "vasten naamaa", varsinkin alkutaipaleella. Mutta kaikki hyvässä motoristihengessä! Muutama Guzzikin tuli kerhoon lisää, muutama HD lähti pois. Bemarit varmaankin aika vakiona. Kotarit ehkä samoin. Trumpat ehkä yhtä harvinaisia, kuin Guzzit. Joka tapauksessa kaikki merkit on olleet meillä tervetulleita.

On merkkikerhoharrastajia, jotka eivät ehkä ole tutustuneet, tai eivät haluakkaan tutustua moottoripyöräilyyn toisten valmistajien historian tai muun merkin tietoon liittyvien asioiden kautta. Pitävät jotain merkkiä ns. maailman parhaana..Siitä nämä ristiriidat aina lähtevät. Ja tulevat edelleen lähtemään..

Kuten jo edellä mainittiin, vanhaa juttua kaivellaan. Seuraava..
Jouko
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 05, 2018, 23:07:51 ip
90-luvun loppupuolella oli Kajaanissa myös Centauro. Omistajansa kanssa soiteltiin tekniikka-asioissa. Selvisi myös, käydessään etelämmässä, että hän kuului HA:n sikäläisen "toimipisteen" jäsenistöön. Myöhemmin kertoi että hänet painostettiin vaihtamaan Guzzi H-D:hen. Missä lienee kyseinen Centauro? Vieläkö Kajaanissa?
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: Jouko S - Tammikuu 06, 2018, 12:37:19 ip
Enpä ole kyseistä Centauroa nähnyt Kajaanissa koskaan? Pitääpä kysellä kerholla käydessä. Joillakin saattaa muistitietoa ollakkin.
Jouko
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: Hajakenttä - Tammikuu 06, 2018, 13:23:59 ip
Kyllähän netissä kirjoitellaan kaikkea aivan fuulaa pelkän lukijakunnan ylläpitämiseksi. Taannoin oli tolkuttoman pitkä keskusteluketju, ilmeisesti aivan keksitystä jutusta, kun isä oli huomannut tyttärensä huoneessa taskulampun ja luullut sitä vibraattoriksi ja kirjoittanut kauhistuneena siitä nettiin. Pikemminkin olisi ehkä pitänyt keskustella siitä, millainen isä oikein kirjoittaa tuollaista intiimiä asiaa tyttärestään? Kansaa kuitenkin kiinnosti se vibraattori ja juttua riitti.

Kliininen moottoripyörä. Mikä se on? Jokaiselle moottoripyörälle tehdään kliininen tarkastelu kun se rekisteröidään. Siinä tarkastetaan: onko se moottoripyörä? Jos on, se on kliininen moottoripyörä ja voidaan moottoripyöränä rekisteröidä. Jos se on kliinisesti tarkasteltuna Moto Guzzi, se voidaan Moto Guzzina papereihin merkitä. Mainitun artikkelin kirjoittaja ei osaa sivistyssanoja, eikä hänen pitäisi sellaisia käyttää. Useimmiten sivistyssanojen käytöltä voidaan täysin välttyä kirjoittamalla vaan selvällä suomella mitä tarkoittaa.

Olen yrittänyt joskus selvittää: miten kallis pyörä muihin verraten on Moto Guzzi? Ostaessani Annin (2011) se maksoi aika paljon, mielestäni. Vastaavan kokoluokan BMW olisi ollut parikin tuhatta halvempi ja silti paremmin varusteltu, mm. abs-jarrut, mutta työn laatu mielestäni huono. (Ehkä lennonvarmennustekniikan alan työ on terästänyt laadunvalvojan silmää.)

Kun ei ollut mitään kokemusta moottoripyöristä sitä hankkiessa, piti muodostaa mielipide mainosten, nettikirjoittelun ja aistihavaintojen perusteella. Sitten kävi niin, että olin juuri lukenut mielenkiintoisen lehtikirjoituksen V7-raaserista ja melkein halusin jo sen. Kuinka ollakaan, ollessani luokkakokouksen takia Raumalla kesällä 2011 ja hotelli Vanhan Rauman huoneessa henkeä vetämässä keskipäivällä ja huoneen ikkuna oli auki. Sitten kuului ulkoa moottoripyörän ääni. Siitä kuuli selvästi, että se on V-2 moottori, eikä HD, ja arvasin valistunesti, että se on varmasti Moto Guzzi ja sanoin vaimolleni niin. Pyörä meni parkkiin aivan ikkunanni alle ja katveeseen, joten jouduin menemään pihalle sitä takastelemaan. Se oli Nevada-750. Olin tietenkin mielissäni oikeasta arvauksestani, mutta kun sitä kiertelin ja tarkastelin, totesin, että tuollainen on saatava. Ihan samaa tyyppiä en ostanut, mutta tarjolle tuli samana syksynä Nevada Anniversario. Sen ostin ilman koeajoa ja aloin opetella. Opettelu jatkuu yhä. Olen silti jo kliininen motoristi.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: Junkers - Tammikuu 06, 2018, 13:58:40 ip
Minkähänlainen mahtaa olla "kliininen" moottoripyörä tai auto. Osanneekohan tuon joku selittää. Minä olen aina luullut, että tuo sana kliininen liittyy lääketieteeseen ja siinä tehtäviin tutkimuksiin. Teknisten vempainten kliinisestä tutkimisesta en ole koskaan kuullutkaan.

Toivottavasti kliininen ei auton tai moottoripyörän osalta kuitenkaan tarkoita mitään kovin pahaa tai hengenvaarallista, sillä muutoin olen korviani myöten kusessa. Minulla kun sattuu olemaan autona Skoda ja pyöränä Guzzi. Jatkan ainakin toistaiseksi tällä kalustolla leimautumisen uhallakin, sillä olen molempiin valintoihini jostain kumman syystä ihan tyytyväinen. Muiden valinnat taas  eivät hetkauta minua suuntaan tai toiseen. :D
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 06, 2018, 14:25:35 ip
Aikanaan kerrottiin Wartburgin omistajien korjaavan kaiken rautalangalla ja kuolevan sähköiskuun.
Kaveri sanoi että nykyään se pätee Guzziharrastajiin.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: Vapiti - Tammikuu 06, 2018, 14:26:09 ip
Mahtaakohan minulla olla nykyisin tuo Kajaanissa vaikuttanut 850 GT? Ainakin se on -73 ensirekisteröity Kajaaniin, samalla OZ-451 kilvellä mikä siinä on nykyäänkin. Edelleen hyvissä voimissa ja onpa sille näytetty syntymäkotikunta Mandellokin. Tosin pari viime vuotta ajeltu pääasiassa Cali 1400:lla.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: Hajakenttä - Tammikuu 06, 2018, 15:55:23 ip
Lainaus
Minkähänlainen mahtaa olla "kliininen" moottoripyörä tai auto. Osanneekohan tuon joku selittää.

Osaanpa hyvinkin. Lait ja asetukset määrittelevät tarkoin minkälainen ajopeli voi olla liikenteessä moottoripyöränä. Kun rekisteriin merkitään ajoneuvo moottoripyöräksi, tehdään tarkastelu: täyttyykö määräysten reunaehdot? Tämä tarkastelu on kliininen tarkastelu.

Lääketieteessä sitä sanaa yleensä käytetään, mutta se pätee muussakin elämän alueessa.

Lainaus
Teknisten vempainten kliinisestä tutkimisesta en ole koskaan kuullutkaan.

Nyt kuulit/luit senkin ihmeen.  :D Juuri tästä syystä kannatta sivistyssanojen merkitys takistaa enennen käyttöä, vaikka googlella.

Lainaus
Toivottavasti kliininen ei auton tai moottoripyörän osalta kuitenkaan tarkoita mitään kovin pahaa tai hengenvaarallista

Kliininen ei ole adjektiivina pahan synonyymi, vain menettelytavan. Se ei myöskään takoita puhdasoppista, vaikka usein niin luullaan. Puhdasoppinen moottoripyörä olisi ortodoksinen moottoripyörä, vaikka ilman pappia.  ;D
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: GuzGuz - Tammikuu 06, 2018, 16:36:35 ip
Tässä yhteydessä ilmeisesti tarkoitettiin kliinisyydellä mielikuvituksetonta tms, jota se kieliopillisesti tarkoittaa myös.
Kieli elää.
Mites vaikka nykypolitiikasta poimittu "vaihtoehtoinen totuus"...
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 06, 2018, 16:52:09 ip
Vaihtoehtoinen totuus on ihan yhtä hyvä käyttösana kuin pelkkä totuuskin. Totuutta on toitotettu aina. Jokaisella on oma totuutensa ja monilla on jopa varmuus siitä vain heidän totuutensa on oikea totuus. Yhtä hyvin voi vaihtoehtoinenkin totuus olla totta. Riippuu katsantokannasta.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: GinTurismo - Tammikuu 06, 2018, 17:30:00 ip
Mulle tulee "kliinisestä" moottoripyörästä mieleen joku 600 cc japsinelikko. Moottori ei näy, ei kuulu eikä tunnu, ajo- ja muukin käytös on mahdollisimman yllätyksetöntä. Eikä tarkoitus ole herjata sellaisilla ajavia, kukin ajaa millä tykkää. Monet niistä pitävät, ei niitä muuten myytäisi niin paljon.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 06, 2018, 17:43:13 ip
Kliinisestä ajoneuvosta tulee ekana mieleen koeajo kaverin Audilla joskus. Siitä oli kyllä sisältä poistettu kaikki virike ja kiinnostava. Lienee yhtä kiinnostavaa ajella päivittäiset ajot leikkaussalilla.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 06, 2018, 18:21:17 ip
Mulle tulee "kliinisestä" moottoripyörästä mieleen joku 600 cc japsinelikko. Moottori ei näy, ei kuulu eikä tunnu, ajo- ja muukin käytös on mahdollisimman yllätyksetöntä. Eikä tarkoitus ole herjata sellaisilla ajavia, kukin ajaa millä tykkää. Monet niistä pitävät, ei niitä muuten myytäisi niin paljon.

Juuri tuollainen pyörä on koko elinkaarensa "harmiton". Ei aiheuta tunteenpurkauksia suuntaan tai toiseen. Hyviä käyttövehkeitä kyllä, harvemmin mitään jännitteensäädintä vaikeampaa ongelmaa.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: GuzGuz - Tammikuu 06, 2018, 18:31:28 ip
Näinhän se on, vanha kiinalainen viisauskin sanoo totuudesta että se on kuin takapuoli, jokainen istuu omallaan.
Takapuolituntumasta moottoripyörään ei kai kukaan ainakaan ajanut tosissaan Guzzeja väitä persoonattomiksi.
Kuskeissakin oman lyhyen kaavan mukaan kokemuksella taitaa olla samaa "vikaa".
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 06, 2018, 18:37:13 ip
Niinpä. Moni vakiota Centauroa ajanut moittii ja ihmettelee sen ajoasentoa. Minun kemiani sopi siihen suoraan. No yksi muutos siinä oli, pyörän omistajalla oli minun käsiäni lyhemmät varret, niin tanko oli hieman taakse vedetty.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 06, 2018, 19:34:30 ip
Niinpä. Moni vakiota Centauroa ajanut moittii ja ihmettelee sen ajoasentoa. Minun kemiani sopi siihen suoraan. No yksi muutos siinä oli, pyörän omistajalla oli minun käsiäni lyhemmät varret, niin tanko oli hieman taakse vedetty.

Mulla ei sopinut fysiikka eikä kemia.
Centauroa piti muuttaa. Sen jälkeen se onkin ollut muutoksen muutosta. Tosin viime aikoina en sillä enää paljoa ole ajellut kun on ollut muuta. Toki kaikki alkuperäinen on tallessa.

Breva 1100 oli lähes sopiva: vain ohjaustankoa piti siirtää. Värittömin Guzzi mitä minulla on ollut enkä tarkoita maalipintaa. Aina hyvä ja ajoon valmis. Siksi ehkä tylsä mutta ehdottoman käyttökelpoinen. Pieni kulutus ja kulkua riittävästi.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 06, 2018, 19:47:03 ip
Se ei itse asiassa juuri suoratankoisesta Jackalista eroa kuin jalkatapeiltaan. Siis se ajoasento vakiona.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: egon - Tammikuu 07, 2018, 10:35:18 ap
Ajoergonomia korostuu pitkillä reissuilla. Omalle kropalle Brevan ajoasento on ihan pikkasen liian tiivis, mutta menetelee. Sellaiseen asiaan olen kiinnittänyt lisäksi huomiota, että ohjaustanko on minulle ihan vähän liian suora. Se ilmenee siten, että muutaman ajopäivän jälkeen alkaa varsinkin kaasukäteen tulla pikkurillin ja nimettömän kohdalle omituista särkyä. Ei voimakasta, mutta silti käsille pitää hakea neutraalimpaa asemaa ottamalla hiukan ylileveä ote tangosta, niin että uloimmat sormet menevät ohjaustangon päätynuppien päälle. Kymmenessä vuodessa sen kanssa on kyllä jo oppinut elämään.
Otsikko: Vs: Kuka tunnustaa? :)
Kirjoitti: Jouko S - Tammikuu 07, 2018, 13:49:33 ip
Mahtaakohan minulla olla nykyisin tuo Kajaanissa vaikuttanut 850 GT?
Aivan varmasti se on sama pyörä. Ei täällä muita Guzzeja silloin v. -73 ollut. Eka omistaja asuu edelleen Kajaanissa.
T. Jouko