Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Marraskuu 12, 2017, 12:19:25 ip

Otsikko: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 12, 2017, 12:19:25 ip
Siirsin näin syyskylmillä muutamaa omaa ja vähän toistenkin pyöriä hinaamalla auton perässä niin että takapyörä pyörii hinauksen aikana. Tätä toimintaa olen tehnyt jo monena vuonna.

Nyt sain pariltakin taholta kuulla että niin ei voi tehdä jos ei irrota hihnaa/ketjua/kardaania. Varsinkin se toinen taho oli sitä mieltä voimakkaasti että vaihteisto hajoaa kun se pyörii ikään kuin väärinpäin. Voima siis tuleekin takarenkaan suunnasta ja se on isompi kuin moottoripyörän voima silloin kun auto on vetolaitteena.
Toinen kerrottu peruste on että kun vaihteisto on vapaalla ja hinauksessa se pyörii takapyörän eikä moottorin vaikutuksesta niin voitelu vaihteistosta puuttuu kun kaikki akselit eivät pyöri.

Itselläni lienee tässä asiassa jonkinlainen musta aukko kun en ole tullut moista edes ajatelleeksi. Jotkut muut sen sijaan nähtävästi ovat. Mitäpä sanoo raati asiaan: onko väitteessä perää ja miksi?

Selvyydeksi millainen laite on: http://www.motomatti.fi/2012/06/mpn-vetolaite.html
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: egon - Marraskuu 12, 2017, 13:12:47 ip
Urbaanilegendoja ovat.

Vapaasti pyörivän laatikon pyöritys ottaa tehoa jotain paljon alle kilowatin. Siellä on pintapaineet kaikkialla käytännössä nollassa. Kardaania käyttävä sivuakseli linkoaa öljyä yltympäri ihan samoin kuin ajon aikana. Jos kytkinakseli ei pyöri hinatessa, niin mitähän voitelua se mahtaa tarvita?

Kaikkea sitä kuulee kun oikein vanhaksi elää.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: Aapo - Marraskuu 12, 2017, 14:00:02 ip
Tuo lienee peräisin autopuolelta. Varsinkin automaattilaatikoiden voitelu edellyttää ensiöakselin pyörimistä. On niitä hajonnut hinatessa.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 12, 2017, 14:25:49 ip
Tuo lienee peräisin autopuolelta. Varsinkin automaattilaatikoiden voitelu edellyttää ensiöakselin pyörimistä. On niitä hajonnut hinatessa.
Tämä asia on tullut tutuksi ja joskus olen kardaanin pultit irrottanut että on saatu amerikankuljin turvallisesti pajalle.
Miten lienee nykyajan automaateissa kun niitä on niin monentyyppisiä. Ohjeita hinaamiseen lienee omistajan käsikirjassa.

Joissakin japanilaisissa pyörissä on vaihteiston öljynkierto toteutettu pumpulla. Pumppu käy vain kun moottori käy. Sellaistakin olen silti hinaillut eikä havaittavaa ongelmaa ole syntynyt.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: Pekka - Marraskuu 12, 2017, 15:17:47 ip
En hinaisi pidempiä matkoja kuin korkeintaan muutaman kilometrin.
Guzzin kuten useimpien muidenkin ajoneuvojen vaihteistojen voitelu tapahtuu vaihteistossa alimmaisena
olevan ryhmäpyörästön ympäriinsä viskoman öljyn avulla.
Vaihteistossa voi olla myös erilaisia kanavia tai "rännejä" mitä pitkin tämä öljy ohjataan voitelukohteisiin.
Jos vaihteistossa on painevoitelu, öljypumppu pyörii silloin kun moottori pyörittää kytkinakselia.
Muut akselit laakereineen ovat yleensä öljypinnan yläpuolella.
Normaalissa ajotilanteessa moottori pyörittää kytkinakselin välityksellä ryhmäpyörästöä ja vastaavia pääakselin
hammaspyöriä. Jos vaihde on kytkettynä pyörii myös pääakseli.
Silloin voitelu tapahtuu suunnitellulla tavalla.
Hinattaessa vaihde on yleensä vapaalla, silloin pyörii pääsääntöisesti vain pääakseli, myös Guzzissa.
Voitelun puutteesta kärsivät silloin lähinnä paikallaan olevien pääakselin hammaspyörien neulalaakerit.
Kymmeniä kilometrejä kestävän hinauksen aikana ne voivat käydä jo kuivana.

Vaihtoehtoja mahdollisen ongelman välttämiseen jos pidempi hinausmatka on edessä:
-älä hinaa, käytä pakua tms.
-irrota hihna, kardaani, ketju tai vetoakselit.
-jätä hinattavan moottori tyhjäkäynnille jos mahdollista.
-jos hinattavassa on kuljettaja mukana, hän muutaman kilometrin välein painaa kytkimen pohjaan
 ja kytkee vaihteen päälle hetkeksi. Kun vaihteistossa ei ole synkronointia, täytyy yhdistelmä pysäyttää
 vaihteen kytkemisen ajaksi.

Raskaissa ajoneuvoissa hinaaminen on yleensä yksiselitteisesti kiellettyä ellei kardaania tai vetoakseleita irroteta.
Vaihteiston tyypistä riippumatta.
Kannattaa tarkistaa sanooko hinattavan ohjekirja asiasta mitään.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 12, 2017, 15:56:21 ip
Asia selvä. En hinaa enää.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: egon - Marraskuu 12, 2017, 16:22:46 ip
Kyllä kai muutkin kuin minä on purkanut Guzzin laatikon ja tietää miten se on rakennettu?

Ei ole öljypumppua eikä rännejä.

Pääakselin kytkentärenkaat pyörivät öljykylvyssä ja roiskivat pyöriessään öljyä kaikkialle.

Jos kytkinakseli ei pyöri, niin mistä tulee vaara kytkinakselin laakereiden kuivakäynnille? Myöskään ryhmäpyörä ei pyöri kun vaihde on vapalla. Miten sen laakerit kärsivät kuivakäynnistä?

Vai onko koko keskustelu tarkoitettu huumoripläjäykseksi? Anteeksi tosikkomaisuuteni.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 12, 2017, 16:54:58 ip
Kyllä ihan tosissani kysyin kun tuli kylillä vastaan tietäjä joka on oikeassa mielestään ja minä aivan väärässä kun hinaan. Kuulemma jopa pitkä alamäki rikkoo vaihteiston jos laskee vapaalla. Jakoi tietoaan pyytämättä ja ihan ilmaiseksi.

Keksin kyllä äsken tehokkaan lääkkeen jolla voin jatkaa hinailua huoletta: puolen litran pullo vaihteistoöljyä mukaan ja se lähtiessä vaihteistoon. Silloin se on melko täynnä öljyä. Ylimäärä on helppo laskea pois jälkeenpäin.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: Pekka - Marraskuu 12, 2017, 17:26:44 ip
Pikkulohkon vaihteistosta niitä "rännejä" olen löytänyt, samoin useamman auton vaihteistosta.
Epäilemättä Guzzin vaihteisto ei ota hinaamisesta itseensä. Kannattaa kuitenkin pitää yleisellä
tasolla mielessä se tosiasia, että hinattaessa vaihteiston voitelu ei välttämättä toimi.
Jos hinaaminen voi rikkoa jotain, on siitä normaalisti maininta käyttöohjekirjassa.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 12, 2017, 17:44:44 ip
Moottoripyörän kohdalla lienee oletusarvoista että sitä ei juurikaan hinailla. Perinteinen köysihinaushomma on ihan kamalaa. Kokeiltu on sekä veto- että vedettävällä puolella.

Nykyiset autot eivät ole hinattavissa jos ei tehostimet toimi. Vai oletteko koittaneet miten käy jos hinaa? Edes lyhyt matka ei tahdo onnistua. Hinattaessa pitäisi moottorin käydä. Silloinkin ajoneuvon järjestelmät voivat protestoida. Vikailmoitusta pukkaa.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 12, 2017, 17:53:47 ip
Järjen matkoja kestää (manuaalit) hinailla. Kunhan hinausnopeus on järkevä.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: tolind - Marraskuu 12, 2017, 19:15:58 ip
Kovasti näytti mp:n vetolaite samalta kuin Aarbiken facebook-sivuilla. Siellä valkoisen auton perässä oli joku punainen customi.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: kvlm - Marraskuu 12, 2017, 19:57:19 ip
Leca voisi tietää asiasta , ainakin hänellä on melko varma hinausennätys takavuosilta. Käsittääkseni vaihteistolle ei mitään vahinkoa syntynyt.

-KG-
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 12, 2017, 20:06:06 ip
Leca voisi tietää asiasta , ainakin hänellä on melko varma hinausennätys takavuosilta. Käsittääkseni vaihteistolle ei mitään vahinkoa syntynyt.-KG-

Näissä asioissa ei voi tietää tuliko vikaa vai ei ellei vika  sitten tule akuutisti ja se tiedetään että hinaus olisi syyllinen. Vikaa voi tulla tai jo alkanut vika pahenee. Se ei välttämättä näy heti vaan ehkä vasta vuosia myöhemmin.

Olen pitkäänkin hinaamiani pyöriä käyttänyt. Vaihteistovikojahan niissä on ollut: laakerit kuluneet, hammastukset saaneet pittingiä, ym muuta melko vakavaa. Mutta hinauksesta suoraan johtuvia vaivoja en ole löytänyt. Kaikki pyörät ovat olleet vanhoja koska kuulun siihen motoristiryhmään jota kutsutaan loppukäyttäjiksi. Tykkään siis korjailla muiden loppuun ajamia laitteita.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 12, 2017, 20:22:24 ip
Eiköhän se aika turvallista ole, kuten tuolla aiemmin on mainittu, ettei vaihteistossa tuolloin ole kuormaa. Eihän sitä moottoria kuitenkaan mukana pyöritetä..
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: jjp - Marraskuu 12, 2017, 21:31:09 ip
Jotenkin tuntuu, että ei ne tuolla ameriikan maalla möis tolleen toimivia hinausvehkeitä, jos olis jotain tuollaista epäilyä. Siellä kun vahingonkorvaukset on pikkasen sfääreissä.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 12, 2017, 22:14:32 ip
Myydäänkö tuollaisia laitteita? Tai ainakin joku on tehnyt kuten minäkin ja tilaajiakin on ollut. Vaan en ole myynyt.
No, ainakin melkein samanlaisia löytyy. Omani on ehken hieman helpompi käyttää kuin tämä versio: http://hildstrom.com/projects/mototow/index.html

Muutoinhan nuo hinauslaitteet ovat amerikkalaisilla dolly-tyyppisiä. Meidän teillämme ei niillä juurikaan olisi käyttöä. Hinattavat dolly-tyyppiset laitteet eivät kelpaa katsastuksessa nykyisin.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 12, 2017, 22:41:49 ip
Kyllä niitä on myynnissä. Jenkit ja britit noita harrastaa. Motorcycle towing dolly tai sitten hitch hauler hakuun, niin löytyy.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: egon - Marraskuu 13, 2017, 09:52:39 ap
Automaattilootat on sellaisia aparaatteja, että sieltä saattaa mennä jotain tohjoksi hinauspuuhissa. Manuskalaatikoissa ei tapaa olla kovin herkkää mekaniikkaa. Hinatessa tulee viistohampaisella hammaspyörällä varustetulle akselille päinvastainen aksiaalivoima kuin ajon aikana ja jos laatikko on rakennettu siten, että siellä on jostain syystä sellainen laakerointi, joka ei juuri siedä väärään suuntaan painattamista, niin toki laakerivaurio on mahdollinen jopa pitkän alamänen seurauksena, siis todella pitkän moottorijarrutuksen seurauksena. Guzzin lootassa on ryhmäpyörällä oikein aksiaalineulalaakeri ottamassa vastaan ajoliikkeen aksiaalivoiman, mutta en ole kuullut että lootaa olisi missään onnistuttu rikkomaan moottorijarrutuksella. Hinaus on kuitenkin kokonaan eri asia kuin moottorijarrutus, koskapa hammasvoimat on ihan mitättömät ja esim. Guzzin laatikossa tuo mainittu ryhmäpyörä ei pyöri laisinkaan.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän hinaus
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 13, 2017, 11:00:36 ap
Kyllä niitä on myynnissä. Jenkit ja britit noita harrastaa. Motorcycle towing dolly tai sitten hitch hauler hakuun, niin löytyy.

Tarkoitin sitä että minulta on kysytty että voisinko tehdä ja myydä suunnittelemaani vetolaitetta yleisesti tai ainakin tilauksesta. Yksi yrittäjä jo tarjosi edustusta laitteelle. Asia ei ole kiinnostanut minua. Voisin toki huolehtia CE-hyväksynnästä itsekin, se ei ole esteenä.
Myös laitteen piirustuksia on kyselty. Mistähän sellaisen saisi. Kun teen niin ei ole koskaan ollut piirustuksia vaan teen sellaista kuin tulee. Tällä kertaa tuli tuollainen. Kuten eräässä aihetta sivuavassa kirjoituksessani mainitsen niin tämä ensimmäinen on proto ja paranneltu versio olisi tuloillaan mikäli olisi verstas jossa tehdä. Kuormakeskiö tulisi noin 10 cm lähemmäs autoa (vetokoukkua) joka pienentäisi huomattavasti vetokoukulle tulevaa kuormitusta.

Jokainen joka tarvitsee kyseistä laitetta niin voi sellaisen tehdä tai teettää itselleen. Se ei ole minulta pois. Kuvat siitä ovat näkyvissä blogissani. Piirustuksia en tee. Sitä paitsi kyse on protosta, ei likikään valmiista tuotteesta.