Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Työkalupalsta => Aiheen aloitti: Junkers - Lokakuu 12, 2017, 00:09:29 ap
-
Voi mennä vähän foorumin aihealueen ohi. Moderaattorit poistakoot jos niin parhaaksi katsovat.
Syksy on taas ja tonttia pitäisi siivota. Haravointi on tylsää ja käy vanhenevan kropan päälle. Siksipä hommasin tuollaisen lehtipuhaltimen, joidenkin turhakkeeksikin ristimän. Merkki on Stihl ja siinä on minua hämmästyttävä moottorikonstruktio; nelitahtinen moottori, jossa ei ole erikseen moottoriöljyä, voitelu hoituu sillä, että koneessa käytetään 2-T bensiiniä. Halusin hiljaisemman koneen, siksi nelitahtinen. Rohkenin ostaa kun olen nähnyt noita olevan ammattilaisilla käytössä. Kahden vuoden takuu on koneella. Onko kellään näistä tietoa / kokemuksia ? Onkohan tällaista moottorikonstruktiota käytetty muissakin pienkoneissa tai mahdollisesti jopa kaksipyöräisissä ?
-
Tuosta tekniikasta kyllä. Imukanava kiertää venttiilikopan kautta, joten jos joutuu ropaamaan, niin kopan tiiviste tulee olla ehjä. Ei taida oikein soveltua ajoneuvokäyttöön päästöjensä takia. Lienee päästöt kuitenkin samaa laatua kaksitahtisen kanssa. Hauska paketti kylläkin.
-
Mikä siitä tekee paremman kuin 2T-moottorista? ? ?
-
Ilmeisesti pakokaasut puhtaampia kuin kaksitahtisessa.
Normaaliin nelariin verrattuna ei tarvitse öljypumppua ja -säiliötä. Siis kevyempi. Lisäksi sitä voidaan käyttää missä asennossa tahansa.
Imukaasut kiertävät myös kampikammion kautta. Kampikammio toiminee myös jossain määrin huuhtelupumppuna /ahtimena.
-
Melutaso on huomattavasti alhaisempi kuin vastaavissa kaksitahtisissa (ainakin jos on uskomista valmistajan ilmoittamiin tietoihin). On naapuriystävällisempi.
-
Se pörähtelee selkeästi alemmilla taajuuksilla. Pikkukierroksilla hauskan kuuloinen.
-
Kaikkee ne keksii...
https://www.youtube.com/watch?v=eWZfRdm9u9c
Videosta voisi päätellä, että venttiilikoneisto ja kampikammio ovat jossain "sivuvirrassa". Varsinainen palotilaan
kulkeva seos menee sinne kuitenkin suorinta tietä.
Youtube tarjoilee jatkoksi lisää videoita...
Offtopic: Ellwood Hybrid, erilainen toteutus seosvoidellusta 4-tahtimoottorista.
https://thekneeslider.com/ellwood-hybrid-single-cylinder-reed-valve-intercooled-4-stroke-engine/
-
Urpo sai perinnöksi kaksitahtisen kiinanihme-lehtipuhaltimen. Se käy muuten hyvin, mutta
tehokierroksilla pitää olla ryyppy osittain kiinni, muuten sammuu. Kaasuttimessa on kaksi
ruuvia. Käyttöohjeessa pyydetään ottamaan huoltoon yhteyttä, jos kaasutin tarvitsee säätöä.
Miten noita kahta ruuvia pitäisi säätää?
-
Yleensä niin, että vasen (sylinterin puoleinen) on tarkoitettu alakierroksille aja oikea yläkierroksille. Auki päin kumpaa tahansa, niin saa enemmän soppaa sen alueella. Jos on ne muoviset rajoittimet ruuveissa, niin on joutunut joskus niistäkin viistämään materiaalia, että aukeavat enemmän.
Jos ei tokene ruuveja kääntämällä, voi kalvo olla sen verran venynyt, että sekoaa yläkierroksilla.
Onhan sulla pienkonebensaa tankissa? Yleensä toimii sillä paljon paremmin.
-
Jos haluaa pitää linjansa , Stiga-merkkinen reppupuhallin on valmistettu Italiassa. On tehoa, 76 cc ehtaa 2-tahti voimaa...
-
Stihlin lehtipuhaltimet ovatten ammattilaisten käytössä laajalti. Ittekkin viimekesänä semmosella useampaan otteeseen töhötin ja toimiihan se.
Henk.koht. olin lehtipuhaltimia vastaan, mutta oikein käytettynä tuo on varsin mainio peli. Keväällä sillä on hyvä herätellä nurmikkoa, kun se pöyhii kasvialustaa samalla kun lehdet ja roskat siirtyvät kohti loppusijoituspaikkaa.
Pienitehoiset puhaltimet aiheuttavat äänisaastetta kun niitä häätyy huuvattaa täpöllä. Kyllä tuo Stihlikin sitä paljon ääntä pitää, että kuulosuojaimet saa olla, mutta ääni on matalataajuisempaa ja korvaystävällisempää.
Asiallinen hankinta.
-
Mä käytän lehtipuhaltimena SWR 550X nuppia ja Markbass 1×15 ja 4×10 kaappeja... 4ohm kuormalla... kyllä muuten ilma liikkuu...:) palataan keväällä Guzzi juttuihin!
-
Jaa, minullekin tarjottiin joskus moottoria ostettavaksi. Kun ihmettelin, mitä sillä tekisin, myyjä ehdotti että,
tee siitä vaikka lehtipuhallin.
Moottorin merkki oli joku Tumanskii...
-
Kuinkahan paljon tuommoinen suht tehokas lehtipuhallin tuottaa työntövoimaa? Nippusiteillä kiinni polkupyörän runkoon.
-
Vaatinee huolella mitoitetun potkurin jotta tuottaa työntövoima.
-
Kyllä Tumanskyt ovat olleet R-11 mallista saakka ilman potkureita... ja olettaisin, että tarjottu olisikin jokin R-11 versio - niitä kun MiGeissä oli?
-
Kaverin kanssa tuumailtu että jokin tuommoinen kone olisi kiva hänen tonttinsa kulmassa. Silloin tällöin käynnistelisi ihan muuten vaan.
Tehtiin kuitenkin muunneltu patoputki moottori (pulsejet) mutta se on hyötykäytössä nykyään: lämmittää modifioituna uima-altaan veden. Äkkiä lämpenee mutta ääntä sekin pitää.
-
https://youtu.be/-fDM9Eb16Do