Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: jed - Joulukuu 03, 2017, 22:08:33 ip
-
Potilaana Bellagio vuodelta 2007. Marzocchi 45 mm keula, vasen ulosjouston vaimennus (rebound damping), oikea sisäänjouston vaimennus (compression damping). Öljyn määrä molemmissa 0,485 litraa.
Öljyt ovat jo olleet yliaikaakin ja stefat pitäisi vaihtaa molempiin toisen jo tihkuessa. Onko jotain vinkkejä mitä pitäisi hommassa ensikertalaisen huomioida? Workshop manuaalissa on ylimalkaisesti hommaa selvitelty ja Youtuben aihetta käsitteleviä videoita on katseltu, niissä vaan on aina tuollaisia versioita missä on jousi. Vasemmanpuolinen purkautunee vastaavasti? Molemmissa on pultti nro 42 pohjassa vaikka sitä ei kuvassa ole? Ajattelin etten sisuskaluja sen enempää pura, puhdistus vain, mutta millä aineella?
Voiko koko pyörän tukea huoletta öljypohjan alta?
(http://www.stein-dinse.biz/bilder/auto/breite_800/303037383007.gif)
-
Voi tukea. Laitat esim puuta siihen öljypohjaa vasten.
Tuo 42 löytyy kyllä molemmista. Ne kun saat auki, saat vedettyä sisukset irralleen tutkittavaksi. Tarkastelet osat, peset löpöllä/tärpätillä tms ja vaihdat stefat. Sitten kokoat käänteisessä järjestyksessä. Stefan painat toki paikalleen vasta, kun sisäputki on paikallaan. Ei mene rikki se tiivisteen huuli. Rauhallisesti tehden iltapäivän homma.
Vaimenninmäntiä jne ei kannata turhaan purkaa, ellei liuku ja männänrenkaat vaadi vaihtoa. Kun vaan vetää sisukset putsattavaksi pöydälle ja kasaa tolpat takaisin, ei kovin pahaa vauriota saa tehtyä. Kun vaan käsittelee osia rauhallisesti, eikä pudottele ja koputtele osia turhaan. Ennen kasausta pidät vaan huolen puhtaudesta.
Se alapään pultti kannattaa hurauttaa pulttipyssyllä irti, niin ei tarvi pidellä sisäpuolelta kiinni.
-
Nyt kun on sopivat kelit panna pyörä remonttiin, avasin ensimmäisen iskarin. Muuten kaikki sujui hyvin, mutta stefa ei pienellä voimankäytöllä irtoa. Paikassaan on siis osat 36 (tiiviste), 37 (aluslaatta) ja 38 (liukulaakeri), kaikki muu on purettu. Osat eivät siis tulleet paikaltaan sisäputken mukana.
Onko jotain erityistä neuvoa miten tiivisteen saa pois helposti ilman että ulkoputki vahingoittuu? Lämmityksestä puhuttiin jossain, toisaalla reiän poraamisesta tiivisteeseen ja ruuvin käyttämisestä, kolmannessa stefaa iskettiin pitkällä taivutetulla puikolla alakautta pohjan reiästä.
-
Stefanvahtokoukku löytyy ainakin Motonetistä, ehkä Biltemastakin. Sillä kampeaa varovasti puolta vaihtaen. Laita siihen putken päähän joku, esim puupalikka, tueksi ettei koukun kampeamisvoima kohdistu putken päähän. Voi nimittäin lohkaista palaa pois. Sen alaputken suu on varsin ohut koneistukseltaan ja ei paljoa pistemäistä kuormaa tarvi kun halkeaa.
-
Lieneekö siellä stefan yllä seegerirengas? Täytyypi irroittaa. Muuten saa nykiä oikein kunnolla eikä sittenkää irtoa.
-
Se on kyllä irrotettu.
(https://thumb.ibb.co/d6r7wJ/IMG_20180514_084700.jpg) (https://ibb.co/d6r7wJ)
Onko nämä oikean näköisiä työhön
http://m.motonet.fi/fi/tuote/765041/Tiivistekoukkusarja-3os
http://m.motonet.fi/fi/tuote/771039/MTX-Automotive-Koukku--ja-piikkisarja-4-osaa
Olisiko liukuvasara turvallisempi?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Kori/Liukuvasara-2000016770/
-
Tiivistekoukkusarja toiminee.
Ne muut koukut ovat liian hentoja.
Liuku- eli massavasara on tehokas ja siihen voi tehdä erilaisia kärkiä alkuperäisten lisäksi jos on hitsikone käytössä. Ehkä turhankin järeä tähän hommaan.
Kumilla päällystettyjä peltiosia ovat. On vain tapahtunut lievää vulkanoitumista ulkoputken ja tiivisteen välillä.
Tärkeämpää on että asennettaessa tiivistettä on juuri sopiva asennustyöväline käytettävissä.
Tämmöinen vaikka mutta pari milliä isompi: https://www.storm-motor.fi/tyokalut/motion-pro-tyokalut/jousitustyokalut/ringer-fork-seal-driver-43mm/
-
Jollei muuta, niin sillä vanhalla stefalla ja tuurnalla naputtelee. Yleensä se vanha stefa vaan menettää sen verran muotoaan, ettei oikein ole kaluksi.
-
Tuollainen työkalu ja stefat lähtee... On siellä sivun loppupuolella.
https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/Parts.php?T=5&NU=15&M=40&Ct=YS&SbCt=BA_15_40_YS_65&spPage=4
-
Juuri tuollainen tiivistekoukku. Noita pitäisi saaman Motonet/Biltema jne akselilta.
-
Remontti odotuttaa vielä loppuun saattamista, mutta samanmoisen löysin kyllä vielä asiaa tutkiessani.
(http://www.dansmc.com/sealpullertool.jpg)
IKH:lla ainakin on valikoimissa. https://www.ikh.fi/fi/akselitiivisteen-irrotustyokalu-saadettava-ikh6399
Tuollaisen voisi itse latasta väkästellä.
(http://www.bonneville-experiment.com/wp-content/uploads/2010/06/IMG_2122.jpg)
Eiköhän se sieltä aikanaan irtoa.
-
Tämä hoitui lopulta pitkällä päästään taivutetulla rosteripuikolla, joka asettui taivutetusta päästään tiivisteen olan alle ja toinen suora pää pilkisti putken pohjareiästä ulos. Koko pakettia kun iski alasimeen puikon päästä, samalla taivutettua päätä ohjaten, taipui tiiviste pikkuhiljaa. Huomenna jos pääsisi ajoon, polviremontti on ollut varsinainen viivästys, ei tiiviste. :)
(https://thumb.ibb.co/d5WS2d/IMG_20180602_180505.jpg) (https://ibb.co/d5WS2d)