Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Aapo - Tammikuu 29, 2007, 08:38:27 ap
-
Olisko hyvää menetelmää vuotavan tankin paikkaamiseen maaleja polttamatta. Vuotaa kraanan muhvin hitsauksista.
-
Kokeileppa juottaa tinalla, ei tarvi valtavaa kuumuutta verrattuna hitsaamiseen. Ja pitää hyvin: itse nuorna miehenä asensin autooni sähköflektin anturille kierreholkin syylariin ja hyvin kesti!
Ykä
-
Meillä verstaan miehet käyttävät tuollaisissa paikoissa kemiallista metallia. Siis sellaista kaksikomponenttipötkylää, josta leikataan pala ja hierotaan kuin muovailuvahaa. Sekottuu ja alkaa hiljalleen kovettua. Sitä siihen hyvin puhdistettuun vuotokohtaan ja voilá...
Huolellisesti tehtynä pysyy hyvin. Ainaskin dieseltankeissa.
-
Tuota Timpan esittelemää keinometallia on myös nesteenkestävää mallia, joka kyllä toimii. Testasin edellisessä elämässä kehityskoneen teräksisen kehitetankin sisäsaumassa hyvällä menestyksellä. Oliskohan teollisuuspuolen Etola, joka myy?? Jos ei tuo pijä, niin sitten kolovilla typsäyttäen.
-
On tullut käytettyä kemiallista metallia ruostuneen tankin sekä öljylauhduttimen paikkaamiseen, kestää erittäin hyvin. On myös työstettävissä ja maalauskin onnistuu hyvin.
-
Ennen kysymyksen esittämistä olin ajatellut tinausta (paljon tinasit, paljon pilasit...), mutta nyt alkoi toi kemiallinen metalli kiinnostaa. Saisko tuotemerkkejä ja ostopaikkoja täällä länsirannikolla kehiin.
-
Com' on, edes tuotemerkkiä?!
-
Itse korjasin Tunturini vuotavan kisatankin Plastic Paddingin kaksikomponenttiepoksikitillä. Sellainen sininen makkara, vaalealla täytteellä. Siitä palanen huolella puhdistettuun vuotokohtaan. Ainekset pitää tietenkin sekoittaa huolella käsissä. Ei sisällä mitään metallimujua ja kestää päälle maalauksen. Ei ole kolmeen vuoteen tullut bensa maalin läpi tuolta kohtaa. On myös pysynyt täydellisesti kiinni pellissä.
Pidän aina tuollaisen pötkylän reissussa mukana. Pohjan huolellinen puhdistus on kaiken a ja o.
-
Plastic padding taitaa olla vanhin tuotemerkki. Yleensä löytyy ihan tavarataloista, autovaraosaliikkeistä ja rautakaupoista, ei tarvi varmaan kauaa etsiä löytääkseen jostain kaupasta moisia töhniä.
-
Tällä aineella olen paikkaillut. WEICON Repair stick ST 115 aqua(valkoinen),kosteille ja märille pinnoille.Käytetään repeämien,reikien sekä vuotojen korjaamiseen.Tommosia luki paketin kyljessä,itse ostin paikallisesta laakerikeskuksesta.
-
Noni, nyt olis Ducatin (450 D) tankki paikattu. Varmuuden maximoimiseksi käytin sekä tinaa, että Permatexin minttupötkön näköistä tahnaa, samanlaista kuin Plastic paddingilla. Näyttäis ainakin vielä pitävän bensat sisällä.
Kiitoksia neuvoista hyvät kohtalotoverit!
-
Minä en rohkenisi laittaa tina+kemiallinen metalli - yhdistelmää. En usko, että jollain 60W Wellerillä saisi tankkia niin paljon kuumennettua, että saisi kunnon juotoksen tehtyä. Kyllä siihen tarvittaisiin joku peltisepän "vasaramallinen" kolvi ja niitä ei varmaan jokamiehellä ole. Jos on siis kylmäjuotos jonka päälle on laitettu kemiallista metallia niin yhdessähän ne tippuu ainakin jos metallia ei ole levitetty laajemmalti kuin tinaa. En toki halua pilata hyviä fiiliksiä korjauksen jälkeen, mutta mielestäni näinkin voi käydä.
-
Kiitti rohkaisusta. Mulla oli kyllä käytettävissä sellanen pajavasaran kokoinen kolvi, joten uskoisin vähäisen kokemuksen perusteella juotuksen lämmenneen tarpeeksi. Aika näyttää...
-
Jouduin palaamaan tähän vanhaan aiheeseen, kun kevään ensi tankkauksen jälkeen, (tankki talven yli melkein tyhjänä, alle puoli litraa) alkoi tankin alareuna kostumaan. Ensin epäiltyäni bensavalon anturin asennuksen tiiviyttä ja otettuani tankin irti huomasin koko toisen sisäkyljen olevan bensan kostean. Kuvassa näkyvän vahviketaivutuksen pohja oli joskus, ilmeisesti tärinästä, murtunut 2-3 sentin matkalta ja paikattu Plastic Paddingin näköisellä aineella ja lisäksi vielä ilmeisesti uudelleen jollain liimamassalla. Veistelin ja hioin paikat pois ja murtuma oli hieman ruosteessakin. Toinen puolikin oli paikattu mutta piti vielä, tosin tummentunut. Nyt kysyisinkin, että onkohan tuo kemiallinen metalli yhä toimiva paikka-aine nykyisillä etanoli polttoaineilla ajettaessa. Onko kokemuksia?
-
Jos nyt tuo tankki on sylissä ja tyhjä, niin eikös olis paras hitsata se kuntoon? Hitsaus ei edes näy ulkopuolelle.
Ymmärtääkseni tuo hitsaus ammattilaisella on ns. Kalervon Pala eli Peace of Gace.
Tankki on sitten ennen hitsausta huuhdeltava kuumalla vedellä, jottei sinne jää höyrystyvää bensaa, joka sitten...HUH!
-
"Ymmärtääkseni tuo hitsaus ammattilaisella on ns. Kalervon Pala eli Peace of Gace.
Tankki on sitten ennen hitsausta huuhdeltava kuumalla vedellä, jottei sinne jää höyrystyvää bensaa, joka sitten...HUH!"
Muistui mieleen, kun kaveri yli 25 vuotta sitten hitsaili lahonneita autojen bensatankkeja. Tankki tyhjäksi, paineilmaa korkin reiästä sisään ja kaasulla hitsaamaan. Aika roisin näköistä touhua. Selitti, ettei siellä mitään voi tapahtua, kun tankkia tuulettaa kunnolla. En kyllä suosittele silti kokeilemaan.
-
Itte paikkaisin tuon koritinalla. Tekisin vielä samanmuotoisen vahvikelätkän tueksi kun on sen näköinen
kohta, että siihen on jäänyt tai muodostuu joku jännitys piikki.
Vahvike mielelään ohuempaa peltiä kuin tankki. Sellainen salmiakin muotoinen pala.
Kuumentaminan onnistuu parhaiten kuumailmapuhaltimella.
Tankista pitää ensin putsata bensahöyryt pois kuumalla vedellä huuhdellen.
Koritinaa saa autotarvikekaupasta. Tarvitsee kaveriksi pohjustusaineen minkä saa samasta paikasta.
Pohjuste levitetään hyvin putsatulle ja hiotulle pellille pensselillä ja kuumennetaann sen verran että pohjusteessa
oleva tina sula ja muodastaa koritinalle tartuntapinnan.
Koritinaa voi tarvittaessa muovailla puulusikalla koska se ennen sulamistaan muuttuu
pehemeäksi massaksi.
Tarvittaessa bensanpitävää juotosta, täytyy tina kuumentaa sulaksi saakka.
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1022.0
Pekka
-
Tuo kuumailmapuhaltimen käyttö oli mulle uutta. En ole kyllä kokeillut, mutta jotenkin tuntuu liian tehottomalta. Kaasutoho, joka maksaa biltemassa parikymppiä. Tinana voi käyttää sitä valmista seosta jota saa pötkyinä autotarvikeliikkeestä tai uudenvuodentinaa. Molemmissa paljon lyijyä. Pohjuste on tärkein, ilma sitä ei tinaa saa kovin hyvin matalilla lämpötiloilla tartttumaan. Se pohjuste myös puhditaa saumaa ja alusmetallin pintaa.
-
Tankki on sitten ennen hitsausta huuhdeltava kuumalla vedellä, jottei sinne jää höyrystyvää bensaa, joka sitten...HUH!"
Muistui mieleen, kun kaveri yli 25 vuotta sitten hitsaili lahonneita autojen bensatankkeja. Tankki tyhjäksi, paineilmaa korkin reiästä sisään ja kaasulla hitsaamaan. Aika roisin näköistä touhua. Selitti, ettei siellä mitään voi tapahtua, kun tankkia tuulettaa kunnolla. En kyllä suosittele silti kokeilemaan.
Pakokaasuja tankkiin! Nehän ovat CO2 pitoiset, eivät räjähtää. Kokeiltu...
-
Suositteln kokeilemaan kuumailmapuhallinta korin tinaustöissä. Tehot riittää ja toisaalta lämpö
on senverran mietoa, että pellin sinistyminen, mikä pilaa tartuntapinnan, ei tapahdu niin helposti.
Sopii erinomaisesti jäähdyttimen paikkaustöihinkin.
Parhaaseen tulokseen pääsee kun hommaa jonkun pro-mallisen missä on erilaisia suuttimia mukana.
Sillä onnistuu sitten muovin hitsaus hommatkin mukavasti.
Pekka
Ps. täähän olis kuulunut tuonne työkaluosioon.
-
Korjasin tuon vuotavan tankin tänään Plastic Paddingin tuotteella. Ensin tietysti alueen puhdistus "virsikirjalla" ja pieni karhennus ja sitten pakkelipalko yli vikakohdan. Tankki kuivana pyörässä kiinni pari päivää eli seuraavaan tarpeseen asti ja sitten tavaraa sisään ja toivottavasti ongelmattomia kilometrejä. Oli muuten ensimmäinen tankin poisto. Löytyi hyvin tietoa eri sivustoilta. Onneksi ei tarvinnut tehdä hommaa esimerkiksi jossain mottoripyörämuseon nurmikolla Ruotsinmaalla ;).
-
>> Koritinaa voi tarvittaessa muovailla puulusikalla... <<
Nuorena reippaana puhelinasentajana jouduin käpistelemään lyijykaapeleita. Niiden vaipan korjaus ( jatkokset yms. ) tehtiin seuraavalla tavalla:
- Korjattava kohta raaputettiin täysin puhtaaksi ja kiiltäväksi. Oksidikerrokseen kun ei mikään tarttunut.
- Kohtaan sulatettiin kynttilästä steariinia ikään kuin juoksutteeksi ja työnaikaisen hapettumisen estämiseksi.
- Sitten pienellä toholla sulatettiin varovasti pötköstä siihen tavaraa. Se oli "lyijyä", tarkkaa koostumusta en tiedä.
- Vanhalla polkupyörän sisäkumin pätkällä muovailtiin puolisulaa tavaraa.
- Kumi oli tahrittu samaan kynttilään, joten se luisti hyvin ja työ oli "helppoa".
- Tarkaa puuhaa, koska lyijy lerahti äärimmäisen helposti ja jos se valui vaipasta pois, niin homma meni reisille.
Ennen kuin pääsi oikeaa kaapelia vääntelemään, piti antaa työnäyte mestarille, jotta osasi. Tarkka hommaa oli, kuin punkin astutus.
Tuo Plastic Padding... Pitääkös se olla semmosta, joka jää vähän elastiseksi vai voiko tuossa olla täysin kovaa? Ts. pysyykö kova paikka paikallaan tärinän, lämpölaajentumisen / kutistumisen myötä? Kun tankkaa kesällä tyhjän tankin täyteen, niin maanalla on lämpöä alle +10, mutta auringossa tankki lämpiää yli +30. Tämähän näkyy ylivuotona helposti kesäkuumalla, jos tankkaa ihan piripintaan.
-
"Tuo Plastic Padding... Pitääkös se olla semmosta, joka jää vähän elastiseksi vai voiko tuossa olla täysin kovaa? Ts. pysyykö kova paikka paikallaan tärinän, lämpölaajentumisen / kutistumisen myötä? Kun tankkaa kesällä tyhjän tankin täyteen, niin maanalla on lämpöä alle +10, mutta auringossa tankki lämpiää yli +30. Tämähän näkyy ylivuotona helposti kesäkuumalla, jos tankkaa ihan piripintaan."
Mulla oli aikanaan (ja on oikeastaan edelleen) Stonessa täsmälleen samanlainen halkeama tankissa. Paikkautin sen ensin jossain pajassa jossa siihen juotettiin kuparilevy päälle. Paikka alkoi vuotaa jostain huokosesta ja aikani (pari vuotta) pensan hajua haisteltuani yritin tinata huokosta umpeen. Kun en tinaamisesta mitään tiennyt niin eihän siitä pitävää ratkaisua tullut vaan vuoden päästä olin taas paikkaushommissa. Silloin laitoin ison kakun Plastic Paddingin kemiallista metallia päälle. Se piti noin 4 vuotta mutta sitten alkoi pikku hiljaa tihkua läpi. Kaivelin pehmenneen Paddingin pois ja laitoin uutta tilalle. Nyt on taas vuoden verran pensan hajut olleet poissa ja vielä pitäisi olla 3 vuotta seuraavaan Paddingin vaihtoon.
Vaikka tuo kemiallinen metalli on kovaa niin ei mulla aikanaa murtunut tai halkeillut vaan alkoi tihkua läpi. Mulla tosin oli edelleen se kuparipelli siellä sisällä jäykistämässä
-
Menisköhän valmistus/materiaalivirheenä läpi takuuajan jäkeenkin. Ootko kokeillu?
-
Olen itse korjannut jonkun kerran noita pikkuvuotoja Super Epoxylla, tällä kaksikomponenttiliimalla. Ainakin 90-luvulla paikattu Jawan tankki oli täysin pitävä vielä vuosi sitten kun pyörä myytiin. Paikattavan kohdan pitää olla puhdas, sen kummempia esileikkejä ei tarvita. Myös yksi 50-luvun Cadillacin jäähdyttäjän ylälaatikko on kerran korjattu tien päällä tällä menetelmällä, kesti ainakin sen 3000 km kotiin sen jälkeen. Salaisuus kestossa lienee siinä, että Super Epoxy tuntuisi säilyttävän jonkunverran elastisuutta kuiviuessaan, niin ei nuo lämpötilanvaihtelut häiritse ja ainakin vanhoille bensoille oli immuuni.
-
Mille GT:n tankin korjasin joskus Aralditilla. Ohut kerros liimaa ja pellinpalanen päälle.
Kestää vuosikausia, mutta huhujen mukaan etanolibensa liuottaa epoksia nopeammin.
-
Menisköhän valmistus/materiaalivirheenä läpi takuuajan jäkeenkin. Ootko kokeillu?
Mulla Stone oli 3v vanha kun tankkia eka kerran paikattiin. Silloin takuu taisi olla 1v. Ei silloin tullut mieleen kysyä saisiko korjattua/vaihdettua takuuseen.
Olettaisin että tankin seinä lommahtelee edestakaisin paineenvaihtelun mukaan ja se lopulta aiheuttaa peltiin väsymismurtuman. Suunnittelu/valmistus/materiaalivika siis.
-
Tuo puhtaalle pinnalle sivelty Plastic Badding kesti sitten 2 kuukautta ja alkoi vuotamaan. Eli kova aine pehmeni elastiseksi ja irtosi laattana tankin pinnasta. Nyt koritinureiden kiireitä kyseltyäni päädyin kokeileman seuraavaa versiota eli tuota elekroniikkatöissä käytettävää tinapötköä jossa on sisällä juotosaine. Sattui hyllyssä olemaan tuollaista pari milliä vahvaa tavaraa joka on vähän riittoisampaa. Eli pelti puhtaaksi pakkelista ja kuumailmapuhaltimella lämpöä. Tarttui näennäisen hyvin ja levisi hyväksi kerrokseksi. Nyt tankki täynnä ja odottelen mitä tuleman pitää. Ei vielä ainakaan ole vuotamisen merkkejä eikä hajua tallissa seistessään tuottanut.