Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Joulukuu 18, 2017, 20:42:18 ip
-
Aloitin kokeilun: http://www.motomatti.fi/2017/12/california-1400-gts-valkosivurenkaat.html
Voi olla että tulee hyvä, voi olla että ei.
-
Vedä useampi kerros, niin lähtee tarvittaessa myös tekstien kohdalta vaivatta. Ohuilla kerroksilla jämähtää tiukempaan ja irtoaa palasina.
-
Kumimaalin muita käyttökohteita ? Kestäisikö pohjapanssarissa lentävä kiviä ?
Kauan joutuu odottelemaan kun saa tietoa kestääkö renkaan sivuilla vai lähteekö eka kaarteessa omille teilleen ;D
Mr
-
Vedä useampi kerros, niin lähtee tarvittaessa myös tekstien kohdalta vaivatta. Ohuilla kerroksilla jämähtää tiukempaan ja irtoaa palasina.
Ohje esittää että vähintään neljä varvia.
Vedin neljä paksua kerrosta. Hienosti tasottuva maali. Siihen saisi vielä kiillonkin pintaan mutta katsotaan keväällä kuinka tämä pysyy.
-
Kumimaalin muita käyttökohteita ? Kestäisikö pohjapanssarissa lentävä kiviä ?
Kauan joutuu odottelemaan kun saa tietoa kestääkö renkaan sivuilla vai lähteekö eka kaarteessa omille teilleen ;D
Mr
Ei kestä. Muutaman iskun jälkeen, kun maaliin tulee reikä, kuoriutuu loput aika helpolla. Auton konepellissä kyllä kestää normaaleja kiveniskuja.
-
Eikös pohjapanssariin olisi hyvä ns lavapinnoite.
Tyyristä, mutta kestävää.
Jos veisi panssarin jonnekin missä tekevät noita pinnoituksia, niin voisi saada hyvinkin edullisesti kun tarvittava määrä on pieni.
-
Painepurkissa myytävää kiveniskumassaa tuolla aiemmin suosittelin lokasuojien alapintaan. Jos pohjapanssari raapii maapalloa ja massaa irtoaa on paikkaaminen helppoa. Ensin pesu ja kuivaus sitten massaa lisää naarmukohtiin ja voi heti ottaa ajoon. Pensselillä levitettävääkin on. Värinkin voi valita: http://www.motonet.fi/fi/kategoria/2245/692528/Kiveniskusuojat
Kuivuttuaan voi maalata myös päälle.
-
Jos panssari oikeasti raapii tonttia, niin sen kannattaa sitten olla mahdollisimman liukas. Eli ei ainakaan kumin kaltaisella pinnoitteella tai esim alumiininen. Alumiini tarttuu kiviin..
-
Miksi se pohjapanssari pitää maalata ja paikkamaalata? Jos ei ole naarmun naarmua, ei mitään katu(lue metsä) uskottavuutta.
-
Ei se uskottavuus välttis naarmuja vaadi. Silloin, kun sinut ekan kerran näin 2014 EAK:lla Räyskälässä, sinulla oli täysin tahraton Dainesen tuliterä? nahkapuku ja näytit 1500 km elämänsä aikana mp:llä ajaneesta Sportsterikuskista niin h...tin ratauskottavalta Buellisi selässä. ;D
-
Jatketaan sitten vielä offtopikkia.
Oli silloin hieman tuskainen reissu, varsinkin alkumatkasta. Ajomatka Räyskälään oli
kesän ihan eka reissu. Tönkkö nahkapuku ja vielä tönkömpi kuski. Sittemmin
puku on notkistunut, kuski ei niinkään. Myös "kuperkeikkaa" olen heittänyt asfaltin pinnassa
sen verran, että käytön jälkiä on nahkapukuun tullut. Oma nahka on säilynyt ehjänä.
-
Paluu aiheeseen. Valkosivurengas on paikoillaan. Samalla uudet jarrulevyt. Valkosivuisuus tuli siinä ohessa kun oli etupyörä muutenkin irti.
Seuraavaksi takapyörän pariin. Eiköhän siihenkin saa värin pintaan. Kerholla kovin kiittelivät ulkonäköä ja homman alhaista hintaa.
http://www.motomatti.fi/2017/12/california-1400-gts-valkosivurenkaat.html
-
Helppo tehdä takapyöräänkin, kun ei ole sitä ketjurasvaa ::)
-
Takakumi on tuoreempi tapaus. Tämänvuotinen. Eturengas oli paistettu jo 2015.
Saatanpa silti yrittää jos takaseenkin kumimaali tarttuisi. Näin talvella paljon muutakaan tekemistä ole tyrkyllä.
Uuteen renkaaseen ei, netistä lukemani perusteella, kannata maalia tuhlata. Ei tartu ja tulee suttua ja värivikoja.
-
Tarttuu se, kun pesee renkaan huolella. Muottirasva on siinä pintakerroksessa aika hanakassa.
Siis tarttuu ainakin se kumimaali.
-
Tarttuu se, kun pesee renkaan huolella. Muottirasva on siinä pintakerroksessa aika hanakassa.
Siis tarttuu ainakin se kumimaali.
Kiitos rohkaisusta.
Oliko mitään oletusta millä aineilla pitäisi pestä? Nyt on ollut lähinnä asetoni apuna. Alkoholia löytyy sekä bensiiniä ja mäntysuopaa. Toluakin on. Bräkleenilläkin voisi yrittää.
Taidanpa koittaa bensaa ja sen jälkeen asetonia jos toimisi. Eturengas näyttää hyvältä mutta keskipakovoima ja ilmavirta voi olla sille liikaa. En tiedä kun ei ole toistaiseksi mahdollisuutta kokeilla.
Mieluiten tekisi varman päälle ettei mene ihan kokeilemiseksi.
Eihän internettikään aina totta kerro....
-
Perus fairyllä kokeilisin ekana. Se on yksi tehokkaimpia rasvanpoistajia.
-
Se on tuo valkosivurengas aika magneetti jarrupölylle ja sen takia sitä pitää pestä suht kovakouraisesti ja usein ettei näytä ihan kamalalta. Plus se kokemus mitä mulla on noista gummimaaleista niin en oikein pitkää ikää usko tuolle maalatulle renkaalle. Mutta kiinnostava kokeilu, ei suurta konkurssia aiheuta kävi miten kävi.
-
Se etu tuossa kumimaalikokeilussa on, että on helppo pakittaa jos ei ole mieleinen.
-
Tarttuu se, kun pesee renkaan huolella. Muottirasva on siinä pintakerroksessa aika hanakassa.
Siis tarttuu ainakin se kumimaali.
Oliko mitään oletusta millä aineilla pitäisi pestä?
Svarfega käsienpuhdistusvoide öljyn, rasvan, tervan, maalin, hartsin ja lian poistamiseen iholta.
Tai vastaava.
Rasvat lähtee käsistä hyvin (ja kuivattaa ihoa ikävästi). Lähtee ne renkaastakin, tiskiharja tai vastaava suti avuksi.
Huuhtoutuu vedellä.
Edellinen on ollut käyttökelpoinen konsti kun kisarengas on saanut öljykylvyn. Eikä ole ollut laittaa uutta tilalle.
En tiedä riittääkö maalauksen pohjustukseksi.
Karhensitko renkaan sivua mitenkään ennen maalausta?
-
Karhensitko renkaan sivua mitenkään ennen maalausta?
Asia oli vahvasti mielessä. Mutta parhaalla maalauskohdalla oli kaikki mahdolliset renkaaseen liittyvät tekstit. Irtokumista ne olisi voinut hioa nätisti pois mutta rengas oli jo vanteella valmiiksi.
Öljypäällysteisiä kumeja on tullut pestyksi. Sen verran on perävaihteet toisinaan ruikkineet.
Kävi miten kävi. Näyttelytarkoituksiin ainakin passaa. Lähinnä silloin kiinni teippaajan taidoista. Laitan vielä takarenkaaseenkin raidan. Helppo homma ja ei erityisesti käy varakkuuden päälle. Takakumiin (auton moderni vyörengas) on helpompi homma: ei ole tekstejä alueella. Muistaakseni.
Kumimaalia varten on myös olemassa väritön lakka joka estää tahriutumista. Ehkä kokeilen sitäkin ajan mittaan.
Myös värillisä maaleja on olemassa.
Näitä pikkuhommia on mukava tehdä vaihteeksi kun ei ole omaa pajaa missä voisi tehdä vaativampia hommia.
-
Tuo mitä Ikkala kirjoitteli valkosivun likaantumisongelmasta, varsinkin takapyörässä, pitää kutinsa. Ja tiukassa on. Tiedä sitten miten tanakasti nappaa kiinni maalattuun pintaan.
Omasta pyörästäni aktiviteetti putsaamiseen riitti pari kesää. Viime kesänä en enää jaksanut vanteiden peruspesua enempää. Mutta kuten on aiemminkin tullut kirjoiteltua, niin alkuperäisille renkaille kertyi kilsoja likimain 20 tonnia. Siinä ajassa ja matkassa pinttyy jo kuskikin.
Minun mielestäni motomatin 1400 pyörän nykyinen värimaailma on niin hyvin onnistunut, että valkosivut voisivat olla kynttilä kakun päälle. Toivottavasti maalaamalla onnistuu.
-
Ongelmiahan tuo sisältää:
1) likaantuminen ja heikko puhdistuvuus
2) epävarma pysyvyys (huono tarttuminen tai keskipakovoima)
3) pyörät pitää irrottaa maalauksen ajaksi
Näistä kohdat 1 ja 2 pelastaa se että väri on paksusti maalattu ja siten revittävissä pois ilman että renkaita tarvitsee irrottaa pyörästä tai vanteelta. Ei jää suttuista vaikutelmaa.
Hyvempiä asioita:
1) halpa
2) helppo
3) varsin näyttävä
4) värin voi valita varsin monesta perusväristä
Kohta 3 ja 4 puoltaa esimerkiksi jos haluaa pyöränsä näyttelyyn tai muuhun tapahtumaan eikä sitä varten halua laittaa uusia ja usein korkeahintaisempia tehdastekoisia valkosivurenkaita. Muutaman kympin hinnalla ja hieman vaivaa näkemällä (Noin 3 tuntia per rengas kuluu aikaa.) ulkonäkö muuttuu varsin merkittävästi.
Jo enemmän kuluneeseen renkaaseen ei kannattane maalia laittaa mutta puolipitoiseen renkaaseen voi vielä. Homma on helpoin kun rengas ei ole vanteella mutta vanteelliseenkin renkaaseen voi väriä laittaa. Teippiä menee silloin enemmän. Ihan uuden renkaan kanssa voi olla ongelmia koska siitä irtoaa aineita kumin sisältä.
Homman voi tehdä oheistuotteena kun rengas tai pyörä on irti jostain muusta syystä. Pyöräni takapyörä pitää myös irrottaa muista syistä ja se saa samalla valkoiset raidat sivuihinsa. Takarengas kestänee vielä, arviolta, ainakin noin 20.000 km. Ehkäpä enemmänkin.
Mutta katsellaan nyt ensi kevääseen saakka ja muutaman tuhannen kilometrin ajan. Eiköhän asia ole jo juhannusta ennen selvillä.
Ainakin saan pyörästäni näyttävät valokuvat valkosivujen kanssa ennen ajokautta.
Jarruista tulee kyllä pölyä mutta nämä nykyjarrut pölisevät paljon vähemmän kuin mennävuosien levyjarrut. Erityisesti valurautalevylliset jotka pölläyttivät usein kunnon pilven ruostetta jarrutuksessa. Enemmän olen siinä uskossa että maantielika, varsinkin alkukaudesta, tarttuu.
Kauppiaalla on myytävänä kumimaalin päälle myytävää kirkaslakkaa jota voisi myös testata. Josko se suojaisi....
-
Mites ihan autokauppiaiden käyttämä kikka tehdä renkaista siistimmän oloisia ruiskuttamalla silikonia sivuille.
Voisi kuvitella jonkun aikaa suojaavan lian pinttymiseltä kumimaalinkin päällä ja helppo uusia.
Paljon parjattu aine, mutta on silläkin kohteensa.
Auton ovien tiivisteet esim -eivät jäädy.
Koelaudat tms muoviosat mitkä saa ollakin liukkaita.
Pyörissä tulee mieleen lähinnä muoviset laukut, paranee ulkonäkö helposti.
Satulaan ei tosiaankaan, paitsi jos haluaa siitäkin liukkaan.
-
Ei kannattaisi silikoonia viedä lähellekään pyörää. Pelkät toissijaiset sormenjäljet vaikeuttavat tulevia maalaus/korjausmaalauksia.
-
Arvasin että ongelmasta mainitaan.
Siihen ei taida oikein olla poistokemiaa vielä kehitetty?
Renkaat kuitenkin vaihtuvat muutenkin..
-
Arvasin että ongelmasta mainitaan.
Siihen ei taida oikein olla poistokemiaa vielä kehitetty?
Renkaat kuitenkin vaihtuvat muutenkin..
Kyllä maalikaupasta saa silikoninpoistopesuainetta. Ei ole halpaa. Tai ei ainakaan viimeksi ollut.
Kenties jonkinlainen ruiskutettava vaha voi olla ratkaisu...
Itsekin luotan tuohon vaihtuvuuteen. Seuraavia kumeja ei tietenkään ole vielä hankittu mutta niistä voi aikanaan pyyhkäistä lamellilaikalla nätisti pois tekstit ja pinta-aktiiviset aineet. Helpompi maalata.
En aio olla pettynyt jos homma ei ole hetken silmänpalvontaa parempi. Kunhan kokeilen. Tähän uteliaisuuteen ei kauheasti ole uponnut vaurautta.
-
Ja ne poistoaineet toimii miten toimii. On enemmän alla olevan maalin ominaisuuksista kiinni, kuin poistoaineen tehokkuudesta. Toiset maalit on vain kaivettava pohjia myöten pois..
-
Vanteen ja renkaan väliin laitettavat "irto" valkosivut ovat myös edullinen DIY konsti.
Niitä saa edullisesti -> http://portawallshop.com ( ilmainen toimitus ja nyt suosiollinen eur-dollar kurssi )
Tuolta olen sekä autoon, että motoon setit tilannut ja tulee postiin parissa viikossa ilman tullauksen tarvetta.
Guzzi Nevadassa kestäneet jo kolme kesää ja kestää yli 150 km/h nopeuksiakin (2,8 bar on rengaspaineet).
Välillä olen pestessä "valkaissut" Tokmannin Hankausaine nimisellä VIM:n korvikkeella.
-
Automiehet noista irtovalkosivuista varottelivat. En tiennytkään että niitä on mp-kokojakin.
Kuulemma hiertävät renkaan sivuun uraa ja irtoilevat vauhdissa. Pitävät kuulemma inhaa ääntä ajossa. Eivät sovellu lainkaan sisärenkaattomaan vanteeseen. Sellaista kuulin Shellin baarissa. Toki siellä kuulee kaikenlaista muutakin...
Pitääkö väitteistä yksikään paikkaansa?
Katsoin linkin tarjonnan. Hintataso ylittää sen mitä haluaisin valkosivuista maksaa.
-
Onko nuo siis mitenkään renkaassa kiinni? Vain vanteen ja kumin välissä?
Muistan joskus yhdeksänkymmentäluvulla nähneeni kuplan, jossa oli lepattavat valkosivut renkaissa. Luulin, että oli vulkanointi irronnut, vaan oliko jotkut tuollaiset? Onko nuo miten kovat?
edit:
Tämähän sen selittää.
https://www.youtube.com/watch?v=jSIKixEAbow
-
Paha sanoa jos ovatkin kehittyneet aikojen kuluessa. Kaverin avokuplasta nuo otettiin pois juuri lepattamisen takia. Rengaspajan kaveri oli sanonut että ei oikein käy vyörenkaisiin vaan korkeaprofiilisiin jäykkäsivuisiin ristikudosrenkaisiin. Ja silloinkin vain kapeana.
Tietämäni mukaan valkosivu asennetaan kun vanne on renkaan sisällä ja rengasta kun täytetään niin valkosivu jää renkaan ja vanteen väliin likistykseen.
-
Kuulemma hiertävät renkaan sivuun uraa ja irtoilevat vauhdissa. Pitävät kuulemma inhaa ääntä ajossa. Eivät sovellu lainkaan sisärenkaattomaan vanteeseen.
Muutaman kesän kokemuksella on auton renkaissa ollut tuota hiertymistä, joka vaihtelee rengasmerkistä riippuen. Pehmeällä rungolla tulee 10tkm:n aikana jo 2-3 mm ura, mutta minkäänlaista ääntä en ole näistä ajossa havainnut. Autossa on ollut tubeless renkaat, eikä valkosivut ole koskaan irronneet edes kovassa 120-140km/h nopeudessa. Ainoa ongelma on ollut hankautuminen katukivetyksiin (vaimon) pysäköidessä, jolloin valkosivu on kerran pahimmillaan repeytynyt vanteen reunasta n.7 cm matkalta. Silti sekään ei moottoritieajossa revennyt lisää tai irronnut.
Kolmantena kesänä ostin h-autooni käytetyt (6mm) pakettiauton C renkaat (195/65-15) kokeillakseni jäykempää rengasrunkoa.
Ajettavuus on ihan kelvollinen (kesällä mp enemmän ajossa), vain sadekelin ominaisuudet ovat tosi huonot.
Rengaspainetta kestävät ja olen niissä jotain 3,4 bar painetta käyttänyt. Ihan ok, vaikka hurjalta kuulostaa.
Guzzin Nevadassa on sisäkumilliset renkaat, mutta en itse epäröisi noita tubeleseihinkaan laittaa.
Piti käydä ihan tallilla katsomassa ja ottamassa muutama kuva, että missä kunnossa ovat nuo valkosivut.
Hyvinä ovat siinä toimineet pari kesää ja etuvalkosivut voi siirtää seuraavaan rengaskertaan olettaisin.
Takarenkaassa on ollut lämpenemistä (sisäkumit ? kuorma ? jne...) ja valkosivut näyttävät "paistuneen" vähän renkaaseen kiinni.
Eivät ole hanganneet renkaaseen näkyvää tai edes sormin tunnusteltavaa jälkeä.
Jos sitä pelkää, niin voisihan sinne vaikka pesujen yhteydessä vähän silikonia tai muuta rasvaa sujauttaa.
Uskoisin, että lepattavat valkosivut ovat varmastikin seurausta huonosta/huolimattomasta asennuksesta.
Minä olen homman tehnyt omin käsin kaikessa rauhassa ja nyrkillä/kämmenselällä ne pintaan tiiviiksi taputellut.
p.s. Kun noita aikoinaan katselin, niin keskusteluista ymmärsin, että niitä on (ollut?) myös huonoja (enempi muovisia) Kiinalaisia.
Tuo Atlas merkki oli laadukkaana (luonnonkumia ?) pidetty ja ns. "se ainoa oikea".
N. 70,- € neljän kpl:n setistä oli minulle ok, sillä tehdastekoiset valkosivut olivat tuplasti arvokkaammat.
Lisäksi Nevadan eturenkaan kokoa olevaa valkosivua ei ainakaan tuolloin -16 keväällä ollut saatavilla.
-
Tuossa ylempänä videollakin se tyyppi käyttää todella paljon aikaa tuohon asentamiseen ja korostaa hyvän istuvuuden tärkeyttä. Sulla on kyllä siistissä kunnossa. Takanen ei onneksi sotkeennu näissä vehkeissä ;)
-
Hyvältä näyttää.
Mulla on auton rengas takana moottoripyörän vanteella. Siihen täytyy harkita voiko ylipäätään laittaa irtovalkosivua sopivuuden vuoksi. Sillä kun on tarkoitus ajaa useampia kymppitonneja tulevaisuudessa. Eturengas on vakiotavaraa vaikka onkin järeämpi takarenkaaksi tarkoitettu ja pyörimissuunta on vaihdettu, luonnollisesti. Sain halvalla.
Tässä on kooste väitteistä jotka koskevat auton rengasta moottoripyörässä. Useat väitteet ovat osoittautuneet kokemuspohjaisesti huuhaaksi.
http://www.motomatti.fi/2017/01/dark-side-eli-auton-rengas.html