Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Työkalupalsta => Aiheen aloitti: Junkers - Lokakuu 23, 2017, 19:58:19 ip
-
Brevan akkua täytyy talvella varmaan latailla. Autotallista löytyy kuvan mukainen toimiva kampe, jolla on tähän saakka lataushommat hoideltu. Sen verran on laitteella ikää, että on vielä kotimaista työtä. Onko uusissa latureissa jotain sellaisia ominaisuuksia, että kannattaisi rahaa sellaiseen kuluttaa ? Ei kai tuollakaan akkua tärvele ? Kyseessä on keväällä ostamani AGM-akku.
-
Pitäis olla älylaturi. Tuo lienee pelkkä muuntaja? Sellainen voi kiehuttaa geeliakun rikki.
-
BTW mulla olis tarpeeton Optimate 3, lahjoitetaan hyvään kotiin, jos joku tarttis? Siinä on kylläkin Hondan laatikko, mutta ladannee muitakin akkuja.
-
Kyllä tuolla Latinkilla latinkiin saa tarvittaessa mutta pitäisi olla vieressä vahtimassa ettei latausvirta kasva liian suureksi.
Liian nopea lataus kiehauttaa akun ja silloin ei hyvää seuraa. Latinki sopii isoille akuille mutta pikkuakuille pitää olla hellävaraisempi.
-
Samanlaisissa kuorissa olevia latureita on pari ollut. Eri merkkisiä mutta ihan "mopoja" jos tarvitsee moottoripyörän
akkua ladata. Jännite taitaa olla sen verran epämääräistä, että lataa akun hieman yli puoleen varaukseen ja keittää sitten vedet pois.
Kun laittoi kiinni isompaan, kunnossa olevaan mutta tyhjäksi purettuun akkuun, tuli laturista savu ulos.
Käytän moottoripyörän ja auton akkujen lataamiseen samoja latureita kuin rc-helikopterin akkujen lataamiseen.
Niillä voi valita latausvirran ja jännitteen sellaiseksi kuin haluaa/akku vaatii tai sietää. Saa oikeasti 100% varaukseen.
Huonoa on kun näitä latureita joutuu pikkuisen vahtimaan ja tekemään jopa jonkinlaista ohjelmointia ennekuin rokkaa.
Jotkut näistä eivät välttämättä suostu lataamaan jos lämpötila alkaa mennä pakkasen puolelle.
Tosin on tullut ostettua satunnaista tarvetta ja ylläpitoa varten Lidlistä pari tarjouslaturia. Ainakin aktiivisemmassa käytössä ollut on toiminut hyvin.
Lumihiutaleasennossa latausjännite on siinä riittävän korkea. Huonoa on kun jättää verkkovirran katketessa homman kesken.
-
AGM-akkujen ohjeissa sanotaan yleensä, että latausjännitteen pitäisi olla mahdollisimman
tasaista ja 14,4V.
Kuvassa Latinkia vastaavan vanhan Matti-laturin tyhjäkäyntijännite. Ei kyllä täytä
kumpaakaan kriteeriä.
-
Aikas hurja. Jännite näyttää kipuavan 19 voltin tietämiin huipuissa.
Millaisella kuormalla kyseinen vaihtelu on mitattu ja millainen oli pulssin taajuus?
-
Varmaan piikkaa aika korkealle mopon akkuun laitettuna. Ei kauaa pysy kiehumatta.
-
Näissä vanhoissa latureissa on ainoastaan muuntaja ja kokoaaltotasasuuntaaja.
Taajuus on siis verkon vaihtojännite tasasuunnattuna, huippujen väli 10ms.
Kuva on ilman kuormaa, en uskalla tuohon omaa moottoripyörän akkua laittaa.
Hellävarainenhan tuo on akulle verrattuna vaikka hitsaustasasuuntaajaan. Youtuben
syövereissä jossain on video Katepillarin käynnistämisestä Alaskassa. Nuotio alle
ja akun virkistystä hitsaustasasuuntaajasta.
-
Olen samanlaisella Matti-laturilla tullut toimeen viimeiset 25 vuotta. Tosin tavallisten lyijyakkujen kanssa. Ladattu on autojen, traktoreiden ja moottoripyörien akkuja, mutta moottoripyörän akut käyttäen sen verran etuvastusta, ettei virrat ole nousseet yli 1,5 ampeerin, eikä laturia ole käytetty kuin sen verran että on koneet saatu tulille. Ei siis jätetty yökaudeksi yksinään kiehuttamaan akkua.
Kovilla keleillä olen traktorin ruuvannut käyntiin hitsauskoneella monet kerrat. Jos traktorin oma akku on täysin tyhjä, niin temppu ei onnistu, mutta jos virtaa on sen verran, että se joten kuten vie puristuksen yli, niin hitsauskoneella riittää noin 100 ampeerin buustaus, niin startti pyörii kuin kahvimylly.
Niin, ei ole vielä hajonnut mitään, mutta kukapa sen tietää vaikka vielä joskus jotain menisi rikki.
-
eikä laturia ole käytetty kuin sen verran että on koneet saatu tulille.
Varsin normikäytäntö monilla keväisin. Akku päästetään talviaikana purkautumaan itsekseen ja sitten keväällä sen verran latausta ja kahvinjuontia Kerholla että jossain vaiheessa starttaa. Sitten ensiajelulle. Kohta tulee puhelu että tulkaa hakemaan pois tai tuokaa vara-akku. Ei starttaa enää. Syynä ei ole lataus vaan sen puute talvikaudelta. Akku on "kypsynyt" purkautuessaan itsekseen kuukausien mittaan. Täysi ja täytenä pidetty akku säilyy pidempään toimintakuntoisena. Vajaana oleva akku vanhenee ennen aikojaan. Joskus jopa muutamassa kuukaudessa.
Kovilla keleillä olen traktorin ruuvannut käyntiin hitsauskoneella monet kerrat. Jos traktorin oma akku on täysin tyhjä, niin temppu ei onnistu, mutta jos virtaa on sen verran, että se joten kuten vie puristuksen yli, niin hitsauskoneella riittää noin 100 ampeerin buustaus, niin startti pyörii kuin kahvimylly
.
Enpä menisi nykytraktoria noilla keinoin käynnistelemään. Mutta 80-luvun ja vanhempiin laitteisiin käyvä keino varauksin.
-
Uudemmissa traktoreissa on latausterminaalit koneen ulkopuolella ja niiden takana jonkin verran älyä. Ohjelmoitu kestämään tarkoituksella epämääräistä latailua. Ainakin siinä suurimmassa suomalaisessa.. ;)
-
Ei kai enää ole oikeasti suomalaista traktoria Takran ja Valmetin jälkeen.
-
Kovasti niitä tuossa naapuripitäjässä rakennetaan ja paikallisesti suunnitellaan..
-
Kyllä tämä nyt alkaa siltä näyttää, että akkulaturikaupoille on lähdettävä. Motonetissä noita näkyy olevan useampia eri malleja tarjolla. Latinki jääköön kuitenkin autotallin hyllyyn jos vaikka joskus olisi tarvetta isomman akun lataamiseen.
Nuotio öljypohjan alla on pistämätön konsti kun pakkasta on yli 25 astetta ja pitää isohko lohkolämmitintä vailla oleva dieselkone käynnistää. Kokeiltu on kossina.
-
Tuolla 69€ perusmallilla on pärjätty oikein hyvin sekä Kerholla että itsekin sen vanhemmalla versiolla. Osaa herätellä purkautuneen akun ja ei tarvitse vahtia. Tosin toisinaan laturi itse lämpenee merkittävästi mutta siitä ei liene haittaa. Ladattuaan akun täyteen se menee ylläpitotilaan eli joutaa olemaan kiinni akussa vaikka ei ehtisikään muilta kiireiltää kytkemään irti. Silti ei kannata pitää kiinni akussa josta ei ole kulutusta. Jos akku on koko ajan kiinni pyörän sähköjärjestelmässä niin silloin ylläpitotoiminto on puolusteltavissa pidemmällä aikavälillä.
Syynäilin alkuperäisen CTEKin ja halpisversion ominaisuuksia. Isompaa eroa en ole huomannut.
http://www.motomatti.fi/2012/02/yllapitolaturit.html
-
Mulla toi ctekin 3600 malli on syksystä kevääseen ollut kiinni pyörässä (ja akussa..). Edellinen akku kesti 11 vuotta niin ei kai se ihan pöllö ole noinkaan tehdä.
-
Griso on juuri yksi niistä Guzzimalleista jotka haukkaavat sähköä kaiken aikaa vaikka virta-avain ei ole virtalukossa. Järjestelmässä on joitakin toimintoja jotka syövät akun tyhjäksi talven aikana ja hitaasti tyhjäksi vajunut akku ei enää ole toimintakuntoinen eikä ota latausta vastaan.
Jos akkua ei kytketä irti pyörän sähköjärjestelmästä niin pitää toimia kuten Pulmu edellä esittää.
Vaihtoehtoinen tapa on ottaa maajohto irti akusta ja ladata akku täyteen. Uudistaa lataus talven aikana kerran tai kaksi.
Jälkimmäisellä tavalla menetetään joitakin ajotietokoneen tietoja ja asetukset siihen pitää tehdä uudelleen.
Kun itsellä ei ole kuin kaksi laturia niin joudun vuorottelemaan viiden pyörän akkujen kanssa joten olen toiminut niin että akut ovat rivissä hyllyllä ja siirtelen niitä talven aikana lataukseen vuoron perään. Halpisakunkin (itsellä useimmat AGM-tyyppisiä) saa kestämään varsin hyvin kunhan pitää sen täytenä.
-
Mulla toi ctekin 3600 malli on syksystä kevääseen ollut kiinni pyörässä (ja akussa..). Edellinen akku kesti 11 vuotta niin ei kai se ihan pöllö ole noinkaan tehdä.
Mulla on tuo Ctek 3600 ollut reilun kymmenen vuotta. Yksi akku on ainoastaan, joka ei siitä oel välittänyt. Se oli kaverin avokkaan kiinalainen patteri, joka oli ilmeisesti oikosulussa.
-
Akun kytkeminen irti talveksi tuntuisi järkevimmältä vaihtoehdolta. Mitähän kaikkea tietoa Brevan ajotietokoneesta tuolloin häviää ? Ei kait mitään oleellisen tärkeää.
-
Akun kytkeminen irti talveksi tuntuisi järkevimmältä vaihtoehdolta. Mitähän kaikkea tietoa Brevan ajotietokoneesta tuolloin häviää ? Ei kait mitään oleellisen tärkeää.
PikkuBrevasta en tiedä mutta 850 - 1200 malleista jotain.
Välimatkamittarien tiedot, kellonaika 24/12, matka km/mailit, lämpötila C/F, vaihdevalon asetus ja ehkä jotain muutakin jota en nyt muista, ei siis mitään sellaista mikä haittaisi käyttöönottoa. Pieni näpyttelyhomma vain niin taas on tutut lukemat. Osat tiedoista häviää heti kun vain hetkeksi irrotetaan virtapiiristä, osa säästyy pidempäänkin.
-
Mulla on yks c-tekki ja sitten jossain laatikon pohjalla on muistaakseni biltemasta hankittu semmoisen tavallisen, vanhemman puhelimen laturin tyyppinen tyhmä laturi. Se toimis varmaan ylläpidossa, jos olis joku viikkoajastin katkomassa.
-
Mulla on yks c-tekki ja sitten jossain laatikon pohjalla on muistaakseni biltemasta hankittu semmoisen tavallisen, vanhemman puhelimen laturin tyyppinen tyhmä laturi. Se toimis varmaan ylläpidossa, jos olis joku viikkoajastin katkomassa.
Eikö vaikka joku Lidlin parinkympin älylaturi olis helpompi ratkaisu?
-
Saako sitä lidliläistä kauden "ulkopuolella"? En ole Lidlin vakioasiakas, niin en tirdä miten siellä on kamaa tarjolla.
-
Ei taida saada mutta eilen ainakin omassa Lidlissä oli. Jos ei löydy niin sitten vaikka Biltemasta, 24,90 näkyi olevan hintaa.
-
Tuota voisi käyttää yhteen kohteeseen puolijatkuvana. Täytynee poiketa Liiterissä lähiaikoina.
-
Mulla on yks c-tekki ja sitten jossain laatikon pohjalla on muistaakseni biltemasta hankittu semmoisen tavallisen, vanhemman puhelimen laturin tyyppinen tyhmä laturi. Se toimis varmaan ylläpidossa, jos olis joku viikkoajastin katkomassa.
Eikö vaikka joku Lidlin parinkympin älylaturi olis helpompi ratkaisu?
Varmaan helepompi, mutta miks pitäs ostaa lissää ja pistää jo olevat kamat luiskaan?
-
Varmaan helepompi, mutta miks pitäs ostaa lissää ja pistää jo olevat kamat luiskaan?
Jokainen tekee kuin haluaa tietty, tuntuu vaan turhalta ähräämiseltä tollanen kun parillakympillä saa toimivan ratkaisun.
-
Varmaan helepompi, mutta miks pitäs ostaa lissää ja pistää jo olevat kamat luiskaan?
Jokainen tekee kuin haluaa tietty, tuntuu vaan turhalta ähräämiseltä tollanen kun parillakympillä saa toimivan ratkaisun.
Meikäläisella ei tuota rahhaa oo koskaan liikaa ollu... Ja tuo nyt oli vaan semmonen mietintä, kun puhuttiin liian tehokkaista latureista. Sillä ei taida suuria vahinkoja saada aikaa. Varsinkaan tolleen ajastamalla. Mutta saathan sä ostella miten paljon latureita vaan huvittaa. Siitä vaan. Mulla ei muuten oo mitään vehettä, johon tuota tarttis, joten turhaan huolestuit työn määrästä tässä tapauksessa.
-
Varmaan helepompi, mutta miks pitäs ostaa lissää ja pistää jo olevat kamat luiskaan?
Jokainen tekee kuin haluaa tietty, tuntuu vaan turhalta ähräämiseltä tollanen kun parillakympillä saa toimivan ratkaisun.
Meikäläisella ei tuota rahhaa oo koskaan liikaa ollu...
Tässä pätee ajatusmalli joka toimii lyhyellä tähtäimellä niin kuin nykyään tuntuu olevan tapa.
Pidemmällä aikavälillä hieman isompi satsaus osoittanee paremmuutensa. Ehkä.
Naapurissa asuu henkilö joka vaihtaa uuden ajoneuvonsa uuteen liki vuosittain. Hänellä ei ole ongelmia lainkaan. Laskennallisesti hän menettää varsin vähän varallisuuttaan, oman kertomansa mukaan, kun on aina uusin malli käytössä eikä lainkaan huolto-, rengas-, tai katsastuskuluja. Ajelee tyytyväisenä noin 10.000 - 15.000 km Avensiksella. Vaihtoarvo on hyvä. En ole pystynyt väittämään vastaankaan kuin ei ole aiheesta kokemusta.
Millainen lie sama kuvio moottoripyörien suhteen? Kannattaisiko vaihtaa ennen ensimmäistä huoltoa?
-
Jossain vaiheessa huomasin, että nykyisten sähkökojeiden inkl. laturit, johdot ovat jonkinlaista kovenevaa ja hapertuvaa laatua. Koska laitteet ovat yleensä vaikeasti avattavia tai kiinni niitattu, niin johtojen vaihto ei-CE (China Export) -laatuun käy päinsä. Todella ärsyttävää, koska koje muuten on täydessä iskussa paljon kauemmin kuin johdinmateriaali, ainakin siihen saakka kunnes kondensaattorit (CE-laatua) oksentavat liemen ulos tai muuten kosahtavat.
-
Jossain vaiheessa huomasin, että nykyisten sähkökojeiden inkl. laturit, johdot ovat jonkinlaista kovenevaa ja hapertuvaa laatua. Koska laitteet ovat yleensä vaikeasti avattavia tai kiinni niitattu, niin johtojen vaihto ei-CE (China Export) -laatuun käy päinsä. Todella ärsyttävää, koska koje muuten on täydessä iskussa paljon kauemmin kuin johdinmateriaali, ainakin siihen saakka kunnes kondensaattorit (CE-laatua) oksentavat liemen ulos tai muuten kosahtavat.
Samaan ongelmaan olen törmännyt halpislaitteissa. Elektroniikkakierrätykseen menee. Opin saaneena sijoitan hieman enemmän niin olen saanut käyttööni toimivia laitteita. C-TEK ei ainakaan kuuden ensimmäisen käyttövuotensa aikana ole aiheuttanut harmitusta.
Kokemus on opettanut että mikä on hyvää ja ei niin kovin hyvää. Mutta joskus halpislaitteesta saa hyvän aihion projektille....
-
Mulla oli Bilteman varmaan halvin akkupora. Sillä tuli ihan tehtyä tiliäkin. Sen matkan pää oli juuri tuo laturin johdon hapertuminen. Verkkolaitteen juuresta poikki ja ei mitenkään saanut purettua. Harmi sinällään, kun oli ihan käyttökelpoinen laite.
-
Mulla oli Bilteman varmaan halvin akkupora. Sillä tuli ihan tehtyä tiliäkin. Sen matkan pää oli juuri tuo laturin johdon hapertuminen. Verkkolaitteen juuresta poikki ja ei mitenkään saanut purettua. Harmi sinällään, kun oli ihan käyttökelpoinen laite.
No juuri hain Biltemasta uuden johdollisen porakoneen edellisen tilalle. Johto oli hapertunut poikki kahvan juuresta ja eipä tuota oikein saa purkamisen jälkeen kasattua. No, hain uuden, 19,90. Edellinen kesti reilut kymmenen vuotta. Ei harmita ollenkaan.
-
Bilteman halvin (n. 20€) ruuvinväännin on kyvyiltään asteikolla 1 - 5 korkeintaan 2. Olen käyttänyt sitä sähkölaitetöissä. Vääntömomentti on niin alhainen ja kierrokset pienet ettei sillä saa vahinkoa aikaiseksi. Akun kesto huono.
Laitoin kuitenkin kyseisen porakoneen moottorin ja alennusvaihteen California Adamantin peräytyslaitteen voimanlähteeksi. Sen jälkeen kun on vielä kaksi alennusvaihdetta niin vääntö riittää siirtämään trikeä varsin näppärästi mutta hitaasti. Varaosatkin halpoja.
Tässä pakkilaitteesta juttua kun metalli väsyi voiman vuoksi: http://www.motomatti.fi/2015/07/california-adamant-peraytyslaitteen.html
-
Mulla on myös yksi Bilteman johdollinen porakone, joka on kukkunut jo 11 vuotta. Aika rajun näköinen, kun sillä on tehty vaikka mitä. Porattu, hiottu, kiillotettu, leikattu jne. On kyllä sekin hintansa haukkunut moneen kertaan.