Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Lokakuu 19, 2017, 21:40:24 ip
		
			
			- 
				http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/5972/Autojen-romutuspalkkio-pit%C3%A4isi-ulottaa-my%C3%B6s-moottoripy%C3%B6riin---motoristien-kohtelu-ontuu-edelleen.htm?ref=newest
 
 Vanha, yli kymmenen vuotta ikääntynyt pyörä, olisi palkkion kohteena jos sen vaihtaa uuteen vähäpäästöiseen moottoripyörään. Asiasta on siis aloitettu keskustelu. Varmaankin pätevä asia pienikokoisten pyörien kohdalla.
 Moneen pyörään ei kymmenessä vuodessa tule kilometrejä välttämättä edes 50.000km. Tuskin kukaan sellaista haluaisi romuttaa. Vai haluaisiko muutaman satasen - tonnin palkkiota vastaan.
- 
				Jotenkin haiskahtaa hätiköidyltä idealta. Mitä tuolla saavutettaisiin?
			
- 
				Miule tuli ekana mieleen, että jos prätkät, niin kyllähän sitten vanhasta fillarista pitäs saada romutuspalkkio, jos sen vaihtaa uuteen sähköavusteiseen fillariin.
 Näin saataisiin suomalaisia enemmän fillarin sarviin auton sijaan ja maailma pelastuisi.
 
 Olen siis sitä mieltä, että ei kannata.
 Ne ketkä ajaa paljon, niin ajaa pääsääntöisesti melko tuoreilla prätkillä, joten missä hyöty.
 
 Sitä paitsi, mie voin ruveta ostelemaan kymmenen vuotta vanhoja prätkiä 600€urolla, jos romutuspalkkio on 500€ ;D
- 
				Paljonkohan se romutuskorvaus pitäisi olla esimerkiksi 2007 mallisessa 100.000 km ajetussa Euro3 normin täyttävän 1200 Norgen osalta kun tilalle tulisi Euro4-hyväksytty malli?
 Olisi periaatteessa romutusiässä, jäljellä oleva arvo sisältää vielä autoveroa, vaihtoarvo kaupassa useita tuhansia.
- 
				Tuon diskriminoinnin voisi kenties aloittaa siitä, että jos pyörä on valmistettu EU:n ulkopuolella, siihen laitetaan ennakkorasitetta hintaan esim 1000 euroa per 100 kg omaapainoa. Silloin se kompensoisi sitä, että alumiinin ja teräksen tuottaminen Euroopan ulkopuolella on tuottanut hilidioksidia ennenkuin pyörällä on ajettu metriäkään. 
			
- 
				Tuon diskriminoinnin voisi kenties aloittaa siitä, että jos pyörä on valmistettu EU:n ulkopuolella, siihen laitetaan ennakkorasitetta hintaan esim 1000 euroa per 100 kg omaapainoa. Silloin se kompensoisi sitä, että alumiinin ja teräksen tuottaminen Euroopan ulkopuolella on tuottanut hilidioksidia ennenkuin pyörällä on ajettu metriäkään.  
 Edulliseen metallin tuottamiseen on keksitty ratkaisu: http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/5955/Voiko-Koben-metallinv%C3%A4%C3%A4renn%C3%B6sskandaali-ulottua-my%C3%B6s-moottoripy%C3%B6riin.htm
- 
				Suht kaukaa haettu tuo yhteys moottoripyöriin. Malmijauho menee vielä terästehtaaseen, joka seostaa materiaalin. Siellä seos tarkastetaan vielä monta kertaa. Eli heikkolaatuisen teräsputken päätyminen moottoripyörän runkoon on erittäin epätodennäköistä.
			
- 
				Suht kaukaa haettu tuo yhteys moottoripyöriin. Malmijauho menee vielä terästehtaaseen, joka seostaa materiaalin. Siellä seos tarkastetaan vielä monta kertaa. Eli heikkolaatuisen teräsputken päätyminen moottoripyörän runkoon on erittäin epätodennäköistä. Parhaassa tapauksessa juurikin noin. Muuten kovin oireellista yhteiskunnassa jossa laatu on istutettu syvälle työtätekevään kansaan. Mistä tämä poikkeama kertoo ja onko se ainoa tapaus lajiaan?
 
 Muistan vielä sen ajan kun "Made in Japan" tarkoitti ala-arvoista tuotetta. Jota täällä pilkattiin. Mutta pystyivätpä yllättämään myöhemmin.
- 
				Kiina tekee vielä saman. 
			
- 
				On jo pitkälti tehnyt. Siellä vain valmistetaan paljon halpaa roinaa mitä ostetaan tänne Suomeen.
 Näköjään japanilaisetkin osaavat valmistaa halpaa roinaa, edelleen.
- 
				Tulevaisuudessa valitettavasti Kiina nousee yhä määräävämpään asemaan. Vaurastunut muiden kustannuksella jo vuosia, siinä samassa kehittynyt, varsinkin tekniikan alalla. Alkaa olla esim kärkimaita elektroniikan tuotannossa.
			
- 
				Vaurastunut "kustannuksella"... joo.
			
- 
				Hitto kun ei löydy enää kuvaa siitä Trumpin kampanjalippiksestä. Otsassa teksti Make America Great Again ja sisäpuolella lipuke jossa luki Made in China.
			
- 
				Hauska juttu kännykkäpuolelta, kun kiinalaiset alihankkijat valmistivat ja kehittivät tunnetuille merkeille älypuhelimia. Samsung yms maksoivat kehityksen. Kun tuotteet olivat riittävän laadukkaita, julkaisi Huawei omat puhelimensa. Ja suoraan lippulaivakastiin edullisemmalla hinnalla ???? 
 Ja kappas, missäpä suunnalla Huawei tällä hetkellä keikkuu myyntilistoilla..
- 
				Hitto kun ei löydy enää kuvaa siitä Trumpin kampanjalippiksestä. Otsassa teksti Make America Great Again ja sisäpuolella lipuke jossa luki Made in China.
 
 
 Näyttäisi siltä, että Trumpin viralliset kampanjalippikset ovat Made in USA - mutta kiinalaiset ovat haistaneet bisneksen ja tehneet ja myyneet kopioita.  ;)
- 
				Ok. Tuossa voi olla perää. Ja varmaan homma on mennyt niin, että ennen muuria Jenkkilään ehtineet meksikolaiset ovat ommelleet ne Made in USA lippikset.   :D