Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Joulukuu 17, 2017, 19:42:57 ip
-
Jarrulevyjä piti vaihtaa mutta kiinnostus suuntautuikin päivän mittaan muualle: http://www.motomatti.fi/2017/12/california-1400-gts-keula-ja.html
Homma jatkuu kunhan saan laakerit.
-
Eihän emäputkessa ole vaan mitään ylimääräisiä reikiä vaikka ohjauslukkoon liittyviä sillä tavalla, että vesi menee sisään?
-
Tuon ikäinen peli, niin on pitänyt päästä jo uutuudeltaan vettä laakereihin.
-
Eihän emäputkessa ole vaan mitään ylimääräisiä reikiä vaikka ohjauslukkoon liittyviä sillä tavalla, että vesi menee sisään?
Onhan siinä emäputkessa kaksi päätä ja niissä jonkinlaiset tiivisteetkin ylälaakerin yläpuolella ja alalaakerin alapuolella. Muita reikiä ei ole mutta olen ajatellut tehdä reiän rasvanipan asennusta varten. Tosin se ei auta kuin alalaakeria. Yleensä mulla ohjaislaakerit pyörissä on kestäneet vuosikausia.
Virtalukon yhteydessä on myös ohjauslukko ja se tukeutuu ylempään keulan yläkolmioon.
Vettähän sinne on mennyt mutta ei ainakaan minun toimestani. Kaksi kautta on tullut ajettua.
Ruostumisen pitkälle kehittyminen kertoo että vettä on ollut ohjauslaakereissa pitkään. Kovin kalliita nuo ohjauslaakerit eivät ole: viidelläkympillä saa uudet. Ja kunnolla voiteita mukaan.
-
Mutta mitä ihmettä; tuon luokan mopossa ei ole kartiorullia?!?! ???
-
Useimmissa omistamissani moottoripyörissä on olleet kuulalaakerit ensiasennuksena. Ei niissä mitään vikaa tai puutetta ole. Ovat herkempitoimisia kuin kartiorullalaakerit.
-
Jos pyörä on kahdenkymmenen tuhannen euron peli ja painaa lastattuna puoli tonnia, on kartiorullalaakereiden puute selkeä miinus.
-
Jos pyörä on kahdenkymmenen tuhannen euron peli ja painaa lastattuna puoli tonnia, on kartiorullalaakereiden puute selkeä miinus.
Oli se hiukan kalliimpi + lisävarusteet ja muutostyöt.
Lastattuna eli minä ja matkavarustus tulee puoli tonnia helposti täyteen. Toisinaan on myös rouvakin matkassa ja hänen tavaransa lisäksi. Päälle 600 kilon mennään. Jousitus kantaa oikein hyvin.
Mikä vika on kuulalaakereissa? Niitähän käytetään monessa paikassa. Ennen oli Guzzeissa pyöränlaakereina kartiorullalaakerit ja niille säädöt. Nykyään vain kuulalaakereita.
Olisi ohjausakselissa kartiorullalaakeritkin ruostuneet.
Katsotaan saanko takuuseen uudet laakerit ja millaiset tulee vai pitääkö ostaa itse.
-
Vastaan itselleni: Heinon ovet tänään säpissä. Motonetissä olivat laakerit hyllytavaraa. En sen kummemmin rupea poraamaan asiaa. Vanhan purku ja uusien osien asennus. Sitten keula nippuun.
Aikaisintaan keskiviikkona kerkiän. Huomenna perinteinen joululahjaostoskierros sukulaisia ja muita muistaen. Siihen tärvääntynee koko päivä ja osa iltaakin.
Samanlaiset ja samaa kokoa ovat laakerit myös Apriliassa ja Ducatissa sekä Guzzin CARC-malleissa. Sekin selvisi Motonetkäynnillä. Mainittakoon että nyt on rullalaakerit joita ainakin TunturiTT suosittelee. Ovat varsin sirot ja paljon rullia. Huomattavasti enemmän kuin kuulia. Pintapaine jakaantuu useampaan kohtaan.
Laitan asiasta blogiini juttua kunhan saan asiassa jotain aikaiseksi.
-
Paljonko maksoi laakerit Suomi-hyllystä ostettuna?
-
Paljonko maksoi laakerit Suomi-hyllystä ostettuna?
48,90€ Motonetistä. Tiivisteet sisältyvät settiin. Vanhatkin kyllä jäävät ehyiksi.
-
Ei ihan älytön hinta. Jos olisi aikaa odotella ja hinnalla olisi merkitystä, esim All ballsin tai Pyramid partsin kartiorullat yleensä pyörivät noin puolessa tuosta.
-
Moi,
Tässä saattaa olla selitys oman 1400:n outoon etupään muljahteluun mennä kesänä.
Piti oikein pysähtyä, kun keulassa oli jotain "outoa"?
Sitten taas tuntui pelittävän hyvin...
Onhan sillä viisi kesää ajettu ja kilsoja yli 40t.
Jos Matilla meni parissa kesässä vaihtokuntoon, taitavat omat olla ajokielto-vaiheessa?
Täytynee ryhtyä purkuhommiin. Sitä ennen pitää hommata nostin.
Olenkin odottanut syytä sen ostamiseen. Nyt se taisi tulla :o !
T. Kimmo
-
Tässä jutussa nostin joka nostaa koko laitteen: http://www.motomatti.fi/2017/05/california-1400-auton-rengas-taakse.html
Tämä edullinen nostin riittää etu- tai takapyörän erilliseen nostoon: http://www.motomatti.fi/2012/03/pieni-saksinostin.html
Varallisuutta ei tarvitse siis kovinkaan paljoa sijoittaa että saa pyörät irti maasta.
-
Tässä yksi, mikä käy mainiosti siirtelyynkin: https://www.motonet.fi/fi/tuote/807569/Bahco-BH1M1000-monitoimitunkki-1-tn
Jouko
-
Yksi tyhmä kysymys: Kun käyttää koko pyörän nostavaa nostinta, onko niissä jokin kiinnitin pyörälle?
Tuntuu huteralta, jos pyörä lepää omalla painollaan parin palkin varassa?
Vielä jos sitä ryhtyy liikuttelemaan!!!
T. Kimmo
-
Liinoilla vaikka kiinni siihen nostotasoon.
-
Juurikin liinoilla kiinni. Ja jos siirtää, niin tietysti matalimmassa mahdollisessa nostoasennossa. Ei se kaadu.
Jouko
-
Nyt on laakerit vaihdettu. RM Heino hyvitti laakerien hinnan. Samalla sai kahvia ja piparia. Sain myös katsella halvennetujen Guzzien rivistöä. Nyt saisi tuoreen California SE:n alta kahdenkympin.
Tuleville laakerinvaihtajille kokoonpanokuvastoa aiheesta: (siellä loppupäässä) http://www.motomatti.fi/2017/12/california-1400-gts-keula-ja.html
Kerrottakoon että joka vaiheesta ei ole kuvia kun oli näpit niin vaseliinissa.
Lisäksi se että olin laiska enkä purkanut tankin etuosan suojamuoveja sillä niiden alla on sähköliittimiä joita aukomalla saa irtaallaan johdositaan roikkuvat osat kokonaan pois tieltä ja kolhiintumasta toisiinsa.
Juttu jatkunee huomenissa kun teen loppukokoonpanon ja asennan keulan ja etupyörän loppuun. Jotain kolmen tunnin homma hosumatta.
-
Siihen nostimeen/tasoon kun tekee puusta tai jostain muusta naarmuttamattomasta apupukin, joka tukeutuu pyörän runkoon ja sen kanssa liinoittaa pyörän siihen nostimeen, niin ei ole vaaraa kaatua.
-
Ohjauslaakerin toiminnan varmistaminen ei ole aina aivan helppo juttu. Kun etupyörä on maata vasten ei asiasta oikeastaan saa selvää jos ei ole kysymys erittäin törkeästä viasta.
Kun etupyörä on irti maan pinnasta tilanne on hieman parempi mutta keulan ja etupyörän ja muiden osien massa tekee sen että ohjausliike tapahtuu varsin tasaisesti vaikka laakerissa on vikaa.
Mutta kun ottaa etupyörän pois niin tilanne muuttuu: jos liike on silloin kevyt eikä ole jäykkiä tai yllättävän keveitä kohtia vaan liike on tasainen voi päätellä että mitään kovin pahaa vikaa ei ole.
Se vain ei kerro onko voitelu kunnossa ja onko mahdollisesti kuormittuneena häiriöitä.
Sitten kun on irrottanut lokasuojan vetänyt teleskoopit pois ohjauskolmioista niin voi havaita pienimmätkin oireet.
Voiteluainetta oli pyöräni ohjauslaakereissa kovin vähän. Myös emäputki oli sisäpinnaltaan hieman ruostunut. Kevyttä ruostetta oli myös ohjausakselilla. Itse käytin kootessa tavallista laakerirasvaa eli sitä jota käytetään henkilöautojen pyörien laakereiden voiteluun. Samalla rasvalla "pinnoitin" kaikki ruostumiselle herkät pinnat.
Vahva oletukseni on että yli viisi vuotta, ainakin, menee tämän remontin osalta eteenpäin. Uudet tiivisteet vaikuttivat tiiviimmiltä kuin alkuperäiset. Siinä on sekä hyvää että pahaa: hyvää on että kosteus ei pääse helposti sisään, huonoa taas jos vettä pääsee sisään se ei pääse helposti pois.
Mainittakoon että pyörää ei ole säilytetty ulkotiloissa muulloin kuin matkoilla ollessa eikä aina silloinkaan. Hotelleista löytyy usein katettu ja vartioitu tila ja kaveritkin, kun heillä poikkeilee, tarjoavat katonalaista tilaa.
Vielä on kuitenkin ilmankosteus. Ilma pääsee melkein jokaiseen paikkaan joka ei ole hermeettinen. Sen mukana kulkee kosteutta lämpötilavaihtelujen mukaan. Sitä vastaan on voiteluaine.
-
Nuo sinun laakerit olivat kyllä sen verran pahan näköiset, että on melkein pakosti ollut ihan ihka oikeaa vettä välissä, ei mitään kosteutta. Tehtaalla jo päässyt vettä vaseliiniin? En tiedä miten, mutta paras selitys.
-
Tuli mieleen foorumilla ollut taannoinen keskustelu siitä, miten 1400 calin eturengas nostaa vettä ylös kuskia kohden sateella ajettaessa ja olikohan Kimmo siihen jo jonkinlaisen ratkaisun kehittänytkin? Jos sateella vesisuihku työntää emäputkeen vettä, niin ei siinä ehkä auta kovin pitkään mitkään vaseliinit ja ainakin ohjauslaakerin huoltorasvausväli tihentyy. Tuo Matin Calin tapaus voi tietysti olla yksittäistapauskin, mutta ainakin mikäli tuota ohjauslaakerin ruostumista/korjaustarvetta alkaa yleisemmin esiintyä kohtalaisen vähillä kilometreillä, niin tuntuisi, että jokin tuollainen ulkoinen asia siihen saattaa vaikuttaa.
Jouko
-
Eturenkaan vedenheitto on tuttu asia.
Vesi kertyy jarrusatuloiden tietämiin ja pyörii siinä ilmavirrassa. Riittää että tie on märkä. Toki sateella veden roiskuminen vielä lisääntyy.
Sitä en ole päässyt seuraamaan että roiskuuko vettä alakolmion seudulle. Epäilen että ei koska ajoviima pääsee siihen kohtaan eli lokasuojan yläpuolelle esteettömästi. Mutta lampun seudulle satava vesi pääsee kyllä alalaakerin tietämille.
Vesi roiskuu etupyörästä saappaille ja siitä sääreen liki polven korkeudelle. Omassa pyörässä olen tilkinnyt etukaatumarautojen kehän lujitemuovilevyllä joten asia ei kauhesti häiritse.
Olen asiaan kehitellyt ratkaisua hieman eri lähtökohdista kuin Kimmo. Olen ajatellut muokata etulokasuojan rakennetta. Saa nähdä tuleeko tehtyä. Veden roiskuminen ei ole itselleni ollut mikään "big deal".
Lähdenkin tästä kohta laittamaan keulaa nippuun. Mittaristo ja ajovalo sekä vilkut pitää asentaa paikoilleen. Ja tietysti pleksi. Iltapäiväksi mukavaa näpertelyä.
-
Kerääkös sulla se ajovalokin vettä? Sehän on kuitenkin sillä keulakolmioiden korkeudella.
-
Vedän painepesukortin esiin taas tällä kohtaa. Huolellinen painepesu saa helposti ohjauslaakerit veden kanssa kosketuksiin ja samalla huuhdottua voitelut ja suojaaineet pois. Tietenkin jos pyörä on ollut uudesta asti omistajalla, niin sittenhän suurinpiirtein tietää miten on pesty. Eri asia on, mitä eri huolloissa tekevät. Antaahan se hyvän vaikutelman työn laadusta, jos putipuhtaana luovutetaan.
-
Itse hieman sivuten aihetta California 1100 :n ohjauslaakerin voitelusta. Itse ruiskutan ketjuöljyä pillillä panelin kiinnityspultin reijästä joka vuosi. Rasva alkaa vuotaa ennenkuin jähmettyy laakereihin ja samalla näkee onko poistuvan rasvan mukana ruostetta. Olen todennut erittäin hyväksi tavaksi. Olen myös porannut reikiä muunmerkkisiin jos sitä mahdollisuutta ei ole ollut rasvaukseen. Pillillä saattaa myös saada rasvattua ylälaakerinkin.
Mr
-
Kerääkös sulla se ajovalokin vettä? Sehän on kuitenkin sillä keulakolmioiden korkeudella.
Ajovalo on ollut kuiva sisäpuolelta. Sehän on koottu liki hermeettiseksi. Sinne tuskin vesi pääsee. Takakansi on irrotettava jos haluaa lamppuja vaihtaa. Edellyttää runsaasti purkamista. Ei siis onnistu ihan joka huoltiksella. Ajovalot kannattaa vaihtaa poutasäällä, mieluimmin pakkasella että sisään ei pääse kosteaa ilmaa.
Omat pesuni tiedän. Painepesurilla pesun jälkeen huuhtelen sumusuuttimella matkan päästä silloin kun painepesuri on käytettävissä. Kuten mökillä käydessä tai Kerholla.
Huollossa olen käyttänyt kahdesti: ilmainen ensihuolto 1000 km jälkeen ja renkaanvaihdon yhteydessä tehty pienempi huolto. Pestynä on palatettu. Pisteet siitä.
Sittemmin olen huoltanut itse eli tehnyt yhden määräaikaishuollon. Seuraava, 20.000 km huolto on joskus -18 alkukesästä.
Vältän ajokauden alkamista kovin aikaisin. Yleensä Vapun tietämin teen startin. Silloinkin on vielä tiet melko likaisia. Keväällä/alkukesästä pesun tarve korostuu.
Valitettavasti ei tullut otettua tarpeeksi kuvia ohjauslaakeroinnista. Tiivisteet ovat varsin jämäköitä ja niiden kumihuulet vaikuttivat tukeutuvan varsin tiukasti emäputken sisäpintaan. Yläpäässä lisäksi kuminen "hattu". Roiskevesi pysynee näillä keinoin ulkopuolella. Mutta kuten aiemmin mainitsin: vettä voi kertyä emäputken sisään pelkästään lämpötilavaihteluiden vuoksi. Jostainhan ilman on kuljettava.
Teen loppukokoonpanon tänään. Laittelen blogiini kuvia aiheesta lisää.
-
Itse hieman sivuten aihetta California 1100 :n ohjauslaakerin voitelusta. Itse ruiskutan ketjuöljyä pillillä panelin kiinnityspultin reijästä joka vuosi. Rasva alkaa vuotaa ennenkuin jähmettyy laakereihin ja samalla näkee onko poistuvan rasvan mukana ruostetta. Olen todennut erittäin hyväksi tavaksi. Olen myös porannut reikiä muunmerkkisiin jos sitä mahdollisuutta ei ole ollut rasvaukseen. Pillillä saattaa myös saada rasvattua ylälaakerinkin.
Mr
Voitelu ja kuivat olosuhteet ovat edellytys ohjauslaakerin kestävyydelle. Mutta useimmin kuitenkin vaihdetaan hyvin voidellut ja ruosteettomat laakerit uusiin sen vuoksi että ohjausliikkeessä on omituisuuksia.
Erityisesti keskiasento kuluu siten että ohjaus alkaa keskittämään tähän suoraanajokohtaan. Siinä kohtaa laakerissa on välystä mutta muissa kääntöasennoissa välys on oikea. Ongelma tulee esiin ajossa kun ajetaan loivaa kaarretta vauhdilla.
Nuukemmat vain kääntävät laakerien ulkokehiä 90 astetta ja laittavat samat osat takaisin. Liki samalla vaivalla voisi kuitenkin vaihtaa kokonaan uudet laakerit.
Ohjausakselin alalaakerin sisäkehän irrotus on ollut monille ongelma. Sen verran näkee sillä kohti kolhiutumia ja väkisin tekemistä. Samalla tuhoutuu helposti myös alapään tiiviste.
Kotiasentaja irrottaa alalaakerin sisäkehän katkaisemalla sen. Sitä ennen on poistettava edestä rulla- tai kuulakehä. Lämmittämälläkin sisäkehä irtoaisi mutta silloin vaurioituu tiiviste.
-
Muutama hitsitälli alapään sisäkooliin, niin irtoaa itsekseen. Tiivisteen vaan suojaa suoralta kipinöinniltä.
-
Onkohan sellaista pyörää missä laakeri olisi tehtaalla kunnolla rasvattu? -hyvin yleinen vaiva tuntuu olevan kun hiukan googlailee...
-KG-
-
Enduroissa järjestään kaikki laakerit liian kuivia. Kuten esim KTM:n takahaarukan laakeroinnit.
-
Nytton laakerit vaihdettu ja keula koottu. Kyllä kiertyy köykäisesti.
Näpithän siinä tahriutuivat eikä verenvuodoltakaan tullut säästyttyä. Pyyhe oli mukavan jouluisen värinen.
RM Heino kustansi laakerit. Hieno juttu vaikka eihän ne kovin kalliit olleet. Heillä ei olisi ollut vaan hain Motonetistä. Vaikka liki kaikki tämän vuosituhannen Guzzit käyttävät juuri tätä laakerikokoa.
Laakereita saa myös, ja usein edullisemmin, laakeriliikkeestä mutta silloin ei saa uusia tiivisteitä. Setissä tuli mukana uudet tiivisteet jotka vaikuttivat varsin asiallisilta.
Rullien, enkä rullakehän metallia testannut, mutta ulko ja sisäkehä vaikuttivat kovalta materiaalilta eli kestoa näille oudon itämaisen pajan tekemille voi ennustaa.
Samalla kerralla tuli neljä asiaa tehtyä ja asennettua: valkosivurengas, uudet jarrulevyt ja -palat, uudet ohjauslaakerit sekä paljon oppia keulan rakenteista.
Jarrulevyt tulivat Heinolta takuuseen. Taisivat vain olla tyytyväisiä kun lupasin itse tehdä heidän työnsä.
Mielenkiintoista nähdä kuinka uusi vuodenvaihteessa aloittava Guzzin maahantuoja suhtautuu takuisiin ja muuhun asiakaspalveluun.
Jos ajovalo pimenee kesken matkan niin joutuu tekemään aika paljon juttuja ennen kuin on valot jälleen päällä. Periaatteessa ihan korjaamohomma. Ajovalon joutuu ensin irrottamaan kokonaan. Sitten takakansi auki niin pääsee sisälmyksiin käsiksi. Lisäksi on ahdasta. Työkalupussukan työkalut eivät hommaan riitä.
Takakansi lienee juurikin syynä siihen jos lampun sisällä on vettä.
-
Toi päävalon polttimon vaihdon vaikeus/ helppous pyörissä ei sinänsä ole tienpäällä tehtäväksi yleensä ongelma.
Paitsi jos ajetaan pimeässä, jota harvemmat harrastaa.
Ai 1400:ssa on tehty noin hankalaksi.
En tiedä minkälainen polttimoratkaisu siinä on, kai nyt ainakin lähi/ pitkistä toinen jää toimivaksi?
Lisäpitkät lienee kaikilla "hämäräkuskien" pyörissä, jää ainakin jotain millä näkee, paitsi ehkä vastaan tulijoille...
Vilkut ja jarruvalo sentään lienevät helppoja kohteita kaikissa pyörissämme.
Näkemysrikasta uutta -18 ajokautta kaikille!
Kai nää sateetkin vielä joskus väistyvät..
-
Eikös tämä kosketakaan moottoripyöriä?
>>>Polttimonvaihdon pitäisi periaatteessa olla läpihuutojuttu, sillä viime vuosikymmenellä voimaan astunut valaisimien ja merkkivalolaitteiden asennusdirektiivi 2007/357EY edellyttää, että ajoneuvon valaisimien polttimoiden on oltava vaihdettavissa ilman erikoistyökaluja, elleivät ne kuulu ajoneuvon varustukseen. Vaatimusta ei kuitenkaan sovelleta kaasupurkaus- eli ksenonvalaisimiin.<<<
Ei se vielä mene kaikissa autoissakaan ihan noin.
-
Ihan viimeisiä hommia tälle vuodelle oli vaihtaa ajovalopolttimot autoon. Toisesta silmästä oli lyhkänen tiltannut. Kerhon pihassa valoja näpräsin ja valonnäyttäjä ei montaa suorituspistettä tienannut mutta oli iloisesti promilleissa.
Cali 1400:sen ajovalon kotelo pitää irrottaa kokonaan kannakkeistaan että takaosan kannen saisi näkösälle. Siellä on erikseen lyhyen ja pitkän valon polttimot sekä kuusi päiväajovalolediä. Olikohan vielä erikseen pikku parkkivalokin?
Jos sattuu olemaan pleksi paikoillaan niin asia hiukan vaikeutuu. Pleksi tosin on melkein pikakiinnitteinen: kaksi ruuvia auki alhaalta ja pleksin voi nostaa koukuistaan pois.
Lisättäköön että 1400 GTS:n valot ovat toistaiseksi toimineet moitteitta.
Lisävaloja on kaksi led-sumuvaloa ja kaksi halogeenipitkää eteenpäin. Taaksepäin yksi led-sumuvalo, led-vilkut, led-parkit sekä led-jarruvalot ja led-lisäjarruvalo jos takalaukku on matkassa.
Olen pyrkinyt näkymään varsinkin kun pyörä on enimmäkseen musta.
-
Tuosta otsakkeesta tulee mieleen kysymys : Mikä malli on tuo 1400 GTS ?
-
Tuosta otsakkeesta tulee mieleen kysymys : Mikä malli on tuo 1400 GTS ?
Kiitos kysymästä!
Mallimerkinnän olen antanut omavaltaisesti. GTS-nimike on ollut Guzzilla aiemmin käytössä joten arvelin sen istuvan hyvin tähänkin muokattuun malliin. Blogissani nimenannon perustelin eräässä yhteydessä.
Arvelin että nyt on jo sen verran tullut pyörään muutosta että nimenanto on paikoillaan.
Pyörä on alkuaan mallia Custom. Siitä ei ole jäljellä kuin perusasiat: runko, moottori ja jousitus.
Kaikkiin muihin näkyviin ja useisiin näkymättömiinkin osiin olen tehnyt muutoksia ja lisäyksiä. Lisäksi osavaihtoja. Poistettuja osia on tavanomainen muuttolaatikko täynnä. Voin koska tahansa halutessani tehdä pyörästä aivan toisennäköisen.
Merkittävin lisäys on ollut varustella pyörä Touring-varusteilla mutta niitäkin muunnellen omaa käyttöä ajatellen. Lisäksi on omavalmisteisia osia varsin runsaasti käytössä. Kaikki varusteet eivät ole Guzzin lisätarvikkeita. Myös monet alkuperäisosista ovat joutuneet muokkauksen kohteiksi.
Olen tehnyt luettelon merkittävimmistä muutoksisista ja niiden perusteista: http://www.motomatti.fi/2017/10/california-1400-varusteet-ja-muutokset.html
Lyhennys GTS sisältää sanat Gran Turismo Speciale.
-
OK, tuota vähän ajattelinkin 8)
-
Jos hakee Googlen kuvapalvelusta sanoilla Guzzi California GTS tulee sieltä muutaman eri mallin kuvia mutta lähinnä rivikoneita. Noita neli- ja kuusisylinterisiä Guzzeja/Benellejä rassaillin vuosikymmenet. Kirjallisuutta niihin taitaa olla vielä hyllyissäni merkittävästi. Osiakin niihin löytyy kohtuullisesti vaan ei enää minulta. Myin "kokoelmani" innokkaammille. Pyörät myös. Niiden myynnin tuotolla olen rahoittanut nykyistä pyörääni 1400 GTS:ää.
Kiinnostuneille omista arkistoistani: http://www.motomatti.fi/search?q=Benelli
-
Eipä löydy Googlella minunkaan pyörää, Carbon Jackalia ;D
-
Moi,
Oma pyörän ohjauslaakerin tarkastus etenee pikkuhiljaa.
Tuli hommattua mp nostin mallia Motonet 680kg.
Sovittelin tuota Calin 1400 alle, mutta huomasin runkoputkien olevan sen edessä, että pyörä jää kovasti takapainoiseksi.
Minkälaisia ratkaisuja olette käyttäneet tasapainoiseen tuentaan ja tukevaan nostamiseen?
T. Kimmo
-
Pystyykö nostimen päälle tekemään välipukkia, joka nostaisi tasaisemmin? Vaikka ihan lankusta.
-
Jotain sellaista lisätukea mietin.
Jos jollakin on valmis ratkaisu, käy yrityksen ja erehdyksen kautta tapahtuva kehittely helpommaksi.
T. Kimmo
-
Muissa Guzzimalleissa tuo nostin on toiminut varsin hyvin mutta 1400:n nostamiseen se on jossain määrin epävakaa. Olen kuitenkin sillä nostellut menestyksellisesti. Olen myö suunnitellut siihen tuen toiselle sivulle sekä rungon että lattian puolelle että nosto olisi vakaampi. Vaan kun ei ole sitä omaa tallia niin homma on jäänyt toteutumatta.
Olen hoitanut homman toisella tapaa: käyttänyt laudanpätkää lisätukena silloin harvoin kun on tarvinnut pyörää kohottaa. Pyörä ei ole pituussuunnassa kovin hyvässä tasapainossa vaan peräpää pyrkii painamaan enemmän koska runkoputket tekevät mutkan juuri kriittisellä kohdalla.
Viimeksi nostin kyseisenlaisella nostimella kun takapyörä oli irti. Laitan linkin jonka puolivälin tienoilla on kuva väliaikaisesta nostoratkaisusta. Pyörä on myös tuettu pienemmällä suuntaisnostimella etupyörän alta. Toisaalta takapyöränkin alla on hyvä käyttää pientä nostinta sen irrotuksen aikana: http://www.motomatti.fi/2017/12/california-1400-gts-valkosivurenkaat.html
Siksi etupyörän alla on oltava pukki koska takapyörän irrotus aiheuttaa painopisteen muutoksen eteenpäin.
Kyseinen nostin on niin korkea ala-asennossaan ja pyörä niin matala rungon alta että sinne ei oikein mahdu minkäänlaista lisätelinettä väliin.
-
GuzGuz Guzzien valoista:
Vilkut ja jarruvalo sentään lienevät helppoja kohteita kaikissa pyörissämme.
1400-malleissa on runsaasti led-valoja. Vilkut omassani ovat hehkulankaiset mutta takapäässä on kaikki ledejä. Takavalot ovat yksi iso komponentti lokasuojassa jossa on samoissa kuorissa vilkut, parkkivalot ja jarruvalot. Lienee aika arvokas paketti. Mutta on siinä hyviäkin puolia: on helppo pestä koska pinta on suht tasaista eli pesuharjalla kun pesee takalokarin niin valotkin tulee pestyä.
Off topic: Muistan ajan kun 90-vaihteessa kun osti edellisvuotisen Ducati 906:sen niin siinä oli takavalo maalattu mustaksi, laitettu erillinen takavalo alkuperäisen taakse ja vilkut varsien päihin. Silloin ei missään tapauksessa saanut eri valot olla samassa kotelossa.
Toki hankin kohta alkuperäisen valokotelon ja poistin muut rihneet. Paransi pyörän näköä merkittävästi.
Liitekuvassa amerikanversio mutta alkuperäinen takavalo on muutoin tuommoinen ja Suomessa ehdottoman laiton silloin. Hieno pyörä ajettavaksi. Tykkäsin kovasti.
-
Onko ison Calin takavalossa kaikki paistettu samaan koteloon, ilman polttimoiden vaihtomahdollisuutta? Lienee oikeasti arvokas kymmenen vuoden päästä, kun ledit alkavat väsyä.
-
Onko ison Calin takavalossa kaikki paistettu samaan koteloon, ilman polttimoiden vaihtomahdollisuutta? Lienee oikeasti arvokas kymmenen vuoden päästä, kun ledit alkavat väsyä.
Kyllä. Onneksi siihen on aikaa. Ehkäpä siihen mennessä keksin miten ledit voi korvata toisilla ledeillä. Vaatinee aikaa askarteluun.
-
Ainakin autoissa alkaa tietyillä merkeillä ledien kuoleminen muutaman vuoden iässä. Kymmenen vuotta, niin varmasti osa jo mykkänä.
-
Ainakin autoissa alkaa tietyillä merkeillä ledien kuoleminen muutaman vuoden iässä. Kymmenen vuotta, niin varmasti osa jo mykkänä.
Brevassa kesti yli 10 vuotta. Siinäkin on iso määrä ledejä takavalossa. Enpä ole vielä havainnut että muiltakaan olisi valoja pimennyt. Joskus se vastaan tulee. Asiaakin pitää tutkia. En edes tiedä onko 1400:ssa valot kiinteänä rakenteena lokarissa. Se olisikin helppo vaihtaa. Toinen vaihtoehto on laittaa lokariin kiinni perinteinen takavalo kuten 1400 Eldoradossa on. Mulla taitaakin olla hyllyssä melko uusi 1100 Calin takavalokötöstys. Se lienee ensimmäinen osa joka siitä mallista on heivattu pois tyylikkäämmän tieltä.
-
Ajatuksena vähän pöljä valmistajalta tuollainen. Koko lamppu on kuitenkin hinnaltaan aika reilu tukko rahaa. Todennäköisesti kun pyörät ikääntyvät, harrastajat kasailevat tee-se-itse-pakkauksen ledien vaihtoon. Tehtaan jälkimarkkinointi kyllä kärsii.
-
Tutkin takavaloaihetta. Kaksi erillistä muovikäikälettä.
Tuo rekisterivaloviritys oli ensimmäinen laitos joka sai kenkää. Muitoilullisesti hirvitys. Mahtaako Miguel Galluzzi tunnustaa omakseen.
Liitteenä räjäytyskuva kilkkeistä.
-
Sinällään ihan tavallinen systeemi nykypäivänä. Mulla on tallissa suunnilleen saman ikäisen Kawasaki ZX10:n samat osat. Takavalo on toiste päin, mutta siinäkin rakenne aivan sama. Pitääpä katsoa, onko siinä mitään vaihdettavia osia. Vai vaihtuuko sekin kokonaisuudessaan.