Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: I.H. - Marraskuu 02, 2005, 05:38:27 ap
-
Värkkäsin viime talvena Guzziini lisäjarrupolkimen . En siksi että
kyytiläinen voisi myös hidastaa menemistä. Ajelen lähes aina yksikseni ja
usein myös pitkiäkin taipaleita ja jalat myös takatapeilla. Lisäpolkimen ansiosta
voin myös jarrutella takatapeilta ajaessani. Vaidepaakin takaosa toimii myös
kunhan muistaa että vaihteet toisinpäin siis ykkönen ylhäällä jne.
I.H.
-
Värkkäsin viime talvena Guzziini lisäjarrupolkimen (kuvassa) . En siksi että
kyytiläinen voisi myös hidastaa menemistä. Ajelen lähes aina yksikseni ja
usein myös pitkiäkin taipaleita ja jalat myös takatapeilla. Lisäpolkimen ansiosta
voin myös jarrutella takatapeilta ajaessani. Vaidepaakin takaosa toimii myös
kunhan muistaa että vaihteet toisinpäin siis ykkönen ylhäällä jne.
I.H.
Väsäsitkö jarrupolkimen itse vai löysitkö jostain sopivan? Olen itse ajatellut siirtää Stonessa jalkatapit kokonaan suunnilleen noille paikkeille, miihin sinä olet tuon jarrupolkimen nivelöinyt.
Takatapeilta ajamista ja vaihdepaakin takaosasta vaihtamista minäkin oon harrastanu aina välillä. Pari kertaa oon saanu moottorin ikävästi ulvaisemaan kun on ajatukset ollu muualla vaihdetta vaihtaessa.
Ristone
-
Kannattaa tiedostaa että vaihtamalla väärään suuntaan voi räjäyttää kytkinlevy.
Jaa että mistäkö tiedän ?
Noh, ne jotka olivat Botnia-ringillä pari vuotta sitten saattavat muistaa ...
MotoJussi & California Kompressor
-
I.H. wrote:
Värkkäsin viime talvena Guzziini lisäjarrupolkimen (kuvassa) . En siksi että
kyytiläinen voisi myös hidastaa menemistä. Ajelen lähes aina yksikseni ja
usein myös pitkiäkin taipaleita ja jalat myös takatapeilla. Lisäpolkimen ansiosta
voin myös jarrutella takatapeilta ajaessani. Vaidepaakin takaosa toimii myös
kunhan muistaa että vaihteet toisinpäin siis ykkönen ylhäällä jne.
I.H.
Väsäsitkö jarrupolkimen itse vai löysitkö jostain sopivan? Olen itse ajatellut siirtää Stonessa jalkatapit kokonaan suunnilleen noille paikkeille, miihin sinä olet tuon jarrupolkimen nivelöinyt.
Takatapeilta ajamista ja vaihdepaakin takaosasta vaihtamista minäkin oon harrastanu aina välillä. Pari kertaa oon saanu moottorin ikävästi ulvaisemaan kun on ajatukset ollu muualla vaihdetta vaihtaessa.
Ri
Tolla kohtaa on rungossa 10 mm:n reikä (jossa ilmeisesti hienokierre) akselipultti
on kiinnitetty kahden mutterin avulla. Holkkina on haponkestavää riittävän paksu-
senämäistä putkea. Jarrupaaki on taivutettu 10 mm:n hoponkeatävästä akselista
ja hitsattu holkkiin. Vipu ja pallonivelet ovat teollisuusompelukoneen paininjalan
nostomekanismista, välitanko on 6 mm:n haponkestävää akselia.Vipu on kiinnitetty
holkkiin kahdella teräväkärkisellä kuusiokoloruuvilla, joilla voidaan säätää paakin
korkeutta.
I.H.
-
Halvan polkimen saa mopotarvikeliikkeestä PV-Suzukin vaihdepolkimesta, noita "vanttiruuvin" palloniveliä myyvät esim autotarvikeliikkeet ns. Mersun kaasuvivun nivelinä. Hassua että polkimia viedään taaksepäin, kun yleensä siirtosarjoilla viedään eteen.:D Ps. mikä tarkoitus muuten on Californian jarrupolkimen kantapääosalla?
T:Rauno
-
Halvan polkimen saa mopotarvikeliikkeestä PV-Suzukin vaihdepolkimesta, noita "vanttiruuvin" palloniveliä myyvät esim autotarvikeliikkeet ns. Mersun kaasuvivun nivelinä. Hassua että polkimia viedään taaksepäin, kun yleensä siirtosarjoilla viedään eteen.:D Ps. mikä tarkoitus muuten on Californian jarrupolkimen kantapääosalla?
T:Rauno
Ei ole muuten kantapääosa , on varvasosa - enkä ole jalkatappeja mihinkään
siirtänytkään. Kannatta huomioida , että on erilaisia mieltymyksiä ajoasennon
suhteen.
I.H.
-
:D Ps. mikä tarkoitus muuten on Californian jarrupolkimen kantapääosalla?
T:Rauno
Jaa-a, samaa oon miettiny. Mutta selvisi viimein-> siinä varakummi kulkee kätevästi mukana, hukkuu se sitte vaihdekepistä tai keskituesta! Käytön kannalta se torrake on jokatapauksesssa aivan turha.
Siis nythän on puhe astinlautamalleista, noissa tappimopoissa ei tuota apukeppiä taida ollakkaan.
-
Otapa näistä selvää, mutta 2000 jackalissa oli keinuvipu vaihteille, vaikkei astinlautoja ollutkaan. Tuli sitäkin toisinaan käyteltyä. Nyt on sitten vain yksi vipstaaki, Lemans V:n luovuttama. "Pidä guzzisi guzzina" :)
MotoJussi
-
:D Ps. mikä tarkoitus muuten on Californian jarrupolkimen kantapääosalla?
T:Rauno
Jaa-a, samaa oon miettiny. Mutta selvisi viimein-> siinä varakummi kulkee kätevästi mukana, hukkuu se sitte vaihdekepistä tai keskituesta! Käytön kannalta se torrake on jokatapauksesssa aivan turha.
Siis nythän on puhe astinlautamalleista, noissa tappimopoissa ei tuota apukeppiä taida ollakkaan.
Katsoppa kuvista onko astinlauta vai tappi .
I.H.
-
Ei tartte, täs nyt enää mistään titaanista ole kyse.
-
Ei tartte, täs nyt enää mistään titaanista ole kyse.
Mistäköhän ?
I.H.
-
Ei tartte, täs nyt enää mistään titaanista ole kyse.
Mistäköhän ?
I.H.
Rauno tuola ylempänä kyseli tarkoitusta californian jarrupolkimen kantapääosalle, jonkimmoinen aputappi se vissiin on. Esiintyy ainakin kolmosessa, tonnisatkussa ja EV:ssä. Siis näissä missä on astinlaudat.
-
Ei tartte, täs nyt enää mistään titaanista ole kyse.
Mistäköhän ?
I.H.
Rauno tuola ylempänä kyseli tarkoitusta californian jarrupolkimen kantapääosalle, jonkimmoinen aputappi se vissiin on. Esiintyy ainakin kolmosessa, tonnisatkussa ja EV:ssä. Siis näissä missä on astinlaudat.
Selvis , asia siis muuttui matkan varrella.
I.H.
-
Rauno kirjoitti:
Ps. mikä tarkoitus muuten on Californian jarrupolkimen kantapääosalla?
T:Rauno
Kantapääosa esintyy vain astinlaudan kanssa, tarkoituksena on että jarrutettaessa kantapää nostetaan tuon tapin varaan, parantaa ilmeisesti jarrutustuntumaa. Amerikkalaisissa astilautapyörissä taitaa jalka tulla siten suorenpana tuolle jarrupolkimelle että kantapää tapaa asinlaudan vähän samaantapaan kuin autolla ajaessa. Tai sitten niissä on jarrut sitä luokkaa että valmistajakaan ei ole viitsinyt paneutua niiden käyttöön. Tuon jarrun käyttökoulutuksen antoi muuten maahantuoja joten tuskin tuo kovasti pielessä on.
pekka
-
I.H. wrote:
Värkkäsin viime talvena Guzziini lisäjarrupolkimen (kuvassa) . En siksi että
kyytiläinen voisi myös hidastaa menemistä. Ajelen lähes aina yksikseni ja
usein myös pitkiäkin taipaleita ja jalat myös takatapeilla. Lisäpolkimen ansiosta
voin myös jarrutella takatapeilta ajaessani. Vaidepaakin takaosa toimii myös
kunhan muistaa että vaihteet toisinpäin siis ykkönen ylhäällä jne.
I.H.
Väsäsitkö jarrupolkimen itse vai löysitkö jostain sopivan? Olen itse ajatellut siirtää Stonessa jalkatapit kokonaan suunnilleen noille paikkeille, miihin sinä olet tuon jarrupolkimen nivelöinyt.
Takatapeilta ajamista ja vaihdepaakin takaosasta vaihtamista minäkin oon harrastanu aina välillä. Pari kertaa oon saanu moottorin ikävästi ulvaisemaan kun on ajatukset ollu muualla vaihdetta vaihtaessa.
Ri
Tolla kohtaa on rungossa 10 mm:n reikä (jossa ilmeisesti hienokierre) akselipultti
on kiinnitetty kahden mutterin avulla. Holkkina on haponkestavää riittävän paksu-
senämäistä putkea. Jarrupaaki on taivutettu 10 mm:n hoponkeatävästä akselista
ja hitsattu holkkiin. Vipu ja pallonivelet ovat teollisuusompelukoneen paininjalan
nostomekanismista, välitanko on 6 mm:n haponkestävää akselia.Vipu on kiinnitetty
holkkiin kahdella teräväkärkisellä kuusiokoloruuvilla, joilla voidaan säätää paakin
korkeutta.
I.H.
Mielenkiintoinen asennus. Pari seikkaa tuli vaan mieleen jarrulaitteiden ollessa kyseessä.
'Vipu ja pallonivelet ovat teollisuusompelukoneen paininjalan
nostomekanismista, välitanko on 6 mm:n haponkestävää akselia.Vipu on kiinnitetty
holkkiin kahdella teräväkärkisellä kuusiokoloruuvilla, joilla voidaan säätää paakin
korkeutta.'
Kuusiokoloruuvikiinnitys? Mitä mahtaa tapahtua kun jarrua polkee oikein tosissaan? Toinen seikka on se että yleensä alkuperäisiä jarrusysteemejä ei ole suunniteltu työntävälle liikkeelle, välttämättä paikat ei kestä tai voimat ei suuntaudu oikein jos suuntaa muutetaan.
Tämä varmaan toimii ihan ok hiljakseen jarrutellessa normaaliajossa, eikä tätä asennusta ole tarkoitus arvostella kukin tekee mitä haluaa, mutta kannattaa miettiä ettei yllätä hätätilanteessa??
Habe