Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Marraskuu 10, 2017, 22:14:18 ip
		
			
			- 
				http://www.smoto.fi/wp-content/uploads/2017/11/%C3%84lyliikenteeseen-liittyv%C3%A4n-toiminnan-suuntaaminen.pdf
 Nykyaikaa ja lähitulevaisuutta on huomioitu.
- 
				Olis sitä paljon kehitettävää älyliikenteessä; Joidenkin pitäis älytä käyttää vilkkuja, polkupyörien älytä pimeällä valoja. Monen pitäisi älytä pysähtyä punaisissa. Muutaman pitäisi älytä pit'' puhelin taskussa ajaessaan. 
 Olis sitä älyliikenteessä kehittämistä - eikös?  ;)
- 
				Kuten TimoEV edellä mainitsi niin olisi todella älykästä liikennettä jo pelkästään se että noudatettaisiin olemassa olevia sääntöjä. Itse ajelen oppimieni sääntöjen mukaan mutta en tunne itseäni tasavertaiseksi liikenteessä koska muut eivät pelaa samoilla säännöillä.
 
 Joo, polkupyörässäni on valot, äänimerkki ja heijastimia joka suuntaan. Eikä ole kiire. Mutta monilla on kiire eikä ilmeisesti aikaa suoda ajatuksia lakien noudattamiseksi. Seison punaisissa liikennevalossa niin ohi menee ukkoa ja akkaa mustissa trikoissa. Eilen viimeksi. Tosin mitään vaaratilannetta ei ollut koska ei ilmennyt lainkaan muuta liikennettä kyseisessä risteyksessä. Se ilmeisesti oikeuttaa jättämään liikennevalot huomiotta.
 
 Keväällä taas saa huomata miten moottoripyörällä saa ajaa taajamissa tarkkana sillä moottoripyörähän on näkymätön autoilijoille alkukaudesta.
- 
				Pitäisi varmaan haastatella veljentyttöä, hänellä on nyt autokoulu päällä. Kirjalliset menikin jo läpi. Voisi saada päivityksen säännöistä..
			
- 
				Smoton organisoima Motoparlamentti on pidetty. Siitä tallenne on nähtävissä osoitteessa: https://smoto.videosync.fi/2017-motoparlamentti
 Katselin sen suorana lähetyksenä mutta joissain kohdissa pätki. Pitää vielä katsoa tallennettu juttu "uusintana".
 
 Eri aiheista keskustelevat liikenteen virkamiehet, tutkijat, lainsäätäjät, ym tahot. Mukana tämän hetken paras tieto mm älyliikenteen osalta ja miten se liittyy moottoripyöräilyyn.
 
 Paikalla olivat seuraavat henkilöt:
 Tilaisuuden aloittaa FEMAn (The Federation of European Motorcyclists’ Associations) pääsihteeri Dolf Willigers alustamalla paneelikeskustelun etäyhteyden kautta.
 Puhetta johtaa Jan Juslén, Liikenneviraston tieto-osaston johtaja.
 
 Paneelikeskustelun osallistujat:
 Projektipäällikkö Ilkka Kotilainen, Liikennevirasto
 Tieliikennejohtaja Marko Sillanpää, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
 Yli-insinööri Mikko Karhunen, Liikenne- ja viestintäministeriö
 Asiantuntija Hannu Kyyhkynen, Kaupan liitto
 Kansanedustaja Markku Eestilä, Liikennejaosto
 Kansanedustaja Jukka Kopra, Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen
 Kansanedustaja Jani Mäkelä, Mp Arkadian puheenjohtaja
 Projektipäällikkö Harri Santamala, Metropolia-ammattikorkeakoulu
 Johtaja Jussi Kaurola, Ilmatieteenlaitos
 Älyliikenne-asiantuntija Kari Hanski, Ramboll Finland Oy