Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Tevil - Lokakuu 09, 2017, 09:29:20 ap

Otsikko: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: Tevil - Lokakuu 09, 2017, 09:29:20 ap
Syyshuollon aika. Vaihdoin Cali 1400 öljyt. Ohjeissa mainittu öljytulpan kireys 20Nm oli liikaa ja kierre "löystyi". Opin, että nuo ohjeelliset kireydet ovat annettu kuivalle kierteelle, ei öljyiselle.

Nyt siis öljypohja pois ja uudet kierteet. Onko kellään näkemystä saako 1400:n öljypohjan pois alakautta korjausta varten vai täytyykö nostaa koko moottoria?
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 09, 2017, 11:46:40 ap
Aika paljon olen jo häärännyt C.14:n kanssa mutta kysymääsi asiaa en ole tutkinut. Kävin läpi ne valokuvat joita omasta pyörästäni on siltä seudulta mutta apua niistä ei juuri ollut tähän hätään.

Kävin myös läpi korjaamokirjan ohjeistuksen mutta siellä varsin yksioikoisesti otettiin moottori pois rungosta.

Osaluettelosta voi kuitenkin päätellä että viimeistään alarungon poisotto avartaa niin paljon että ainakin silloin mahtuu öljypohja tulemaan pois paikoiltaan. Jonkin verran pitää olla öljypohjallekin tilaa sillä moottorihan ei ole kiinteästi kiinni rungossa vaan kannattimien varassa.

Alarunko on kuitenkin melko leveä että alhaalta päin tarkastellen selvinnee mahtuuko öljypohja laskeutumaan rungon aukosta kivuttomasti alaspäin.

Öljypohjan kuvasta ei varman päälle pysty sanomaan että pitääkö öljynsuodatin olla irrotettuna kun öljypohjaa irrotetaan. Suodattimen jalan ja öljypohjan väliin tulee oma tiivisteensä ja ulkokehälle omansa. (Ei näy liitekuvassa.) Öljynsuodatinsyvennyksen kehällä lienee myös kiinnitysruuveja. Yrittäisin ensin suodatin kiinnitettynä.

Korjaamokirja: http://guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1400/California1400Classic-Touring_042014_Atelier(GB).pdf
Osaluettelo: http://www.guzzitek.org/gb/pl_us_uk/1400/California1400TouringABS_102013_PL(GB).pdf
Toinen osaluettelo: http://www.guzzitek.org/gb/pl_us_uk/1400/California1400CustomABS_102013_PL(GB).pdf
Toistaiseksi omaan pyörääni tehtyjen juttujen ja tapahtumien listaus: http://www.motomatti.fi/search/label/California%201400
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: Tevil - Lokakuu 10, 2017, 08:17:06 ap
Kiitos näkemästäsi vaivasta! 
Saattaa olla niin, että öljypohja mahtuu ujuttamalla tulemaan alas runkoputkien välistä. Yritän tätä kunhan harmittuneisuus antaa sijaa määrätietoiselle harkinnalle.
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 10, 2017, 12:27:42 ip
Kun tekee paljon asioita, kuten teen, niin harmituksia ja vastoinkäymisiä syntyy tämän tästä. Tarkoittaa lounaalle tai Shellin baariin kahville lähtöä. Myös vertaistuki on hyvä olemassa tai jokin muu kohde jolle suuren tuskansa jakaa.

Harmista pääsen yleensä eroon tekemällä jonkin aikaa aivan jotain muuta jossa on mahdollisuus enimmäkseen onnistua ja sitten taas uudella innolla kohti itse aiheutettuja vastoinkäymisiä.

Tässä olisi työpsykologian tutkijalle yksi alue jota he ovat vältelleet. Epäonnistumisen filosofia.
Asiaa on käsitellyt kirjallisessa muodossa muun muassa eräs Robert M. Pirsig käsitellessään laadun olemusta. Nykyään laatu käsitetään paljolti positiivisessa mielessä mutta olen havainnut että ihan p**kaakin laatua tehdään. Jopa myydään ihmisille kovalla hinnalla. Siinä tarvitaankin tietämistä ja ymmärtämystä mikä on riittävän laadukasta käyttöä ja kestävyyttä ajatellen. Itselle on riittänyt Biltema-laatu ja Moto Guzzi.
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: egon - Lokakuu 10, 2017, 18:24:28 ip
Laatu voi tarkoittaa montakin asiaa, mutta yritystasolla liikutaan ISO 9001 -maailmassa, jossa on melkoisen selkeät pelisäännöt. Omalla työuralla tuli vastaan sellainen tilanne, jossa American Petroleun Instiute teki vuotuista audittia tehtaalla ja tapansa mukaan käänsi joka kiven. Auditoija halusi kesken toimistopäivän hiukan liikuntaa ja lähdimme käymään tehtaan puolelle. Hetken paikkoja nuohottuaan hän pysähtyi työntekijän luokse ja käski minua kysymään häneltä, mikä on tehtaan laatupolitiikka.
Ehdin siinä miettiä kaikenlaista, että jos vastaus kuuluu, niinkuin herkästi saattoi kuulua, että EVVK, että miten sen parhaiten tulkkaisi auditoijalle. Nyt kuitenkin osui sellainen työntekijä kohdalle, joka mietti hetken ja sanoi, että "politiikka on sellainen, että teemme asiat juuri niinkuin on sovittu". Auditoija kiitteli nasevasta vastauksesta ja kehui, että tehtaalla henkilökunta on sisäistänyt hyvin laatujärjestelmän syvimmän olemuksen.
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: Pekka - Lokakuu 10, 2017, 22:33:20 ip
Ei epäonnistuminen ole aina pahasta.
Se voi johtaa aivan uusiin innovaatioihin.
Jos aina "rauta" kestää eikä ikinä taitu, tulee tehtyä liian "tukevaa" kallista ja "painavaa".
Myös vertauskuvallisesti tulkittuna.
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: Vierailija - Lokakuu 10, 2017, 23:29:15 ip
Laatu voi tarkoittaa montakin asiaa, mutta yritystasolla liikutaan ISO 9001 -maailmassa, jossa on melkoisen selkeät pelisäännöt.
<snip>

Tällaisesta Pirsig ei ymmärtänyt mitään. Hänen mielestään laatu oli asia, joka oli riippumaton ns. objekteista, se oli itsenäisesti olemassa. Jos tämä nyt mitään kuvaa kenellekään...
Opettaessaan kirjoittamista hän ajatteli, että oppilaan tekstissä joko oli laatua tai ei ollut ja että laatu oli jotenkin liittyneenä laadukkaaseen tekstiin - mutta miten ja mitä se oli, sitä hän ei osannut selittää. No, kirjoittamista onkin vaikea standardoida.
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: egon - Lokakuu 11, 2017, 12:30:36 ip
Menee lujasti off-topiciin, mutta laatuasiat ISO 9001:n hengessä ovat itselle hakkautuneet päähän niin kovasti, että eivät hevin unohdu. Standardin mukainen hyvä laatu on asiakkaan odotusten täyttymistä, eli asiakastyytyväisyyttä.

Siten kehnot työkalut halpamarketin hyllyssä ovat myös standardin hengessä kehnoa laatua jos asiakas vaihtaa toimittajaa.

Kirjoituksen laaduksi muutettuna se on sitä, että lukija ymmärtää kirjoitusta hyvin sekä grafiikan että sisällön osalta.
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: TimoEv - Lokakuu 11, 2017, 15:12:45 ip
Tapahtunut Suomen Tampereella >20v takaperin, virallisen auditoijan ollessa tarkastamassa: Pysähtyi juottamassas olleen työntekijän kohdalle ja kysyi:
- Mikäs laatujärjestelmä teillä on käytössä?
- Joku iso 9000 ja rapiat. Se kelpas pari viikkoo sitten amerikkalaisille ja pitäis kelvata teillekki."

Lienee tarpeetonta mainita, että ko. yrityksessä järjestettiin äkkiä koulutustilaisuus mitä on ja miten siitä kerrotaan...
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 11, 2017, 20:03:57 ip
Olen työhistorian aikani saanut olla onneksi sivussa eri laatujärjestelmistä eikä asiakkaan tarkastajat vahingossakaan kysyneet mitään duunarilta. Pukumiehiä kulki hallissa papereiden kanssa päät pyörien ja menivät konttorin neukkariin pullakahveille ja niin oli hyvä. Mutta minä teinkin vain lentokoneita ja avaruusaluksia.
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 11, 2017, 20:49:08 ip
Kyllä ne nykyään kiertävät kaikki. On jopa esiauditointi ennen varsinaista kierrosta. Asiakkaalla, jossain olen töissä, on nyt meneillään tämä ensimmäinen kierros.
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 11, 2017, 22:12:32 ip
Kyllä ne nykyään kiertävät kaikki. On jopa esiauditointi ennen varsinaista kierrosta. Asiakkaalla, jossain olen töissä, on nyt meneillään tämä ensimmäinen kierros.
Pitää siis tehdä niin kuin määrätään eikä niin kuin hyvä tulee. Saattaa olla helpompaa niin.

Tänään autotekniikkaosastolla törmäsin aiheeseen. Kotimaista p**kaa työtä: http://www.motomatti.fi/2017/10/dacian-logan-van-ruostekorjausta.html
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: Pekka - Lokakuu 11, 2017, 22:34:21 ip
>>>Alkuperäinen maalaus on ilmeisesti tehty suoraan teräslevyn pintaan ilman pintakäsittelyä ja pohjamaalausta. Halvalla kun pitää tehdä.<<<

Tuttu tilanne. Pulverimaalaus varmaankin? Siitä "hyvä" menetelmä, että tulee hieno pinta ilman pohjatöitä. Muitakaan maalattavan pinnan
esikäsittelyjä ei tarvita. Kaikki on hyvin kunnes koukkua asennettaessa pintaan tulee vaurio, lisää tulee käytössä ja suolavesi hoitaa loput.
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 11, 2017, 22:37:25 ip
Väittäisin että normi ruiskumaalaus. On niin ohutta ja rapeaa.....
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: millegt - Lokakuu 12, 2017, 13:15:17 ip
mahtaisiko siihen saada kierteen tehtyä ilman irrottamatta ?

jos koko sopii niin vaikka tulppakierre ja tekee vanhasta tulpasta uuden pohjapropun
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 12, 2017, 20:05:10 ip
Jos en väärin muista niin C14:n öljypohjan tyhjennystulpan kierre taitaa olla M10 karkeakierre.
Korjaukseksi sopii kierreholkki tai Helicoil. Jälkimmäinen vaatii vähemmän työtä eikä toista kertaa kierre vaurioidu.

Muistin väärin. Asia tarkistettu: kierre on M10x1 hienokierre. Ei siis tarvitse isoakaan vääntöä että kierre pettää. Kierteen syvyys säteen suuntaan on myös noin 1 mm ja sellaisen kierteen kiristämiseen tarvitaan hellää otetta. Tiivisteenä on monikertakäyttöinen Usit-tiiviste joka sekään ei tarvitse kummoista kiristystä. Että kevyesti kiertämällä saavutetaan riittävä kireys.
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: GuzGuz - Lokakuu 14, 2017, 18:19:47 ip
Eikös siihen helicoil sovi hieman avartamalla paikalleen mitään periaatteessa irroittamatta?
Kulmavaihde porakoneen jatkoksi ja mahtunee jos ei suoraan?
Helicoili osuu kyllä jos poraussuuunta on lähelle toivottua.
Irrallaan palikat tietysti olisi selkeämpää.
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 14, 2017, 22:45:42 ip
Vastaavanlaisia suorituksia olen tehnyt vaihteiston propun kierteeseen niin että mitään ei irrotettu tai purettu. Täyttöproppu irti ja paineilmaa siitä sisään. Paineilma puhaltaa poraus ja kierteityslastut pois eikä öljytilaan jää mitään. Sillä edellytyksellä että pääsee poraamaan ja kierteittämään kohtisuoraan.
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 14, 2017, 23:21:09 ip
Vielä kun laittaa poraan ja sittemmin kierretappiin sitkeää vaseliinia uriin, niin lastut jäävät siihen.
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: Tevil - Tammikuu 28, 2018, 15:14:43 ip
Pari kuukautta meni, ennen kuin pääsin taas Calin öljypohjan kimppuun. Nyt voin todeta, että öljypohja ei mahdu putoamaan runkoputkien välistä, eikä öljyroppua mahdu korjaamaan pohjan ollessa paikallaan.
Motomatti oli oikeassa siinä, että alarunko täytyy pudottaa ennen kuin öljypohjan saa ujutettua putkien välistä. Pudottaa ei tarvitse kuin 5cm.

Muita huomioita: Öljyn suodatinta ei tarvitse irrottaa pohjan poisoton aikana, mutta se helpottaa merkittävästi ujutusvaihetta. Myös pakoputket kannattaa irrottaa ainakin keskiputken osalta. Alakehikon taaimmaista pulttiparia ei tarvitse poistaa, löysentää kyllä.

Melkoinen rupeama, joten olkaa varovaisia öljyroppua kiristäessä. Se on todella herkkä. Opin, että kiristän sen viimeisen hermonykäyksen vasta myöhemmin jos roppu vuotaa.
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 28, 2018, 15:54:37 ip
Öljyproppujahan taitaa olla kaksi: pienempi magneetilla varustettu takana ja isompi toisessa päässä josta lähtee moottoriöljyn lämpötila-anturin johto. Molemmista saanee öljypohjan riittävän tyhjäksi. Kokonaan öljyt eivät vaihdu sillä epäilen vahvasti että jäähdytinkennoon ja sen letkuihin jää merkittävä määrä öljyä. Myös moniin rakenteisiin jää öljyä. Jokainen öljynvaihto on siis vain osittainen.

Öljynsuodatin kannattaa täyttää öljyllä ennen asennusta: huollon jälkeisessä käynnistyksessä alkaa öljy kiertämään nopeammin kun pumpun ei tarvitse imeä ilmaa.
http://www.motomatti.fi/2017/06/california-1400-10000-kilometrin-huolto.html

Voisitko ottaa kuvia hieman öljypohjasta sen sisäpuolelta sekä kampikammion suuntaan ja laittaa näytille. Ei välttämättä liitteeksi tänne vaan jonnekin muualle jossa ne ovat nähtävissä korkeampitasoisina. Sellainen yleensä sivistää kovasti. Sitä paitsi tulee kuitenkin aika jolloin öljypohja on irrotettava ja ennakkotiedoista olisi apua. Öljypohjaan kun kertyy kaikenlaista ryönää jo ensimmäisten kymmenen käyttövuoden aikana.
Otsikko: Vs: Cali 1400 öljypohja
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 28, 2018, 18:22:43 ip
Olisko tuossa tarvetta pienelle momenttiavaimelle? Ei tarvitsisi tulevaisuudessa arvata.