Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Muut italialaiset moottoripyörät => Aiheen aloitti: motomatti - Tammikuu 01, 2018, 17:02:38 ip
-
Ei liene kuitenkaan ihan jokapojan laite.
Kovat lupaukset kuitenkin: http://vinsmotors.com/modelli/duecinquanta-competizione/?lang=en
-
Hieno peli kaikin puolin. Muistaakseni pari vuotta sitten esittelivät tuota konsepiaan ja näyttää kovasti olevan samalla protoasteella, kuin silloinkin. Voi olla vaikeaa saada rahoitusta tuon tason laitteelle.
Olisi mielenkiintoista nähdä, miten monimutkainen ruiskutus tuohon kehitetty. Kaksitahtisen, tehokkaan moottorin ruiskua ei vielä kovin moni ole onnistunut tekemään. Itsetehtyjä on jokunen ja uusi KTM. Ei ole ihan niin yksioikoinen toiminta kuten nelitahdissa, niin että tulee mutkia matkaan.
-
Yksi Bimotan konkursseistahan johtui epäonnistuneesta yrityksestä
tehdä tehokas ruisku-kaksitahtinen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bimota_V_Due
-
Hekin takaisinkutsuna vaihtoivat kaasareita ruiskun tilalle. Silloin oli jo myöhäistä.
-
Oliko kyse aikanaan kaksitahtitekniikan ymmärtämättömyydestä vain sen aikaisen moottorinohjauksen hitaasta laskentakyvystä?
-
Honda teki pienellä kulutuksella toimivan ruisku 2-tahtisen:
https://www.moto101.co.za/rallye/41055-honda-exp-2-paris-dakar-400cc-2-stroke.html
-
Tuossa oli muutakin hienoutta. Moottori toimi ilmeisesti osan aikaa HCCI-alueella. Siitä ilmeisesti tuli se kulutuksen pienuus.
-
Hurjat on litratehot Duecinquantassa, eikä painoakaan isosti.
Voiko toi alta 85kg pitää paikkansa, kevyttä on kyllä hiilikuitu.
Erikoinen tilavuuskoko 288cc.
Nimi viittaisi varttilitraiseen, aika tykki varmaan kevyen kuskin kanssa tyyliin Valentino Rossi.
Ei taida katurekisteriin onnistua?
-
Hiilikuitumonokokki tuo rukorakenne, niin on perinteistä vähemmän osia. Myös keula on kuitua metallin sijaan. Voisi vaikka pitää paikkansakin.
Ainakin aiemmin ovat esitelleet rinnan katumallia 100/250cc malleista sekä ratalaitetta.
-
Pyörässä näytti olevan mielenkiintoinen takajousitus, kun kuvasta päätellen jousi-iskari on poikittain satulan alla.
-
Hurjat on litratehot Duecinquantassa, eikä painoakaan isosti.
Voiko toi alta 85kg pitää paikkansa, kevyttä on kyllä hiilikuitu.
<snip>
Ei taida katurekisteriin onnistua?
Katumalli painaa 10 kg enemmän.
-
Yhdessä esittelykuvassa näkyy laite jolla komposiittirakenteen keveys on saavutettu: autoklaavi.
Hinnakas työväline.
Rakenneosien metallimuotit ovat myös varsin kalliita mutta pitkässä sarjatyössä niiden ja muiden välineiden hinta kompensoituu. Pyörän rakenteet on, näköjään, tehty yksipuolisilla muoteilla ja prepregmateriaaleilla.
Normaalisti em menetelmillä valmistetaan lentokoneiden rakenneosia ja muita vaativia rakenteita kun halutaan ylivoimaista lujuutta, keveyttä ja toistettavuutta. Homma sisältää paljon käsityötä.
Tässä vastaavaa, mutta järeämpää, kotimaista komposiittirakentamista Vilppulasta: http://www.renardmotorcycles.com/en/renard_gt_images.php
-
Se saattaa tuossa Maranellon kylällä olla ihan räpylässä tuo hiilikuidun laminointi.
-
Se saattaa tuossa Maranellon kylällä olla ihan räpylässä tuo hiilikuidun laminointi.
Voi hyvinkin olla. Mutta ei kaikkialla.
Muistuu mieleen kun katsoimme työporukalla Toyotan F1-pajan hiilikuituhommia "opetusvideona" heidän toimimisestaan hiilikuitutyössä. Surkeaa oli se: liki koko ajan sai bongata heidän virheitään prepreg- ja muottityöskentelystään. No, eipä heillä kovin kummoista menestystä sittemmin siinä lajissa ollutkaan.
Olisi luullut että olisivat käyneet jossain sellaisessa pajassa exkursiolla jossa oikeasti tehdään komposiittitöitä.
Toki auto- ja moottoripyörärakenteissa ei vaadita likikään sitä tasoa mitä ilmailussa mutta kun parempi taso olisi saavutettavissa melko vähäiselläkin koulutuksella ja työharjoittelulla ammattimaisessa ympäristössä.